Gå til innhold

Hund som hopper


Kuku

Anbefalte innlegg

Pappa og kjerringa hans skaffet seg valp for en stund siden. Den er ca 6 måneder nå. Husker ikke helt hva slags blandingsrase hun er,men det er bla litt samojed, kaaanskje finsk lapphund. Veldig fin og ok hund, og som mange andre hunder blir hun jo veldig glad og ivrig når man kommer på besøk. Problemet er at hun hopper på meg. Hun blir helt "gal", og det tar litt tid før hun roer seg ned. Altså, det er ikke bare hopping,men hun tar skikkelig sats og "flyr" på meg. Foreløpig går det greit,for hun er ikke så stor enda, men samtidig er det litt frustrerende. Er ikke bestandig de har husket på å klippet klørne hennes,så klærne mine rives opp, og jeg blir jo "oppklort". Så tenker jeg jo på små barn hvis hun skulle møte på noen. De prøver jo å få henne til å slutte såklart, men det er lettere sagt en gjort. Er det noen som har noen gode tips på hvordan man skal gå frem for å avvenne henne? selv har jeg bare prøvd å snu ryggen til for hver gang hun hopper,ikke gi oppmerksomhet osv,men det har ikke fungert. Heller gjort det verre. Så jeg lurer på om det finnes en effektiv måte å få slutt på dette på? Jeg er overhodet ikke redd hunder, og takler hoppinga,men syns personlig at det ikke skal være sånn at man nærmest må gå med skjold for å komme inn døra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ta på hunden bånd når det kommer besøk slik at den ikke får hilset i døren. Hunder som er glade i folk vil ofte få masse forventninger til det at folk kommer inn døren. Det er da selvsagt også viktig at besøket ikke gir hunden noe oppmerksomhet. Ikke snakk til hunden, ikke se på den en gang.

Når de går inn, så kan vertskapet sette seg i en annen stol/andre delen av sofaen med hunden i bånd. Gi den et tyggebein eller fylt kong så den har noe å gjøre på. Besøket fortsetter å ignorere hunden. Først når hunden har roet seg helt og "gitt opp" så får den hilse. Da forsiktig hilsing, hvis besøket begynner å kose masse eller prate til hunden med høy, lys stemme så vil dette ofte gire hunden opp igjen.

Rett og slett snu forventnningen til hva det vil si at besøk kommer - ingen hilsing før hunden har roet seg. Dette kan også kombineres med kontakttrening. Hvis hunden er vant med å trene kontakt (se på eier og få godbit for det) så kan man trene kontakt når besøket kommer. Men det er lurt å ha bånd på de første gangene, fordi det kan være forstyrrelsen av besøk blir for stor til at hunden klarer å trene kontakt.

Det kan også hjelpe på om man møter besøket utenfor døren (i bånd), evt går en kjapp luftetur sammen. Da slipper man stressnivået som trigges av "besøket kommer inn døren" fordi man har allerede møttes og man går inn døren sammen.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ha på bånd når det kommer besøk og ingen hilsing på besøket før hunden sitter pent. Prøver den å hoppe, ta den bort fra besøket. Sitter den pent ved siden av besøket, la besøket hilse. Vi brukte bånd inne ved besøk til hunden var nesten 1 år, den er nå tre år og hopper ALDRI på besøk eller folk vi hilser på ute.

Anonymkode: 6fa82...a36

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sterkeste virkemiddelet er å snu ryggen til. Gjør dette til hunden ikke hopper lenger, og snu deg halvveis mot den. Hopper hunden så snur du deg igjen. Kan ta veldig lang tid, men er et sterkt dempet signal til hunden. 

Anonymkode: 46aa7...0aa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta med godbiter og gi dem utelukkende for å sitte. Putt en godbit i munnen hennes før hun rekker å hoppe på deg, få henne til å sitte med den neste, og fortsett å mate henne mens hun sitter. Så kaster du bort en godbit så hun går for å finne den, og når hun kommer tilbake så repeterer du. Hun lærer raskt hva som lønner seg. Gi ALDRI godbitene for uønsket adferd som hopping, pistring, bjeffing eller annen masing.
Dette forutsetter selvsagt at du får lov til å trene på denne måten med hunden. Kan fortelle at det virker, min hund setter seg foran andre også i håp om godbiter. For å trene inn det var jeg superrask med å gi henne en godbit når hun testet ut det på andre også.

 

Anonymkode: c3510...ead

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...