Gjest Violetta Skrevet 16. april 2005 #1 Skrevet 16. april 2005 Jeg skal søke på en jobb som jeg har veldig lyst på, men som jeg vet det kommer mange søknader inn på. Det jeg lurer på er om det er vanlig å skrive sivilstatus på søknaden? Jeg er alenemor, noe jeg tviler sterkt på vil slå positivt ut på søknaden. Samtidig skriver jeg jo at jeg har hatt et år fødselspermisjon, og da ser de jo at jeg har barn... Usj. Dette er så vanskelig, det er så lenge siden jeg har søkt jobber. :-? Dessuten trenger jeg jo noe som kan skille meg ut. Jeg har ikke noen spesielt interessante fritidsinteresser heller, så det har jeg ikke skrevet noe om. Kan noen gi meg noen tips? Har lest tråder om dette tidligere, men kanskje noen har noe nytt å komme med?
Gjest Lea Skrevet 16. april 2005 #2 Skrevet 16. april 2005 Du MÅ ikke skrive at du er alenemor. Egentlig er det ikke tvingende nødvendig å skrive sivilstatus heller. Jeg er enig i at det kanskje ikke er smart å fremheve at du er alenemor. En arbeidsgiver vil muligens tenke "FRAVÆR" om det er for tydelig. Slik er det jo desverre.
Gjest Anonymous Skrevet 17. april 2005 #3 Skrevet 17. april 2005 Du kan skrive: mor til "Rebekka" på "4" år, for eksempel. Jeg har nå vært i en situasjon hvor jeg har mottatt mange søknader til en stilling. Jeg la ikke spesielt merke til alenemødre og fedre. Andre ting som heller ble lagt vekt på.
Gjest Anonymous Skrevet 17. april 2005 #4 Skrevet 17. april 2005 Selv om du ikke trenger å skrive sivilstatus i søknaden, vil den jo komme fram i et evt. intervju. Derfor bør du vri det til noe positivt. Kanskje det er positivt for jobben at du er vant med små barn, slik at du kan nevne at du er vant til å ta ansvar for mange ting på én gang, f.eks. Dette kan du nevne i søknaden, uten at du nevner at du er alenemor. Det henviser du til i intervjuet. Lykke til!
Gjest Violetta Skrevet 17. april 2005 #5 Skrevet 17. april 2005 Jeg også ser jo at det nok kommer opp på jobbintervjuet. Spørsmålet er jo da om de vil tenke at jeg har holdt det skjult, eller om jeg klarer å vri det til noe positivt. Jeg er egentlig ikke spesielt flink til å ordlegge meg i slike situasjoner, så det smarteste hadde kanskje være å i hvert fall nevne at jeg er mor i søknaden.
Gjest Anonymous Skrevet 17. april 2005 #6 Skrevet 17. april 2005 Skrive i CV'n at du har hatt fødselspermisjon? Det har jeg aldri gjort, og heller ikke sett i søknader jeg har mottatt.
L@dy Skrevet 18. april 2005 #7 Skrevet 18. april 2005 Det jeg lurer på er om det er vanlig å skrive sivilstatus på søknaden? Jeg er alenemor, noe jeg tviler sterkt på vil slå positivt ut på søknaden. Tidligere hadde jeg med sivilstatus, "samboer uten barn". Men det har jeg tatt bort nå. Om en har barn eller ei, samboer eller ikke så bør det ikke spille noen rolle. Når jeg søker på en jobb så er det fordi jeg mener jeg har kompetanse til å utføre jobben. Dersom min livssituasjon hadde vært slik at jeg IKKE kunne utført den så hadde jeg heller ikke søkt. Og jeg vil tro at en arbeidsgiver ikke bryr seg så mye om du har barn eller ikke, men det kan jo være verdt å tenke på om du har NOE avlastning dersom barnet ( eller barna) er syke. Det er vel det som er det vesentligste vil jeg tro. Og dessuten, så er jo muligheten for at den eller de som intervjuer deg har barn. Skrive i CV'n at du har hatt fødselspermisjon? Det har jeg aldri gjort, og heller ikke sett i søknader jeg har mottatt. Om det er "nødvendig" så avhenger det av jobbforholdet synest jeg. Om en har en fast stilling hvor en har vært en god stund så hadde jeg tenkt at det ikke er sååå viktig. Men for de, som meg, som er arbeidsledig før permisjonen så kommer jeg til å føre det opp på min Cv. Dersom jeg nå IKKE får noe jobb før jeg går i permisjon så vil det jo se ut som jeg har vært arbeidsledig dobbelt så lenge enn hva som er riktig, og jeg vil tro det vil kunne være noe uheldig.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå