AnonymBruker Skrevet 22. mars 2019 #1 Skrevet 22. mars 2019 Jeg har en hund som tidvis minner mer om et lite barn med tanke på sine behov og reguleringen av seg selv... Den trenger mye søvn, som hunder jo gjør, men kan ikke roe seg ned hvor som helst og med hvem som helst. Jeg tok over denne hunden da den var en "eldre" valp, og det har vært sånn hele tiden. Jeg er veldig usikker på hvordan livet hennes var de første månedene, og lurer på om det kan ha hatt noe å si for hvordan hun er i dag. Vi har forsøkt å belønne henne med godbiter når hun ligger i senga si (i buret), legge godbiter der som en overraskelse når hun først stikker innom buret og så videre. Når vi er i gang med kveldsrutinene før vi legger oss, fanger hunden opp dette, og går og legger seg i buret selv. Hun sovner ofte mens vi steller oss, så hun skjønner åpenbart at "nå er det natt = jeg skal sove her". Hun trekker seg tilbake til buret når hun er sliten på natta også ved overnatting, så buret er åpenbart en trygg base for henne. Hun roer seg alltid med en gang når hun kommer inn dit, noe vi av og til må benytte oss av når hun er helt krakilsk og ikke vil slappe av uansett hva som skjer. På dagtid bjeffer hun mye, og virker stresset av lyder utenfor. Vi må av og til sperre for vinduene så hun ikke kan stå og bjeffe på fugler, forbipasserende, biler og så videre. Dette til tross for at hun elsker andre dyr og mennesker - bare ikke om hun hører dem mens hun er innendørs og de er utendørs. Noen ganger henger hun seg helt opp, og ingenting fungerer, før vi legger henne i buret og hører snorking etter ett minutt. Hun får ligge der og sove ei stund før vi slipper henne ut, og da er hun i godt humør og mye roligere. Som om hun bjeffer "jeg er sliten", uten å klare å gjøre noe med det selv. Dette er enormt slitsomt! Hun får hjernetrim og/eller fysisk trim daglig, og vi har forsøkt å justere mengden for å se hvilken effekt det har, uten at det virker til å ha stort å si. Etter lang tur etter lek med andre hunder er hun et slakt i et par timer, før det er full action igjen. Dette til tross for at hun er en liten hund av en rase som vanligvis klarer seg med mindre aktivitet. Når vi har besøk klarer hun ikke roe ned, med mindre de er her på kveldstid og vi sitter rolig i sofaen sammen. Hun kan også ved besøk "henge seg opp" og bjeffe mye, løpe rundt i huset og styre, helt til besøket går. Til tross for at vi har hatt jevnlig besøk siden vi fikk henne. Hun er også stresset på besøk hos andre, noe som er slitsomt og til tider litt pinlig for oss. Vi løser dette ved å ha med fylt Kong og annet hun må bruke hodet på mens det er besøk her eller vi er hos andre, men det føles som en midlertidig løsning ettersom hun raskt er tilbake i sporet sitt når Kongen er tømt eller den distraherende aktiviteten er ferdig. Har noen her inne erfaring med dette? At en hund rett og slett må få hjelp til å regulere helt grunnleggende behov? Hva skal vi gjøre med dette? Anonymkode: 5b65d...99b
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2019 #2 Skrevet 22. mars 2019 Jeg hadde en dachs som hadde problemer med å regulere søvnen. Hun begynte ofte å knurre når hun ble trett og satt og kjempet med å holde øynene oppe, før hun nærmest datt om. Tror det tok litt over et år før hun forstod at det var greit å sove når hun ble trett. Veldig aktiv hund. Faren min brukte å kose med henne på fanget til hun sovnet. Kanskje hun lærte seg at det var greit? Vi trente henne aldri på det i alle fall. Hun var morsk som faen. Vakthund med stor V. Vi måtte holde henne i bur til hun roet seg når vi hadde besøk, men når vi var ute gikk det helt greit med fremmede, så lenge vi snakket rolig med dem. Dette ble hun aldri bedre på da. Anonymkode: 275bc...143
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2019 #3 Skrevet 22. mars 2019 Nå vet jo ikke jeg hva som er årsaken til denne atferden, men dere kan jo forsøke å trene inn at når det skjer noe utenfor så betyr det gå på plassen sin. Kast pølsebiter eller annet superdigg i hundesenga hver gang det skjer noe utenfor, hunden må selvfølgelig gjøres oppmerksom på dette. Etterhvert kan dere kreve at hunden skal legge seg ned i senga når det skjer noe utenfor. Men om dette fungerer kommer helt an på hvorfor hunden gjør som den gjør. Anonymkode: b9391...5cb
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå