Gå til innhold

Lang ventetid på DPS?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei! 

Jeg håper noen der ute har vært i samme sko som det jeg er i nå, for jeg trenger litt hjelp. 

Var til legen i dag for å få henvisning til DPS. Jeg er kommet til det punktet at jeg ikke gidder å lyve om tingenes tilstand, og sa rett ut hvordan ting var og for så vidt også er. Innleggelse var på et tidspunkt et alternativ, også AAT (akutt ambulant team). Men, vi ble enige om at jeg hadde såpass kontroll over situasjonen, at hun skulle sende henvisningen til DPS i dag, samt at vi skal møtes igjen neste uke. Men, da lurer jeg på; hvor lang ventetid skal jeg forvente meg? Sånn som jeg forstod det virket det som at det ikke vil ta så alt for lang tid med tanke på hvor preget jeg er for tida av både depresjon, angst, selvskading og selvmordstanker, men tør ikke å få noen forventninger. 

Er det noen som har noen erfaringer eller andre svar jeg kanskje kan dra nytte av i ventetiden? Uansett, takk på forhånd! :)

Anonymkode: c2f54...0fa

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Bumper denne litt opp :)

AnonymBruker
Skrevet

Høres ut som om vi er ca like ille. Var snakk om innleggelse, men ble bare å prøve medisin i første omgang, samt tett oppfølging av legen. Hun sendte til dps 22 februar. De skulle svare innen ti dager, men tok litt lenger tid. Og fikk time i starten av april. 

Hvor lang ventetid det er varierer fra sted til sted. Her pleier det visst å være lang ventetid, og svært få som faktisk får time. 

Anonymkode: 4b763...a4b

Skrevet

Ventetiden varierer ut i frå alvoret av situasjonen, kapasiteten hos DPS og etterspørselen/antall henvisninger i samme tidsrom. Hadde selv en vanskelig periode,  men tror det bare tok et par uker hos meg fra jeg fikk henvisning til jeg fikk første time.

Selv opplevde jeg at deperesjoneb lettet litt når jeg allerede visste hjelpen var på vei. Men skulle du oppleve det motsatt i ventetiden er deg bare å ta kontakt med lege på nytt, så kan de sikkert fremskynde prosessen. 

Masse lykke til! Du er et sterkt menneske💛 

AnonymBruker
Skrevet

Ønsker deg god bedring og lykke til i prosessen<3 For meg tok det vel 2-3uker før jeg fikk time. Alvorlig (fødsels)depresjon her.

Anonymkode: d1d91...721

AnonymBruker
Skrevet
25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Høres ut som om vi er ca like ille. Var snakk om innleggelse, men ble bare å prøve medisin i første omgang, samt tett oppfølging av legen. Hun sendte til dps 22 februar. De skulle svare innen ti dager, men tok litt lenger tid. Og fikk time i starten av april. 

Hvor lang ventetid det er varierer fra sted til sted. Her pleier det visst å være lang ventetid, og svært få som faktisk får time. 

Såpass, det var jo litt ventetid det da. Får du noe form for oppfølging i mellomtiden? 

TS

AnonymBruker
Skrevet
22 minutter siden, misssssnorway skrev:

Ventetiden varierer ut i frå alvoret av situasjonen, kapasiteten hos DPS og etterspørselen/antall henvisninger i samme tidsrom. Hadde selv en vanskelig periode,  men tror det bare tok et par uker hos meg fra jeg fikk henvisning til jeg fikk første time.

Selv opplevde jeg at deperesjoneb lettet litt når jeg allerede visste hjelpen var på vei. Men skulle du oppleve det motsatt i ventetiden er deg bare å ta kontakt med lege på nytt, så kan de sikkert fremskynde prosessen. 

Masse lykke til! Du er et sterkt menneske💛 

Åh, krysser alt jeg har for at det er like effektivt her. To uker skal jeg klare! 

Tusen takk💞

TS

AnonymBruker
Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ønsker deg god bedring og lykke til i prosessen<3 For meg tok det vel 2-3uker før jeg fikk time. Alvorlig (fødsels)depresjon her.

Anonymkode: d1d91...721

Tusen takk, håper det går like radig her også! 

TS

AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Såpass, det var jo litt ventetid det da. Får du noe form for oppfølging i mellomtiden? 

TS

Jada, lege hver/annenhver uke. Fikk svaret på henvisningen forrige uke, så da var det jo bare tre ukers ventetid fra den. 

Jeg passer også på å putte minst mulig stress på meg selv, og setter meg selv først, sjelden jeg gjør det. Går litt utover forholdet mitt, men han skjønner det heldigvis og er forståelsesfull og hjelper til en god del

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vanligvis tar det rundt 2-3 måneder, men det kan ta kortere tid, eller lengre tid, avhengig av DPS sin kapasitet, tilstandens alvorlighetsgrad etc. Jeg fikk time samme uke, men da var jeg allerede innlagt på psykiatrisk avdeling for et selvmordsforsøk, så situasjonen var relativt akutt. 

Anonymkode: d2f6d...6c9

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hos meg tar det som regel et par uker, uavhengig av by/kommune. Håper du kommer raskt inn, og god bedring ❤️

Anonymkode: 55a11...166

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er vel forskjellig fra kommune til kommune og alvorlighetsgrad. Jeg ventet ca 4 mnd (panikkangst og tilbakevendene depresjon). Hadde ukentlige samtaler med fastlegen i mellomtida.

Anonymkode: b7a45...e0d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg måtte bare vente ca. tre uker.

Anonymkode: 56031...605

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er vel forskjellig fra kommune til kommune og alvorlighetsgrad. Jeg ventet ca 4 mnd (panikkangst og tilbakevendene depresjon). Hadde ukentlige samtaler med fastlegen i mellomtida.

Anonymkode: b7a45...e0d

Oi! 4 måneder kjennes helt uutholdelig akkurat nå, så håper virkelig at det går litt fortere i svingene her. Utrolig synd at det skal ta så lang tid og at man nærmest må se svart før man skal få bli prioritert. 

Håper det går bedre nå og at du fikk hjelpa du trengte!❣️

TS

AnonymBruker
Skrevet

Hos meg tok det omlag 8 arbeidsuker (ikke inkludert jula). Ble henvist i slutten av november, fikk svar etter ei uke at jeg var akseptert, og med en forventet oppstartsdato istarten av februar. I starten av januar fikk jeg brev om at første time var midten av januar. Dette er en DPS i en mindre by.

Anonymkode: eec96...836

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hos meg tok det omlag 8 arbeidsuker (ikke inkludert jula). Ble henvist i slutten av november, fikk svar etter ei uke at jeg var akseptert, og med en forventet oppstartsdato istarten av februar. I starten av januar fikk jeg brev om at første time var midten av januar. Dette er en DPS i en mindre by.

Kanskje urelevant/ubehagelig spørsmål, men hvordan var alvorlighetsgraden på situasjonen? Synes 8 uker er veldig lenge, men såklart om det ikke «står om liv» er det kanskje mer utholdelig? (misforstå meg rett, misliker selv å «bli satt i bås» basert på hvor villig du er til å drepe deg selv, men det er jo sånn systemet dessverre fungerer...)

TS

Skrevet

Når de har mottatt søknaden, får du et brev som bekreftelse. Der vil det stå antatt ventetid. Sånn var det i hvertfall her. 

AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kanskje urelevant/ubehagelig spørsmål, men hvordan var alvorlighetsgraden på situasjonen? Synes 8 uker er veldig lenge, men såklart om det ikke «står om liv» er det kanskje mer utholdelig? (misforstå meg rett, misliker selv å «bli satt i bås» basert på hvor villig du er til å drepe deg selv, men det er jo sånn systemet dessverre fungerer...)

TS

Forstår spørsmålet veldig godt. Alvorlighetsgraden var nok ikke for stor sett utenfra. Jeg var og er høytfungerende, både sosialt og i jobb. Ikke suicidal. Det høres nok ut som den friskeste personen ut fra det, men baksiden var ekstrem flukthunger, angst og panikkanfall, mareritt og en stakkar samboer som måtte være vitne til alt dette.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg møtte veggen, og ble helt isolert og nærmest sengeliggende av angst, det tok 9 uker fra henvisning til første time. 
Fikk antidepressiva, sovemedisin og sobril fra lege, samt ukentlig oppfølging hos legen i ventetiden. 

Anonymkode: 9ba2d...d97

AnonymBruker
Skrevet

Jeg var hos legen en fredag, og i kontakt med AAT på mandag uken etter. Så kan gå fort😊

Anonymkode: 9e806...fb9

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...