Gå til innhold

Drukner i gjeld!! Noen tips?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har nå havnet i en utrolig dum situasjon, som jeg kun kan takke meg selv for. Har over tiden dratt på meg et par mastercard og et forbrukslån fordi jeg har jobbet freelance. Dette har jeg klart å holde meg på toppen av uten problem i lang tid nå, men så begynte jeg på skolen igjen i høst. Klarte meg fortsatt fint med gjelden og har hatt alt under kontroll frem til etter jul. Timene på arbeidsplassen ble kuttet drastisk pga økonomiske problemer og nå har jeg fått beskjed om at jeg ikke får fornyet kontrakten min. Jeg har derfor slitt med å betale regningene i februar og mars måned, noe som nå har resultert i at jeg må betale ned all gjeld med en gang.. Har heller ikke fått noe ny jobb jeg kan ha ved siden av studiene enda, så neste måned blir siste måned med lønn enn så lenge.

To av mastercardene må jeg nå betale det fulle beløpet på med en gang. Begge to ligger på 25 000kr hver. Har også en telefonregning på 1500kr jeg ikke får betalt + den nye som kommer nå denne måneden på 600kr. De resterende lånene mine må jeg betale alt fra 1500 til 3000kr på innen april for at ikke hele gjelden må betales ned på. 

Jeg lever på et stramt budsjett og har vært flink til å betale ned alt tidligere, det bare skjærte seg helt nå når jeg fikk mindre jobb og ikke får fornyet kontrakten min.. Får inn 8100kr av lånekassen og av disse pengene får jeg betalt husleie, busskort og mat. Resten av inntekten min fra jobb går til regninger og gjeld.

Er det noen som har noen tips til hva jeg kan gjøre i denne situasjonen? Jeg eier ikke bolig eller noe annet, så kan ikke refinansiere gjelden. Kreditorene kan heller ikke ta pant i noe fordi jeg ikke eier bolig, bil eller lignende. Er 23 år gammel og har virkelig ikke peiling på hva jeg skal gjøre her.. Vil ikke ta det med mamma og pappa for de hjelper meg allerede alt for mye og jeg kvier meg over å måtte gå til NAV..

Alle råd og tips jeg kan få hadde vært supert!

Anonymkode: d8176...5c8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hva slags MasterCard har du anskaffet deg som gjør at du MÅ betale beløpene nå..?🤔

Anonymkode: 7d751...ca3

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lag et budsjett og ring samtlige kreditorer i morgen - forklar situasjonen og tilby det du har. Dette ordner seg hvis du er tøff nok til å ringe de. Du får alltids en avtale. 

Anonymkode: c68ac...ac5

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Krymp telefonregningen.
Selg tv (hvis du har) og skriv til NRK og informer om dette og at du ikke lengre skal betale tv-lisens.
Sjekk tilbud hos flere strømleverandøre + forsikringsselskap, for å få best mulig tilbud.
Handle 1/2-pris mat på Kiwi og andre butikker.

Anonymkode: e10e4...2b2

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hva slags MasterCard har du anskaffet deg som gjør at du MÅ betale beløpene nå..?🤔

Anonymkode: 7d751...ca3

Jeg har et hos komplett bank og ferratum. De krever alt med en gang. Har også et kort hos norwegian og santander...

Anonymkode: d8176...5c8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Krymp telefonregningen.
Selg tv (hvis du har) og skriv til NRK og informer om dette og at du ikke lengre skal betale tv-lisens.
Sjekk tilbud hos flere strømleverandøre + forsikringsselskap, for å få best mulig tilbud.
Handle 1/2-pris mat på Kiwi og andre butikker.

Anonymkode: e10e4...2b2

 

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Lag et budsjett og ring samtlige kreditorer i morgen - forklar situasjonen og tilby det du har. Dette ordner seg hvis du er tøff nok til å ringe de. Du får alltids en avtale. 

Anonymkode: c68ac...ac5

Det eneste problemet er jo at jeg ikke har noen inntekt nå som kontrakten min på jobb går ut. Jeg får jo ingenting inn fra og med neste måned...

Anonymkode: d8176...5c8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

 

Det eneste problemet er jo at jeg ikke har noen inntekt nå som kontrakten min på jobb går ut. Jeg får jo ingenting inn fra og med neste måned...

Anonymkode: d8176...5c8

Ja, da sier du det, og får utsettelse. 

Anonymkode: c68ac...ac5

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har over tiden dratt på meg et par mastercard og et forbrukslån fordi jeg har jobbet freelance. Dette har jeg klart å holde meg på toppen av uten problem i lang tid nå, men så begynte jeg på skolen igjen i høst. Klarte meg fortsatt fint med gjelden og har hatt alt under kontroll frem til etter jul.

Hvor mye tjente du pr mnd i denne perioden da du begynte å pådra deg kredittkortgjeld?
Brukte du kredittkortene for å ha til mat og husleie/strøm? I så fall kunne du den gangen ha søkt om støtte fra NAV.

Anonymkode: e10e4...2b2

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker said:

Er 23 år gammel og har virkelig ikke peiling på hva jeg skal gjøre her.. Vil ikke ta det med mamma og pappa for de hjelper meg allerede alt for mye og jeg kvier meg over å måtte gå til NAV..

Alle råd og tips jeg kan få hadde vært supert!

Anonymkode: d8176...5c8

Snakk med foreldrene dine. Bedre å be om hjelp enn å drukne i gjelden. Spør om du kan låne pengene også setter dere opp en plan for tilbakebetaling av det beløpet de eventuelt er villig til å låne deg.  Får du ikke lånt alt av foreldrene dine så betaler du ned den resterende gjelden på kredittkortene først.

Så må du selvsagt skaffe deg jobb og å leve mer sparsommelig slik du får gjort opp for deg. Du spør om foreldrene om å låne penger, ikke om at de skal betale ned gjelden din. 

 

Anonymkode: da12b...a7a

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

 

Det eneste problemet er jo at jeg ikke har noen inntekt nå som kontrakten min på jobb går ut. Jeg får jo ingenting inn fra og med neste måned...

Anonymkode: d8176...5c8

 

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Får inn 8100kr av lånekassen og av disse pengene får jeg betalt husleie, busskort og mat. Resten av inntekten min fra jobb går til regninger og gjeld.

Pr mnd? Er dette stipend eller lån?

Anonymkode: e10e4...2b2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skaff deg billigere sted å bo.

Anonymkode: e10e4...2b2

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

 

Pr mnd? Er dette stipend eller lån?

Anonymkode: e10e4...2b2

Det er studielånet mitt fra lånekassen

Anonymkode: d8176...5c8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Busskort? Kan du skaffe en billig eller gratis sykkel gjennom Finn.no og droppe utgifter til buss en periode?

Anonymkode: e10e4...2b2

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Det er studielånet mitt fra lånekassen

Anonymkode: d8176...5c8

Pr mnd?

Anonymkode: e10e4...2b2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

har du handlet dyre klær, vesker/annet som du egentlig ikke trenger, kan du selge de.

Anonymkode: e10e4...2b2

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror du blir nødt til å snakke med din vanlige bank. Hvor mye er gjelden på totalt? Kan du få samlet alt i ett forbrukslån hos din bank? Du blir og nødt til å avslutte kredittkortene/klippe de opp, slik at de ikke brukes. 

Bytt til billigere abbonement, billigere forsikring, selg alt du kan selge, vurder å bo og leve minimalistisk, og kun handle når kjøleskap/kjøkkenskap er tomme. Alt du kan få solgt hjelper, g det må du betale rett inn på nedbetaling. 

Er det mulig å flytte til billigere bolig? Fordelen med små ettroms i blokker er at strømregnnger er veldig lave.

Har selv betalt ned rundt 10 000 de siste 3 mnd med å stramme inn matbudsjett til 1000 pr mnd. Det er trangt men det går med litt fantasi og billige matvarer, frukt, grønt, havregryn og svært lite kjøtt/fisk osv. 

Anonymkode: d4c75...3d5

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Pr mnd?

Anonymkode: e10e4...2b2

Ja

Anonymkode: d8176...5c8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Ja

Anonymkode: d8176...5c8

Har du mulighet til å bo billig et annet sted enn der du bor nå? Bor dine foreldre eller andre slektninger  eller bekjente som har et ledig rom i samme by som du skal studere i?

Anonymkode: e10e4...2b2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Tror du blir nødt til å snakke med din vanlige bank. Hvor mye er gjelden på totalt? Kan du få samlet alt i ett forbrukslån hos din bank? Du blir og nødt til å avslutte kredittkortene/klippe de opp, slik at de ikke brukes. 

Bytt til billigere abbonement, billigere forsikring, selg alt du kan selge, vurder å bo og leve minimalistisk, og kun handle når kjøleskap/kjøkkenskap er tomme. Alt du kan få solgt hjelper, g det må du betale rett inn på nedbetaling. 

Er det mulig å flytte til billigere bolig? Fordelen med små ettroms i blokker er at strømregnnger er veldig lave.

Har selv betalt ned rundt 10 000 de siste 3 mnd med å stramme inn matbudsjett til 1000 pr mnd. Det er trangt men det går med litt fantasi og billige matvarer, frukt, grønt, havregryn og svært lite kjøtt/fisk osv. 

Anonymkode: d4c75...3d5

Jeg bor allerede i en bitteliten hybel hvor alt er inkludert. Jeg har ikke noe problem med å stramme inn, lurer bare på hvordan jeg skal få løst problemet. Kan jeg inngå en avtale med de ulike selskapene? Jeg har ikke høy nok inntekt til at noen banker vil gi meg et lån slik at jeg får samlet alt sammen. Dette hadde naturligvis vært det beste, men med lav/ingen inntekt vil jeg ikke få lån..

Anonymkode: d8176...5c8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Har du mulighet til å bo billig et annet sted enn der du bor nå? Bor dine foreldre eller andre slektninger  eller bekjente som har et ledig rom i samme by som du skal studere i?

Anonymkode: e10e4...2b2

Nei, det er mine foreldre som eier hybelen jeg bor på og jeg betaler allerede veldig lite her i leie. Alle rom i kollektiv vil koste meg det samme eller mer som her jeg bor nå. Her får jeg alt inkludert av strøm osv.

Anonymkode: d8176...5c8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...