Gå til innhold

når barn kommenterer jobbene til folk.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hva kommer det av? Har aldri hørt mamma snakke dårlig om yrkene til noen, det kan jo være faren for han har vært statusjeger hele livet. 
Men jeg har en lillesøster som ikke har nådd tenårene enda, og hun kan si "er du bare .......?" når folk sier hva de jobber med og hva slags stillinger de har. 

Anonymkode: 8c973...0f0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Barn er intelligente og reflekterte. De klarer fint å oppfatte at det er forskjell på høy- og lavstatusyrker, uten at noen har fortalt dem om det.

Anonymkode: 2b028...a75

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer fra hvordan foreldrene eller andre voksne omtaler forskjellige jobber.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Barn er intelligente og reflekterte. De klarer fint å oppfatte at det er forskjell på høy- og lavstatusyrker, uten at noen har fortalt dem om det.

Anonymkode: 2b028...a75

Greit at de skjønner det er forskjell på høystatus og lavstatusyrker, men hvorfor synes de det er viktig? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Krampus
1 minutt siden, Thyra skrev:

Greit at de skjønner det er forskjell på høystatus og lavstatusyrker, men hvorfor synes de det er viktig? 

Fordi høystatus betyr populær, og barn vet hvor viktig det er å være populær. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes en super tegneserie-stripe om akkurat dette, men jeg klarer ikke å Google meg frem til den nå. Den består av en lang rute (eventuelt to kortere?) der det er en mamma med ett barn i hver av dem/på hver side. Ungene spør spørsmål om en som kjører søppelbil/vasker, og mammaen svarer. Den til venstre svarer ikke på en bra måte, og man ser hvordan ungen former seg etter det. Mammaen til høyre i bildet svarer på en pedagogisk god og korrekt måte, noe som gjør at (hvis jeg ikke husker feil, da) barnet blir glad og fornøyd (og muligens strekker seg litt høyere opp i ryggen også).

Anonymkode: d3d65...217

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, batcat skrev:

Fordi høystatus betyr populær, og barn vet hvor viktig det er å være populær. 

Nå er det mange flere ting enn bare yrket som avgjør noens popularitet... 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Barn er intelligente og reflekterte. De klarer fint å oppfatte at det er forskjell på høy- og lavstatusyrker, uten at noen har fortalt dem om det.

Anonymkode: 2b028...a75

Barn får også ofte samme holdning som foreldrene til ting.

Jeg kjenner en familie der foreldrene alltid har vært opptatt av å ha det dyreste, beste og nyeste. Alle de 3 barna deres begynte tidlig og fortelle andre at de hadde mye finere/ dyrere bil, hus osv enn de andre. Ganske uspiselig og høre på, men barna ble vant til å høre at foreldrene snakket om det. 

Anonymkode: 0afb0...931

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...