Gå til innhold

Overkommelig å pendle så langt?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg står i en litt vanskelig situasjon her. Drømmestudiet mitt ligger ca. 2 timer unna her jeg bor. Det finnes også på andre siden av landet, men det er ikke aktuelt ettersom jeg eier leilighet og ikke ønsker å flytte.

Studiet er en bachelorgrad over 3 år med relativt mye oppmøte. Lite muligheter til kollektivt. Jeg har ei venninne som ikke bor langt unna skolen, så kan eventuelt sove hos henne noen ganger. 

Er det noen som har erfaring med å pendle langt til og fra studie/jobb hver dag? 

Anonymkode: 7f61a...a55

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg pendlet Oslo-Elverum i to år. Slitsomt, men gikk greit

Anonymkode: fe3dc...025

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres helt uholdbart ut. 2 timer hver vei? Begynner du klokka 8 om morgenen, må du altså dra hjemmefra kl 6. Når må du stå opp om dagene da?

 Det er langt altså... jeg hadde ikke orket. Men det må nesten bli opp til deg, om du vil bruke 20 timer i uka, nesten et døgn, på å reise.

Endret av Million
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg ville det kommet an på hva som ligger i "relativt mye" oppmøte. Er det noen dager i uka, eller er det hver dag fra man-fre, og hvor lange dager eventuelt? 

Dersom det som eksempel hadde vært mandag, onsdag og fredag, så kunne jeg absolutt ha vurdert det. Da har man dager i mellom som kan brukes effektivt til selvstudie/jobbing/andre aktiviteter hjemme. Hadde det vært alle dager mandag til fredag, så hadde jeg vært mer skeptisk. Fire timer reisetid hver dag gir liten effektivitet i hverdagen, og man må regne med å ikke kunne gjøre noe annet enn studie i hverdagen. Forutsetter man at man er på studiet 08-16, så har du jo minimum 06-18 borte fra hjemmet når man tar med reisetiden. Sannsynligvis lenger i hektiske perioder. Avhengig av andre forpliktelser kan det bli ganske mye. 

Husk at leilighet også kan vurderes utleid, mens man selv leier seg noe nærmere studiestedet. 

Anonymkode: 7bd69...de7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du barn? Jeg pendlet to år med reisevei på 1,5t hver vei. Obligatorisk oppmøte hverdag mellom 0830-1500. 1-3 dager i uken måtte jeg være igjen pga andre obligatoriske ting.

Det holdt på å ta livet av meg. Jeg møtte veggen og måtte ha lang sykemelding. 

Anonymkode: 11453...130

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å kjøre bil særlig mer enn en time hver veg, synes jeg er ubrukelig. Hadde du kunnet sitte på buss eller helst tog i to timer, ville det enda gå an, for da kan du i det minste benytte tida til studier. (Ikke riktig like effektivt som å sitte ved skrivepulten, men likevel).

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Blondie65

Jeg hadde ikke en gang vurdert det hvis det var 5 dager i uken. 

Hvis det derimot er halvparten av uken eller mindre går det an å holde ut i tre år.

Jeg tror heller jeg ville bodd på en trang hybel ved studiestedet og leid ut egen bolig enn å reise i fire timer største delen av uken. 

Og som en annen nevnte: sette seg på et tog eller et fly der en kan lese pensum mens en reiser er en ting, kjøre bil fire timer er noe helt annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sjekk om du kan få fradrag på skatt for leiekostnader på studiestedet, siden du eier egen leilighet. så leier du en billig hybel. kanskje du kan leie ut din egen leilighet noen helger via airnb for å spe på inntekt litt?

evt ha et eget soverom hos din veninne og betale rimelig leie; du drar jo hjem i helgene?

Anonymkode: 201fc...ba4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke to timer er så ille. Hvor lang reisetid er egentlig vanlig blant befolkningen? Jeg bor egentlig ganske sentralt, men jobber på andre siden av byen og bruker 1 time og 45 minutter fra dør til dør. Men jeg bruker buss, så t-bane og så trikk, så får ofte mulighet til å lese litt, men blir jo avbrutt hele tiden, så klarer ikke lese noe ordentlig. Hører helst på lydbok eller podcast. 

Anonymkode: e59bb...68f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppskriften på depresjon det der. Du mister 4 timer av livet ditt i bil hver dag. Det tærer. Jeg pendla 1,5 time for det som var drømmejobben min. Sa opp etter ett år.

Anonymkode: 6b379...dc0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg pendler 1,5 time hver vei til jobb, med bil. Jobber ganske ujevnt, så har alt fra 7-8 dager i strekk til uker hvor jeg jobber to dager. Det går fordi de ukene jeg jobber lite veier opp for de ukene jeg jobber mye. I perioder hvor jeg jobber mer enn 4-5 dager sover jeg over minst en natt.

Så som resten vil jeg si at det avhenger av hvordan du skal pendle, hvor mange dager det faktisk blir i uken, og om du har mulighet for å sove over enkeltdager, og hvor mye annet du skal gjøre enn å studere. Anbefaler en liten hybel hvis du har muligheten til det!

En annen faktor er jo det sosiale på studiet. Det blir det lite av hvis du skal pendle!

Anonymkode: dfdf2...587

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg ville det vært alt for langt. Man bruker jo opp 4 lesetimer hver dag/hver gang man møter opp. Dessuten mister man mye av studentmiljøet. Det høres kanskje ikke så viktig ut, men du skal tross alt være der i tre år, du skal gjøre gruppeoppgaver og ha kollokiver. Studiedagen er dessuten ikke ferdig når forelesningen er over. 

Hvis du er alene og ikke har noen forpliktelser: vurder seriøst å selge leiligheten og flytt til studiestedet. Du må velge hva som er viktigst for deg på sikt: studiene eller å bo akkurat der du bor for alltid. Personlig mener jeg at «har ikke lyst til å flytte» er et tynt argument hvis du ikke har diverse forpliktelser på stedet. Hjemstedet ditt forsvinner ikke, så det er jo mulig å flytte tilbake dit etter at du har fullført studiene også. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du må også tenke på at det blir vanskelig å bli med på kaféturer, fester, arrangementer osv. hvis du må pendle så langt. Men hvis du ikke er ute etter å få venner fra studiet (som du ønsker å møte utenom forelesninger) så er det jo ikke noe å tenke på.

Anonymkode: 656ac...a33

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Jeg har "pendlet" 1 time og 15 minutter hver vei til jobb lenge og det ble alt for slitsomt i lengden. Alt som er mer enn 45 minutter hver vei regner jeg som langt og utover det jeg ønsker (dette er inkludert gange til og fra buss/banestopp).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mer enn en time hver vei er ikke holdbart.  Du kommer ikke til å orke i det lange løp. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det er langt og kan fort bli for mye. Om det er oppmøte hver dag, lange dager, tidlig oppstart eller praksistudier involvert vil ha noe å si. Jeg studerte med to som pendlet fra Voss til Bergen på sykepleien i tre år, så det er ikke umulig. De fikk imidlertid det meste av praksisen sin i nærheten av bosted og hjelp til overnatting når de måtte ha praksis i Bergen og ikke kom seg til og fra (f.eks sein/tidlig vakter). De kjørte heller ikke bil men pendlet med tog, og fikk gjort mye av lesing og innleveringer på togturen. De syns det var stress og var veldig glad da de tre årene var over, og det tar kortere tid med tog og buss fra Voss til skolen i Bergen enn det du ser for deg. Du bør i alle fall tenke over muligheten for å leie ut leiligheten din i denne perioden, evt leie ut et ekstra soverom om du har det, og leie tilsvarende på stedet der studiet er. 

Anonymkode: 3d13e...a01

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk kostnader... Evt. bommringer, sjekk om det er planlagt nye... Og du trenger bil som går,

-altså penger til evt. Værksted m.m. Drivstoff blir heller ikke billigere.

a.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...