Gå til innhold

Linux og drivere

Fremhevede innlegg

Gjest Spacegirl
Skrevet

Jeg begynner å bli litt lei av Windows, og har lyst til å prøve Linux. Men lurer da på hva som skjer med drivere til grafikkort og lydkort m.m. For de driverne som følger med maskinvaren, er jo laget for Windows...

:klø: Noen som vet?

Videoannonse
Annonse
Gjest Devil's Spawn
Skrevet

Drivere er som_regel implementert i Linux-kjernen, og fungerer helt av seg selv. Man må installere ekstra drivere hvis man skal ha 3d-drivere til grafikk-kortet, men det finnes gode drivere for ATI og Nvidia for Linux.

Det hender det blir problemer med drivere i Linux, men de er som regel ikke relatert til skjermkort. Vanligste problemet er trådløse USB-nettverkskort. Dessverre er det sånn noen ganger at maskinvareprodusenter ikke gir ut nok informasjon til at man kan lage drivere for Linux, men det er ikke noe stort problem.

Skrevet

Hei Nemi78

Se på innlegget om Windows XP og Linux, eller kontakt Cronos eller Rattlesnake, dere vet mye omm datorer. :)

Gjest Spacegirl
Skrevet

Tusen takk for svar! Har bestilt cd'er for Linux Ugundu (tror det var det det het) etter anbefaling i den andre Linux-tråden her og gleder meg til å prøve :)

Skrevet

Hei Nemi78

Jeg er alltid gla i att kunne hjelpe goa venner, jeg er også spennt på å få Linux CD'er å på hvordann det fungerar. :)

Skrevet

Som Rattleshake sier: De fleste vanlige drivere fungerer greit i Linux. Lyddriveren er helt uproblematisk. 3D-aksellerasjon for skjermkortet må installeres for seg selv. Ellers vil du få en helt fungerende "boks" uten å måtte fikle med driverne. Basic drivere installeres av seg selv.

PS. Den heter Ubuntu :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...