Gå til innhold

Uttalt d-vitamin mangel


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hva vil det si? Vi spiser variert, og er mye ute. Men nå har jeg altså, på en søndag, fått inn ett brev fra legen.

Kan det være andre grunner til at man mangler d-vitamin enn kosthold? Tar omega hver dag. 

 

Anonymkode: 6e6ea...8c4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nesten alle nordmenn har d vitamin mangel. Jeg har også uttalt mangel og går på høye doser d vitamin hele året.

Anonymkode: 5a282...db9

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva vil det si? Vi spiser variert, og er mye ute. Men nå har jeg altså, på en søndag, fått inn ett brev fra legen.

Kan det være andre grunner til at man mangler d-vitamin enn kosthold? Tar omega hver dag. 

 

Anonymkode: 6e6ea...8c4

Tar du tran eller D-vitaminer i alle årets måneder som slutter på bokstaven R? Det er nemlig anbefalt.

Anonymkode: 40c50...ccc

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Tar du tran eller D-vitaminer i alle årets måneder som slutter på bokstaven R? Det er nemlig anbefalt.

Anonymkode: 40c50...ccc

Men ettersom du nå har mangel på D-vitamin, skal du ta D-vitaminer fremover selv om månedene ikke slutter på bokstaven R. Og ta en ny prøve hos fastlegen etter noen måneder.

Anonymkode: 40c50...ccc

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har omegaen d-vit? Noen kan være tilsatt det, men tror det er vanligere at omega ikke har d3.

Nå på slutten av vinteren er det veldig vanlig å være svært lav på d-vit i Norge. Sola skal ha en viss høyde på himmelen før kroppen klarer å lage d-vit effektivt. Litt forskjell på hvor en bor i landet selvfølgelig, men selv sørlandet er det vel ikke mer enn ca halve året det egentlig kan bli sol nok. 

Noen tar heller ikke opp d-vit fra kosten særlig godt, kropper er forskjellige :) har den sånn selv, og må gå på d-vit gjennom hele året. Sommeren også, for å hjelpe til med å bygge lagrene til vinteren. 

 

Anonymkode: 9f457...cd7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange omega-3-tilskudd er ikke tilsatt d-vitamin. Hvis det er tran du tar, er d-vitamindosene lave. Vanskelig å få i seg nok d-vitamin fra kosten alene, og sola står ofte ikke høyt nok på himmelen her i nord til at kroppen produserer nok d-vit (og ofte er man jo fullt påkledt, eller sitter inne på et kontor etc.). Helsemyndighetene anbefaler alle som bor i Norge tilskudd av d-vitamin i vinterhalvåret (alle måneder med "r" i seg).

Anonymkode: 4fc60...351

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tar 3 ganger anbefalt dose d-vitamin hele året, har fortsatt mangel. Nordmenn har ofte mangel på d-vitamin samme hvor mye man spiser og er ute.

Anonymkode: 28326...a0e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar, kjekke folk! Da jeg googlet kom det opp at man lett får slik mangel om man er overvektig eller har tarmsykdommer. Og at det kunne være direkte skadelig. 

Så takk til dere, og kaktus til Google.

Anonymkode: 6e6ea...8c4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva vil det si? Vi spiser variert, og er mye ute. Men nå har jeg altså, på en søndag, fått inn ett brev fra legen.

Kan det være andre grunner til at man mangler d-vitamin enn kosthold? Tar omega hver dag. 

 

Anonymkode: 6e6ea...8c4

Dårlig opptak av d vitaminer fra tarmen. Går for mye tildekket/er for lite ute rundt midt på dagen når sola bruner/for mye bruk av solkrem med uva/uvb filter. 

At du spiser variert sier ingenting om hva du spiser. Fisk og kjøtt, melk og ost er viktig for å få nok av ulike vitaminer. 

Legen har vel anbefalt deg et behandlingsopplegg? 

Anonymkode: 8949c...358

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Mange omega-3-tilskudd er ikke tilsatt d-vitamin. Hvis det er tran du tar, er d-vitamindosene lave. Vanskelig å få i seg nok d-vitamin fra kosten alene, og sola står ofte ikke høyt nok på himmelen her i nord til at kroppen produserer nok d-vit (og ofte er man jo fullt påkledt, eller sitter inne på et kontor etc.). Helsemyndighetene anbefaler alle som bor i Norge tilskudd av d-vitamin i vinterhalvåret (alle måneder med "r" i seg).

Anonymkode: 4fc60...351

Tull: tran tatt etter anbefalt dosering gir dobbelt så mye D-vitamin som man trenger per døgn. Hvis man tar tran daglig gjennom vinterhalvåret er man faktisk GODT sikret mot mangel.

Anonymkode: 34bf7...e76

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste kapsler med Omega 3 inneholder ikke D-vitamin.

Selv bruker jeg 50 ug tilskudd hver dag hele vinteren. De fleste i Norge får mangel uten tilskudd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...