AnonymBruker Skrevet 19. mars 2019 #1 Skrevet 19. mars 2019 Min datter begynte i førsteklasse i år. De er 15 jenter. De har regler i klassen som sier "alle eller ingen" når det gjelder bursdager, men allikevel så har fire av jentene i klassen allerede feiret bursdag hvor de har invitert fire andre. Dette er altså en venninnegjeng. Nå skal min datter feire sin bursdag, og hun spør meg da: mamma, må jeg invitere Anne, olga, simone, grete og silje i bursdagen min? De har jo ikke invitert meg.. Hun har fått med seg disse bursdagsfeiringene og har ikke lyst til å invitere de tilbake. Jeg sier selvfølgelig at hos oss, så inviterer vi alle eller ingen, slik som skolen og lærerne vi at vi skal gjøre det. Spørsmålet mitt er da: Hva er det som får foreldre til å skape grupper/gjenger allerede i første klasse? Det er jo akkurat dette skolen jobber imot, og her er foreldrene pådrivere som fy.. (jeg vet at i alle fall tre av fem av disse familiene er ressursterke og ikke har problemer med å arrangere ett barneselskap for barna sine) Anonymkode: 53000...5c9 4
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2019 #2 Skrevet 19. mars 2019 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Min datter begynte i førsteklasse i år. De er 15 jenter. De har regler i klassen som sier "alle eller ingen" når det gjelder bursdager, men allikevel så har fire av jentene i klassen allerede feiret bursdag hvor de har invitert fire andre. Dette er altså en venninnegjeng. Nå skal min datter feire sin bursdag, og hun spør meg da: mamma, må jeg invitere Anne, olga, simone, grete og silje i bursdagen min? De har jo ikke invitert meg.. Hun har fått med seg disse bursdagsfeiringene og har ikke lyst til å invitere de tilbake. Jeg sier selvfølgelig at hos oss, så inviterer vi alle eller ingen, slik som skolen og lærerne vi at vi skal gjøre det. Spørsmålet mitt er da: Hva er det som får foreldre til å skape grupper/gjenger allerede i første klasse? Det er jo akkurat dette skolen jobber imot, og her er foreldrene pådrivere som fy.. (jeg vet at i alle fall tre av fem av disse familiene er ressursterke og ikke har problemer med å arrangere ett barneselskap for barna sine) Anonymkode: 53000...5c9 Når det er så mange som blir utelatt så er det greit. Det er ikke greit å utelate en liten gruppe. Anonymkode: 84c8d...110 13
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2019 #3 Skrevet 19. mars 2019 Er nok latskap og ubetenksomhet fra foreldrenes side. De gadd ikke organisere stor bursdag, og inviterte derfor bare de "nærmeste" venninnene til ungene. Uhyre tåpelig gjort av dem. Liker at jenta di er såpass reflektert at hun ser urettferdigheten i dette, men enig med deg i at det er best å følge klassereglene om at alle eller ingen får komme. Du skal se jenta di vinner på dette sosialt! Anonymkode: a68f2...371 12
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2019 #4 Skrevet 19. mars 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Når det er så mange som blir utelatt så er det greit. Det er ikke greit å utelate en liten gruppe. Anonymkode: 84c8d...110 jeg vil ikke si at 1/3 av klassens jenter er en liten gruppe... Anonymkode: 53000...5c9 9
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2019 #5 Skrevet 19. mars 2019 Hos oss er det vanlig å invitere alle jentene eller guttene frem til ca 4. klasse. Vi får låne lokale på skolen slik at alle har mulighet til å være med! Har man blitt enige om en felles «kjøreregel» bør man forholde seg til den synes jeg. Anonymkode: a9ff5...b46 6
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2019 #6 Skrevet 19. mars 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: jeg vil ikke si at 1/3 av klassens jenter er en liten gruppe... Anonymkode: 53000...5c9 4 av hele klassen er en liten gruppe. Det er forsåvidt 4 av 11 også. Anonymkode: 84c8d...110 1
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2019 #7 Skrevet 19. mars 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: 4 av hele klassen er en liten gruppe. Det er forsåvidt 4 av 11 også. Anonymkode: 84c8d...110 fem.. men ok. Anonymkode: 53000...5c9
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2019 #8 Skrevet 19. mars 2019 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Min datter begynte i førsteklasse i år. De er 15 jenter. De har regler i klassen som sier "alle eller ingen" når det gjelder bursdager, men allikevel så har fire av jentene i klassen allerede feiret bursdag hvor de har invitert fire andre. Dette er altså en venninnegjeng. Nå skal min datter feire sin bursdag, og hun spør meg da: mamma, må jeg invitere Anne, olga, simone, grete og silje i bursdagen min? De har jo ikke invitert meg.. Hun har fått med seg disse bursdagsfeiringene og har ikke lyst til å invitere de tilbake. Jeg sier selvfølgelig at hos oss, så inviterer vi alle eller ingen, slik som skolen og lærerne vi at vi skal gjøre det. Spørsmålet mitt er da: Hva er det som får foreldre til å skape grupper/gjenger allerede i første klasse? Det er jo akkurat dette skolen jobber imot, og her er foreldrene pådrivere som fy.. (jeg vet at i alle fall tre av fem av disse familiene er ressursterke og ikke har problemer med å arrangere ett barneselskap for barna sine) Anonymkode: 53000...5c9 Jeg synes dette er vanskelig... mine jenter går også på barneskolen og vi har hatt bursdag med noen av de som bor i nærområdet (nabobarna) når det har vært familiebursdag, også har vi hatt med alle jentene i klassen. Jeg vet noen jenter i klassen sliter med store grupper og blir utilpass, disse har hatt mindre bursdager med bare noen få. men her er det snakk om klasser på over 60 elever, og kanskje ca 35 jenter. Jeg synes det er verre at man inviterer halvparten av klassen når man er så «få» som 15 jenter, fordi det blir veldig gjennomsiktig og tydelig hvem som er «utenfor», enn om man inviterer 5-10 stk og det er 20-25 stk som ikke ble invitert.., om du skjønner hva jeg mener.. Jrg synes det er «verre» om de som holdes utenfor er noen få, enn om det er noen få som blir invitert og mange som holdes utenfor.. Det at jenta di ikke ønsker å invitere enkelte fordi hun selv ikke ble invitert viser jo at hun har reflektert over dette, og kanskje følt seg utenfor/ekskludert. Du kan også ta det opp på generelt nivå ved et klassemøte en gang.. Anonymkode: ac310...15e 2
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2019 #9 Skrevet 19. mars 2019 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: fem.. men ok. Anonymkode: 53000...5c9 Om fem av 10 ble invitert så er det jo flere som ikke ble invitert enn de som ble det. Da ville jeg ikke brydd meg om det.. men har disse fem bare invitert hverandre til alle sine bursdager eller er det en eller to som har gjort det? Anonymkode: ac310...15e
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2019 #10 Skrevet 19. mars 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Jeg synes dette er vanskelig... mine jenter går også på barneskolen og vi har hatt bursdag med noen av de som bor i nærområdet (nabobarna) når det har vært familiebursdag, også har vi hatt med alle jentene i klassen. Jeg vet noen jenter i klassen sliter med store grupper og blir utilpass, disse har hatt mindre bursdager med bare noen få. men her er det snakk om klasser på over 60 elever, og kanskje ca 35 jenter. Jeg synes det er verre at man inviterer halvparten av klassen når man er så «få» som 15 jenter, fordi det blir veldig gjennomsiktig og tydelig hvem som er «utenfor», enn om man inviterer 5-10 stk og det er 20-25 stk som ikke ble invitert.., om du skjønner hva jeg mener.. Jrg synes det er «verre» om de som holdes utenfor er noen få, enn om det er noen få som blir invitert og mange som holdes utenfor.. Det at jenta di ikke ønsker å invitere enkelte fordi hun selv ikke ble invitert viser jo at hun har reflektert over dette, og kanskje følt seg utenfor/ekskludert. Du kan også ta det opp på generelt nivå ved et klassemøte en gang.. Anonymkode: ac310...15e Ja, akkurat.. Og det at ett (og muligens flere) barn føler seg ekskludert er jo grunnen til at skolen har disse reglene frem til at barna forstår at ikke alle er "bestevenner"... barneskolen jobber jo for ett miljø uten en bestevenn, men med mange gode venner, så dette her blir helt feil for meg Anonymkode: 53000...5c9 1
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2019 #11 Skrevet 19. mars 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Om fem av 10 ble invitert så er det jo flere som ikke ble invitert enn de som ble det. Da ville jeg ikke brydd meg om det.. men har disse fem bare invitert hverandre til alle sine bursdager eller er det en eller to som har gjort det? Anonymkode: ac310...15e det er fire av fem i en gjeng, som har feiret bursdagene sine hvor de har invitert de fire andre... Den femte har ennå ikke hatt bursdag i dette skoleåret. Anonymkode: 53000...5c9
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2019 #12 Skrevet 19. mars 2019 22 minutter siden, AnonymBruker said: det er fire av fem i en gjeng, som har feiret bursdagene sine hvor de har invitert de fire andre... Den femte har ennå ikke hatt bursdag i dette skoleåret. Anonymkode: 53000...5c9 Og det må da være helt ok! Det er tross alt da 10 jenter som IKKE har blitt invitert i disse bursdagene, det er da virkelig ikke noe å lage drama over. De har ønsket en liten bursdagsfeiring og det skjønner jeg godt. Det hadde vært noe annet om man inviterte 13 av 15 jenter, men her er det altså ikke tilfellet. Er det rimelig og rettferdig at man må velge mellom å ikke feire eller å ha en stor feiring med alle jentene i klassen? Anonymkode: 5d344...8e3 7
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2019 #13 Skrevet 19. mars 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: det er fire av fem i en gjeng, som har feiret bursdagene sine hvor de har invitert de fire andre... Den femte har ennå ikke hatt bursdag i dette skoleåret. Anonymkode: 53000...5c9 De går i første klassen. Kjente disse fem hverandre fra før av? tipper foreldrene isåfall bare har fulgt prosedyren fra tidligere år (kanskje de gikk i barnehage sammen?) fordi de synes det å invitere alle 15 stk er litt voldsomt. Bare vent: disse fem jentene vil ha stort selskap etterhvert de også, og da må foreldrene invitere alle, som dere andre. De forsøker nok bare å utsette dette «bursdagsstyret» lengst mulig og holde det i små rammer så lenge det lar seg gjøre. Neste år får nok pipa en annen lyd Anonymkode: ac310...15e 1
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2019 #14 Skrevet 19. mars 2019 Her er det så få jenter i klassen, at vi "spedde på" med jentene fra barnehagen i 1.klasse. Nå er det 2.klasse, og vi ber selvfølgelig alle jentene i klassen. Men 15 jenter er mange. Ikke alle har råd/mulighet til å ha 15 barn på lekeland/hjemme. Men synes de da heller ikke burde bedt noen, og heller håpe at barnet har andre venner i nærmiljøet som ble bedt. Anonymkode: e3af2...5b4
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2019 #15 Skrevet 19. mars 2019 Jeg hadde nok også reagert på dette. Er veldig påfallende at det er de samme jentene som ber bare hverandre, at kun ett av barna gjør det fordi det er det foreldrenen makter er noe annet. Men kan nesten virke som om dette er avtalt. Hva har andre, som også ikke har vært invitert, gjort mhp å invitere til bursdag, har de invitert med eller uten disse jentene? Skjønner det er veldig fristende å ikke be disse jentene. kanskje det er mulig å ta en prat med læreren, kanskje hun/han har noe fornuftig å komme med... Hvis ikke det blir helt feil for barnet så hadde vi nok bedt alle jentene. Her er det alle jentene, alle guttene ,eller alle. Mange som annonserer dette på facebookgrupa for foreldre feks Lisa inviterer alle jentene i 2B, invitasjon kommer i hyllene imorgen. Det er greit det, men når man da leverer og henter barn så oppdager man at kanskje nesten halvparten av jentene i 2A er jo også bedt, samt noen av guttene. Blir nå litt feil synes jeg, vet lærer har reagert på dette også. Anonymkode: cea89...08c 1
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2019 #16 Skrevet 19. mars 2019 Er man femten elever, og bursdagsbarnet bare inviterer for eksempel fire eller fem elever, så er vel dette egentlig ikke særlig alvorlig / farlig. Det ville selvfølgelig blitt langt verre dersom bursdagsbarnet for eksempel hadde invitert tretten eller fjorten (av de femten elevene) slik at bare ett eller to barn hadde blitt uelatt. Anonymkode: b6965...33e 2
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2019 #17 Skrevet 19. mars 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Her er det så få jenter i klassen, at vi "spedde på" med jentene fra barnehagen i 1.klasse. Nå er det 2.klasse, og vi ber selvfølgelig alle jentene i klassen. Men 15 jenter er mange. Ikke alle har råd/mulighet til å ha 15 barn på lekeland/hjemme. Men synes de da heller ikke burde bedt noen, og heller håpe at barnet har andre venner i nærmiljøet som ble bedt. Anonymkode: e3af2...5b4 Hva hvis de ikke hadde det? Skulle de bare latt være å feire bursdagen sin? Synes det er helt sykt at folk blir tvunget til å ha 15 unger i bursdag. Langt fra alle har råd eller plass til det. Til de som drar frem mobbing - vel, jeg ble mobbet/utestengt på skolen i alle år, om jeg var i bursdagen til alle hadde null å si. Kampen mot mobbing står ikke om bursdagsfeiringene, men i hverdagen. Inviter unger hjem, oppfordre til å leke med flere osv. Bursdager med 15 unger er bare helt meningsløst. Anonymkode: 54fe8...087 8
Sylveon Skrevet 19. mars 2019 #18 Skrevet 19. mars 2019 Når hadde de bursdag? Min erfaring er gjerne at de som har før jul ikke lager store feiringer fordi at de ikke kjenner folk ennå/hopper over bursdagsfeiringen det året. Sannsynlighet er stor for at det blir betraktelig bedre i andre klasse og kaoset er komplett med mange, mange bursdagsfeiringer. 1
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2019 #19 Skrevet 19. mars 2019 Ikke bra at man skal invitere alle, i dag har det blitt et press på at alle skal delta. Man kaller det såkalt inkludering, men så glemmer man det som man lærer i voksen alder. Alle mennesker passer ikke sammen! Men samfunnet vil at vi skal det, alle skal være så like som mulig. Det ikke noe galt i begrense invitasjoner, til kanskje det nærmeste vennene. Som man omgås mest med, som kanskje barna har lyst å invitere. Om det var 4 eller 8stk. Hva så? Hysteriske greier man setter i gang for at ikke alle i klassen ble invitert, galskap! Vi har nok av andre ting å ta tak i her i samfunnet, det er IKKE mobbing å la være å invitere noen i en barnebursdag. Anonymkode: 2c782...516 2
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2019 #20 Skrevet 19. mars 2019 19 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ikke bra at man skal invitere alle, i dag har det blitt et press på at alle skal delta. Man kaller det såkalt inkludering, men så glemmer man det som man lærer i voksen alder. Alle mennesker passer ikke sammen! Men samfunnet vil at vi skal det, alle skal være så like som mulig. Det ikke noe galt i begrense invitasjoner, til kanskje det nærmeste vennene. Som man omgås mest med, som kanskje barna har lyst å invitere. Om det var 4 eller 8stk. Hva så? Hysteriske greier man setter i gang for at ikke alle i klassen ble invitert, galskap! Vi har nok av andre ting å ta tak i her i samfunnet, det er IKKE mobbing å la være å invitere noen i en barnebursdag. Anonymkode: 2c782...516 Om alle uten en eller to stk ble invitert så er det såklart mobbing! Vi voksne omgås også andre selv om vi ikke går over ens. Om vi tar en lønningspils så er det ikke sånn at jeg kan droppe å invitere Trine og Jens fordi jeg synes ikke de er så kul. har du overhodet barn...? Anonymkode: ac310...15e 4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå