Gå til innhold

Utslitt av nabo - men kan ikke klage

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg bor i en utrolig lydt blokk. Jeg fikk beskjed av selger at hun "nesten aldri hørte naboene" og gikk fem på.. 

Jeg forsøkte å ta det opp med naboen, det virker som hun ikke tenker over at det bor noen under. Hun har selv sagt hun hører de over seg svært godt, og at hun er klar over hvor lydt det er ned til meg. 

Likevel går hun med sko inne hele dagen, tramper og smeller med alt som er. Støvsuger, flytter på møbler, bygger møbler og da blir det slengt skruer etc rundt. Dette høres VELDIG hos meg, men objektivt sett ikke en lyd jeg kan klage til styret på akkurat... Det er jo lov å bo i sin egen leilighet.

Dette er selvfølgelig irriterende døgnet rundt, men verst fordi hun sover ca 5 timer hver natt. Dette fungerer for henne, men det betyr at også jeg ikke sover mer enn fem timer. For tiden har hun arbeidsfolk som kommer i sjutiden på morgenen og begynner å hamre i leiligheten. Jeg behøver ikke stå opp før åtte. Dette er imidlertid greit, vanlige mennesker står opp sju. 

Problemet er at hun ikke legger seg før tidligst klokka 02. Frem til det styrer og holder hun på, tråkker rundt med sko og smeller med ting. På grunn av skvettingen er det umulig å sove. Hele tiden nye lyder. På sommeren hjalp det å sette opp vinduet og få mer bilstøy fra veien utenfor inn, men det er ikke nok. 

Jeg er rett og slett helt utslitt. Jeg drar på jobb og er zombie, klarer knapt holde meg våken, og får ikke utrettet noe annet. Ikke orker jeg å trene eller gjøre noe når jeg kommer hjem. Jeg lager middag og skrur på tv-en for å blande ut hennes lyder. 

Dette ødelegger livskvaliteten min - jeg er egentlig en meget aktiv person og liker å trene tre-fire ganger i uka, stå opp tidlig og ha rutiner. Jeg har behov for 8-9 timer søvn, og vil gjerne legge meg kl 23 senest når det skal være stille i borettslaget. 

Jeg kvier meg veldig for å klage mer. Jeg har nemlig gitt beskjed flere ganger når det har vært fest til klokken 05 og 06 at hun må skru ned. Hun har blitt litt irritert og det er tydelig at hun ikke liker meg pga dette. Samtidig gruer jeg meg til "viktige ting", jeg er redd for å ikke få nok søvn osv. f.eks hadde jeg en eksamen på universitetet, og da vurderte jeg å sjekke inn på hotell dagene i forkant for å få sove til normal tid.. 

Hva ville dere gjort? Har dere råd?

Hilsen trøtt og rød i øya. For øyeblikket venter jeg bare på at hun skal legge seg, men det er nok lenge til... 

Anonymkode: 52ec3...d3b

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hvis hun bråker såpass at du våkner av det selvom du bruker ørepropper, synes jeg helt klart at du kan snakke med henne om det. 

Anonymkode: 05ff1...470

• Liker 20
AnonymBruker
Skrevet

Det er klart du kan klage!

Når veggene er så tynne plikter hun å gjøre det hun kan for å dempe lydene. Bruk av tepper, myke tøfler, og være bevisst på lyder fra skap, skuffer og dører, samt møbler. Støvsuging får man ikke dempet særlig og det gjør man derfor før kl 21 på kvelden, men alt det andre kan man dempe kraftig om man bare vil det. 

Naboer er pliktet til å utvise hensyn og ikke støye unødig. På kveld rundt kl 21 stopper man med snikring og annet støyende husarbeid fordi det er da mange roer ned for natten. Etter kl 23 skal det være helt stille og man skal bruke headset dersom man absolutt må se på tv, høre musikk eller bruke dataen. Må man snakke så snakker man med lav inne/natt stemme. 

Normale mennesker skjønner såpass at man skal ta hensyn til alle naboer når det gjelder slik støy. 

Klag det inn for styret, skriftlig og hold det så saklig du klarer. Heretter ringer du politiet etter kl 23, Naboen din har ikke lov til å støye slik etter kl 23.

Dersom det ikke nytter å snakke med styret ville jeg kontaktet politiet og bedt de ta en prat med henne og styret slik at det blir obs på at de ikke kan skygge unna pliktene sine. Styret er pålagt å ta ansvar og få ordnet opp og ofte er det styret som må snakke til slike naboer da slike naboer ofte ikke gidder å bry seg med andre naboer.

Hvis ingenting bedrer seg, må du dessverre vurdere å flytte. 

Anonymkode: 8207c...a74

• Liker 9
Skrevet

Jeg skjønner ikke hvorfor du sier at du ikke kan klage? 

Regner med at dere har ordensregler der det står at det må være ro etter kl 23?

Og er det da ikke ro etter kl 23, så klager du. Både direkte til naboen og til styret. *hver eneste gang* ;)

Det er klart at naboer skal ta hensyn til hverandre, både hun og du må ta hensyn. Slik det er nå ødelegges jo din livskvalitet.

• Liker 13
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde vært så barnslig at jeg ville hatt på høy metal-musikk fra jeg var våken til jeg la meg. Latt musikken stå på når jeg er på jobb også.. :P

Du må rett og slett gi beskjed til henne igjen. Er det ikke et borettslag? 

Anonymkode: 76f1c...5d5

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
On 3/21/2019 at 6:56 PM, AnonymBruker said:

Jeg hadde vært så barnslig at jeg ville hatt på høy metal-musikk fra jeg var våken til jeg la meg. Latt musikken stå på når jeg er på jobb også.. :P

Du må rett og slett gi beskjed til henne igjen. Er det ikke et borettslag? 

Anonymkode: 76f1c...5d5

Det er jo beste oppskrift til å plutselig stå med en egen utkastelses varsel i hånden, og det er jo ikke det du vil oppnå sant?

Ts må kontakte styret og klage. Hver eneste gang naboen bråker.

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
På 21.3.2019 den 14.06, AnonymBruker skrev:

Når veggene er så tynne plikter hun å gjøre det hun kan for å dempe lydene. Bruk av tepper, myke tøfler, og være bevisst på lyder fra skap, skuffer og dører, samt møbler. Støvsuging får man ikke dempet særlig og det gjør man derfor før kl 21 på kvelden, men alt det andre kan man dempe kraftig om man bare vil det. 

Naboer er pliktet til å utvise hensyn og ikke støye unødig. På kveld rundt kl 21 stopper man med snikring og annet støyende husarbeid fordi det er da mange roer ned for natten. Etter kl 23 skal det være helt stille og man skal bruke headset dersom man absolutt må se på tv, høre musikk eller bruke dataen. Må man snakke så snakker man med lav inne/natt stemme. 

Normale mennesker skjønner såpass at man skal ta hensyn til alle naboer når det gjelder slik støy. 

Klag det inn for styret, skriftlig og hold det så saklig du klarer. Heretter ringer du politiet etter kl 23, Naboen din har ikke lov til å støye slik etter kl 23.

Dersom det ikke nytter å snakke med styret ville jeg kontaktet politiet og bedt de ta en prat med henne og styret slik at det blir obs på at de ikke kan skygge unna pliktene sine. Styret er pålagt å ta ansvar og få ordnet opp og ofte er det styret som må snakke til slike naboer da slike naboer ofte ikke gidder å bry seg med andre naboer.

Dette stemmer jo ikke. Man kan godt si at man har en moralsk plikt, men det veier ikke akkurat så tungt. Man kan ikke pålegge andre å bruke hodetelefoner for å se på TV i sitt eget hjem. Så fremt det er normal lyd på TV kan man så klart se på TV etter kl 23.. Det er ikke meningen at man skal gå på tå hev i sitt eget hjem. 

Det bør heller gjøres noe med isoleringen i bygget.

Anonymkode: 7d6d2...e1a

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet
18 minutter siden, AnonymBruker said:

Dette stemmer jo ikke. Man kan godt si at man har en moralsk plikt, men det veier ikke akkurat så tungt. Man kan ikke pålegge andre å bruke hodetelefoner for å se på TV i sitt eget hjem. Så fremt det er normal lyd på TV kan man så klart se på TV etter kl 23.. Det er ikke meningen at man skal gå på tå hev i sitt eget hjem. 

Det bør heller gjøres noe med isoleringen i bygget.

Jo, det er nedfelt i lova at naboer er pliktet til å ikke støye unødig. Det er ikke alle steder det faktisk er byggteknisk mulig å isolere mellom naboer. Og da har man å følge ordensreglene og tilpasse seg. Så enkelt er det faktisk.

Når det står i ordensreglene at det skal være stille etter 23 så skal det faktisk være stille. Det betyr at tv og annet skal man bruke hodetelefoner på. Etter kl 23 kommer nettopp slike lyder fra tv enda sterkere frem fordi det er mindre støy utenfra. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hva med å be henne ned til leigligheten din og gå opp til henne og gå lage lydene, slik at hun selv får høre hvor sjenerende de er. Er ikke sikkert hun tror det er så ille. 

Anonymkode: e57d9...882

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jo, det er nedfelt i lova at naboer er pliktet til å ikke støye unødig. Det er ikke alle steder det faktisk er byggteknisk mulig å isolere mellom naboer. Og da har man å følge ordensreglene og tilpasse seg. Så enkelt er det faktisk.

Når det står i ordensreglene at det skal være stille etter 23 så skal det faktisk være stille. Det betyr at tv og annet skal man bruke hodetelefoner på. Etter kl 23 kommer nettopp slike lyder fra tv enda sterkere frem fordi det er mindre støy utenfra. 

Nei, det betyr ikke det. Lykke til med å få gjennom noe sånt, samt at naboene skal bruke tøfler og ikke bruke normal stemme. Det kommer aldri til å skje. 

• Liker 17
Skrevet
On 3/21/2019 at 2:06 PM, AnonymBruker said:

Hahaha, er du seriøs med dette innlegget her?

• Liker 3
Skrevet

Jeg ville flyttet, alternativt kan du håpe at hun snart gjør det 😀 Når det er så lytt som det virker og du er plaget av så mye forskjellig i forhold til måten hun lever livet sitt på så tror jeg ikke dette blir et godt sted for deg å bo. 

• Liker 1
Skrevet (endret)

Flytt, bare flytt!  :tre:

Endret av Perle
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Føler med deg TS.

Anonymkode: e7f8d...136

• Liker 2
Skrevet (endret)

Føler virkelig med deg, det er forferdelig å leve i bråk om man selv er en stille person som tar hensyn til andre.

Synes du skal begynne ha TV eller musikk på høyt, og hvis hun tramper kan du jo dunke i taket med en kost eller noe? Sett vekkerklokken på så høyt som mulig før hun står opp :) Så vil hun merke selv hvor lytt det er og kanskje forstå hvor plagsomt det er.

Endret av Bose
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Her er noen ting du kan vurdere å gjøre

1. Sende klage til styret hver gang hun bråker etter kl 23. De kan ved gjentatte klager kreve at vedkommende flytter

2. Du kan ta opp med styret at du ønsker at det skal lydisoleres mellom leilighetene. Du er sikkert ikke den eneste som er plagget

3. Du kan flytte. 

Anonymkode: 6b7cf...bbf

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
På 23.3.2019 den 10.09, AnonymBruker skrev:

Nei, det betyr ikke det. Lykke til med å få gjennom noe sånt, samt at naboene skal bruke tøfler og ikke bruke normal stemme. Det kommer aldri til å skje. 

Men headset på kvelden burde normale folk kunne strekke seg til.

Anonymkode: 2c0ad...29b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
On 3/23/2019 at 10:09 AM, AnonymBruker said:

Ikke det?  Og hvordan har det seg da at i denne blokken hvor vi bor så benytter samtlige beboere hodeklokker? Helt frivillig sådann også? Takket være våre kjære og gode naboer er det svært lite av både støy og klager til styret. Særlig etter kl 23.

Tror du og de som har gitt deg "likes" bare er slike egoister som liker å tro at dere kan gjøre akkurat som dere vil etter kl 23. Varer nok ikke lenge før dere alle blir kastet ut av sameie og borettslag om dere skulle finne på å bosette dere slik til og ta dere til rette i stilletidene til sjenanse for alle andre naboer. 

• Liker 1
Skrevet

Det sier seg selv at om man velger å bosette seg i en blokk tar du hensyn til dine naboer.  Man setter ikke tven på max volum etter kl 23, man prater med normal stemme, men vasker ikke klær eller tromler klær, man spiller ikke musikk, man tramper ikke rundt i timesvis på harde sko og tar storvaska eller vårryddinga kl 23 på kvelden.   Det skal være ro fordi folk skal sove!   Klarer ikke folk det bør de bosette seg i hus på landet!  Jeg hadde skrevet ned alt hun bråker med og til hvilke klokkeslett i løpet av noen dager og levert til styret. De har ansvar på å si fra til henne. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
På 21.3.2019 den 0.17, AnonymBruker skrev:

Jeg bor i en utrolig lydt blokk. Jeg fikk beskjed av selger at hun "nesten aldri hørte naboene" og gikk fem på.. 

Jeg forsøkte å ta det opp med naboen, det virker som hun ikke tenker over at det bor noen under. Hun har selv sagt hun hører de over seg svært godt, og at hun er klar over hvor lydt det er ned til meg. 

Likevel går hun med sko inne hele dagen, tramper og smeller med alt som er. Støvsuger, flytter på møbler, bygger møbler og da blir det slengt skruer etc rundt. Dette høres VELDIG hos meg, men objektivt sett ikke en lyd jeg kan klage til styret på akkurat... Det er jo lov å bo i sin egen leilighet.

Dette er selvfølgelig irriterende døgnet rundt, men verst fordi hun sover ca 5 timer hver natt. Dette fungerer for henne, men det betyr at også jeg ikke sover mer enn fem timer. For tiden har hun arbeidsfolk som kommer i sjutiden på morgenen og begynner å hamre i leiligheten. Jeg behøver ikke stå opp før åtte. Dette er imidlertid greit, vanlige mennesker står opp sju. 

Problemet er at hun ikke legger seg før tidligst klokka 02. Frem til det styrer og holder hun på, tråkker rundt med sko og smeller med ting. På grunn av skvettingen er det umulig å sove. Hele tiden nye lyder. På sommeren hjalp det å sette opp vinduet og få mer bilstøy fra veien utenfor inn, men det er ikke nok. 

Jeg er rett og slett helt utslitt. Jeg drar på jobb og er zombie, klarer knapt holde meg våken, og får ikke utrettet noe annet. Ikke orker jeg å trene eller gjøre noe når jeg kommer hjem. Jeg lager middag og skrur på tv-en for å blande ut hennes lyder. 

Dette ødelegger livskvaliteten min - jeg er egentlig en meget aktiv person og liker å trene tre-fire ganger i uka, stå opp tidlig og ha rutiner. Jeg har behov for 8-9 timer søvn, og vil gjerne legge meg kl 23 senest når det skal være stille i borettslaget. 

Jeg kvier meg veldig for å klage mer. Jeg har nemlig gitt beskjed flere ganger når det har vært fest til klokken 05 og 06 at hun må skru ned. Hun har blitt litt irritert og det er tydelig at hun ikke liker meg pga dette. Samtidig gruer jeg meg til "viktige ting", jeg er redd for å ikke få nok søvn osv. f.eks hadde jeg en eksamen på universitetet, og da vurderte jeg å sjekke inn på hotell dagene i forkant for å få sove til normal tid.. 

Hva ville dere gjort? Har dere råd?

Hilsen trøtt og rød i øya. For øyeblikket venter jeg bare på at hun skal legge seg, men det er nok lenge til... 

Anonymkode: 52ec3...d3b

Kjenner meg igjen. Hadde en like irriterende nabo for noen år tilbake og det ødela forferdelig. Man bør helst si ifra, men dersom jeg ikke kjenner naboen godt nok så sender jeg heller brev til naboen eller ringer. Men med en hyggelig tone. Det beste er at de blir gjort klar over det, selv. 

Men ja, slikt er alltid irriterende. Her i leiligheten så er vaskemaskinen av før kl 11 på kvelden. Men så er jeg ofte ikke hjemme, så da slipper jeg og å tenke på at naboen er til bry eller at jeg er til bry for naboen. 

Anonymkode: 06ba3...12e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...