Gå til innhold

Hvem eier veden?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Min bestemors nabo - de er ikke på talefot - uten å gå nærmere inn på de komplekse og langvarige omstendighetene rundt det. Mitt spørsmål er følgende. Når naboen feller trær inne på sin eiendom- og siden trærne står i en bratt bakke ned mot nabogrensen - så falt trærne og ble liggende inne på min bestemors eiendom. Har naboen lov å bevege seg inne på min bestemors eiendom mens han arbeider med veden- eller kan min bestemor da hevde at de felte trærne som falt ned på hennes eiendom er hennes? 

Anonymkode: 6d30b...abe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Prøv å snu situasjonen: hvis trærne står på bestemoren din sin tomt og de faller ned på naboens tomt, ble du plutselig borte og utilgjengelig da? 

Anonymkode: 90802...086

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jesus kristus! Er dette i andeby? For det kan se slik ut! Selvfølgelig er det NABOENS trær. Og så lenge han ikke volder skade på deres eiendom så skal han selvsagt hente veden sin!

Herreminhatt, er det rart det er krig i verden???

Anonymkode: 40659...08b

  • Liker 27
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja de kunne sikkert delt veden broderlig seg imellom. Men hva sier jusen i dette tilfelle?

 

Ts

Anonymkode: 6d30b...abe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når naboens hund løper over i hagen til bestemor. Er hunden da blitt bestemor sin? .....

  • Liker 34
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Selvsagt kan han gå og hente trærne. Han eier dem. Så lenge han må gjøre det på den måten så kan han selvsagt gå inn på eiendommen. Noe sier meg at din bestemor og kanskje også hennes familiemedlemmer er hovedansvarlig for nabokrangelen....   

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veden er selvsagt naboens.

Med mindre han lar trærne ligge der ut over rimelig tid, slik at bestemor selv må kappe og dele trærne for å få de fjernet. Da vil det være rimelig at hun også får beholde trevirket til bruk som ved (som kompensasjon med arbeidet å fjerne trærne). 

Hva som evt er rimelig tid før man fjerner trærne selv er jeg usikker på, men 2-4 uker er en min gjetning.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, wahaj skrev:

Når naboens hund løper over i hagen til bestemor. Er hunden da blitt bestemor sin? .....

:fnise:

Anonymkode: 5391d...c0c

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tilsvarende hvis naboens bror ramler død om og triller ned bakken.  Hvem sin bror er han.  Naboens eller bestemors?

  • Liker 22
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange dårlige sammenligninger her - 

 

God naboskikk er selvsagt at naboen spør om det er greit å la treet falle på min bestemors eiendom . Når man ikke er i besittelse av sådan blir tonen deretter. I dette tilfelle ble det aldri spurt. Naboen har aldri hilst på bestemor. Han hilser ikke på noen.

Anonymkode: 6d30b...abe

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er selvfølgelig naboen trær, skjerp deg ts. 

Anonymkode: aeaf9...fc8

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det er selvfølgelig naboen trær, skjerp deg ts. 

Anonymkode: aeaf9...fc8

Det er jeg ikke så sikker på. Nei jeg  har ikke planer om det. Dessuten er jeg bare en utenforstående som ikke har veto i denne saken. Men jeg synes den er interessant i jusens øyemed.

Jeg skjønner at mange liker å harselere selv om jeg ønsker bare seriøse svar. Ikke nødvendigvis å ha rett - men vite fakta. ikke belæres i sunt folkevett.

 

Ts

Anonymkode: 6d30b...abe

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mange dårlige sammenligninger her - 

 

God naboskikk er selvsagt at naboen spør om det er greit å la treet falle på min bestemors eiendom . Når man ikke er i besittelse av sådan blir tonen deretter. I dette tilfelle ble det aldri spurt. Naboen har aldri hilst på bestemor. Han hilser ikke på noen.

Anonymkode: 6d30b...abe

Hvordan kan de ha ett så dårlig og komplekst forhold hvis de aldri har snakket sammen? Jeg er enig med deg i en ting, ja det er vanlig å si ifra på forhånd om man skal gjøre noe som gjør at man må inn på den andres eiendom. Men man trenger ikke å SPØRRE, når det er nødvendig/logisk å gjøre det på den måten. Bare informerer om at man skal felle trær og at man dermed må gjøre sånn og sånn. Men uansett om han ikke sa ifra, så er vel ikke dette en så voldsomt stor sak? Så lenge han ikke ødelegger noe på din bestemors eiendom, eller lar trærne ligge der for lenge.     

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan jo skje at trær faller i feil retning, eller at det ikke var forsvarlig å felle dem ned andre veien. Men så lenge de blir fjernet innen rimlig tid, hvem bryr seg? Javel, så er det en nabo man misliker, men skal man være på hogg og ta ved kommende for ALT? tjener man virkelig så mye på å være kjip selv? Blir livet bedre av det?

Om trærne falt foran stuevinduet eller på uteplass, så be heller naboen fjerne de

19 minutter siden, AnonymBruker said:

God naboskikk er selvsagt at naboen spør om det er greit å la treet falle på min bestemors eiendom . Når man ikke er i besittelse av sådan blir tonen deretter. I dette tilfelle ble det aldri spurt. Naboen har aldri hilst på bestemor. Han hilser ikke på noen.

Anonymkode: 6d30b...abe

HÆ? Så bestemoren din har kranglet med foreldrene hans, eller han er en ekskriminell eller hva? Ser ikke helt hvordan man kan være så sur på noen man aldri har møtt. Hvordan skal nabomannen løare spørre når bestemor nekter snakke til/ med han??

Anonymkode: d2faa...a15

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Naboens eiendomsrett til trærne opphører ikke å eksistere på grunnlag av at de faller ned på noen andres tomt. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er jeg ikke så sikker på. Nei jeg  har ikke planer om det. Dessuten er jeg bare en utenforstående som ikke har veto i denne saken. Men jeg synes den er interessant i jusens øyemed.

Jeg skjønner at mange liker å harselere selv om jeg ønsker bare seriøse svar. Ikke nødvendigvis å ha rett - men vite fakta. ikke belæres i sunt folkevett.

 

Ts

Anonymkode: 6d30b...abe

Dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom dette er utmark er det allmenn rett til å bevege seg på området. 

Og ja det er naboens trær. Selv jeg som har en liten hage ville anse det som naboens trær om han felte hekken mellom oss. Hadde ikke vært litt greit at han saget den ned, lot den falle inn på min eiendom, og så overlot til meg å fjerne dem, fordi det var blitt mine i det de traff tomten min. 

Anonymkode: 6599b...220

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner godt at naboen har vanskelig for å komme overens med dere når dere tror så merkverdige ting.

Anonymkode: dfc81...439

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...