Gå til innhold

amerikansk urfolk/ native americans


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

skoloppgave: Skriv om historien til  det amerikanske urfolk ("indianerene"). noen som gidder å hjelpe?? jeg skriv noen om historien:)

Anonymkode: 556bc...bab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

TS, jeg kan ikke hjelpe deg dessverre da jeg kan lite om den amerikanske urbefolkningen, men her er en link til SNL, der finner du god informasjon skrevet av noen som har peiling (imotsetning til Wikipedia hvor hvem som helst kan skrive og redigere artiklene), du finner også lenker på denne siden hvor du kan finne enda mer info: https://snl.no/amerikanske_urfolk

Anonymkode: 66551...2ab

Ryddet for sitat av slettet innlegg og svar til dette. Perelandra, mod. 

Endret av Perelandra
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var jo en veldig unyansert oppgave? Urfolkene i Amerika var jo spredt over hele kontinentet i mange forskjellige stammer! Jeg anbefaler virkelig å lese "Begrav mitt hjerte ved Wounded Knee", den er sterk, men kan være til hjelp for deg. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det eneste jeg vet er at både native americans og first nations (Canada) har det ganske jævlig i dag. De lever fattigere, dør tidligere og opplever mer vold enn noen annen folkegruppe i Nord-Amerika.

Du finner nok mange kilder på nett og på youtube er det flere dokumentarer.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

43 minutter siden, AnonymBruker skrev:

skoloppgave: Skriv om historien til  det amerikanske urfolk ("indianerene"). noen som gidder å hjelpe?? jeg skriv noen om historien:)

Anonymkode: 556bc...bab

 

1 minutt siden, princeofithilien skrev:

Det var jo en veldig unyansert oppgave? Urfolkene i Amerika var jo spredt over hele kontinentet i mange forskjellige stammer! Jeg anbefaler virkelig å lese "Begrav mitt hjerte ved Wounded Knee", den er sterk, men kan være til hjelp for deg. 

Det er en åpen oppgave, noe som betyr at TS kan være kreativ og selv velge vinklingen, noe som gir henne frihet :) 

Noe som kan være verdt å få med seg er at flere reagerer på navnet "indianere", det er visst ikke et navn den amerikanske urbefokninger setter så stor pris på, og det virker som at det er en del som ikke har fått med seg dette. 

Anonymkode: 66551...2ab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva galt har skjedd når ingen klarer noenting selv lenger??

Anonymkode: 7994e...972

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette blir som å spørre: "skriv om historien til europeerne". Det fantes, og finnes fortsatt, mange amerikanske urfolk med forskjellig kultur og forskjellig historie. Fellesnevneren er vel hvordan europeiske nybyggere og den amerikanske staten stadig konfiskerte mere land, og til slutt forsøkte assimilerte urfolkene. Så har du jo også Sør-Amerika du kan ta utgangspunkt i. Det utrolige der er at det fortsatt antas å eksistere stammer som "vi" enda ikke har hatt kontakt med. 

Endret av HalldirV2
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

TS, jeg kan ikke hjelpe deg dessverre da jeg kan lite om den amerikanske urbefolkningen, men her er en link til SNL, der finner du god informasjon skrevet av noen som har peiling (imotsetning til Wikipedia hvor hvem som helst kan skrive og redigere artiklene), du finner også lenker på denne siden hvor du kan finne enda mer info: https://snl.no/amerikanske_urfolk

Anonymkode: 66551...2ab

Ryddet for sitat av slettet innlegg og svar til dette. Perelandra, mod. 

Tusen takk for link🙌 Har allerede sjekket den ut, men takl uansett

Anonymkode: 556bc...bab

Endret av Perelandra
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Tanuki skrev:

Det eneste jeg vet er at både native americans og first nations (Canada) har det ganske jævlig i dag. De lever fattigere, dør tidligere og opplever mer vold enn noen annen folkegruppe i Nord-Amerika.

Du finner nok mange kilder på nett og på youtube er det flere dokumentarer.

Tusen hjertelig takk❤️

Anonymkode: 556bc...bab

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, princeofithilien skrev:

Det var jo en veldig unyansert oppgave? Urfolkene i Amerika var jo spredt over hele kontinentet i mange forskjellige stammer! Jeg anbefaler virkelig å lese "Begrav mitt hjerte ved Wounded Knee", den er sterk, men kan være til hjelp for deg. 

Tusen takk for svar❤️

Anonymkode: 556bc...bab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, HalldirV2 skrev:

Dette blir som å spørre: "skriv om historien til europeerne". Det fantes, og finnes fortsatt, mange amerikanske urfolk med forskjellig kultur og forskjellig historie. Fellesnevneren er vel hvordan europeiske nybyggere og den amerikanske staten stadig konfiskerte mere land, og til slutt assimilerte urfolkene. Så har du jo også Sør-Amerika du kan ta utgangspunkt i. Det utrolige der er at det fortsatt antas å eksistere stammer som "vi" enda ikke har hatt kontakt med. 

Tusen takk❤️❤️

Anonymkode: 556bc...bab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er riktig sitert av deg: Historien til DET amerikanske urfolk ("indianerne"), er det bare å slå fast at oppgaveforfatteren ikke aner hva han driver med. Det fins ikke ETT amerikansk urfolk, det fins en rekke folk med vidt forskjellige kulturer og språk. Deriblant eskimoer, som ikke pleier å kalles for indianere, heller. 
Det benyttes også betegnelsen "native Americans". Det er ganske uforståelig hvorfor en engelsk term dras inn her. Av den amerikanske urbefolkningen, enten en da regner nåtidens eller fortidens, er det bare en mindre del som sogner til engelskspråklige områder. De fleste bor jo i spansk- eller portugisisktalende områder. Eller områder der genuint amerikanske språk brukes.

Gå iallfall ikke i den fella som provinsielle nordmenn har lett for å gå i, fordi de er så dårlige i fremmedspråk.
Amerika er en hel verdensdel, og Forente Stater + Canada er bare en mindre del av den. Når temaet er amerikanske urfolk, blir feilen enda mer grotesk, for i Latin-Amerika bor det mange fler (etterkommere av) indianere, forholdsvis, enn i Nord-Amerika.

Anonymkode: 7d41e...0ff

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva galt har skjedd når ingen klarer noenting selv lenger??

Anonymkode: 7994e...972

Hva er galt med å spørre om hjelp, hva er forskjellen på å google og å spørre om hjelp på et forum? Det kan være noen her som er veldig flink og som kan gi info som du ikke finner ved å google. Det er slik man lærer, ved å dele kunnskap. Det er noe av det som gjør at det moderne mennesket har klart seg så bra, siden vi deler informasjon. Jeg har selv tatt mastergrad og jeg har da spurt om hjelp i håp om å få litt input fra noen som kanskje tenker annerledes enn meg og som har kunnskap på områder hvor jeg ikke har like mye kunnskap. Jeg skjønner bare ikke hvorfor det er så negativt å spørre om hjelp, har du aldri spurt om hjelp? Det betyr jo ikke at TS forventer at noen skal skrive oppgaven for henne, det er hun som som skrive den, men for å skrive den må hun ha litt kunnskap og for å få den kunnskapen kan kan hun lese og spørre om hjelp. 

Ikke meningen å avspore tråden, men skjønner ikke hvorfor folk reagerer på at noen spør om hjelp. Det er litt idiotisk.

Anonymkode: 66551...2ab

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hvis det er riktig sitert av deg: Historien til DET amerikanske urfolk ("indianerne"), er det bare å slå fast at oppgaveforfatteren ikke aner hva han driver med. Det fins ikke ETT amerikansk urfolk, det fins en rekke folk med vidt forskjellige kulturer og språk. Deriblant eskimoer, som ikke pleier å kalles for indianere, heller. 
Det benyttes også betegnelsen "native Americans". Det er ganske uforståelig hvorfor en engelsk term dras inn her. Av den amerikanske urbefolkningen, enten en da regner nåtidens eller fortidens, er det bare en mindre del som sogner til engelskspråklige områder. De fleste bor jo i spansk- eller portugisisktalende områder. Eller områder der genuint amerikanske språk brukes.

Gå iallfall ikke i den fella som provinsielle nordmenn har lett for å gå i, fordi de er så dårlige i fremmedspråk.
Amerika er en hel verdensdel, og Forente Stater + Canada er bare en mindre del av den. Når temaet er amerikanske urfolk, blir feilen enda mer grotesk, for i Latin-Amerika bor det mange fler (etterkommere av) indianere, forholdsvis, enn i Nord-Amerika.

Anonymkode: 7d41e...0ff

Oki, tusen takk for langt og utypende svar❤️❤️

Anonymkode: 556bc...bab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hva er galt med å spørre om hjelp, hva er forskjellen på å google og å spørre om hjelp på et forum? Det kan være noen her som er veldig flink og som kan gi info som du ikke finner ved å google. Det er slik man lærer, ved å dele kunnskap. Det er noe av det som gjør at det moderne mennesket har klart seg så bra, siden vi deler informasjon. Jeg har selv tatt mastergrad og jeg har da spurt om hjelp i håp om å få litt input fra noen som kanskje tenker annerledes enn meg og som har kunnskap på områder hvor jeg ikke har like mye kunnskap. Jeg skjønner bare ikke hvorfor det er så negativt å spørre om hjelp, har du aldri spurt om hjelp? Det betyr jo ikke at TS forventer at noen skal skrive oppgaven for henne, det er hun som som skrive den, men for å skrive den må hun ha litt kunnskap og for å få den kunnskapen kan kan hun lese og spørre om hjelp. 

Ikke meningen å avspore tråden, men skjønner ikke hvorfor folk reagerer på at noen spør om hjelp. Det er litt idiotisk.

Anonymkode: 66551...2ab

Helt enig med deg!!!

Anonymkode: 556bc...bab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tråden er ryddet for brukerdebatt, avsporinger og svar til dette. 

Perelandra, mod. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Historien til urfolkene i Nord Amerika er trist uansett hvordan man tolker oppgaven, bare å lese om Pine Ridge Reservation, eller Highway of Tears. I Canada har urfolkene kjempet hardt for å få unnskyldinger fra både lokale og federale myndigheter for hvordan barn ble frarøvet språk og kultur i statlige skoler, i tillegg til at mange døde og ble seksuelt misbrukt. Begynner nesten å gråte bare jeg leser om det. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En smått interessant factoid jeg har fanget opp:

Det finnes (selvsagt) en hel haug forskjellige språkfamilier spredt over nord- og sør-Amerika, resultat av tusenvis av år med diverse folkevandringer. En av de mest utbredte er Na-dené-familien, som finnes over store deler av Alaska og det vestlige Canada, og i noen mindre områder helt nede i det sørvestlige USA. Imponerende nok. Men: Man mener også å ha påvist et slektskap mellom disse språkene, og språket til visse urfolk i Jenisej-regionen i det sentrale Sibir, bokstavelig talt på motsatt side av jordkloden. Her snakker vi om folkegrupper hvis forfedre antakelig ikke har sett hverandre siden de skilte lag ved Beringstredet for kanskje 13 tusen år siden.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 25.3.2019 den 16.58, Leifr skrev:

En smått interessant factoid jeg har fanget opp:

Det finnes (selvsagt) en hel haug forskjellige språkfamilier spredt over nord- og sør-Amerika, resultat av tusenvis av år med diverse folkevandringer. En av de mest utbredte er Na-dené-familien, som finnes over store deler av Alaska og det vestlige Canada, og i noen mindre områder helt nede i det sørvestlige USA. Imponerende nok. Men: Man mener også å ha påvist et slektskap mellom disse språkene, og språket til visse urfolk i Jenisej-regionen i det sentrale Sibir, bokstavelig talt på motsatt side av jordkloden. Her snakker vi om folkegrupper hvis forfedre antakelig ikke har sett hverandre siden de skilte lag ved Beringstredet for kanskje 13 tusen år siden.

Tusen takk<33

Anonymkode: 556bc...bab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 20.3.2019 den 18.56, AnonymBruker skrev:

Hva er galt med å spørre om hjelp, hva er forskjellen på å google og å spørre om hjelp på et forum?

Fordi du skal gjøre leksene dine selv.

Anonymkode: 89d57...8e3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...