AnonymBruker Skrevet 22. mars 2019 #61 Skrevet 22. mars 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg synes det er en smal tankegang. Det blir og å se enkelt på problemet. Det er lett og å bare plassere ansvaret over på den som blir utsatt. Når kanskje den som blir utsatt ikke engang har muligheten til og å forsvare seg fysisk eller psykisk, så blir det også for enkelt. Meninger bør baseres på fakta. Der noen har lett for og å forsvare seg så er det ikke gitt at alle har det. Hos jenter, f eks, så er fysikken ofte dårligere enn hos gutter. Jenter har dårligere muskelmasse, jevnt over. Vi forventer a ofte at offeret bare skal ta igjen, men det er ikke automatisk slik at alle er i stand til dette. Det er ganske tøft psykisk når du har 5 gutter som går sammen om og å banke deg opp, tro meg. Det skal bare ikke skje. Det er en forferdelig ubehagelig opplevelse. I voksen alder hadde man blitt straffet for blind vold. Skolen har ikke lov til og å overse at barn utsettes for vold eller mobbing. Anonymkode: a5ad7...286 Nei, det er ikke smal tankegang, men en tankegang fra den enkeltes perspektiv. Fint med forskning på makronivå for forebygging i samfunnet generelt, men et individ kan ikke nødvendigvis vente på en "makroløsning", men må ta tak i situasjonen ut fra sitt personlige ståsted i forhold til den som mobber. I noen situasjoner hjelper det heller ikke å være politisk korrekt og reflektere over hvorfor man mobbes, det viktige for individet er at man er under angrep og at man på et eller annet vis må agere for å få slutt på trakasseringen. Jeg sa heller ikke at det er lett for alle å forsvare seg, men det finnes metoder. Man kan trene styrke, trene kampsport, og bygge en mer solid personlighet. I alvorlige fysiske tilfeller av mobbing kan man også bevæpne seg med stikkvåpen eller i aller verste fall skytevåpen. Dette trenger man ikke være fysisk sterk for å bruke. Anonymkode: 38858...b36
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2019 #62 Skrevet 22. mars 2019 Synes man kan begynne med å omdefinere fra mobbing til vold fordi det er det rette navnet. Det mange gjennomgår i årevis er fysisk og psykisk vold. Anonymkode: faee0...1e1 2
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2019 #63 Skrevet 22. mars 2019 Det er nitrist, og jeg kjenner en stor klump i brystet når jeg tenker på barna som blir mobbet. Samtidig er det komplekst, for forskning viser at mobberne ofte har det veldig vanskelig hjemme. Anonymkode: 76233...ccc 1
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2019 #64 Skrevet 22. mars 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Nei, det er ikke smal tankegang, men en tankegang fra den enkeltes perspektiv. Fint med forskning på makronivå for forebygging i samfunnet generelt, men et individ kan ikke nødvendigvis vente på en "makroløsning", men må ta tak i situasjonen ut fra sitt personlige ståsted i forhold til den som mobber. I noen situasjoner hjelper det heller ikke å være politisk korrekt og reflektere over hvorfor man mobbes, det viktige for individet er at man er under angrep og at man på et eller annet vis må agere for å få slutt på trakasseringen. Jeg sa heller ikke at det er lett for alle å forsvare seg, men det finnes metoder. Man kan trene styrke, trene kampsport, og bygge en mer solid personlighet. I alvorlige fysiske tilfeller av mobbing kan man også bevæpne seg med stikkvåpen eller i aller verste fall skytevåpen. Dette trenger man ikke være fysisk sterk for å bruke. Anonymkode: 38858...b36 Den enkeltes perspektiv er ikke nødvendigvis slik du ser verden. For noen er kanskje løsningen vold. Men for andre er det ikke det. Det er ikke garantert at alle bare har den emnen slik du her påstår. Og å skulle banke fem stk på en gang som er ute etter og å ta deg. Kjenn litt på den for et øyeblikk. Tror du det er alle som hadde klart det? Spesielt dersom vedkommende kanskje ikke er like fysisk sterk. Jeg tror man skal være forsiktig og å si at man bare må gjøre sånn eller slik så lenge man ikke står oppe i det selv. Det er så lett og å kritisere andre for ting de gjør eller ikke gjør. Mens faktum er at vi vet ikke alltid hvorfor et menneske reagerer på den måten de gjør. Alle har sin måte og å takle ting på. Stikkvåpen er ikke tillatt på en skole. Heller ikke skytevåpen. Det skulle bare mangle at det ikke er. Vi har nok problemer med gjengoppgjør osv i skolen om vi ikke trenger mer av det. Her bør politiet kobles inn dersom det forekommer fysisk vold som følge av mobbing. Man kan lære barn selvforsvar, men jeg synes man skal være veldig forsiktig med og å klandre de utsatte fordi de ikke for det til. Logikken der er at dersom du ikke slår tilbake, så er du et offer, og kan bare takke deg selv. Det er viktig at mobbeofrene har et apparat og et nettverk de kan henvende seg til og snakke med Anonymkode: a5ad7...286
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2019 #65 Skrevet 22. mars 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Synes man kan begynne med å omdefinere fra mobbing til vold fordi det er det rette navnet. Det mange gjennomgår i årevis er fysisk og psykisk vold. Anonymkode: faee0...1e1 Ja, men det er mobbing i form av psykisk og fysisk vold. Anonymkode: a5ad7...286
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2019 #66 Skrevet 23. mars 2019 13 timer siden, AnonymBruker skrev: Den enkeltes perspektiv er ikke nødvendigvis slik du ser verden. For noen er kanskje løsningen vold. Men for andre er det ikke det. Det er ikke garantert at alle bare har den emnen slik du her påstår. Og å skulle banke fem stk på en gang som er ute etter og å ta deg. Kjenn litt på den for et øyeblikk. Tror du det er alle som hadde klart det? Spesielt dersom vedkommende kanskje ikke er like fysisk sterk. Jeg tror man skal være forsiktig og å si at man bare må gjøre sånn eller slik så lenge man ikke står oppe i det selv. Det er så lett og å kritisere andre for ting de gjør eller ikke gjør. Mens faktum er at vi vet ikke alltid hvorfor et menneske reagerer på den måten de gjør. Alle har sin måte og å takle ting på. Stikkvåpen er ikke tillatt på en skole. Heller ikke skytevåpen. Det skulle bare mangle at det ikke er. Vi har nok problemer med gjengoppgjør osv i skolen om vi ikke trenger mer av det. Her bør politiet kobles inn dersom det forekommer fysisk vold som følge av mobbing. Man kan lære barn selvforsvar, men jeg synes man skal være veldig forsiktig med og å klandre de utsatte fordi de ikke for det til. Logikken der er at dersom du ikke slår tilbake, så er du et offer, og kan bare takke deg selv. Det er viktig at mobbeofrene har et apparat og et nettverk de kan henvende seg til og snakke med Anonymkode: a5ad7...286 Poenget er ikke at alle individer skal ha helt likt perspektiv, men at løsningen for et enkelt individ er en annen enn løsningen på gruppenivå. Jeg sier ikke at det er like enkelt for alle å angripe/sloss, men noe må man som individ gjøre når man står oppe i situasjonen. Når en person forsøker å slå til en, så har man to valg: Man kan enten slå tilbake eller så må man komme seg vekk. Der og da er forskning på faktorer og løsninger fint lite nyttig for individet siden man må ha en løsning der og da! Og jeg har heller ikke sagt at det er lurt å gyve på fem personer når man bare er en i rent selvforsvar, men jeg har tidligere skrevet at det er mulig med revansje på tomannshånd mer hver enkelt av dem hvis man ønsker. Og det kan være en god løsning for å få mobbingen eller angrepene til å stoppe. Hva som er tillatt bryr man seg typisk mindre om hvis livet ens er i fare. Den dagen noen truer meg eller familien min alvorlig nok, kommer jeg ikke til å bry meg filla om det er lov å ha våpen eller ikke, for til syvende og sist så er naturens lov: Enten forgår man selv, eller så forgår motstanderen. Spis eller bli spist. Har på ingen måte klandret de utsatte, snarere tvert imot. Jeg legger all skylden på mobberen og ønsker de som angriper ander uten grunn alt vond. For å si det sånn, hva jeg håper skjer med mobbere som rakker ned på andre uten grunn egner seg ikke på trykk her. Å lære seg å forsvare seg selv eller ty til våpen handler ikke om at man skal slutte å jobbe med mobbing på gruppenivå eller at foreldre ikke bør involveres, men at man samtidig må være realistisk og akseptere at man som menneske som regel kommer opp i en eller flere veldig ubehagelige situasjoner i løpet av livet. I de verste tilfellene kan det stå om livet som innsats. Anonymkode: 38858...b36
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2019 #67 Skrevet 23. mars 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Poenget er ikke at alle individer skal ha helt likt perspektiv, men at løsningen for et enkelt individ er en annen enn løsningen på gruppenivå. Jeg sier ikke at det er like enkelt for alle å angripe/sloss, men noe må man som individ gjøre når man står oppe i situasjonen. Når en person forsøker å slå til en, så har man to valg: Man kan enten slå tilbake eller så må man komme seg vekk. Der og da er forskning på faktorer og løsninger fint lite nyttig for individet siden man må ha en løsning der og da! Og jeg har heller ikke sagt at det er lurt å gyve på fem personer når man bare er en i rent selvforsvar, men jeg har tidligere skrevet at det er mulig med revansje på tomannshånd mer hver enkelt av dem hvis man ønsker. Og det kan være en god løsning for å få mobbingen eller angrepene til å stoppe. Hva som er tillatt bryr man seg typisk mindre om hvis livet ens er i fare. Den dagen noen truer meg eller familien min alvorlig nok, kommer jeg ikke til å bry meg filla om det er lov å ha våpen eller ikke, for til syvende og sist så er naturens lov: Enten forgår man selv, eller så forgår motstanderen. Spis eller bli spist. Har på ingen måte klandret de utsatte, snarere tvert imot. Jeg legger all skylden på mobberen og ønsker de som angriper ander uten grunn alt vond. For å si det sånn, hva jeg håper skjer med mobbere som rakker ned på andre uten grunn egner seg ikke på trykk her. Å lære seg å forsvare seg selv eller ty til våpen handler ikke om at man skal slutte å jobbe med mobbing på gruppenivå eller at foreldre ikke bør involveres, men at man samtidig må være realistisk og akseptere at man som menneske som regel kommer opp i en eller flere veldig ubehagelige situasjoner i løpet av livet. I de verste tilfellene kan det stå om livet som innsats. Anonymkode: 38858...b36 Dersom man ikke klarer og å banke dem, så er politiet en god løsning. Det er forferdelig vanskelig og å skulle stå oppe i en slik situasjon. Man har mange måter og å stå opp for seg selv på. Det er ikke gitt at alle kan sloss og derfor er det en fordel med anti-mobbe-grupper på nett, osv. Slik at de utsatte har folk de kan henvende seg til når det står på som verst. Dessuten er det ikke slik at all mobbing er fysisk. Det er også psykisk, slik at de etter hvert begynner og å tro på det de blir fortalt. Det skjønner jeg. Men det er ikke noe man skal tillate seg i en skolesammenheng. Det skulle bare mangle. Vi kan ikke ha et samfunn der alle går rundt og bevæpner seg. Selvsagt er det ikke lov og å ta med skytevåpen eller stikkvåpen på skolen. Mange skoler har jo hatt alvorlige problemer nettopp pga gjenger som bærer kniv, osv. Det skader bare sikkerheten for elever lærere og alle osv. Hadde vi fulgt denne logikken så hadde vi endt opp som USA, der man nå vil væpne lærerne i et håp om og å få forebygget skoleskyting. Men faktum er at og å væpne lærerne vil aldri stoppe massedrapsmenn fra og å skyte. Da har man angrepet det i helt feil ende. Det er bare en selvfølge at det ikke er tillatt og å ta med våpen på skolen. Da gjør man hele miljøet utrygt i seg selv. Det er riktig, men poenget mitt er at det er ikke sikkert alle som faktisk klarer og å bare slå tilbake. Og da trenger man trygge voksne som ordner opp når man ser at mobbing skjer. Skolen har ikke lov til og å snu ryggen til mobbing. Likevel skjer det. Og derfor bør slike skoler straffes dersom det viser seg at de har unnlatt og å gjøre noe med det. Men ellers bør man stå opp for seg selv, ja. Men dersom det absolutt ikke er mulig, så er det viktig at de som blir utsatt har muligheten til og å be om hjelp. Ikke sikkert at alle har denne muligheten og da er det viktig at de voksne vet hvordan de skal kunne stoppe det. Anonymkode: a5ad7...286
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2019 #68 Skrevet 23. mars 2019 34 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dersom man ikke klarer og å banke dem, så er politiet en god løsning. Det er forferdelig vanskelig og å skulle stå oppe i en slik situasjon. Man har mange måter og å stå opp for seg selv på. Det er ikke gitt at alle kan sloss og derfor er det en fordel med anti-mobbe-grupper på nett, osv. Slik at de utsatte har folk de kan henvende seg til når det står på som verst. Dessuten er det ikke slik at all mobbing er fysisk. Det er også psykisk, slik at de etter hvert begynner og å tro på det de blir fortalt. Det skjønner jeg. Men det er ikke noe man skal tillate seg i en skolesammenheng. Det skulle bare mangle. Vi kan ikke ha et samfunn der alle går rundt og bevæpner seg. Selvsagt er det ikke lov og å ta med skytevåpen eller stikkvåpen på skolen. Mange skoler har jo hatt alvorlige problemer nettopp pga gjenger som bærer kniv, osv. Det skader bare sikkerheten for elever lærere og alle osv. Hadde vi fulgt denne logikken så hadde vi endt opp som USA, der man nå vil væpne lærerne i et håp om og å få forebygget skoleskyting. Men faktum er at og å væpne lærerne vil aldri stoppe massedrapsmenn fra og å skyte. Da har man angrepet det i helt feil ende. Det er bare en selvfølge at det ikke er tillatt og å ta med våpen på skolen. Da gjør man hele miljøet utrygt i seg selv. Det er riktig, men poenget mitt er at det er ikke sikkert alle som faktisk klarer og å bare slå tilbake. Og da trenger man trygge voksne som ordner opp når man ser at mobbing skjer. Skolen har ikke lov til og å snu ryggen til mobbing. Likevel skjer det. Og derfor bør slike skoler straffes dersom det viser seg at de har unnlatt og å gjøre noe med det. Men ellers bør man stå opp for seg selv, ja. Men dersom det absolutt ikke er mulig, så er det viktig at de som blir utsatt har muligheten til og å be om hjelp. Ikke sikkert at alle har denne muligheten og da er det viktig at de voksne vet hvordan de skal kunne stoppe det. Anonymkode: a5ad7...286 Nei, det er ikke gitt at alle kan sloss, men man kan alliere seg med andre, betale noen for å gjøre det osv. Poenget mitt er ikke at man ikke skal ha noen å henvende seg til, men at en løsning i regi av skole, politi eller samfunn kan ta lang tid, og man må gjerne ha beviser i tillegg. Og mens undersøkelsen om offerets påstander pågår, så fortsetter mobbingen. For mange mobbeofre haster det å få gjort noe med problemet før man risikerer å bli ødelagt. Utviklingen er selvfølgelige litt trist, men i mangel av gode nok løsninger i skolevesen og storsamfunnet rundt, så kan jeg forstå at enkelte ikke har noe annet valg enn å bevæpne seg. Det viktigste for de fleste mennesker er tross alt å overleve og greie seg selv, og man har ikke overskudd til å hjelpe andre før man er trygg nok selv. Ja, det skjer likevel, og det er poenget mitt. Manglende vilje og baller nok til å ta tak i det er et problem på mange skoler, og manglende håndheving av lovverket rundt mobbing også. Og selv om det faktisk tas tak i, så vil det som skrevet ta lang tid å få gjort noe med det. Skolen plikter å høre begge parter, og skal det bli straffesak av det må det bevises også. Det er ikke barebare og kan ta årevis. Anonymkode: 38858...b36
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2019 #69 Skrevet 23. mars 2019 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nei, det er ikke gitt at alle kan sloss, men man kan alliere seg med andre, betale noen for å gjøre det osv. Poenget mitt er ikke at man ikke skal ha noen å henvende seg til, men at en løsning i regi av skole, politi eller samfunn kan ta lang tid, og man må gjerne ha beviser i tillegg. Og mens undersøkelsen om offerets påstander pågår, så fortsetter mobbingen. For mange mobbeofre haster det å få gjort noe med problemet før man risikerer å bli ødelagt. Utviklingen er selvfølgelige litt trist, men i mangel av gode nok løsninger i skolevesen og storsamfunnet rundt, så kan jeg forstå at enkelte ikke har noe annet valg enn å bevæpne seg. Det viktigste for de fleste mennesker er tross alt å overleve og greie seg selv, og man har ikke overskudd til å hjelpe andre før man er trygg nok selv. Ja, det skjer likevel, og det er poenget mitt. Manglende vilje og baller nok til å ta tak i det er et problem på mange skoler, og manglende håndheving av lovverket rundt mobbing også. Og selv om det faktisk tas tak i, så vil det som skrevet ta lang tid å få gjort noe med det. Skolen plikter å høre begge parter, og skal det bli straffesak av det må det bevises også. Det er ikke barebare og kan ta årevis. Anonymkode: 38858...b36 Det er ikke alltid slik at man kan det, heller. Dersom du f eks får hele klassen mot deg. Jeg var så heldig at jeg slapp det, da flere enn meg ble mobba på en gang. Men ikke alle har det på den måten. Likevel hjalp ikke det på og å få dem til og å stoppe. Skolen har en forpliktelse til og å sørge for at elevene er trygge på skolen. Gjør de ikke det, så bryter de loven, rett og slett. Og de som allerede er utsatt skal ille måtte få livet sitt ødelagt, heller. Og å kontakte kriminelle gjenger er et nei-nei. Da risikerer man at de får problemer ytterligere. Det er ikke noen mulighet man skal måtte legge vekt på. Skoler har allerede alvorlige problemer med kriminalitet mange steder, og da gjør man miljøet utrygt i seg selv. Derfor er det svært viktig at man legger vekt på hva lærerne bør gjøre, hva hver enkelt kan gjøre som er vitne til, eller utsatt for mobbing. Jeg anbefaler at man skriver ned alle episodene man er vitne til eller ser og leverer inn til rektor, dersom lærer ikke tar det på alvor. Dersom det ikke hjelper så skal man sende inn til Fylkesmannen. Skolene kan da enten tilbys hjelp og veiledning eller de kan bli straffet dersom det foreligger at de ikke har gjort nok for og å stoppe det. De er selvsagt pliktig til og å høre begge parter, men derfor er det viktig at man når ut og får støtte fra folk rundt seg. Anonymkode: a5ad7...286
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2019 #70 Skrevet 23. mars 2019 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er ikke alltid slik at man kan det, heller. Dersom du f eks får hele klassen mot deg. Jeg var så heldig at jeg slapp det, da flere enn meg ble mobba på en gang. Men ikke alle har det på den måten. Likevel hjalp ikke det på og å få dem til og å stoppe. Skolen har en forpliktelse til og å sørge for at elevene er trygge på skolen. Gjør de ikke det, så bryter de loven, rett og slett. Og de som allerede er utsatt skal ille måtte få livet sitt ødelagt, heller. Og å kontakte kriminelle gjenger er et nei-nei. Da risikerer man at de får problemer ytterligere. Det er ikke noen mulighet man skal måtte legge vekt på. Skoler har allerede alvorlige problemer med kriminalitet mange steder, og da gjør man miljøet utrygt i seg selv. Derfor er det svært viktig at man legger vekt på hva lærerne bør gjøre, hva hver enkelt kan gjøre som er vitne til, eller utsatt for mobbing. Jeg anbefaler at man skriver ned alle episodene man er vitne til eller ser og leverer inn til rektor, dersom lærer ikke tar det på alvor. Dersom det ikke hjelper så skal man sende inn til Fylkesmannen. Skolene kan da enten tilbys hjelp og veiledning eller de kan bli straffet dersom det foreligger at de ikke har gjort nok for og å stoppe det. De er selvsagt pliktig til og å høre begge parter, men derfor er det viktig at man når ut og får støtte fra folk rundt seg. Anonymkode: a5ad7...286 Ja, de bryter loven ved å ikke ta tak i det, men hva skal individet gjøre mens det pågår? Jeg tror ikke du skjønner helt hvor jeg vil hen, for poenget er at et individ ikke nødvendigvis har tid til å vente på at skolen eller samfunnet rundt tar tak i pågående mobbing. Og da er det, beklager å måtte si det, bedre å dra inn noen man kjenner fra en kriminell gjeng for å ta igjen i stedet for å vente på sin egen ødeleggelse. Visst er det en risiko med å dra inn andre "harde mennesker" fra slike miljøer også, men det er et bedre alternativ enn å vente på at man blir ødelagt av mobbing. Det eneste som er sikkert hvis man ikke gjør noe er at en risikerer store senvirkninger resten av livet, og i verste fall ender man opp død (enten som følge av selvmord eller at man rett og slett blir drept av en som mobber). Det du skriver i andre avsnitt tar også lang tid å gjennomføre for lærerne. Alt for lang tid for ofre, som trenger en rask løsning for å få slutt på en truende (og potensielt livstruende) situasjon. Anonymkode: 38858...b36
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2019 #71 Skrevet 23. mars 2019 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Ja, de bryter loven ved å ikke ta tak i det, men hva skal individet gjøre mens det pågår? Jeg tror ikke du skjønner helt hvor jeg vil hen, for poenget er at et individ ikke nødvendigvis har tid til å vente på at skolen eller samfunnet rundt tar tak i pågående mobbing. Og da er det, beklager å måtte si det, bedre å dra inn noen man kjenner fra en kriminell gjeng for å ta igjen i stedet for å vente på sin egen ødeleggelse. Visst er det en risiko med å dra inn andre "harde mennesker" fra slike miljøer også, men det er et bedre alternativ enn å vente på at man blir ødelagt av mobbing. Det eneste som er sikkert hvis man ikke gjør noe er at en risikerer store senvirkninger resten av livet, og i verste fall ender man opp død (enten som følge av selvmord eller at man rett og slett blir drept av en som mobber). Det du skriver i andre avsnitt tar også lang tid å gjennomføre for lærerne. Alt for lang tid for ofre, som trenger en rask løsning for å få slutt på en truende (og potensielt livstruende) situasjon. Anonymkode: 38858...b36 Det er ikke enkelt og å svare på. Man skal i alle fall ikke risikere og å få livet sitt ødelagt ved at man drar inn kriminelle gjenger, osv. Det du da risikerer er jo bare og å bli dratt inn i kriminelle nettverk. OK, så man kontakter kriminelle nettverk for og å gjøre jobben for seg. Det man da kan risikere er at disse vil ha deg til og å gjengjelde tjenester. Plutselig er du inne i et nettverk som du sliter med og å komme deg ut av. Skal de risikere og å havne i kriminelle miljøer? Er det ikke bedre at de heller får muligheten til og å komme seg videre i livet enn at de skal vikles inn i enda flere problemer? Tviler på at det at man havner i kriminelle miljøer vil hjelpe på disse senskadene. Det vil bare skape mer problemer for den som blir mobba. Den som blir mobba må hjelp på ordentlig måte. Ikke på en måte som skader den utsatte enda mer. Det sier seg selv at skolen ikke kan godta bruk av skytevåpen eller stikkvåpen. Det sier seg selv at man ikke kan oppfordre til bruk av våpen. Det bør legges vekt på og å hjelpe den utsatte, ikke gjøre livet mer vanskelig for den enkelte. Er det verdt det at man skal leve med drap på samvittigheten? Selvsagt ikke. Og da må det trygge voksne til. Voksne som ser, som får barn til og å åpne seg opp om det som er vanskelig. Som lytter og veileder. Og som kan trøste og forstå når det er vondt og vanskelig. Anonymkode: a5ad7...286
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2019 #72 Skrevet 24. mars 2019 Må si jeg blir litt oppgitt over alle de som forventer at man bare skal klare alt selv. Mange av disse tilfellene er såpass alvorlige at vi snakker om kriminelle handlinger. Det er snakk om barn som går løs på andre barn fysisk eller psykisk. Dette er ikke lov til og å overse. Skolen er faktisk pliktig iht norsk lov og å stoppe mobbing når det avdekkes. Jeg tror at voksne som forenkler situasjonen ved og å si at man enten bare skal overse mobbingen eller bare slå tilbake ikke hjelper noe særlig på situasjonen. Særlig når du ber barn om og å ta med skytevåpen på skolen eller dra inn gjenger. Det er ikke bra at godt voksne mennesker kan sitte og å gi slike råd på nettet. Du risikerer egentlig bare og å gjøre mer skade for den som er utsatt i første omgang. Nei, kontakt Alarmtelefonen for barn og unge eller Arbeidstilsynet i første omgang, dersom du blir mobba eller opplever andre krenkelser. De kan gi deg råd og veiledning. Ønsker deg alt godt ♥ Anonymkode: a5ad7...286
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2019 #73 Skrevet 24. mars 2019 Kommer ikke til å kontakte mobber. Jeg vet ikke årsaken til hvorfor hn mobbet. Har blitt forsket på at de som mobber er like mye offere som de de mobber. Anonymkode: 6444b...7cf
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2019 #74 Skrevet 24. mars 2019 On 3/22/2019 at 10:39 PM, AnonymBruker said: Ja, men det er mobbing i form av psykisk og fysisk vold. Anonymkode: a5ad7...286 Vet ikke helt om jeg forstår hva du mener, men når man blir slått, sparket eller utsatt for forfølgelse/trakkasering på nett så er det vold hverken mer eller mindre. Det er oppførsel voksne mennesker ville blitt straffet for. Anonymkode: faee0...1e1
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2019 #75 Skrevet 25. mars 2019 På 23.03.2019 den 19.19, AnonymBruker skrev: Det er ikke enkelt og å svare på. Man skal i alle fall ikke risikere og å få livet sitt ødelagt ved at man drar inn kriminelle gjenger, osv. Det du da risikerer er jo bare og å bli dratt inn i kriminelle nettverk. OK, så man kontakter kriminelle nettverk for og å gjøre jobben for seg. Det man da kan risikere er at disse vil ha deg til og å gjengjelde tjenester. Plutselig er du inne i et nettverk som du sliter med og å komme deg ut av. Skal de risikere og å havne i kriminelle miljøer? Er det ikke bedre at de heller får muligheten til og å komme seg videre i livet enn at de skal vikles inn i enda flere problemer? Tviler på at det at man havner i kriminelle miljøer vil hjelpe på disse senskadene. Det vil bare skape mer problemer for den som blir mobba. Den som blir mobba må hjelp på ordentlig måte. Ikke på en måte som skader den utsatte enda mer. Det sier seg selv at skolen ikke kan godta bruk av skytevåpen eller stikkvåpen. Det sier seg selv at man ikke kan oppfordre til bruk av våpen. Det bør legges vekt på og å hjelpe den utsatte, ikke gjøre livet mer vanskelig for den enkelte. Er det verdt det at man skal leve med drap på samvittigheten? Selvsagt ikke. Og da må det trygge voksne til. Voksne som ser, som får barn til og å åpne seg opp om det som er vanskelig. Som lytter og veileder. Og som kan trøste og forstå når det er vondt og vanskelig. Anonymkode: a5ad7...286 Hvis alternativet er å bli ødelagt av mobbingen som skjer der og da, så har man egentlig ikke så mye valg. Da må man gjøre noe, siden løsninger i kraft av skole og storsamfunn kan ta tid. Jeg sier ikke at det å få hjelp fra andre som kanskje har en del svin på skogen ikke innebærer noen risiko, men i mange av livets situasjoner må man velge mellom to onder, der det ene alternativet er verre enn det andre. I praksis ser vi ofte at skolene gjør for lite, for sakte når det gjelder mobbing. Husk at ting må kunne bevises, og skolen plikter å høre på mobberens versjon av historien også. Ikke sjelden er mobberen og dennes foreldre ganske ressurssterke og uredde, som er flinke til å snakke for seg, og som fint kan så tvil om offerets historie slik at skolen ikke kan gå videre med saken. Og mens gjennomgangen av saken pågår ovenfor skoleledelsen, kan mobbingen fortsette. Ikke sjelden blir det også verre, siden mobberen nå i tillegg tar offeret for å ha "tystet" til skolen. Det samme gjelder også saker som anmeldes, i rettsvesenet er det da også ennå sterkere krav til bevis. Siden mobbing er straffbart, så vil beviskravene typisk være ennå høyere enn de må være ved en intern skolesak. så at man eventuelt tar kontakt med "uslepne" elementer på samfunnet skyggeside for å få hjelp vil ofte ikke være det som fører til skaden, den har allerede skjedd siden det viser seg at storsamfunnet alt for ofte ikke er i stand til å gi den hjelpen mobbeofrene burde ha fått. Og da blir det dessverre opp til individet. Det blir alle mot alle, i et samfunn som bare blir mer og mer kynisk for hver dag som går. Anonymkode: 38858...b36
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2019 #76 Skrevet 25. mars 2019 11 timer siden, AnonymBruker skrev: Må si jeg blir litt oppgitt over alle de som forventer at man bare skal klare alt selv. Mange av disse tilfellene er såpass alvorlige at vi snakker om kriminelle handlinger. Det er snakk om barn som går løs på andre barn fysisk eller psykisk. Dette er ikke lov til og å overse. Skolen er faktisk pliktig iht norsk lov og å stoppe mobbing når det avdekkes. Jeg tror at voksne som forenkler situasjonen ved og å si at man enten bare skal overse mobbingen eller bare slå tilbake ikke hjelper noe særlig på situasjonen. Særlig når du ber barn om og å ta med skytevåpen på skolen eller dra inn gjenger. Det er ikke bra at godt voksne mennesker kan sitte og å gi slike råd på nettet. Du risikerer egentlig bare og å gjøre mer skade for den som er utsatt i første omgang. Nei, kontakt Alarmtelefonen for barn og unge eller Arbeidstilsynet i første omgang, dersom du blir mobba eller opplever andre krenkelser. De kan gi deg råd og veiledning. Ønsker deg alt godt ♥ Anonymkode: a5ad7...286 Nei, jeg forventer det ikke, og jeg skulle ønske at det i mange tilfeller ikke var nødvendig heller. Men når storsamfunnet ikke finner gode nok løsninger i god nok tid før offeret blir helt knekt, så blir det jo sånn at man selv tar grep. Det jeg skriver er ikke ment som råd til andre, men er litt om hva jeg selv ville ha gjort. Ta det fra en som selv har kjent mobbing på kroppen under oppveksten. Jeg vet en del om skolens løsninger, der de snakket med oss og ba mobberne slutte, men tror du de gjorde det? Det bedret seg i en uke før det falt inn i samme gamle mønster igjen. Og sånn gikk no daga'n. Dette var på slutten av ungdomsskolen, og det ble ikke bedre før vi som heldigvis ble venner og var blant de "upopulære" gikk sammen om å beskytte hverandre. Jeg var heldigvis ikke blant de verste ofrene, og tross alt var jeg litt heldigere enn de mobbingen gikk verst utover. Noen av disse er helt ødelagte nå i voksen alder, og fungerer ikke hverken med tanke på det sosiale eller i jobb. De har dermed fått hele livet ødelagt som følge av mobbing fordi skolen ikke gjorde nok for dem, så var jeg deg ville jeg ikke dømt de som tar saken i egne hender. Jeg har sett på nært hold hvor ille det kan gå. En jeg vet om som var noen år yngre enn "mitt" kull tok også livet av seg på grunn av langvarig mobbing. Han hadde vokst opp i samme lokalsamfunn som meg, og var da trolig også en av dem som stolte for mye på skolen og samfunnet . Og selv om jeg heldigvis var blant de "mer heldige" ofrene som etter hvert fant meg en vennegruppe der vi beskyttet hverandre, så innser jeg jo som voksen at det kunne gått fryktelig mye verre. Samtidig har jeg nok også fått noe som kan ansees som senskader, en angst for at det skal skje igjen og at jeg bekymrer meg ganske mye i livet. Dette har til nå kostet ganske mye livskvalitet, og jeg må hver dag jobbe for at det ikke skal ta overhånd. Samtidig har det også gjort meg mye mer bevisst på at man må forsvare seg selv her i livet. Jeg trener mye (bla. kampsport) og jeg kommer aldri til å godta ren mobbing igjen, eller å kjenne på den frykten fra barndommen. Jeg kommer til å angripe tilbake med alle midler. Ikke nødvendigvis der og da hvis det skulle være flere angripere, men jeg kommer om nødvendig til å bruke vold mot de som prøver seg. Eller å bevæpne meg med de våpen som er nødvendig for å forsvare meg selv. Politi og samfunn kan man ikke stole på, det har historien og erfaringer vist. Anonymkode: 38858...b36
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2019 #77 Skrevet 25. mars 2019 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvis alternativet er å bli ødelagt av mobbingen som skjer der og da, så har man egentlig ikke så mye valg. Da må man gjøre noe, siden løsninger i kraft av skole og storsamfunn kan ta tid. Jeg sier ikke at det å få hjelp fra andre som kanskje har en del svin på skogen ikke innebærer noen risiko, men i mange av livets situasjoner må man velge mellom to onder, der det ene alternativet er verre enn det andre. I praksis ser vi ofte at skolene gjør for lite, for sakte når det gjelder mobbing. Husk at ting må kunne bevises, og skolen plikter å høre på mobberens versjon av historien også. Ikke sjelden er mobberen og dennes foreldre ganske ressurssterke og uredde, som er flinke til å snakke for seg, og som fint kan så tvil om offerets historie slik at skolen ikke kan gå videre med saken. Og mens gjennomgangen av saken pågår ovenfor skoleledelsen, kan mobbingen fortsette. Ikke sjelden blir det også verre, siden mobberen nå i tillegg tar offeret for å ha "tystet" til skolen. Det samme gjelder også saker som anmeldes, i rettsvesenet er det da også ennå sterkere krav til bevis. Siden mobbing er straffbart, så vil beviskravene typisk være ennå høyere enn de må være ved en intern skolesak. så at man eventuelt tar kontakt med "uslepne" elementer på samfunnet skyggeside for å få hjelp vil ofte ikke være det som fører til skaden, den har allerede skjedd siden det viser seg at storsamfunnet alt for ofte ikke er i stand til å gi den hjelpen mobbeofrene burde ha fått. Og da blir det dessverre opp til individet. Det blir alle mot alle, i et samfunn som bare blir mer og mer kynisk for hver dag som går. Anonymkode: 38858...b36 Så da foretrekker du at man skal ødelegge livet sitt enda ytterligere ved og å dra inn skytevåpen eller stikkvåpen på skolen eller involvere kriminelle gjenger? Ser du ikke selv at dette er en dårlig ide? Anonymkode: a5ad7...286
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2019 #78 Skrevet 25. mars 2019 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Nei, jeg forventer det ikke, og jeg skulle ønske at det i mange tilfeller ikke var nødvendig heller. Men når storsamfunnet ikke finner gode nok løsninger i god nok tid før offeret blir helt knekt, så blir det jo sånn at man selv tar grep. Det jeg skriver er ikke ment som råd til andre, men er litt om hva jeg selv ville ha gjort. Ta det fra en som selv har kjent mobbing på kroppen under oppveksten. Jeg vet en del om skolens løsninger, der de snakket med oss og ba mobberne slutte, men tror du de gjorde det? Det bedret seg i en uke før det falt inn i samme gamle mønster igjen. Og sånn gikk no daga'n. Dette var på slutten av ungdomsskolen, og det ble ikke bedre før vi som heldigvis ble venner og var blant de "upopulære" gikk sammen om å beskytte hverandre. Jeg var heldigvis ikke blant de verste ofrene, og tross alt var jeg litt heldigere enn de mobbingen gikk verst utover. Noen av disse er helt ødelagte nå i voksen alder, og fungerer ikke hverken med tanke på det sosiale eller i jobb. De har dermed fått hele livet ødelagt som følge av mobbing fordi skolen ikke gjorde nok for dem, så var jeg deg ville jeg ikke dømt de som tar saken i egne hender. Jeg har sett på nært hold hvor ille det kan gå. En jeg vet om som var noen år yngre enn "mitt" kull tok også livet av seg på grunn av langvarig mobbing. Han hadde vokst opp i samme lokalsamfunn som meg, og var da trolig også en av dem som stolte for mye på skolen og samfunnet . Og selv om jeg heldigvis var blant de "mer heldige" ofrene som etter hvert fant meg en vennegruppe der vi beskyttet hverandre, så innser jeg jo som voksen at det kunne gått fryktelig mye verre. Samtidig har jeg nok også fått noe som kan ansees som senskader, en angst for at det skal skje igjen og at jeg bekymrer meg ganske mye i livet. Dette har til nå kostet ganske mye livskvalitet, og jeg må hver dag jobbe for at det ikke skal ta overhånd. Samtidig har det også gjort meg mye mer bevisst på at man må forsvare seg selv her i livet. Jeg trener mye (bla. kampsport) og jeg kommer aldri til å godta ren mobbing igjen, eller å kjenne på den frykten fra barndommen. Jeg kommer til å angripe tilbake med alle midler. Ikke nødvendigvis der og da hvis det skulle være flere angripere, men jeg kommer om nødvendig til å bruke vold mot de som prøver seg. Eller å bevæpne meg med de våpen som er nødvendig for å forsvare meg selv. Politi og samfunn kan man ikke stole på, det har historien og erfaringer vist. Anonymkode: 38858...b36 Det er akkurat det man er i ferd med og å gjøre. De rådene du kommer med vil bare sette den utsatte og andre enda mer i fare, når du er såpass ekstrem. Anonymkode: a5ad7...286
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2019 #79 Skrevet 26. mars 2019 19 timer siden, AnonymBruker skrev: Så da foretrekker du at man skal ødelegge livet sitt enda ytterligere ved og å dra inn skytevåpen eller stikkvåpen på skolen eller involvere kriminelle gjenger? Ser du ikke selv at dette er en dårlig ide? Anonymkode: a5ad7...286 Nei, jeg foretrekker ikke det, men noen ganger kan man være i en situasjon der man ikke har noe valg. Null hjelp fra politi/storsamfunn, evt. at den kommer alt for sent gjør at man potensielt selv må gjøre noe med mobbingen man blir utsatt for. Verden er et grusomt sted, og det må mennesker forholde seg til. Anonymkode: 38858...b36
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2019 #80 Skrevet 26. mars 2019 19 timer siden, AnonymBruker skrev: Det er akkurat det man er i ferd med og å gjøre. De rådene du kommer med vil bare sette den utsatte og andre enda mer i fare, når du er såpass ekstrem. Anonymkode: a5ad7...286 Ingen som tvinger deg til å lese innleggene mine. Jeg vet selv best hva jeg ble utsatt for, og hvilken "hjelp" jeg fikk. Les: Diverse "tiltak" for å pynte på den administrative statistikken. Senere i livet har jeg derfor fått en holdning om at man står alene og at jeg ordner opp selv neste gang. På godt og vondt. Anonymkode: 38858...b36
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå