AnonymBruker Skrevet 23. mars 2019 #1 Del Skrevet 23. mars 2019 Jeg skjønner lite av næringsinnhold i matvarer. Men ser på to av påleggene jeg nettopp har kjøpt inn, at det er mye "sukkerarter" på næringsinnholdet sammenlignet med andre påleggstyper jeg har. Dette er lettere brunost fra Tine (44 gram karbohydrat, 41 gram sukkerarter) og nugatti zero (27 gram karbohydrat, 11 gram sukkerarter). Er dette mye sukker? Digger begge påleggene, men vil helst ikke få i meg for mye sukker i hverdagen. Trodde ikke det skulle være mye sukker i for eksempel nugatti zero?! Bør jeg kutte dem ut? Spiser ikke så veldig mye sukker i ukedagene ellers, men det blir ca. 2 brødskiver med to skiver brunost eller nugatti zero per dag. Vet ikke hvor mange gram nugatti det er, men prøver å ta på et passe lag, ikke for tykt. Anonymkode: 614cd...d0d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2019 #2 Del Skrevet 23. mars 2019 Som jeg skulle ønske man fikk en slutt på dette hysteriet. Kostholdsrådene er delvis skyld i det, men vi elsker jo å hisse oss opp og skremme hverandre! Spis det du vil, bare ikke spis for mye, totalt, og spis helst variert. Anonymkode: 1bee5...5dd 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2019 #3 Del Skrevet 23. mars 2019 19 minutter siden, AnonymBruker skrev: Som jeg skulle ønske man fikk en slutt på dette hysteriet. Kostholdsrådene er delvis skyld i det, men vi elsker jo å hisse oss opp og skremme hverandre! Spis det du vil, bare ikke spis for mye, totalt, og spis helst variert. Anonymkode: 1bee5...5dd Men dette svarer jo ikke på spørsmålet mitt. Anonymkode: 614cd...d0d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2019 #4 Del Skrevet 23. mars 2019 51 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dette er lettere brunost fra Tine (44 gram karbohydrat, 41 gram sukkerarter) og nugatti zero (27 gram karbohydrat, 11 gram sukkerarter). Er dette mye sukker? Sukkerartene er nok fra melk. Anonymkode: 6a058...f1f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2019 #5 Del Skrevet 23. mars 2019 Er det denne? Den inneholder ikke sukker Ingredienser myse, pasteurisert geitemelk (144g til 100g ferdigvare), pasteurisert fløte, pasteurisert melkhttps://www.tine.no/merkevarer/tine-brunost/produkter/tine-gudbrandsdalsost-lett-16-fett Anonymkode: 6a058...f1f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2019 #6 Del Skrevet 23. mars 2019 55 minutter siden, AnonymBruker skrev: nugatti zero Inneholder IKKE sukker. Sukkerartene er nok fra melk.Nugatti Zero uten tilsatt sukker. Ingredienser: Kostfiber (inulin), solsikkeolje, hasselnøttkjerner 13 %, søtstoffer (maltitol), sukralose, skummetmelkpulver, kakaopulver 6%, stivelse, mysepulver (melk), emulgator (soyalecitin, E741), aroma. Anonymkode: 6a058...f1f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2019 #7 Del Skrevet 23. mars 2019 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Er det denne? Den inneholder ikke sukker Ingredienser myse, pasteurisert geitemelk (144g til 100g ferdigvare), pasteurisert fløte, pasteurisert melkhttps://www.tine.no/merkevarer/tine-brunost/produkter/tine-gudbrandsdalsost-lett-16-fett Anonymkode: 6a058...f1f 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Inneholder IKKE sukker. Sukkerartene er nok fra melk.Nugatti Zero uten tilsatt sukker. Ingredienser: Kostfiber (inulin), solsikkeolje, hasselnøttkjerner 13 %, søtstoffer (maltitol), sukralose, skummetmelkpulver, kakaopulver 6%, stivelse, mysepulver (melk), emulgator (soyalecitin, E741), aroma. Anonymkode: 6a058...f1f Ikke Gudbrandsdalsost, men fløtemysost fra Tine. Men hvorfor står det "sukkerarter" hvis verken brunosten eller Nugattien inneholder sukker? Hva er sukkerarter da? Anonymkode: 614cd...d0d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2019 #8 Del Skrevet 23. mars 2019 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Sukkerartene er nok fra melk. Anonymkode: 6a058...f1f Hva betyr det? Er ikke sukkerarter sukker? Anonymkode: 614cd...d0d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2019 #9 Del Skrevet 23. mars 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Hva betyr det? Er ikke sukkerarter sukker? Anonymkode: 614cd...d0d Sukkerarter betyr ikke autmatisk sukker nei. Du ser jo av innholdsfortegnelsen at de to produktene ikke inneholder sukker. " Hva betyr - hvorav sukkerarter? På alle produkter deklareres "hvorav sukkerarter" samme sted som karbohydrater. Sukkerarter er summen av flere typer naturlig og tilsatt sukker. Melk inneholder melkesukker. Frukt, bær og en del grønnsaker har et naturlig innhold av sukker (mono- og disakkarider). I tillegg brukes ofte vanlig sukker (sukrose) i produkter. Summen av disse er oppgitt som sukkerarter i næringsinnholdet. Når du skal vurdere hvor sunt et produkt er, er det viktig å se på mengden tilsatt sukker. Det finner du som regel i ingredienslisten på TINEs produkter, oppgitt i prosent." https://www.tine.no/helse/sunt-kosthold/hva-betyr-hvorav-sukkerarter Anonymkode: 6a058...f1f 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2019 #10 Del Skrevet 23. mars 2019 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Sukkerarter betyr ikke autmatisk sukker nei. Du ser jo av innholdsfortegnelsen at de to produktene ikke inneholder sukker. " Hva betyr - hvorav sukkerarter? På alle produkter deklareres "hvorav sukkerarter" samme sted som karbohydrater. Sukkerarter er summen av flere typer naturlig og tilsatt sukker. Melk inneholder melkesukker. Frukt, bær og en del grønnsaker har et naturlig innhold av sukker (mono- og disakkarider). I tillegg brukes ofte vanlig sukker (sukrose) i produkter. Summen av disse er oppgitt som sukkerarter i næringsinnholdet. Når du skal vurdere hvor sunt et produkt er, er det viktig å se på mengden tilsatt sukker. Det finner du som regel i ingredienslisten på TINEs produkter, oppgitt i prosent." https://www.tine.no/helse/sunt-kosthold/hva-betyr-hvorav-sukkerarter Anonymkode: 6a058...f1f Okei, men er det noe tilsatt sukker i denne brunosten og nugattien da? Kan ikke se noe om det på pakken. Anonymkode: 614cd...d0d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2019 #11 Del Skrevet 23. mars 2019 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: fløtemysost fra Tine Ingredienser: myse, pasteurisert melk, pasteurisert fløte (16 g til 100 g ferdigvare) https://www.tine.no/merkevarer/tine-brunost/produkter/tine-fløtemysost-lett-16-fett Altså ikke tilsatt sukker. Anonymkode: 6a058...f1f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2019 #12 Del Skrevet 23. mars 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Okei, men er det noe tilsatt sukker i denne brunosten og nugattien da? Kan ikke se noe om det på pakken. Anonymkode: 614cd...d0d Nei, det er ikke noe tilsatt sukker i de to produktene. Når det ikke står sukker på ingredienslisten, er det ikke tilsatt sukker Anonymkode: 6a058...f1f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2019 #13 Del Skrevet 23. mars 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Nei, det er ikke noe tilsatt sukker i de to produktene. Når det ikke står sukker på ingredienslisten, er det ikke tilsatt sukker Anonymkode: 6a058...f1f Men vet du hva som er grunnen til at lettere fløtemysost har mer "sukkerarter" enn vanlig fløtemysost...? Synes det høres rart ut. Anonymkode: 614cd...d0d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2019 #14 Del Skrevet 23. mars 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Men vet du hva som er grunnen til at lettere fløtemysost har mer "sukkerarter" enn vanlig fløtemysost...? Synes det høres rart ut. Anonymkode: 614cd...d0d Jeg er ikke sikker på hva som er årsaken. Kanskje den lettere varianten inneholder mer melk enn den andre? Anonymkode: 6a058...f1f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2019 #15 Del Skrevet 23. mars 2019 De har redusert fettinholdet på den lettere varianten ost, og jeg går ut i fra at de måtte tilsette mer melk (og derfor mer sukkerarter) for å få rett konsistens på den lettere varianten. Anonymkode: 6a058...f1f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2019 #16 Del Skrevet 23. mars 2019 20 minutter siden, AnonymBruker skrev: De har redusert fettinholdet på den lettere varianten ost, og jeg går ut i fra at de måtte tilsette mer melk (og derfor mer sukkerarter) for å få rett konsistens på den lettere varianten. Anonymkode: 6a058...f1f Jeg ser på en del tester av brunoster, og der får lettvarianten trekk fordi den har høyt innhold av sukkerarter. Da kan da dette umulig være sunt? Anonymkode: 614cd...d0d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
TomHm Skrevet 23. mars 2019 #17 Del Skrevet 23. mars 2019 43 minutter siden, AnonymBruker skrev: Inneholder IKKE sukker. Sukkerartene er nok fra melk.Nugatti Zero uten tilsatt sukker. Ingredienser: Kostfiber (inulin), solsikkeolje, hasselnøttkjerner 13 %, søtstoffer (maltitol), sukralose, skummetmelkpulver, kakaopulver 6%, stivelse, mysepulver (melk), emulgator (soyalecitin, E741), aroma. Anonymkode: 6a058...f1f Maltitol er en sukkerart, den er heller ikke kalorifri viss det var det du tenkte på. Brunost er tilsatt sukker. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2019 #18 Del Skrevet 23. mars 2019 5 minutter siden, TomHm skrev: Maltitol er en sukkerart, den er heller ikke kalorifri viss det var det du tenkte på. Brunost er tilsatt sukker. Hæ? Det er jo det motsatte av andre svar jeg har fått her? Det står ingenting om tilsatt sukker i brunost. Anonymkode: 614cd...d0d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
TomHm Skrevet 23. mars 2019 #19 Del Skrevet 23. mars 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Hæ? Det er jo det motsatte av andre svar jeg har fått her? Det står ingenting om tilsatt sukker i brunost. Anonymkode: 614cd...d0d Da er det mange uvitende mennesker du har fått svar av dessverre. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2019 #20 Del Skrevet 23. mars 2019 9 minutter siden, TomHm skrev: Maltitol er en sukkerart, den er heller ikke kalorifri viss det var det du tenkte på. Brunost er tilsatt sukker. Hvor i innholdsfortegnelsen står dette? Anonymkode: 6a058...f1f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå