Gå til innhold

Vil det være bedre å ha 2 hunder?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har en hannhund på snart et år nå (golden retriever) og han er veldig glad i å leke med andre hunder og får mye glede ut av det.

Så jeg lurer på, ville der vært bedre for han om jeg hadde hatt en til hund? Da kunne han jo ha hatt en lekekompis og blir kanskje ikke like ensomt når jeg er borte på jobb. Det vil vell ikke være så veldig mye mer jobb når man allerede har 1 fra før som må på turer og har faste rutiner osv uansett tenker jeg. Også vet jeg ikke om det ville gått bra med 2 gutter sammen?

Jeg er ikke helt sikker på dette, er det noen som kan dele litt kunnskap/erfaringer med meg?☺️

Anonymkode: eed82...d79

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Melis123

Om hunden får velge, er jeg sikker på at han eller hun ville ha en bestekompis!

spørsmålet er vel til syvende og sist, hva du har overskudd og lyst til😊

jeg pleier å ha to hunder, men de to jeg har nå, er ikke så lett å gå tur med samtidig, så det skaper litt trøbbel for meg, men når jeg ser hvor stor glede de har av hverandre er det verdt det😊 men det er dobbelt så dyrt, dobbelt så mye hår og dobbelt så mye bjeffing🙈 iallefall hjemme hos oss😊 

Dessuten litt vanskeligere å få hundepass, kjøre kollektivt, ta dem med når jeg skal besøke venner osv. Spesielt det med hundepass er viktig å tenke på😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er litt mere styr med to hunder enn en... vi har to, en gammel hund og en ung. Den gamle er en stor rase og den unge er mellomstor. 

Jeg synes det er litt pes å gå tur med begge alene; den gamle henger etter som et anker, hun er ei sta gammel dame som skal snuse på alt. Den yngre drar i båndet fremover, hun kan kommandoen «på plass» men kan tydeligvis bli medlem i korttidsminne-foreninga for 2min etterpå er «på plass»-kommandoen glemt. Og at begge sitter rolig mens jeg plukker opp hundebæsj skjer sjeldent. 

Når vi skal ute å reise en plass hundene ikke kan være med så er vi avhengig av to forskjellige hundepassere siden det er litt mye for en å passe begge. 

Vi hadde heldigvis stor bil fra før, men to biltur tar nesten all plass bak i bilen, så vi kjører året rundt med takboks til bagasje. 

Dyrere er det også med to hunder mtp mat, forsikring, årlig helsesjekk, utstyr, vaksiner osv 

Og sånn egentlig så har de ikke hatt så stort utbytte av hverandre før nå, den gamle hunden ble drittsur og lå i tvstua og furtet i et halvt år over at vi tok i hus en irriterende valp som bare ville bølle🙄 Aksepterer heldigvis lillesøstera si nå da. 

Fordelen har absolutt vært mye gratis valpeoppdragelse da den yngre ser opp til den eldre og adopterer mye av hva den eldre gjør. Nettene med valpen var rolige fra første natt da den yngste helt klart fant trygghet i den eldre (selv om den eldre ikke akkurat var så begeistret for det nye tilskuddet i familien) Og da gamlemor var ferdig med furtinga så fikk hun en ny vår, ble plutselig sprekere :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Både ja og nei. Man får mye ''gratis'' med å ha to hunder, spesielt mtp valpeoppdragelse ( mange gode poeng i svaret over her. )

Mange synes at det er kjempefint med to hunder, kommer veldig ann på hvilken livsstil man har. Man må også huske på at man bør trene hundene individuelt, for å bygge opp et personlig forhold/ ''lederskap'' til dem, hvis ikke vil de kunne trekke for mye mot hverandre.

Jeg kunne godt tenkt meg å ha to hunder, men vet at jeg ikke har overskudd nok til det.
Har en supersosial hund, som trives godt sammen med andre, men ser også at hjemme trives han bedre alene. Han liker ikke å dele oppmerksomheten med andre. Han liker å få sove i fred, og være i fred når han hviler.
Vi passer ulike hunder fra tid til annen, og det går fint, men merker hvor mye mere styr det er ute på tur f.eks. Hvis hundene ikke ''matcher'' hverandre, så er det er evig surr med bånd osv.
Du må også tenke over at du skal greie å holde igjen to stykker.

Før du evnt går til anskaffelse av hund nr 2, kan det være en idè å passe en annen hund over en periode. Da får du litt inntrykk av hvordan det fungerer i hverdagen.

Anonymkode: 8c494...3a3

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde en periode på 5 år med to hunder. Hundene gikk godt overens, hannhunden som var den eldste og den største, hadde god kontroll på tispa fra hun kom i hus. 

Utfordringene med å ha to hunder er alt det praktiske og økonomiske. Når tispa har løpetid så er det helt kaos, 24 timer i døgnet, 20 til 25 dager, to ganger i året. Hva gjelder ferie så er det ikke så enkelt å bare sette bort hundene til venner eller familie, da det er sjelden noen ønsker å passe to hunder samtidig, å sette de på kennel er naturligvis dobbelt så dyrt, og med en prislapp på 300 kroner døgnet per hund så sier det seg selv at det blir penger ut av det. Ikke er det sikkert at begge hundene egner seg på kennel heller, så da må man ta et vanskelig valg å skille de. 

Ingen har vel bare hunden hjemme, man ønsker å ta de med på turer, så det er godt mulig bilen blir for liten med to hunder, en pulk, ryggsekk, ski, telt, to kløver blir det fort mye volum av, så bør man vurdere å anskaffe ny bil. 

Hundene hadde det veldig bra i lag, filmet de et par ganger for å se hvordan de omgikk hverandre når vi ikke var tilstede. Det var ikke slik at de lekte og koste seg sammen, men de gløttet på hverandre fra tid til annen i løpet av dagen, så jeg tror det var godt for de ha selskap. Når hannhunden gikk bort så filmet jeg på nytt for å se hvordan tispa hadde det alene, det var  tydelig at hun savnet sjefen sin, gikk bort og snuste på plassen hans, la seg på plassen hans med mer. Men det ble ikke noe piping eller slikt. Hun savnet han i cirka 3 måneder så var han glemt. Det er i hvert fall det vi liker å tro. Hun er seg selv helt lik som om han var her, dog uten selskap når hun er alene. 

Når alt kommer til alt så var det en spennende og koselig periode å ha to hunder i hus, men jeg kommer ikke til å ha det igjen. Det er himmelsk stor forskjell å bare ha en hund, av praktiske årsaker. 

Anonymkode: 39339...2d2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge man har god oppdragelse på hundene så er det ikke så mye ekstra jobb med to hunder isteden for én. 

Valpeperioden er unntaket hvis man går for en valp. 

Men det er dyrere, og vanskeligere å få ordnet med hundepass som en over her poengterer. 

Har to hunder nå, en på snart 5 år og en som nærmer seg året. De er lydige og fine begge to, går fint i bånd og ikke noe problem å lufte samtidig. Men det har jo selvfølgelig vært en del trening for å få det sånn. 

Anonymkode: 47fca...44f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...