Gå til innhold

Holdt på å kræsje


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fy fader, sitter med hjertet i halsen enda. Er et kryss rett før en rundkjøring, jeg kjører mot rundkjøringen, traileren skal inn i krysset på en rasteplass og kommer mot meg, og traileren slenger seg inn mot rasteplassen som ligger til høyre for meg, og det var åpenbart at han måtte stogge og vente da han har vikeplikt, men neida! Her kjører vi på! Jeg bremser og bremser, og ser bare mer og mer av traileren forsvinne, og av en eller annen grunn har jeg begynt å svinge inn mot rasteplassen så jeg sklir på bremsene med ABS'en i full ristemodus. Ender opp med å treffe fortauet rett etter at traileren har kommet seg inn på rasteplassen. 

Satan! For en opplevelse! Er helt skjelven enda. Noen andre som har opplevd lignende på vinterføret? Hvordan kommer man over dette, følte ikke at jeg holdt på å dø, men tenkte at en kræsj med den nesten nye bilen er ille nok. HUFF!

Jeg stogga ikke for å snakke med trailersjåføren, jeg rygga bare bort fra fortauet og kjørte til nærmeste butikk for å kjøpe meg noe godt å drikke. 

Anonymkode: 320dd...a20

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Alt i orden med felg og dekk? Det hadde jeg sjekket først. Viktig da å konfrontere motparten med en gang, og eventuelt finne vitner fra f.eks. rasteplassen. Holdt du en forutsigbar fart?

Ellers bank i bordet for at det gikk bra i dag også! :)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

:Nikke: Til posten over. Også føle nøye på om bilen styrer som før, -går rett frem, ikke trekker til siden.

Oppfører seg som før, om du svinger med litt ¨belastning¨ til begge sider. OBS på vibrasjoner.

HVIS noe forandring, værksted for sjekk. Følge med dekktrykk \ lekasje.

Bra det gikk ¨bra¨ ...

a.

Endret av Sliten&kjørt51
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. Har fått gått igjennom hele bilen, og ser ingen tegn til noen skader eller noe lignende. Skal følge med videre om det er noen forandringer. Jeg lå under fartsgrensa fordi de snødde sånn, syns det skumleste nå i ettertid var at det virka som om jeg aldri skulle få stoppet bilen. Følte det tok så lang tid å bremse! Huff. Flaks det gikk bra, denne gangen. 

Anonymkode: 320dd...a20

Lenke til kommentar
Del på andre sider

54 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg lå under fartsgrensa fordi de snødde sånn, syns det skumleste nå i ettertid var at det virka som om jeg aldri skulle få stoppet bilen. Følte det tok så lang tid å bremse! Huff. Flaks det gikk bra, denne gangen. 

ABS + Piggfrie dekk Skulle vært forbudt IMHO. ABS Virker tragisk dårlig på glatt vinterføre...

Har testet 100 til 0 Km\t. På isbane. Skikkelig brems 68 Meter. ABS 210 Meter... Dette var med utrangerte politibiler, -220 pigger per dekk. Biler som ikke er godkjente utrykningskjøretøy kan max pigges 110 per dekk... Den gang kjøpte ikke politiet inn biler med ABS, da enhvær dugelig sjåfør hadde ¨grusa¨ dem på glatt føre hvær eneste gang, om vegen ikke var Snor-rett.

Jeg har ABS ¨¨brems¨¨ hvært annet år, -de få kilometerene jeg kjører til \ fra EU-Kontroll :sjarmor:

a.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Sliten&kjørt51 skrev:

ABS + Piggfrie dekk Skulle vært forbudt IMHO. ABS Virker tragisk dårlig på glatt vinterføre...

Har testet 100 til 0 Km\t. På isbane. Skikkelig brems 68 Meter. ABS 210 Meter... Dette var med utrangerte politibiler, -220 pigger per dekk. Biler som ikke er godkjente utrykningskjøretøy kan max pigges 110 per dekk... Den gang kjøpte ikke politiet inn biler med ABS, da enhvær dugelig sjåfør hadde ¨grusa¨ dem på glatt føre hvær eneste gang, om vegen ikke var Snor-rett.

Jeg har ABS ¨¨brems¨¨ hvært annet år, -de få kilometerene jeg kjører til \ fra EU-Kontroll :sjarmor:

a.

Har du selv erfaring med piggfrie dekk? Eventuelt hvor mange kilometer eller vintersesonger?

Endret av Mannisinbestealder
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

57 minutter siden, Mannisinbestealder skrev:

Har du selv erfaring med piggfrie dekk? Eventuelt hvor mange kilometer eller vintersesonger?

JA Masse, Noen  100 k. Km. Ca.15 Vintere. -Gidder ikke betale gebyr, bor i Oslo...

Pendler ikke 20 Mil -daglig nå...

SEFF Koblet vekk latterlig ABS.

Edit... 

  • Du må betale piggdekkgebyr dersom du kjører registrert kjøretøy med piggdekk i Oslo i perioden 1. november 2018 til og med 28. april 2019.

Fra... 

https://www.oslo.kommune.no/gate-transport-og-parkering/piggdekkgebyr/#gref

 a.

Endret av Sliten&kjørt51
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...