Gå til innhold

Drukner i gjeld!! Noen tips?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Nei, det er mine foreldre som eier hybelen jeg bor på og jeg betaler allerede veldig lite her i leie. Alle rom i kollektiv vil koste meg det samme eller mer som her jeg bor nå. Her får jeg alt inkludert av strøm osv.

Anonymkode: d8176...5c8

Kan du inngå en avtale med dine foreldre om å få betalingsutsettelse for leie av hybelen i en periode fremover?
Telefonregningen bør du gjøre noe med. Det normale er å ha telefonabonnement der man kan ringe gratis i flere hundrede timer for kun ca 200,- pr mnd.

Anonymkode: e10e4...2b2

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Registrer deg hos uwork.no. Jeg fikk jobb på 123.

Tidligere kunne man ta oppdrag som konsulent ved å starte ett enkeltmannsforetak(ingen aksjekapital). Jeg dro ut 5000,- i døgnet på jobbene mine via dem (da trakk de verken feriepenger eller skatt; det måtte du sette av selv)

Nå fra 2019 kan de ikke lenger booke jobber som konsulent uten at du har ett AS. Man kan fremdeles ta jobboppdrag men da blir du trukket for skatt, feriepenger o.l.

Har bare gode erfaringer med uwork. Lønn kom alltid presis og det var nok jobber å ta av. Jeg hadde 55.000 utbetalt på første lønnsslipp fra de.

Anonymkode: 68e5f...8b4

AnonymBruker
Skrevet
19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har også en telefonregning på 1500kr jeg ikke får betalt + den nye som kommer nå denne måneden på 600kr

Bytt til Happybytes: ubegrensede samtaler og SMS for 50 kr/mnd. 

Anonymkode: 813a0...abd

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg bor allerede i en bitteliten hybel hvor alt er inkludert. Jeg har ikke noe problem med å stramme inn, lurer bare på hvordan jeg skal få løst problemet. Kan jeg inngå en avtale med de ulike selskapene? Jeg har ikke høy nok inntekt til at noen banker vil gi meg et lån slik at jeg får samlet alt sammen. Dette hadde naturligvis vært det beste, men med lav/ingen inntekt vil jeg ikke få lån..

Da er du nok nødt til å lage deg en plan. Skriv ned en oversikt over lånene, hvor mye det er og hvor mye du må betale i minimum. Deretter kontakter du en og en og forklarer situasjonen. Fortell at det er flere du skal betale til, og hva budsjettet ditt er. 

Ifølge en nyhetssak om gjeld, ble det anbefalt at man satte de største lånene på vent, og betalte alt inn på det laveste lånet. Slik at når det minste lånet er nedbetalt er du ferdig og kvitt dette. Deretter fokusere på det neste lånet, inntil det er nedbetalt, og til sist tar du det største lånet.

Og igjen, selg det du kan få solgt. Tv, spill, jakker, sko, vesker og andre ting. 

Anonymkode: d4c75...3d5

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker said:

Bytt til Happybytes: ubegrensede samtaler og SMS for 50 kr/mnd. 

Anonymkode: 813a0...abd

Det er bedre med ice til 129 kr mnd, Ubegrenset ringetid og sms/mms  

Glem å ha data i tlfabbonementet, det holder med det minste så lenge man har internett med wifi hjemme.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg bor allerede i en bitteliten hybel hvor alt er inkludert. Jeg har ikke noe problem med å stramme inn, lurer bare på hvordan jeg skal få løst problemet. Kan jeg inngå en avtale med de ulike selskapene? Jeg har ikke høy nok inntekt til at noen banker vil gi meg et lån slik at jeg får samlet alt sammen. Dette hadde naturligvis vært det beste, men med lav/ingen inntekt vil jeg ikke få lån..

Selvsagt kan du det. De vil ha pengene sine, og vil være villige til å vente på de. Du må betale rente, selvsagt. Pust med magen, lag et budsjett i kveld, så setter du av dagen i morgen for å ringe de. Be om 3 måneders utsettelse f.eks så har du litt tid på deg til å finne penger. Har du feriepenger til gode? Kanskje du får igjen på skatten. Det finner du ut 5. april. Da kan du si det til kreditorene, at disse pengene skal de få. Skaff deg et pusterom nå, og begynn å let etter løsninger. Dette går bra. 

Og du, klipp korta. 

Anonymkode: c68ac...ac5

• Liker 4
Skrevet

Er det noen grunn til at du må betale hele beløpet på MC (typisk grunnet mislighold eller andre grunner til at avtalen er sagt opp) eller tror du at du må betale hele beløpet? Alle kredittkorttilbydere i Norge er pliktig å sende ut faktura på hele den benyttet kreditten, men minimumsbeløp du kan bare betale er et langt lavere beløp. Kanskje ikke så krise om du ikke må betale 50k umiddelbart 

AnonymBruker
Skrevet
27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da er du nok nødt til å lage deg en plan. Skriv ned en oversikt over lånene, hvor mye det er og hvor mye du må betale i minimum. Deretter kontakter du en og en og forklarer situasjonen. Fortell at det er flere du skal betale til, og hva budsjettet ditt er. 

Ifølge en nyhetssak om gjeld, ble det anbefalt at man satte de største lånene på vent, og betalte alt inn på det laveste lånet. Slik at når det minste lånet er nedbetalt er du ferdig og kvitt dette. Deretter fokusere på det neste lånet, inntil det er nedbetalt, og til sist tar du det største lånet.

Og igjen, selg det du kan få solgt. Tv, spill, jakker, sko, vesker og andre ting. 

Så jeg skal bare ikke betale noe på det største lånet? Det gir ikke helt mening for meg 😕

AnonymBruker
Skrevet

Når du fikk problemer med regningene, var du i kontakt med kredittkort-selskapene? 
Har du vært i kontakt med dem etter dem sa opp gjelden din? 
Har du spurt telefonselskap om utsettelse eller oppdeling av regning?
Har du vært i kontakt med de andre kort-utstederne for å få utsettelser, eller sitter du å venter til dem også sier opp gjelden? 

NAV er det neppe noe vits å gå til når det er relativt ny gjeld, og du i tillegg er student med rett til studiestøtte. 
Du får sette i gang med å kontakte dem du er skyldig penger, prøve få utsettelser og oppdeling, søke alt du kan av jobber, og selge det du har av verdier. 

Og så vidt jeg har fått med meg fra episoder i Luksusfellen så er Bank Norwegian blant de verste kreditorene du kan misligholde gjeld hos utenom staten, så der vil det absolutt lønne seg å kontakte dem for å prøve lage avtale FØR dem sier opp gjelden din. 

Anonymkode: c0d42...434

Skrevet
24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er bedre med ice til 129 kr mnd, Ubegrenset ringetid og sms/mms  

Du glemte å forklare hvorfor er det bedre å betale 129 enn 50 kr pr. måned? For akkurat det samme: ubegrenset ringetid og sms/mms?

• Liker 4
Skrevet

Og ring skatteetaten å hør om du ligger bra an med skatten for i fjor og hvordan du ligger an så langt i år.

For med en gang du får det tidlige skatteoppgjøret i slutten av neste måned, så må du evt. begynne å spare for å betale ned til de avdragene det er på det. For skatteinnkreveren vil du ikke ha som kreditor. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så jeg skal bare ikke betale noe på det største lånet? Det gir ikke helt mening for meg 😕

Fordi alle tar gebyrer. Jo færre gebyrer, jo lavere utgifter. 

Les mer om nedbetaling av gjeld her: 

https://debiter.no/guider/snoballmetoden/

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Fordi alle tar gebyrer. Jo færre gebyrer, jo lavere utgifter. 

Les mer om nedbetaling av gjeld her: 

https://debiter.no/guider/snoballmetoden/

Lest for fort. Beklager. 

Skrevet
53 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Lag et budsjett og ring samtlige kreditorer i morgen - forklar situasjonen og tilby det du har. Dette ordner seg hvis du er tøff nok til å ringe de. Du får alltids en avtale. 

Tror ikke helt du skjønner selv hva du sitter og foreslår at ts skal gjøre. "Tilby det du har" og "får alltids en avtale"? TS skriver jo at hun ikke har noe! Hun står uten jobb fra neste måned av, og har ingen ny jobb eller ny inntekt. Hva slags avtale om nedbetaling får du når du har null å tilby? Det er jo ingen avtale å si at "jeg har ikke penger fra neste måned av, så jeg kan tilby dere 0,- kroner".

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, Million skrev:

Tror ikke helt du skjønner selv hva du sitter og foreslår at ts skal gjøre. "Tilby det du har" og "får alltids en avtale"? TS skriver jo at hun ikke har noe! Hun står uten jobb fra neste måned av, og har ingen ny jobb eller ny inntekt. Hva slags avtale om nedbetaling får du når du har null å tilby? Det er jo ingen avtale å si at "jeg har ikke penger fra neste måned av, så jeg kan tilby dere 0,- kroner".

Joda, jeg har hjulpet venner ut av Luksusfellen mange ganger jeg. Hun ber om utsettelse til hun finner ut hvor hun skal få penger i fra. 

AnonymBruker
Skrevet

Joda, jeg har hjulpet venner ut av Luksusfellen mange ganger jeg. Hun ber om utsettelse til hun finner ut hvor hun skal få penger i fra. 

Så jeg skal be om utsettelse frem til jeg evt har fått meg jobb og kan betale et bittelite beløp i mai? Er det virkelig noen som vil gå med på det tror du?

AnonymBruker
Skrevet

Så jeg skal be om utsettelse frem til jeg evt har fått meg jobb og kan betale et bittelite beløp i mai? Er det virkelig noen som vil gå med på det tror du?

Ja, de vil de. Og du MÅ ringe de slik at det ikke går til inkasso og namsmannen. Det er greie folk du møter, og de vil hjelpe deg. Ber du om utsettelse, så vil du få det om du forklarer nøyaktig hva som har skjedd og lover de f.eks feriepengene dine. Vær så snill og ikke vær redd for å ringe de. Du vil føle deg utrolig mye bedre etterpå. Jeg heier på deg! 

• Liker 2
Skrevet

I tillegg til hva andre har foreslått: prøv alt du kan for å få ekstra inntekt. Meld deg f.eks. som ringevikar i helsetjenesten, se etter andre deltidsjobber, ta småjobber på finn, selg unna eiendeler. Bruk ekstrainntekten spesifikt på nedbetaling.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
18 minutter siden, AnonymBruker said:

Du skal betale minstebeløpet. Trodde det var innlysende?

AnonymBruker
Skrevet

Du skal betale minstebeløpet. Trodde det var innlysende?

Nei, det forsto jeg ikke at du mente! :) Problemet her er jo at jeg ikke har noe å ta av eller tilby, fordi jeg ikke har jobb lenger. Det er jo derfor jeg har havnet i situasjonen.. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...