Klokketårn Skrevet 19. mars 2019 #1 Skrevet 19. mars 2019 Jeg har nå startet en behandling der jeg skal gå opp i vekt, helst 0,5 kilo i uken. (Ikke spiseforstyrrelser). Problemet mitt er at jeg ikke er inni det med ernæring osv. Har noen tips til spesifikke matretter jeg kan spise for å få nok i meg? Jeg har holdt på i to uker nå, men har dessverre ikke klart å legge på meg. Jeg planlegger fire måltider hver dag som jeg må spise, pluss ett eller to mellommåltid. Å ta igjen tapt vekt er neimen ikke lett! Jeg trener ikke så mye heller, kanskje 2-3 korte yogaøkter i løpet av en uke. 1
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2019 #2 Skrevet 19. mars 2019 Fikk du ikke noe kostholdsveiledning av legen? Generelt så er det vel bare å pøse på med kaloririke, men sunne matvarer som oljer, nøtter, avokado og tørket frukt + drikke juice/melk i stedet for vann. Anonymkode: a89eb...deb 3
Pierre Gynt Skrevet 19. mars 2019 #3 Skrevet 19. mars 2019 Legg inn en mektig shake om morgenen i tillegg til litt styrketrening, så vil ting begynne å skje. Melk/havremelk, banan, havregryn, sjokoladeproteinpulver (eller bakekakao), en spiseskje med øko-peanøttsmør, og du er fort opp i 800 kcal. Ellers er det bare å helle en god olivenolje over maten du spiser ellers, i tillegg til å knaske mandler.
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2019 #4 Skrevet 19. mars 2019 En som må spørre om hvordan man går opp (eller ned) i vekt og forestiller seg at man må spise noe spesielt for å gå opp (eller ned) i vekt, er i behandling men ikke har vett på å spørre behandlere om råd, og er utålmodig og forventer å kunne se målbare resultater etter to uker, har ikke det som skal til, beklager. Ernæring for (ellers) friske voksne er ikke rakettforskning, informasjon er overalt, Helsedirektoratets kostholdråd er det stedet man begynner. Anonymkode: 8a233...76f 1
Klokketårn Skrevet 19. mars 2019 Forfatter #5 Skrevet 19. mars 2019 (endret) 5 timer siden, AnonymBruker skrev: En som må spørre om hvordan man går opp (eller ned) i vekt og forestiller seg at man må spise noe spesielt for å gå opp (eller ned) i vekt, er i behandling men ikke har vett på å spørre behandlere om råd, og er utålmodig og forventer å kunne se målbare resultater etter to uker, har ikke det som skal til, beklager. Ernæring for (ellers) friske voksne er ikke rakettforskning, informasjon er overalt, Helsedirektoratets kostholdråd er det stedet man begynner. Anonymkode: 8a233...76f Jeg spør fordi det tydeligvis var forventet at jeg allerede skulle ha gått opp litt nå mtp hva jeg har spist de siste ukene. Jeg spiser sikkert fire ganger mer enn det jeg har gjort de siste årene nå, så derfor skulle det allerede vært målbare resultater. Jeg har selvsagt prøvd å søke og jeg har funnet ut at jeg må ha minst 2500 kcal daglig for å gå opp 0,5 kg i uken, men det sier meg ikke så veldig mye siden jeg aldri har tenkt over hvor mye kalorier det er i forskjellige matvarer. Det med at jeg ikke har vett nok til å spørre behandler stemmer heller ikke, jeg har ikke time hos behandler hver eneste dag. Skal selvsagt spørre henne om flere råd neste time, men tenkte å spørre her i mellomtiden. Om jeg ikke hadde det som skulle til, så hadde jeg ikke startet denne behandlingen eller spurt om råd her. Spørsmålet mitt var også hvilke matretter jeg kan spise som inneholder mye kalorier, jeg var ikke ute etter spydigheter. Takk for svar til dere andre, setter stor pris på det! Endret 19. mars 2019 av Klokketårn 3
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2019 #6 Skrevet 19. mars 2019 Jeg har en kostholdsplan som jeg driver med pga anoreksi. Den er på 2500 kcal. Det er myye brødskiver med smør og pålegg, juice og melk til måltidene og en stor porsjon middag. Appen Lifesum kan være til hjelp siden du ikke vet hva matvarer inneholder. Anonymkode: bb36e...b87
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2019 #7 Skrevet 19. mars 2019 Tips til matvarer: avokado, nøtter, tørket frukt, peanøttsmør, sjokolade, fete sauser, spise ofte og mye, samt snacks innimellom. Anonymkode: bb36e...b87 2
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2019 #9 Skrevet 20. mars 2019 12 timer siden, Klokketårn skrev: Jeg spør fordi det tydeligvis var forventet at jeg allerede skulle ha gått opp litt nå mtp hva jeg har spist de siste ukene. Jeg spiser sikkert fire ganger mer enn det jeg har gjort de siste årene nå, så derfor skulle det allerede vært målbare resultater. Jeg har selvsagt prøvd å søke og jeg har funnet ut at jeg må ha minst 2500 kcal daglig for å gå opp 0,5 kg i uken, men det sier meg ikke så veldig mye siden jeg aldri har tenkt over hvor mye kalorier det er i forskjellige matvarer. Det med at jeg ikke har vett nok til å spørre behandler stemmer heller ikke, jeg har ikke time hos behandler hver eneste dag. Skal selvsagt spørre henne om flere råd neste time, men tenkte å spørre her i mellomtiden. Om jeg ikke hadde det som skulle til, så hadde jeg ikke startet denne behandlingen eller spurt om råd her. Spørsmålet mitt var også hvilke matretter jeg kan spise som inneholder mye kalorier, jeg var ikke ute etter spydigheter. Takk for svar til dere andre, setter stor pris på det! Men du vil jo ikke lykkes. Hadde du villet det, ville du vært takknemlig, overlykkelig, for mitt svar, og ikke de andres. Du ville ha sugd til deg informasjon som en svamp, feks: Du trenger ikke spise noe spesielt, men du må spise mer. Mer mat = mer kalorier. Hva som er kaloritett, altså mest kalorier per 100 gram, er mat som er rikt på fett, sukker, stivelse; de finere detaljene kan du finne ut via matvaretabellen.no, men det er ikke alfa og omega. Du bør heller tenke på hva som er lett for deg å spise mer av, sånn at du kan fortsette, så lenge du trenger det. Når du opplever det som du spiser fire ganger mer enn før, tyder det på at du ikke trives med det du spiser. Å få tips til enda mer motbydelig mat, er da det veien å gå? Du trenger mer enn to uker for å se noe meningsfylt utslag på vekta. Det er blant annet du trenger å spise mat du liker. Du trenger å stole på behandlerne dine og behandlingen din. Det at du spør her, tyder på at du ikke har tillit, hverken til dem, eller deg selv. Hvem kan du stole på? Hvorfor skal du stole mer på tilfeldige, ukjente? Hvordan tar du den avgjørelsen egentlig? Ut fra om du "liker" rådene du får? Hvis du har et problem, tror du at du fikser det ved å forsette å gjøre det du allerede gjør? Anonymkode: 8a233...76f
Million Skrevet 20. mars 2019 #10 Skrevet 20. mars 2019 (endret) Jeg var sterkt undervektig i hele mitt voksne liv (ikke spiseforstyrrelser hos meg heller). Veide bare 42 kg fra jeg var ca 18 år til jeg rundet 40. Spiste akkurat hva jeg ville, når jeg ville. Men la ikke på meg. Kan legge til at jeg røyket fra jeg var 19-20 år også, og det øker jo forbrenningen. Klarte aldri å legge på meg. Kjempet en periode for å legge på meg og spiste en liter is om dagen nesten i ukesvis. La ikke på meg mer enn 800 gram eller noe sånn. Ga opp, for jeg orket ikke holde på å proppe meg med så mye kcal hver eneste dag. Men ting forandret seg når jeg rundet 40 da, alderstillegget kom av seg selv. Nå veier jeg normalvekt, kanskje litt i øvre sjiktet faktisk (er veldig glad i sjokolade for tiden...) Hvor gammel er du, TS? Is og sjokolade altså. Spis alt du orker av det. Endret 20. mars 2019 av Million
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2019 #11 Skrevet 20. mars 2019 Litt vanskelig å forslå noe når vi ikke vet hva du spiser per nå. Hva om du bare setter opp hva du spiser på en typisk dag nå? Anonymkode: 0b7e8...60f
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2019 #12 Skrevet 20. mars 2019 Nøtter, avocado, oljer, smør. Gir en del kalorier på lite volum. Når jeg skulle opp i vekt spiste jeg mye peanøttsmør, banan og drakk melk. Andre tips: Stek alltid mat i olje/smør Ha smør på brødskiven, gjerne mer enn nødvendig Bytt ut skummetmelken med helmelk Flytende kalorier kan også være enklere å få i seg Spis en neve nøtter hver dag. Evt også tørket frukt. Ellers finnes det næringsdrikker å få kjøpt på apotek, inneholder like mye kalorier som et lite middagsmåltid (400) og har samtidig næringsstoffer som kroppen trenger. Husk å ikke bytte ut måltider med slike, men drikk det i tillegg til måltider. Evt. ha det i havregryn i stedet for melk e.l. De er dog dyre uten blå resept, men du kan jo prøve en eller to og se om du tenker at det funker for deg. Anonymkode: ae974...e1e
Tvist Skrevet 20. mars 2019 #13 Skrevet 20. mars 2019 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Nøtter, avocado, oljer, smør. Gir en del kalorier på lite volum. Når jeg skulle opp i vekt spiste jeg mye peanøttsmør, banan og drakk melk. Andre tips: Stek alltid mat i olje/smør Ha smør på brødskiven, gjerne mer enn nødvendig Bytt ut skummetmelken med helmelk Flytende kalorier kan også være enklere å få i seg Spis en neve nøtter hver dag. Evt også tørket frukt. Ellers finnes det næringsdrikker å få kjøpt på apotek, inneholder like mye kalorier som et lite middagsmåltid (400) og har samtidig næringsstoffer som kroppen trenger. Husk å ikke bytte ut måltider med slike, men drikk det i tillegg til måltider. Evt. ha det i havregryn i stedet for melk e.l. De er dog dyre uten blå resept, men du kan jo prøve en eller to og se om du tenker at det funker for deg. Anonymkode: ae974...e1e Ha det i havregryn i stedet for melk? Det høres tørt og guffent ut.
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2019 #14 Skrevet 20. mars 2019 Apoteket har næringsdrikker og måltidserstatningsbarer (som du spiser som mellommåltid). Flytende kalorier kan være lettere å få i seg, drikk juice, smoothie, kaffelatte, melk, brus. Næringstette matvarer som nøtter, godteri, avokado, tacolefser, laks. Stek i mye olje/smør, bruk fløte i sausen osv. Anonymkode: bb36e...b87
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2019 #15 Skrevet 20. mars 2019 Ha en skje god olje i maten - varme måltider. Det er skjulte kalorier som hjelper på, uten at du trenger å spise noe særlig mer. Bruk smør på brødskiva. Sørg for å ha ting til å småspise på: Nøtter, mandler - masse både næring og kalorier, trenger ikke spise så mye før det hjelper. Avocado, er både næringstett og kaloririk, sunt naturlig fett. Skjærer de i to, og spiser halve med skje - evt drypp litt sitron på. Bruk en klatt rømme ved siden av varme måltider. Ha revet ost på maten der det kan passe, pasta, gratenger osv - øker kaloriinnhold. Ha en fløteskvett i gryter, pasta osv. Dette er litt tøysete, men et snev av alvor - meld deg inn i gruppa 'Mat fra bunnen av' på Facebook. En lavterskelgruppe for hobbykokker, som er viden kjent for å ha et sinnsvakt høyt kaloriinnhold i de mange retter. Anonymkode: f30af...426
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2019 #16 Skrevet 20. mars 2019 Åja - og majones på brødskiva Kokt egg i skiver, majones og tomatskiver - kjempegodt, masse næring og en passe dæsj kalorier. Anonymkode: f30af...426
Pierre Gynt Skrevet 20. mars 2019 #17 Skrevet 20. mars 2019 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: Avocado, er både næringstett og kaloririk, sunt naturlig fett. Anonymkode: f30af...426 I motsetning til unaturlig fett?
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2019 #18 Skrevet 20. mars 2019 3 hours ago, Purt Gull said: I motsetning til unaturlig fett? Finnes absolutt fett som ikke er naturlig. Herdet fett er unaturlig. Anonymkode: 93837...ab0 1
Matguru Skrevet 21. mars 2019 #19 Skrevet 21. mars 2019 Hvis det virkelig er viktig for deg å gå opp i vekt, så kjøp en pakke med saltede peanøtter fra butikken(de billigste du finner) og spis dem til lunsj. Ha ca 2 liter vann ved siden av og drikk vann mens du heller i deg nøtter til posen er ferdig. Kan garantere vektøkning, hvis du spiser frokost og middag som vanlig i tillegg til dette.
Sliten&kjørt52 Skrevet 21. mars 2019 #20 Skrevet 21. mars 2019 17 timer siden, AnonymBruker skrev: På 19.3.2019 den 20.23, Klokketårn skrev: Spørsmålet mitt var også hvilke matretter jeg kan spise som inneholder mye kalorier, jeg var ikke ute etter spydigheter. Takk for svar til dere andre, setter stor pris på det! Men du vil jo ikke lykkes. Hadde du villet det, ville du vært takknemlig, overlykkelig, for mitt svar, og ikke de andres. Du ville ha sugd til deg informasjon som en svamp, feks: Eneste Som funka, var å bygge muskler, for meg. Skulle ¨fete meg opp¨, MAX, For tur. Klarte ikke å nå målet, -bare ikke mulig, åt Som en hest, fett, -opp og i mente... Finni ca. 7 diagnoser i mage, + div. ER Du sjekka ut bra... Fornøyd med Fastlegen ... a.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå