Gå til innhold

Overnattingstur med skolen, kan man nekte?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har et barn i ungdomsskolen. I fjor var de på en lengre tur i fjellet. Måtte da kjøpe inn utstyr for flere tusen kroner. 80 l sekk, sovepose, kokesett, underlag, turklær, tursko.

Nå skal det arrangeres en likedan tur, vinterstid. Nå må vi ha ny sovepose, nytt liggeunderlag, nye ski, for å nevne noe. Regner med det kommer på minimum 4-5000 kr denne gangen. Nye ski skulle alikevel kjøpes, men de billige langrennskiene jeg så for meg utgår, fordi de må ha brede ski og staver med stor trinse! Så istedet for en skipakke til 1500kr som poden kan bruke den ene gangen i året vi går på påsketur de neste årene, må jeg nå ut med det dobbelte, til kun ski. Soveposen vi har fra før er ikke god nok, så nå må jeg kjøpe en ny til 1500kr slik at den passer kuldekravet. Superundertøyet som posen HATER å gå med, kan ikke brukes, for det er ikke 100% ull. Nå må jeg kjøpe nye ullsett i 100% ull, ikke bare ett sett, men to. Som aldri mer blir brukt... I tillegg må de ha flere sett med ullsokker (som poden heller ikke liker) og flere sett med vindtette votter.

Jeg kjenner jeg blir så forbanna! Vi driver ikke med overnatting i fjellheimen midtvinters, ergo vi har ikke utstyret som kreves. Poden har i tillegg en HELT annen hobby, så utstyret blir neppe brukt flere ganger. 

Kommunens utstyrsbank er nedlagt. Ikke har vi noen å låne av heller. Ville DU lånt ut dine dyre fjellski eller din sovepose til 2000kr til naboen? Jeg ville IKKE gjort det! 

På to skoleår har jeg altså snart hatt utgifter på nesten 10.000 kr, fordi skolen tvinger elevene ut på tur. Det er ikke det at jeg ikke har råd til det. Men her må man kjøpe dyrt utstyr for tusenvis som IKKE blir brukt mer enn denne ene gangen!

Hva skjedde med gratisprinsippet? Kjenner jeg har så lyst å ringe skolen den aktuelle dagen og meddele at «Torstein» desverre har fått influensa og kan ikke bli med på tur!

Anonymkode: ad402...90a

• Liker 16
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Helt enig med deg! Skolen SKAL være gratis, og dette burde du ta opp i en mail til rektor. Når det er sagt, så spørs det om de avlyser turen når den allerede er planlagt.. Og da vil det jo virke innlysende at poden ikke er syk på ordentlig. Men det gjør kanskje ikke noe. Jeg synes IKKE du skal gå til innkjøp ihvertfall. Skolen skal være for alle. 

Anonymkode: 5a6a9...34c

• Liker 27
Skrevet

Hvis det er reelt at dere må kjøpe inn/stille med såpass spesielt utstyr, så skjønner jeg at du reagerer. Skolen min arrangerer også f.eks overnatting i snøhule, men har ikke krav om at det kreves en spesiell type ski, vanlige langrennski er helt ok. (Nå har vi en frivillighetssentral i bygda som driver utlån av det meste som trengs av utstyr). 

De aller fleste husstander har ullundertøy tilgjengelig, så det synes jeg er greit - men når vi snakker om flere par vindvotter? Står det virkelig at dette kreves, eller er det ungen selv som sier det? Jeg synes den utstyrslista virker litt voldsom, for å si det pent.

• Liker 13
AnonymBruker
Skrevet

Dette er uhørt. 

Anonymkode: 7c069...66a

• Liker 14
AnonymBruker
Skrevet

Hadde ikke vært aktuelt! Da får skolen gå til innkjøp av utstyr som elevene kan låne, da får pipa en annen lyd tenker jeg. 

Anonymkode: 070d2...85a

• Liker 11
Skrevet

Det må da være frivillig. Husker da jeg gikk på skolen, da kunne en nekte, men en måte da ha vanlig skolehverdag istedetfor, med mindre hele skolen ble på tur, hvilket tvinger en til å bli hjemme og få fravær.

Å tvinge en til å bruke mye penger på dette, er da ikke rett. Skolen burde stå for utsyret, som kan lånes ut til elever, på lik linje med bøker. Jeg hadde holdt mine unger hjemme om ikke dette kunne løst seg, uten mye pengebruk.

• Liker 9
Gjest Kritt
Skrevet (endret)

Enig i at det ikke burde arrangeres turer som blir såpass kostbare for deltakerne. I alle fall må det være helt ok å si nei. Men det blir antakelig en fantastisk opplevelse som ungdommene kommer til å snakke om i lang tid etterpå.

Når det er sagt kan du få tak i mye bra og billig utstyr på f.eks. finn.n, se https://www.finn.no/bap/forsale/search.html?q=fjellski. Men også dette må jo finansieres.

Endret av Kritt
AnonymBruker
Skrevet

Klag skriftlig til fau straks, og krev et billigere alternativ. 

Anonymkode: 16101...0ec

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Har et barn i ungdomsskolen. I fjor var de på en lengre tur i fjellet. Måtte da kjøpe inn utstyr for flere tusen kroner. 80 l sekk, sovepose, kokesett, underlag, turklær, tursko.

Nå skal det arrangeres en likedan tur, vinterstid. Nå må vi ha ny sovepose, nytt liggeunderlag, nye ski, for å nevne noe. Regner med det kommer på minimum 4-5000 kr denne gangen. Nye ski skulle alikevel kjøpes, men de billige langrennskiene jeg så for meg utgår, fordi de må ha brede ski og staver med stor trinse! Så istedet for en skipakke til 1500kr som poden kan bruke den ene gangen i året vi går på påsketur de neste årene, må jeg nå ut med det dobbelte, til kun ski. Soveposen vi har fra før er ikke god nok, så nå må jeg kjøpe en ny til 1500kr slik at den passer kuldekravet. Superundertøyet som posen HATER å gå med, kan ikke brukes, for det er ikke 100% ull. Nå må jeg kjøpe nye ullsett i 100% ull, ikke bare ett sett, men to. Som aldri mer blir brukt... I tillegg må de ha flere sett med ullsokker (som poden heller ikke liker) og flere sett med vindtette votter.

Jeg kjenner jeg blir så forbanna! Vi driver ikke med overnatting i fjellheimen midtvinters, ergo vi har ikke utstyret som kreves. Poden har i tillegg en HELT annen hobby, så utstyret blir neppe brukt flere ganger. 

Kommunens utstyrsbank er nedlagt. Ikke har vi noen å låne av heller. Ville DU lånt ut dine dyre fjellski eller din sovepose til 2000kr til naboen? Jeg ville IKKE gjort det! 

På to skoleår har jeg altså snart hatt utgifter på nesten 10.000 kr, fordi skolen tvinger elevene ut på tur. Det er ikke det at jeg ikke har råd til det. Men her må man kjøpe dyrt utstyr for tusenvis som IKKE blir brukt mer enn denne ene gangen!

Hva skjedde med gratisprinsippet? Kjenner jeg har så lyst å ringe skolen den aktuelle dagen og meddele at «Torstein» desverre har fått influensa og kan ikke bli med på tur!

Grunnskolen er gratis. Skolen kan ikke pålegge foreldre å kjøpe utstyr til mange tusen for at alle elevene skal ut på tur. Så saken tar du opp med rektor. 

Men det mest utrolige i historien din, vet du hva det er? Jo, du trenger ikke kjøpe nytt, du kan fint kjøpe brukt. Mange selger også sine feilkjøp med merkelappen på til lavere pris enn nytt i butikk. 

Anonymkode: d2b1b...e50

• Liker 15
AnonymBruker
Skrevet

Hvis det du nevner virkelig er kriterier for å bli med, og dere ikke har en utstyrssentral slik du skriver, så hadde poden her vært «syk» den dagen hvis det hadde vært her.

Anonymkode: 141ce...af0

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hadde ikke hatt sjans å kjøpt alt det utstyret... Ring og klag! Det må da være andre foreldre som ikke har råd. Er vanskelig for de å si fra, så de hadde nok blitt overlykkelig hvis en som deg som har råd hadde klaget på det. 

Anonymkode: 59260...c47

• Liker 2
Skrevet
1 time siden, Fotballmamma skrev:

Hvis det er reelt at dere må kjøpe inn/stille med såpass spesielt utstyr, så skjønner jeg at du reagerer. 

De aller fleste husstander har ullundertøy tilgjengelig, så det synes jeg er greit - men når vi snakker om flere par vindvotter? Står det virkelig at dette kreves, eller er det ungen selv som sier det? Jeg synes den utstyrslista virker litt voldsom, for å si det pent.

Flere par vindvotter er det vanskelig å tro er ett krav... Yttertrekk Sovepose løfter lett temp-grensa ett par grader. Billig fleec -innerpose gir lett 3-5 grader ekstra. Tips. HA ALTID noen Fryseposer i sekken, OM Vindvott skulle blåse bort, redder man lett ei hand for få gram. Også perfekt som DAMPSPERRE ved fare for frostskader -føtter. Lese seg opp vdr. bruk.

Unga skal vel ikke til Sydpolen, så går sikkert bra...

a.

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

Ja, du kan nekte, skolen skal være gratis. Men jeg synes du lar dem slippe altfor lett unna med dette om du bare sier han er syk. Si det som det er!

Anonymkode: 8d970...636

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Har dere ikke engang en bruktbutikk i nærheten? Finnes mye flott, lett brukt turutstyr som kan kjøpes rimelig. 

Anonymkode: 0ab76...b9c

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Slike turer pleier da å være frivillige? Eller er det slutt på det?

Anonymkode: b2ba7...160

Skrevet

Er dette en offentlig skole?

Det utstyrsnivået som denne turen krever er utenfor det man kan forvente at alle familier har. Når det ikke er noe opplegg for låning av utstyr man kunne si nei til denne turen. Skal det ha noen nytte må man si hvorfor man nekter, også. Det er først når de får mange nok tilbakemeldinger om at det strider mot gratisprinsippet at det blir slagkraft over det. 

Til de som henger seg opp i ett eller to par vindvotter, nytt eller brukt utstyr: akkurat det er underordnet i denne saken. Det er ikke kostnadene til ett ekstra par vindvotter som gjør denne saken spesiell; det er spørsmålet om hva man kan forvente eller kreve at folk har av utstyr og hva slags turer som er obligatorisk å delta på. Det å skaffe seg vinterutrustning vil koste flere tusen kroner selv om man kjøper brukt. Jeg tenker spesielt på vinterpose og fjellski m sko og staver. Det er ganske mange som ikke har muligheten til å stille opp med såpass mye penger.  

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Det var sånn da jeg vokste opp på 90-tallet og er tydeligvis sånn enda. Skolen arrangerte sykkelturer, jeg som ikke hadde sykkel måtte bli igjen på skolen. Så arrangerte skolen leirskole, fordi dette var for dyrt for foreldrene mine så måtte jeg (igjen) bli igjen på skolen. Hvorfor kan man ikke arrangere noe som er GRATIS for alle, så ingen blir utelatt?! Skolen skal i utgangspunktet følge undervisning og være inkluderende så da skjønner jeg ikke hva disse turene gjør i agendaen. Små barn og ungdomsskolebarn blir merket av sånt.

Anonymkode: b927a...bf9

• Liker 6
Gjest Albbas
Skrevet

Skal de sove under åpen himmel? :klo: kan ikke forstå at det er så strenge krav til sovepose. Er selv fra Finnmark og klassen var på tur hver vinter  men det var aldri noe krav om ski (de som ville fikk gå på ski, de andre gikk i skutersporet), eller type sovepose. Folk brukte det man hadde. Pappa fikk seg ikke sånn fancy vinterpose før han fylte 60, og vi har vært på mange lavvuturer før det uten at noen av oss frøs ihjel. Egentlig ganske upraktisk da han fikk seg skikkelig vinterpose, for da var han varmere enn oss andre og sluttet å våkne på natta for å passe på bålet. :ler: Men seriøst, poenget er at jeg vanskelig kan se at den dyre posen er nødvendig. Kommer langt med et ekstra ullpledd. Og fjellski hadde vært helt uaktuelt.

Har ikke dere voksne noe ullundertøy han kan bruke? Trenger ikke passe perfekt. Sikkert noen som kan låne dere noe også, her i hus har vi så mye ullundertøy samlet opp i løpet av 15 år at jeg gladelig hadde gitt bort noe til hvem som helst. 

Og jeg håper dere gir klar beskjed om at dette IKKE er greie krav å stille, i stedetfor å lyve på dere sykdom. Skolen kan ikke fortsette med slike krav. Hvis en skole på ca Norges kaldeste plass klarer å arrangere vinterturer hvert år uten fancy utstyrsliste, så klarer alle skoler det, når det bare kreves. 

AnonymBruker
Skrevet
51 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har dere ikke engang en bruktbutikk i nærheten? Finnes mye flott, lett brukt turutstyr som kan kjøpes rimelig. 

Anonymkode: 0ab76...b9c

Drar man innom bruktbutikken vi har finner man bare klær som lukter møllkuler og gamle barnesenger. Så bruktbutikker er ikke alltid en gullgruve 

Anonymkode: 070d2...85a

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det var sånn da jeg vokste opp på 90-tallet og er tydeligvis sånn enda. Skolen arrangerte sykkelturer, jeg som ikke hadde sykkel måtte bli igjen på skolen. Så arrangerte skolen leirskole, fordi dette var for dyrt for foreldrene mine så måtte jeg (igjen) bli igjen på skolen. Hvorfor kan man ikke arrangere noe som er GRATIS for alle, så ingen blir utelatt?! Skolen skal i utgangspunktet følge undervisning og være inkluderende så da skjønner jeg ikke hva disse turene gjør i agendaen. Små barn og ungdomsskolebarn blir merket av sånt.

Anonymkode: b927a...bf9

Som jeg skulle ha skrevet dette selv!                                      

Da jeg gikk på barneskolen og ungdomsskolen, så ble det for eksempel bestemt at alle sammen skulle på tur (med sykkel) temmelig langt vekk fra skolen. Dette var den ENESTE grunnen til at jeg kjøpte sykkel (eller fikk låne gammel sykkel fra familie-medlemmer) i barndommen. Jeg likte egentlig ikke å kjøre sykkel noe særlig, og ville heller ha foretukket å bare gå eller løpe en tur. I tillegg var jo foreldrene  selvfølgelig nødt til å kjøre barna (+ alt sykkel og utstyr) til skolen før skoledagen skulle begynne, og deretter hente dem igjen etterpå. For det gikk selvfølgelig ikke med mange sykler (og annet utstyr) på bussen. I tillegg bodde ganske mange elever ett godt stykke unna skolen, uten noen gangvei / sykkelvei. 

Samme opplegg om vinteren også. Bare med helt annet utstyr. Skal man på ett par skiturer i løpet av barneskolen (og ett par turer med ungdomsskolen) så mått utstyret oppgraderes flere ganger. Ting blir for smått, eller gammelt og utslitt. Hadde man ikke alt utstyret som kreves så ble man sittende igjen på skolen. Hvis det bare var den ene klassen man selv gikk i, som skulle på en eller annen tur, så ble man sendt til en klasse rett over (eventuelt rett under) den klassen man egentlig gikk i. Dermed var det andre lærere som kunne holde øye med eleven, og eleven måtte gjøre f.eks. matte-oppgaver eller noe. Samtidig som alle andre med-elever hadde det morsomt på tur i friluft. 

Anonymkode: 2f198...aba

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...