Gå til innhold

Drukner i gjeld!! Noen tips?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har nå havnet i en utrolig dum situasjon, som jeg kun kan takke meg selv for. Har over tiden dratt på meg et par mastercard og et forbrukslån fordi jeg har jobbet freelance. Dette har jeg klart å holde meg på toppen av uten problem i lang tid nå, men så begynte jeg på skolen igjen i høst. Klarte meg fortsatt fint med gjelden og har hatt alt under kontroll frem til etter jul. Timene på arbeidsplassen ble kuttet drastisk pga økonomiske problemer og nå har jeg fått beskjed om at jeg ikke får fornyet kontrakten min. Jeg har derfor slitt med å betale regningene i februar og mars måned, noe som nå har resultert i at jeg må betale ned all gjeld med en gang.. Har heller ikke fått noe ny jobb jeg kan ha ved siden av studiene enda, så neste måned blir siste måned med lønn enn så lenge.

To av mastercardene må jeg nå betale det fulle beløpet på med en gang. Begge to ligger på 25 000kr hver. Har også en telefonregning på 1500kr jeg ikke får betalt + den nye som kommer nå denne måneden på 600kr. De resterende lånene mine må jeg betale alt fra 1500 til 3000kr på innen april for at ikke hele gjelden må betales ned på. 

Jeg lever på et stramt budsjett og har vært flink til å betale ned alt tidligere, det bare skjærte seg helt nå når jeg fikk mindre jobb og ikke får fornyet kontrakten min.. Får inn 8100kr av lånekassen og av disse pengene får jeg betalt husleie, busskort og mat. Resten av inntekten min fra jobb går til regninger og gjeld.

Er det noen som har noen tips til hva jeg kan gjøre i denne situasjonen? Jeg eier ikke bolig eller noe annet, så kan ikke refinansiere gjelden. Kreditorene kan heller ikke ta pant i noe fordi jeg ikke eier bolig, bil eller lignende. Er 23 år gammel og har virkelig ikke peiling på hva jeg skal gjøre her.. Vil ikke ta det med mamma og pappa for de hjelper meg allerede alt for mye og jeg kvier meg over å måtte gå til NAV..

Alle råd og tips jeg kan få hadde vært supert!

Anonymkode: d8176...5c8

er det mulig å flytte inn på jenterommet en periode? Da kan du bo gratis og slipper utgifter, mens du betaler ned forbrukslånet ditt.

Anonymkode: 69c46...a01

• Liker 1
Skrevet
41 minutter siden, tutsi123 skrev:

Jeg har arbeidet med dette i 20 år.Jeg er klar over at det slettes hurtigere i dag enn før.Jeg tenkte mer på gjeldsregisteret som står på trappene.Jeg kjenner ikke detaljene der,men du skal ikke se bort ifra at det registeret vil inneholde historikk.

Det du sier høres jo ikke helt riktig ut. Ja, vi skal få et gjeldsregister. Men ikke på noe tidspunkt har jeg lest at dette skal bli et register over tidligere misligholdt gjeld. Det er et gjeldsregister over gjeld man har i sanntid, det vi har nå. 

Det skal ikke stå noenting om hva slags betaler man er i dette registeret.

• Liker 3
Gjest Wemel
Skrevet
1 time siden, Million skrev:

Det du sier høres jo ikke helt riktig ut. Ja, vi skal få et gjeldsregister. Men ikke på noe tidspunkt har jeg lest at dette skal bli et register over tidligere misligholdt gjeld. Det er et gjeldsregister over gjeld man har i sanntid, det vi har nå. 

Det skal ikke stå noenting om hva slags betaler man er i dette registeret.

Enig. 

Når man har gjort opp for seg, så har man det. Hadde det ikke vært slik, hadde vi garantert hørt om det. 

Skrevet

Selv om kredittkortregningen sier hele gjelden, så kan du fortsatt betale minstebeløpet. Det var en regelendring for noe tid tilbake som krevde dette.

For ordens skyld: det lønner seg ikke å bare betale minstebeløpet, men hele. Så nå gjør du et unntak til ting lysner.

Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har et hos komplett bank og ferratum. De krever alt med en gang. Har også et kort hos norwegian og santander...

Her i dette tilfellet ville jeg ha snakket og vært ærlige med foreldende dine og bedt om et lån du betaler til dem. Sørg også for å få kredittsperre og gi foreldrene dine kodene. Det er sørgelig enkelt å ta opp ny forbruksgjeld, og det nytter ikke bare å klippe et kredittkort. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har nå havnet i en utrolig dum situasjon, som jeg kun kan takke meg selv for. Har over tiden dratt på meg et par mastercard og et forbrukslån fordi jeg har jobbet freelance. Dette har jeg klart å holde meg på toppen av uten problem i lang tid nå, men så begynte jeg på skolen igjen i høst. Klarte meg fortsatt fint med gjelden og har hatt alt under kontroll frem til etter jul. Timene på arbeidsplassen ble kuttet drastisk pga økonomiske problemer og nå har jeg fått beskjed om at jeg ikke får fornyet kontrakten min. Jeg har derfor slitt med å betale regningene i februar og mars måned, noe som nå har resultert i at jeg må betale ned all gjeld med en gang.. Har heller ikke fått noe ny jobb jeg kan ha ved siden av studiene enda, så neste måned blir siste måned med lønn enn så lenge.

To av mastercardene må jeg nå betale det fulle beløpet på med en gang. Begge to ligger på 25 000kr hver. Har også en telefonregning på 1500kr jeg ikke får betalt + den nye som kommer nå denne måneden på 600kr. De resterende lånene mine må jeg betale alt fra 1500 til 3000kr på innen april for at ikke hele gjelden må betales ned på. 

Jeg lever på et stramt budsjett og har vært flink til å betale ned alt tidligere, det bare skjærte seg helt nå når jeg fikk mindre jobb og ikke får fornyet kontrakten min.. Får inn 8100kr av lånekassen og av disse pengene får jeg betalt husleie, busskort og mat. Resten av inntekten min fra jobb går til regninger og gjeld.

Er det noen som har noen tips til hva jeg kan gjøre i denne situasjonen? Jeg eier ikke bolig eller noe annet, så kan ikke refinansiere gjelden. Kreditorene kan heller ikke ta pant i noe fordi jeg ikke eier bolig, bil eller lignende. Er 23 år gammel og har virkelig ikke peiling på hva jeg skal gjøre her.. Vil ikke ta det med mamma og pappa for de hjelper meg allerede alt for mye og jeg kvier meg over å måtte gå til NAV..

Alle råd og tips jeg kan få hadde vært supert!

Du hadde uansett ikke fått noe av NAV i din situasjon, de sponser ikke studenter med kredittkort-gjeld. 

Anonymkode: 7c20f...2bd

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
7 timer siden, Martin13 skrev:

Hvis man har lite penger og må bruke kredittkort for å få nok til mat og lignende, så søker man NAV.

Når det gjelder kredittkort, så er det noe man aldri skal bruke med mindre man kan betjene det selv om man mister jobb/inntekt. Da må man ha en buffer eller venner og familie som kan hjelpe. 

Nok moralpreken, men måtte bare få det ut :)

NAV sponser ikke blakke studenter og betaler ikke kredittkortgjelden til folk. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

NAV sponser ikke blakke studenter og betaler ikke kredittkortgjelden til folk. 

Det var vel ikke det vedkommende mente. H*n mente at FØR du går til drastiske verk for å ha råd til mat, som feks ta opp kredittkort / forbrukslån - så går du til nav. 

Nav hjelper studenter med sosial stønad hvis de har dårlig råd, til mat og feks lege og husleie. 

Anonymkode: 022cb...30f

Skrevet

Det du skal gjøre er følgende:

Ta kontakt med bankene hvor du har mastercard som er sagt opp (krav om å betale alt med en gang). Spør om hvilket beløp som må innbetales for å «friskmelde» kortet, altså betale deg ajour. Dette må du gjøre ASAP før kravet går til inkasso og det påløper ytterligere kostnader. Du kan ikke vente med dette. 

Så må du belage deg på å kutte kostnadene til beinet en periode. Mesteparten av uteliv må nok kuttes en stund framover. Ta sikte på å betale ca 5% av utestående på kortene pr måned (eller mer hvis det er mulig), da går gjelden ned med 3% i måneden og du betaler ikke bare renter. Hvis du kan øke inntekten litt med å jobbe mer, så gjør du det og bruker pengene på nedbetaling.

NAV kan dessverre ikke hjelpe deg med dette i form av økonomisk støtte.

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det var vel ikke det vedkommende mente. H*n mente at FØR du går til drastiske verk for å ha råd til mat, som feks ta opp kredittkort / forbrukslån - så går du til nav. 

Nav hjelper studenter med sosial stønad hvis de har dårlig råd, til mat og feks lege og husleie. 

Nei, nav gir ikke sosialstønad til studenter, det var poenget mitt.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei, nav gir ikke sosialstønad til studenter, det var poenget mitt.

De gjør det hvis du har 0 kr og ikke har råd til mat eller husleie. Dette må du dokumentere og vise til 3 måneders utskrift av alle kontoer. 

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

De gjør det hvis du har 0 kr og ikke har råd til mat eller husleie. Dette må du dokumentere og vise til 3 måneders utskrift av alle kontoer. 

Nei det stemmer ikke, ikke så lenge man er student. 

Skrevet
19 timer siden, tutsi123 skrev:

Jeg har arbeidet med dette i 20 år.Jeg er klar over at det slettes hurtigere i dag enn før.Jeg tenkte mer på gjeldsregisteret som står på trappene.Jeg kjenner ikke detaljene der,men du skal ikke se bort ifra at det registeret vil inneholde historikk.

Det er jo bare å betale gjelden så fjernes det fra gjeldsregisteret.

Skrevet
17 timer siden, ViljaH skrev:

Selv om kredittkortregningen sier hele gjelden, så kan du fortsatt betale minstebeløpet. Det var en regelendring for noe tid tilbake som krevde dette.

For ordens skyld: det lønner seg ikke å bare betale minstebeløpet, men hele. Så nå gjør du et unntak til ting lysner.

Hvis du misligholder krever dem inn hele beløpet. Det er ingen endring på det.

TS burde jo ha bedt om utsettelse med en gang, de fleste gir vel utsettelse en eller to måneder i året uten spørsmål.

Eventuelt betalt minstebeløpet med kredittkort slik at de ikke ble misligholdt.

Nå må hun bare stoppe dem fra å gå til namsmannen. Da må hun vise dem at hun ikke har penger og at hun er betalingsvillig. Kreditorene er vel lite interessert i ekstra saksomkostninger til noen som ikke har penger å betale med.

Men med 8100 i måneden og sånn 2000 i husleie kan hun jo betale 5000 i måneden til kreditorene. 

Telefonregning er unødvendig, få kontantkort og slutt å ringe folk.

AnonymBruker
Skrevet
22 minutter siden, AnonymBruker said:

TS har kun dårlig råd fordi hun har tatt opp masse forbruksgjeld. 
NAV kommer nesten garantert til å be henne lage avtaler med kreditorer og eventuelt avbryte studiene og skaffe seg jobb, dem kommer ikke til å betale gjelden hennes. 

Anonymkode: c0d42...434

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

TS har kun dårlig råd fordi hun har tatt opp masse forbruksgjeld. 
NAV kommer nesten garantert til å be henne lage avtaler med kreditorer og eventuelt avbryte studiene og skaffe seg jobb, dem kommer ikke til å betale gjelden hennes. 

Anonymkode: c0d42...434

Og de hadde ikke betalt regningene hennes før hun pådro seg gjeld heller, NAV gir ikke ut penger til friske studenter uansett hvor blakke de er. Det er Lånekassen og eventuelt ekstrajobb som gjelder når man er student. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...