Gå til innhold

Linnea Myhre

PippiLa

Anbefalte innlegg

Sammy! skrev (2 timer siden):

Jeg kan kun snakke for meg og hvordan jeg oppfatter innleggene på de siste sidene i tråden.

"Alle" som følger Linnea, har lest bøkene og sett henne rundt forbi i media vet hun har spiseforstyrrelse. Hun har har alltid hatt en veldig klar og tydelig profil, jeg tror ikke hun legger ut noe som bevisst skal rette fokus mot et problematisk forhold til mat. Det er det jeg mener: her letes det etter feil og noe de kan ta henne på. Litt sånn "Linnea drikker kun lettbrus og spiser brød med smør, det trigger meg!!". Da mener jeg man kan gå til en annen profil for underholdning.

Jeg oppfatter at hun fremdeles har forstyrret atferd omkring mat og at noe av det hun legger ut fra turen tyder på det. Jeg blir ikke trigget av det, jeg lurer på om Linnea er bevisst på at dette kan ha en usunn påvirkning det også.
Hun er tynn, fronter lettbrus (til og med brusblogg, med nesten kun lettbrus), og proteinbarer. Alle vet at hun har/har hatt en SF så hvorfor tenker man ikke at hun kan påvirke negativt? 

Endret av Klink
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

hvalstad45 skrev (På 7.10.2024 den 10.32):

Hun har bare et ekstremt oppheng i sukkerfri brus og det er tydelig et nevrotisk trekk Det trigger ikke meg, men det er lett å se at det er et trekk hos en recovering SF-person. Derav, jeg syns ikke det er noe kult eller humor i det, bare litt forstyrrende.
Det er en del sånne ting hos Linnea, som gjør at jeg syns hun virker high maintenance og ikke så kul som hun ofte gir inntrykk av. Men det er bra at hun har kommet over det verste og at det nå tross alt kun er slike trekk som henger igjen etter alvorlig SF.

Samtidig kunne hun lett skjult det, i frykt for kritikk eller "beskyldninger" om SF så sånt sett er det på en måte også noe litt "ben i nesa" rundt at hun liksom bare tilstår at, ja, jeg er brus-avhengig, og så har hun heller humor med det og lever godt med det. Noen røyker, noen snuser, noen er inaktive..m de fleste har sine laster og kanske har hun slått seg til ro med at dette er hennes, at det ikke er verdt "kampen ", at en annen last ville være verre?

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klink skrev (1 time siden):

Jeg oppfatter at hun fremdeles har forstyrret atferd omkring mat og at noe av det hun legger ut fra turen tyder på det. Jeg blir ikke trigget av det, jeg lurer på om Linnea er bevisst på at dette kan ha en usunn påvirkning det også.
Hun er tynn, fronter lettbrus (til og med brusblogg, med nesten kun lettbrus), og proteinbarer. Alle vet at hun har/har hatt en SF så hvorfor tenker man ikke at hun kan påvirke negativt? 

Det er enormt mange som velger brus og energidrikk uten sukker, meg selv inkludert. Det må være lov, spiseforstyrrelse eller ei. 

Om man ser sånn på det kan alt ha en usunn påvirkning, alle kan bli påvirket negativt, enten det handler om spiseforstyrrelse, psykisk helse, utseende osv. Min personlige mening er at det Linnea legger ut ikke påvirker negativt, da må jeg legge "vondviljen" til. Jeg respekterer at andre kan ha et annet syn på det, men mener uansett at de som oppsøker Linnea på sosiale medier vet hva de får. 

Endret av Sammy!
Skrivefeil
  • Liker 9
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sammy! skrev (13 minutter siden):

Det er enormt mange som velger brus og energidrikk uten sukker, meg selv inkludert. Det må være lov, spiseforstyrrelse eller ei. 

Om man ser sånn på det kan alt ha en usunn påvirkning, alle kan bli påvirket negativt, enten det handler om spiseforstyrrelse, psykisk helse, utseende osv. Min personlige mening er at det Linnea legger ut ikke påvirker negativt, da må jeg legge "vondviljen" til. Jeg respekterer at andre kan ha et annet syn på det, men mener uansett at de som oppsøker Linnea på sosiale medier vet hva de får. 

Det vet en da med feks cbe også for å ta det eksempelet igjen. Man vet hva man får.
Det er mye mer drøyt det hun gjør. Faktisk veldig tydelig noe som ikke gjør det så skummelt for selv en 7 åring får med seg at cbe fronter noe usunt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HERRE! Det hun driver med er jo humor. Brusbloggen må få lov til å foretrekke sukkerfri brus uten at det skal hyles opp om "forstyrret adferd". Jeg også foretrekker sukkerfri brus, og det har ingen annen årsak enn at jeg liker det best. Og å ha en del fokus på mat når man blogger fra et nytt sted er da helt naturlig. Og så overdriver hun og tuller med egne matvaner innimellom (brød og smør), folk skjønner jo ikke litt humor.. Etter min mening er hun en av de influencerne man faktisk kan kjenne seg igjen i, og som ikke påvirker negativt. Nei, Linnea liker jeg godt, og gleder meg til neste reiseblogg! 

• Liker 13
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Titori skrev (1 minutt siden):

HERRE! Det hun driver med er jo humor. Brusbloggen må få lov til å foretrekke sukkerfri brus uten at det skal hyles opp om "forstyrret adferd". Jeg også foretrekker sukkerfri brus, og det har ingen annen årsak enn at jeg liker det best. Og å ha en del fokus på mat når man blogger fra et nytt sted er da helt naturlig. Og så overdriver hun og tuller med egne matvaner innimellom (brød og smør), folk skjønner jo ikke litt humor.. Etter min mening er hun en av de influencerne man faktisk kan kjenne seg igjen i, og som ikke påvirker negativt. Nei, Linnea liker jeg godt, og gleder meg til neste reiseblogg! 

Humor er det , men det er humor basert på forstyrrede matvaner. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Klink skrev (43 minutter siden):

Det vet en da med feks cbe også for å ta det eksempelet igjen. Man vet hva man får.
Det er mye mer drøyt det hun gjør. Faktisk veldig tydelig noe som ikke gjør det så skummelt for selv en 7 åring får med seg at cbe fronter noe usunt. 

Forskjellen på Caroline og Linnea er at det førstnevnte legger ut faktisk blir sett på som pro ana og hun virker til å ta helt bevisste valg i forhold til dette. Hun er også tatt i bildejuks for å gjøre seg selv tynnere enn hun er. Jada man vet sikkert hva man får hos CBE, men det blir som å sammenligne epler og appelsiner for min del. 

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klink skrev (40 minutter siden):

Humor er det , men det er humor basert på forstyrrede matvaner. 

Nettopp! Jeg tror Linnea forsøker å ha litt litt selvironi på det, derfor postingen, men det endrer jo ikke på at det faktisk er som det er, hun er opphengt i matvarer og lettbrus, "MÅ" ha det og det. Jeg ser ikke humoren, andre må gjerne synes det er morsomt, det syns ikke jeg. I bøkene sine skriver hun også langt og lenge om hvor mye hun må vite på forhånd om restauratnene hun skal på, hva menyen er, hva som er "trygt" å spise, hva hun kan spise. Alt dette er ting jeg hadde blitt ganske gæren av å skulle måtte reise på tur med. For meg er det veldig tydelig "rest-anorexia" i  mye av dette. Det hadde gjort meg stressa og ukomfortabel på tur, jeg har vært ganske mye rundt spiseforstyrra damer oppigjennom, og det syns jeg er ekstremt ugøy. Derfor syns jeg det samme med LInneas mat/brusposter, det blir for sykt for meg, man merker hun har anstrengt forhold og oppheng i mye av dette.
Når det er sagt, er hun i en totalt annen liga enn andre influencere, og kronikken hun skrev i VG i dag mot CBE og kcaloritelling er forbilledlig. Så hun viser bevissthet og mener godt, jeg er fan av alt det!

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sammy! skrev (4 timer siden):

Forskjellen på Caroline og Linnea er at det førstnevnte legger ut faktisk blir sett på som pro ana og hun virker til å ta helt bevisste valg i forhold til dette. Hun er også tatt i bildejuks for å gjøre seg selv tynnere enn hun er. Jada man vet sikkert hva man får hos CBE, men det blir som å sammenligne epler og appelsiner for min del. 

Jepp, samme med IS. Linnea er i en annen kategori enn dem. Ja, hun har åpenbart fortsatt sine «greier», men om vi som er/har vært syke greier å bli trigga av de smånykkene der, ja da må vi selv ta ansvar og velge henne bort.

CBE er åpenbar som en skriver. Etter min mening er IS den desidert farligste. Hun er uredelig, dobbeltkommunissrer, gis massiv troverdighet av medienorge, og bruker som «ekspert» over hele linja, samtidig som det postes pro-Arna i bøtter og spann, dårlig skjult nav-shaming, og hun skjuler og sletter kommentarer samtidig som hun påstår at hun ikke gjør det. 
Det er forbanna mye kampestein i glasshus her.

Så selg om jeg ikke er ihuga fan av mye med Linnea: heia, og kos deg på tur, og med lettbrusen din!

• Liker 8
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Titori skrev (5 timer siden):

Kjenner ingen som drikker brus med sukker lenger.

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvalstad45 skrev (8 timer siden):

Nettopp! Jeg tror Linnea forsøker å ha litt litt selvironi på det, derfor postingen, men det endrer jo ikke på at det faktisk er som det er, hun er opphengt i matvarer og lettbrus, "MÅ" ha det og det. Jeg ser ikke humoren, andre må gjerne synes det er morsomt, det syns ikke jeg. I bøkene sine skriver hun også langt og lenge om hvor mye hun må vite på forhånd om restauratnene hun skal på, hva menyen er, hva som er "trygt" å spise, hva hun kan spise. Alt dette er ting jeg hadde blitt ganske gæren av å skulle måtte reise på tur med. For meg er det veldig tydelig "rest-anorexia" i  mye av dette. Det hadde gjort meg stressa og ukomfortabel på tur, jeg har vært ganske mye rundt spiseforstyrra damer oppigjennom, og det syns jeg er ekstremt ugøy. Derfor syns jeg det samme med LInneas mat/brusposter, det blir for sykt for meg, man merker hun har anstrengt forhold og oppheng i mye av dette.
Når det er sagt, er hun i en totalt annen liga enn andre influencere, og kronikken hun skrev i VG i dag mot CBE og kcaloritelling er forbilledlig. Så hun viser bevissthet og mener godt, jeg er fan av alt det!

Alle har vi forskjellige preferanser på det vi ser på sosiale medier, brusblogg syns for eksempel jeg er morsomt og ser ikke at det er sykt eller at hun har et anstrengt forhold til det. Det jeg syns er provoserende er når hun nærmest blir beskyldt for å drive med det samme som CBE, som er helt fullstendig på jordet og burde blitt cancelled. Som Linnea skriver i kronikken så skylder CBE i kjent stil på at "alle andre gjør det" eller "andre er verre" og jeg gremmes av den dama. Poengene Linnea har i kronikken er helt spot on og jeg tar av meg hatten for henne! 

• Liker 6
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser at det er flere her som blir tydelig opprørt fordi favorittinfluenceren mottar noe annet enn nesegrus beundring. Synes det er merkelig, all den tid linnea selv skriver at man må være bevisst sitt ansvar når man har stor følgerskare og velger å fokusere på mat og kalorier i sine kanaler. Jeg tror hun lever veldig godt med at folk her inne legger merke til og påpeker at hun enda utviser anstrengt og noe fryktbasert forhold til mat. Det er ikke kritikk en gang, men likevel er det folk som virker å dra seg i håret fordi «det må hun jo få lov til», og ja det er det ingen som har sagt noe på. Hvis man leser hva som faktisk blir skrevet og slutter med å male fanden på veggen, så er det ingen som sier at hun må slutte å anmelde brus (klart noen synes det er sært og uinteressant, men det er en annen sak). Det man derimot stusser på (igjen: det er ikke det samme som kritikk eller ønske om at det skal opphøre) at hun «viser frem» et anstrengt forhold til mat. Da tenker jeg på at hun understreker at «denne potetgullposen har jeg hatt med i vesken overalt i en uke fordi det er trygt og maten i Japan er skummel og jeg må ha tilgang til norsk potetgull i tilfelle», eller når hun viser frem hvordan hun bare ha brød og smør til middag og utelater å vise at hun spiser noe mer til middag. «Hvorfor er det så galt?» tipper jeg fansen her inne kommer til å kontre med, og til det vil jeg bare si at det ikke nødvendigvis er galt, men at jeg synes det er veldig spesielt å velge å vise frem, fokusere på dette da det bygger opp under et narrativ som mange kjenner igjen fra bøkene hennes. Hun har jo vært åpen om at i perioder hvor hun var veldig syk så måtte hun ha grønne epler og pepsimax og at hun ble urolig dersom hun ikke hadde tilgang til det, og senere var det lomper og deretter havregrøt som måtte være lagd nøyaktig som hun pleide å gjøre det og måtte spises mens hun satt på «plassen sin» i sofaen med et bestemt teppe mens hun så på god morgen Norge (det måtte være god morgen Norge). Jeg skjønner at ikke alle gjenkjenner disse mønstrene, men for de av oss som gjør det så er det helt legitimt å påpeke det. Det betyr ikke at vi sier hun er tilbake der hun var, men at behovet for å måtte ha xyz er en del av sykdommen (som hun til dels virker å ha i sjakk, og som tydeligvis brukes for å fremstille seg selv querky og spesiell). Dessuten tenker jeg at dersom linnea skal hive seg på debatten om hvordan influencere prater om mat, vekt, trening og kalorier så må hun og fansen her inne tåle at hun selv blir gått i sømmene (noe jeg opplever at hun er innforstått med, og jeg antar at det hun har delt fra Japan er noe hun står inne for og har risikovurdert)

• Liker 8
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AntiBullshit skrev (18 minutter siden):

Ser at det er flere her som blir tydelig opprørt fordi favorittinfluenceren mottar noe annet enn nesegrus beundring. Synes det er merkelig, all den tid linnea selv skriver at man må være bevisst sitt ansvar når man har stor følgerskare og velger å fokusere på mat og kalorier i sine kanaler. Jeg tror hun lever veldig godt med at folk her inne legger merke til og påpeker at hun enda utviser anstrengt og noe fryktbasert forhold til mat. Det er ikke kritikk en gang, men likevel er det folk som virker å dra seg i håret fordi «det må hun jo få lov til», og ja det er det ingen som har sagt noe på. Hvis man leser hva som faktisk blir skrevet og slutter med å male fanden på veggen, så er det ingen som sier at hun må slutte å anmelde brus (klart noen synes det er sært og uinteressant, men det er en annen sak). Det man derimot stusser på (igjen: det er ikke det samme som kritikk eller ønske om at det skal opphøre) at hun «viser frem» et anstrengt forhold til mat. Da tenker jeg på at hun understreker at «denne potetgullposen har jeg hatt med i vesken overalt i en uke fordi det er trygt og maten i Japan er skummel og jeg må ha tilgang til norsk potetgull i tilfelle», eller når hun viser frem hvordan hun bare ha brød og smør til middag og utelater å vise at hun spiser noe mer til middag. «Hvorfor er det så galt?» tipper jeg fansen her inne kommer til å kontre med, og til det vil jeg bare si at det ikke nødvendigvis er galt, men at jeg synes det er veldig spesielt å velge å vise frem, fokusere på dette da det bygger opp under et narrativ som mange kjenner igjen fra bøkene hennes. Hun har jo vært åpen om at i perioder hvor hun var veldig syk så måtte hun ha grønne epler og pepsimax og at hun ble urolig dersom hun ikke hadde tilgang til det, og senere var det lomper og deretter havregrøt som måtte være lagd nøyaktig som hun pleide å gjøre det og måtte spises mens hun satt på «plassen sin» i sofaen med et bestemt teppe mens hun så på god morgen Norge (det måtte være god morgen Norge). Jeg skjønner at ikke alle gjenkjenner disse mønstrene, men for de av oss som gjør det så er det helt legitimt å påpeke det. Det betyr ikke at vi sier hun er tilbake der hun var, men at behovet for å måtte ha xyz er en del av sykdommen (som hun til dels virker å ha i sjakk, og som tydeligvis brukes for å fremstille seg selv querky og spesiell). Dessuten tenker jeg at dersom linnea skal hive seg på debatten om hvordan influencere prater om mat, vekt, trening og kalorier så må hun og fansen her inne tåle at hun selv blir gått i sømmene (noe jeg opplever at hun er innforstått med, og jeg antar at det hun har delt fra Japan er noe hun står inne for og har risikovurdert)

Takk, så enig i dette!

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AntiBullshit skrev (4 timer siden):

Et lite tips. Legg inn avsnitt i slike lange innlegg. Det blir luftigere og lettere å lese. Enkelte gir nok opp å pløye gjennom en kompakt masse med ord.

Det å starte et innlegg med hersketeknikker er heller ingen vinner for min del. Noe som er årsaken til at jeg ga meg etter første setning. Bare for å få det klarlagt, jeg er hverken "opprørt eller en nesegrus beundrer av min favorittinfluencer". 

Influensere er ikke noe jeg bruker mye tid og energi på. Men jeg reagerer på bruk av hersketeknikker fremfor saklige begrunnelser av sin mening.

• Liker 9
  • Nyttig 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AntiBullshit skrev (5 timer siden):

Takk! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

M

Miomino skrev (8 minutter siden):

Et lite tips. Legg inn avsnitt i slike lange innlegg. Det blir luftigere og lettere å lese. Enkelte gir nok opp å pløye gjennom en kompakt masse med ord.

Det å starte et innlegg med hersketeknikker er heller ingen vinner for min del. Noe som er årsaken til at jeg ga meg etter første setning. Bare for å få det klarlagt, jeg er hverken "opprørt eller en nesegrus beundrer av min favorittinfluencer". 

Influensere er ikke noe jeg bruker mye tid og energi på. Men jeg reagerer på bruk av hersketeknikker fremfor saklige begrunnelser av sin mening.

innlegget er ellers konstruktivt! Prøv å les det selv om det ikke var nok avsnitt. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Hallepalle2 skrev (1 time siden):

Hva er det du takker for?

Brukeren for å skrive det jeg har forsøkt å formidle på en god måte. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AntiBullshit skrev (22 timer siden):

Så... da er det sånn at du kan skrive din mening, men hvis jeg argumenterer i mot den, da er jeg tydelig opprørt? 

Du skriver blant annet at "fansen her inne må tåle at hun blir gått i sømmene..". 

Jeg hadde egentlig ikke tenkt å kommentere for jeg syns diskusjonen nå begynner å gå i sirkel..  Men dette er et diskusjonsforum hvor vi må få diskutere fra alle vinklinger uten slike ovenfra og ned holdninger. Jeg tåler at ikke alle er enige med meg, jeg tåler at Linnea får kritikk, men jeg ønsker likevel å si min mening. 

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sammy! skrev (39 minutter siden):

Så... da er det sånn at du kan skrive din mening, men hvis jeg argumenterer i mot den, da er jeg tydelig opprørt? 

Du skriver blant annet at "fansen her inne må tåle at hun blir gått i sømmene..". 

Jeg hadde egentlig ikke tenkt å kommentere for jeg syns diskusjonen nå begynner å gå i sirkel..  Men dette er et diskusjonsforum hvor vi må få diskutere fra alle vinklinger uten slike ovenfra og ned holdninger. Jeg tåler at ikke alle er enige med meg, jeg tåler at Linnea får kritikk, men jeg ønsker likevel å si min mening. 

Mitt innlegg var ikke rettet mot noen spesifikk bruker, men dersom du føler deg truffet, så kan jeg bare henvise til ordtaket «if the shoe fits, feel free to wear it». Nivået her begynner å nærme seg en ren metadiskusjon. Jeg har aldri sagt at folk ikke skal være uenige med meg, men når innlegg innledes med irriterte utrop og stråmannsargumenter, som i innlegget jeg har sitert nedenfor, synes jeg det er på sin plass å minne om at ikke alt som skrives her inne er ment som, eller bør tolkes som, kritikk eller krav om at noen må slutte med det de gjør (enten det gjelder brusanmeldelser eller saklige motargumenter). Igjen virker det som om folk her inne leser med svartmalte briller. Vær uenig så mye du vil, men når ingen har hevdet at brus- eller reisebloggen må opphøre, er det en avsporing og et latterlig lavt nivå på diskusjonen å late som om det er det som blir sagt. 

Hensikten med innlegget mitt var (nok en gang) å peke på konkrete tilfeller fra Japan-turen som jeg opplevde som uheldig og/eller forstyrret fokus på mat med henvisning til konkret oppførsel fra da LM var veldig syk. Det er flere som nekter for at det man så fra Japan var noe annet enn «personlige preferanser» og uskyldig latterliggjøring av egne nykker, og det er også et perspektiv man kan ha, men det er ikke sånn at det trenger å være svart eller hvitt. Begge perspektiver har sansynligvis noe for seg. Men når diskusjonen tilspisser seg er det naturlig at man adresserer usaklighetene og viser til konkrete eksempler heller enn å fortsette med «jeg drikker også kun sukkerfri brus, og jeg er også glad i brød og smør»

Titori skrev (På 11.10.2024 den 23.06):

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...