Gå til innhold

Og der var loddsalgs marerittet i gang..


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Om dere må betale ekstra kan ingen her svare på, da det varierer fra organisasjon til organisasjon. Men ta det med ro og vær konstruktiv: ta med barnet og gå fra dør til dør. Her jeg bor kommer det i alle fall loddselgere på døra, og vi kjøper gjerne. (OK, ikke alle man møter er blide, men det er en del av gamet.)

Ta med dere loddblokka på jobb, begge to. Jeg har til nå aldri hatt en arbeidsplass hvor folk ikke kjøper/selger lodd. Alle vet hvordan det er. 

Anonymkode: a12b0...4c5

Please ikke ta den med på jobb! Jeg hater det! Jeg ruinerer meg på pliktlodd fra kollegaer som skal selge for ungene sine. Det er forventet at jeg skal legge ut hundrevis av kroner til utallige kollegaer for at ungene skal slippe å selge selv. Gjør som vi måtte gjøre da vi var barn: er han gammel nok:send ham fra dør til dør med en lagkamerat, eller stille seg utenfor nærbutikken. Er han for ung til det, blir du med ham. 

Jeg flommer over i kake bokser, dasspapir og blir ruinert av alle disse loddene ørti førti forskjellige kollegaer pakker på meg... For det er så forbasket usolidarisk å si nei. Det er utnytting av kollegaer. Ingenting annet. 

Anonymkode: c5fcd...e75

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mye koster loddboken totalt?

Anonymkode: e56f8...ba1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Honey Dew skrev:

Det var jo tvang, siden en var medlem i forbundet og de var råfrekke. Du fikk en loddbok i året, uten spørsmål om du ville selge. Det var et mareritt og jeg meldte meg utav forbundet da jeg var gammel nok til det.

Ja, jeg husker det. Gruet meg hvert år til jeg visste de var på vei. 

Anonymkode: da916...848

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Fy f som jeg hatet det der som barn. Alt fra nåler til lodd til blader skulle selges. Jeg var  liten og spark og angstfylt og dårlig selger og folk kjøpte sjelden og småsure Og selvtilliten var nedi tærne ( gikk alene. Husker ikke helt hvor gammel) hatet det.

Hm. Nå for tiden er det jo slik at folk ikke åpnet når en ringer på ofte.. 

 

Anonymkode: 52df2...1a2

Jeg elsket slikt når jeg var liten. Men så gikk jeg på steinerskolen da, og vi fikk prosenter på salg. Ved å selge julehefter tjente jeg meg nesten 1500,- hver desember. 

Anonymkode: ae230...fc1

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg elsket slikt når jeg var liten. Men så gikk jeg på steinerskolen da, og vi fikk prosenter på salg. Ved å selge julehefter tjente jeg meg nesten 1500,- hver desember. 

Anonymkode: ae230...fc1

Julehefter er jo hyggelig å kjøpe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg hatet å selge lodd da jeg var liten. Men syntes det blir feil at foreldrene gjør hele jobben og driver med dasspapir og loddsalg på face/jobb m. m. Støtter forslaget med å stille seg opp på nærbutikken med en lagkamerat . Er ungen for liten så bli med. Så kan en eventuelt vurdere om en kjøper resten av loddene selv, men litt må de jobbe for det. 

Anonymkode: 61717...096

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å ta med seg lodd på jobb synes jeg er noe faenskap. Jeg kjøper konsekvent aldri lodd av noen på jobb.

Men - så voldsom sympati har jeg ikke med at noen må selge lodd iblant. Jeg mener kunnskap om salg er noe av den viktigste erfaringen man får i arbeidslivet og åpner mange muligheter. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg hadde verdens letteste jobb. Min lokale idrettsforening laget store fine fyrstikkesker med lokale motiver. Disse solgte vi hver høst. Folk stod omtrent klare med pengene i hånden når jeg ringte på og kjøpte både fem og seks esker. Alle brukter jo fyrstikker.

Pappa måtte ta bilen og komme med påfyll når jeg var tom halvveis på runden min 🙂

Anonymkode: d672d...8c7

Kan tenke meg at de var populære, ja 😄 Noe slikt kunne jeg godt tenkt meg å kjøpe

Anonymkode: da916...848

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 hours ago, AnonymBruker said:

Sønnen vår skal selge lodd for første gang, og vi foreldrene er innflyttere med lite nettverk. 

Forsøkte meg på facebook i går og la ut loddene, men ingen respons... Ser imidlertid at andre foreldre får solgt alle sine via venner og familie.

Blir vi nødt til å betale ekstra på medlemskapet, om loddene ikke blir solgt?

Jeg visste at dette ville bli trasig ;)

Anonymkode: 19ef7...400

Det blir ikke verre enn hva dere gjør det til selv! 

Vær et godt forbilde for sønnen deres, ikke vis ham at dere hater det. Dere må motivere ham til å gjøre det, og det gjør dere ikke hvis dere viser ham din misnøye. Hva om sønnen deres faktisk synes at det der er gøy? Det er en fin måte å treffe folk i nabolaget på. Er han stor nok til å gå alene så kan dere la han gå alene hvis han vil. Mener dere at han er for liten til å gå alene så blir du eller den andre forelderen med. Alternativt kan dere stille dere utenfor en butikk eller noe, men det er kanskje ikke det lureste av hensyn til at det er mange andre som skal selge lodd og at det muligens ville blitt litt bakvendt - spesielt om flere står der samtidig. 

Husk at jo flere lodd dere får solgt jo bedre er det. Det er en grunn til at alle skal selge loddbok, og det er ingen grunn til å klage på at det forventes at barn og/eller foreldre gjør en innsats. Hvorvidt dere må betale ekstra på medlemskapet kommer an på organisasjonen, det er det ingen her som kan svare deg på. Kanskje får dere et honorar etter loddsalget, men det er ingen garanti. 

Selv elsket jeg slikt da jeg var liten. Jeg vet hvor mye andre hatet det og klaget på det, men jeg gikk i gata jeg bodde i og i to-tre av de nærmeste nabogatene og vips så hadde jeg solgt to loddbøker. 

 

6 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg hatet å selge lodd da jeg var liten. Men syntes det blir feil at foreldrene gjør hele jobben og driver med dasspapir og loddsalg på face/jobb m. m. Støtter forslaget med å stille seg opp på nærbutikken med en lagkamerat . Er ungen for liten så bli med. Så kan en eventuelt vurdere om en kjøper resten av loddene selv, men litt må de jobbe for det. 

Anonymkode: 61717...096

Toalettpapir, tørkeruller, småkaker og den slags er det bare å spørre nære og kjære om. Alle har jo behov for toalettpapir og tørkeruller så hvorfor det skulle være så vanskelig å selge det kan jeg ikke forstå. Kolleger, venner, naboer... Det blir ikke verre enn hva man gjør det til selv! 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

På med klubbdrakt og stå utfor nærbutikken og selg. Da mine var yngre sto vi med de, nå gjør de det selv

Anonymkode: a2c1c...0a8

Det gjorde mine og loddene ble solgt. 

Anonymkode: 74ea7...1fd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke så ille. Mange som kjøper om du går på døra. Ikke lenge siden jeg sist gikk. Gikk også ofte med slike ting som barn. Var gøy det. 

Anonymkode: ebe9d...b75

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke så ille. Mange som kjøper om du går på døra. Ikke lenge siden jeg sist gikk. Gikk også ofte med slike ting som barn. Var gøy det. 

Anonymkode: ebe9d...b75

Jeg tror nok det må¨å være stor forskjell fra sted til sted. Det jeg husker, er at de aller færreste kjøpte noe i det hele tatt. Det var heller ikke uvanlig at de tok en titt ut gjennom vinduet og droppet å åpne, når de så det sto en unge der med ei loddbok.

 

Anonymkode: da916...848

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

« unger har godt av å jobbe litt» 

jeg var helt ødlagt etter en sånn runde på dørene. Jeg var ett nervevrak av ett barn. Det var det ingen som tok hensyn til. Bare å skjerpe seg og ut i snøen for å ringe på hos fremmede for å selge helt ræva julehefter ingen ville ha . Johoo liksom. 

Anonymkode: 52df2...1a2

Mitt nervevrak av et barn, skal også få ut i snøen og ringe på hos fremmede om loddsalg blir aktuelt. Men ikke alene. Jeg blir selvsag med og støtter, oppmuntrer og pusher. Eneste måten å få kontroll over slike nerver, er å jobbe seg trygg. Men å sendes ut alene uten sikkerhetsnett, er ikke helt greia for å få det til. 

Anonymkode: 3a92d...39a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har unger selv. De er i tenåra nå. De har hatt en haug med aktivitetet, men ikke den typen der man skal bidra med dugnad og loddsalg. Aktiviteter som betales av foreldrene. Det ryker på rundt 20.000 i året i kontigenter og slikt, i tillegg kommer det en haug med inngangsbilletter på ulike ting. Og så noe utstyr, da. 

Om noen begynner å vifte med en loddbok under nesen min for å få meg til å betale for deres barns fritidsaktiviteter også, så ser jeg rødt! Jeg ivaretar mine egne, det forsvinner en hel del penger der! Det holder i massevis for meg! 

Lodd er noe man oftest ikke vinner på, og hvis man vinner er premiene tungvindte å få ut. Stift dopappir som rasper i rumpa har jeg ikke bruk for! Obs'en her jeg bor har regelmessig tilbud på storsekk med Lambi! Kakebokser greier vi oss fint uten, spiser nok sukker som det er! 

Synes det er frekt, å pushe kostnaden for ungenes aktiviteter over på andre! 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøper av og til lodd av barn utenfor butikken. Jeg kjøper av nabobarn og andre vi kjenner som kommer på døra. Jeg har aldri, og vil aldri, vurdere å ta kontakt og kjøpe lodd av noen som selger det på facebook. Er det et mareritt at ingen gjør det, da sliter du med andre dugnader.

Anonymkode: 53b44...944

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Så glad jeg er for at idrettslaget (i flertall) til min datter er imot lodd, men heller vil at vi skal selge dopapir, tennbriketter, julestjerner og/eller telys! Så mye hyggeligere å selge, og å ta med på jobb også. Ingen kolleger tror jeg føler seg forpliktet til å kjøpe, ettersom "har fra før/må kjøpe fra egne barn/barnebarn og trenger ikke" er fine unnskyldninger!

Foreslå det til dette gammeldagse idrettslaget eller hva det er... 

Anonymkode: c45cf...10d

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville ikke falt meg inn å kjøpe lodd fra foreldra fra facebook og snap. Heller ikke kolleger på jobb. Kommer barna på døra og jeg har kontanter kjøper jeg gjerne uansett hva slags ræl det er de selger.. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 19.3.2019 den 12.09, AnonymBruker skrev:

Sønnen vår skal selge lodd for første gang, og vi foreldrene er innflyttere med lite nettverk. 

Forsøkte meg på facebook i går og la ut loddene, men ingen respons... Ser imidlertid at andre foreldre får solgt alle sine via venner og familie.

Blir vi nødt til å betale ekstra på medlemskapet, om loddene ikke blir solgt?

Jeg visste at dette ville bli trasig ;)

Anonymkode: 19ef7...400

Hva er greia?

Spør meg på FB og jeg kjøper 0 -null- lodd 

Kom på døren min, stå ved butikken osv og jeg kjøper lett en side i boken. 

Dere må betale for min salget dere har fått beskjed om å ha.

 

Har ikke tall på alle loddbøkene mine barn har måtte selge men ene barnet har rekorden på 23bøker i samme renn

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Juniper skrev:

Har unger selv. De er i tenåra nå. De har hatt en haug med aktivitetet, men ikke den typen der man skal bidra med dugnad og loddsalg. Aktiviteter som betales av foreldrene. Det ryker på rundt 20.000 i året i kontigenter og slikt, i tillegg kommer det en haug med inngangsbilletter på ulike ting. Og så noe utstyr, da. 

Om noen begynner å vifte med en loddbok under nesen min for å få meg til å betale for deres barns fritidsaktiviteter også, så ser jeg rødt! Jeg ivaretar mine egne, det forsvinner en hel del penger der! Det holder i massevis for meg! 

Lodd er noe man oftest ikke vinner på, og hvis man vinner er premiene tungvindte å få ut. Stift dopappir som rasper i rumpa har jeg ikke bruk for! Obs'en her jeg bor har regelmessig tilbud på storsekk med Lambi! Kakebokser greier vi oss fint uten, spiser nok sukker som det er! 

Synes det er frekt, å pushe kostnaden for ungenes aktiviteter over på andre! 

Da takker du høflig nei når du blir spurt, verre er det ikke. 

Lodd og annet salg gjør at og barn fra de lavere lag kan delta på ting fam deres ellers kanskje ikke ville hatt råd til

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...