Gå til innhold

Starte butikk. Tips og råd?


Ineann

Anbefalte innlegg

Hei

 

Jeg går å drømmer om å åpne en butikk. Interiør og noe klær. 

(Ja, det er allerede flere slike butikker og å drive butikk er krevende og risikofylt)

Jeg har prøvd å sette meg inn i det å drive butikk(mest sannsynlig et enkeltmannsforetak) og hva det vil koste å starte opp, men finner ikke noe tall som jeg kan lage budsjettet mitt ut i fra. Hvilken pris kan jeg forvente, sånn ca, på de forskjellige tingene? Som:

 

  1. Lokale. Jeg bor ikke i hovedstaden, men en av de større byene. Hva kan jeg forvente å betale i leie i mnd? Trenger ikke å være i den mest travle handlegata, men butikklokale bør helst være i sentrum der folk går forbi. Jeg antar lokale i et kjøpesenter er dyrere å leie?  Og må man betale stor sum først, for å få leie lokale?
  2. Lån. Vet dette er så og si umulig å svare på men hvor mye må jeg forvente å låne ca? For å åpne en liten-middelstor butikk med interiør/klær(ikke noe luksus). 
  3. Innkjøp av varer. Må jeg være registrert bedrift for å kontakte leverandører? Hvordan kontakter jeg dem og hva skriver jeg? Jeg har jobbet i butikk før og husker at da var det en minimum sum for å bestille varer(feks du måtte bestille varer for minst 3.000kr). Er den første bestillingen hos en leverandør høyre enn ellers? Altså det første innkjøpet av varer må være feks 10.000 mens ellers er det 2.000kr? 
  4. Utgifter. Hvilke utgifter er det? Jeg tenker: leie, strøm, forsikring, lønn, lån, kasseapparat og bank, nettside, emballasje og varer(selvsagt). Noe mer?
  5. Lønn. Hvordan tar jeg ut lønn? Kan jeg ta litt den ene måneden og mer en annen? Eller har jeg fast lønn? Hvor mye koster en ansatt med feks 20 timer i uka?

 

Takk på forhånd:-)

 
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Lønn kan du nok se langt etter de første 3 årene. Og du har neppe råd til å ha noen ansatt heller. 

Anonymkode: 3b403...15f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men tanke på hvor lite du vet om å drive butikk så tror jeg du skal droppe det.

Anonymkode: 521cd...c78

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Få deg jobb i en butikk for å få erfaring først

Anonymkode: 4f0ad...c71

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du har en drøm om å starte butikk har du laaaang vei å gå før du i det hele tatt vurderer å starte opp. Det virker som du har veldig liten kunnskap om å drive butikk, så bruk masse tid på å tilegne deg kunnskap, og da mener jeg ikke kunnskap fra anonyme brukere på kvinneguiden. 

Å finne ut leieprisene i byen din er nok ikke en vanskelig sak. Når det kommer til lønn kommer du sannsynligvis ikke til å kunne ta ut lønn fra første måned (eller første året). Mange driver i flere år før de kan ta ut lønn til seg selv. Du kan sannsynligvis ikke ansette noen heller, med mindre du starter med en kraftig egenkapital? 

Husk også at om du skal fylle opp en ny butikk med varer er det veldig store mengder varer du må kjøpe inn, så jeg forstår ikke helt hvorfor du bekymrer deg for leverandørenes minstesum på første bestilling? 

Mange leverandører opererer med 30 dagers betalingsfrist fra levering. Alle varene er sannsynligvis ikke betalt innen de 30 dagene, så kapitalen for varene må du ha på forhånd! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar:)

Nei. Jeg regnet ikke med å kunne ta ut lønn den første tiden. 

Ja. Har absolutt mye å sette meg inn i. Har jobbet flere år i samme type butikk som jeg tenker å starte, men har ikke noe erfaring med å drive butikk. Derfor lurte jeg bare på om noen her inne selv drev butikk og kunne gi meg noen råd til oppstart :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 25.3.2019 den 0.47, AnonymBruker skrev:

Men tanke på hvor lite du vet om å drive butikk så tror jeg du skal droppe det.

Anonymkode: 521cd...c78

Hva slags holdning er det?! Man må da begynne et sted og Ts ber om råd. Snakk om å være så A4.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...