Gå til innhold

Katten min er livredd :(


Forever22

Anbefalte innlegg

hei! Vi har to katter. En pusegutt på 6 år og en pusejente 2 år. Hunnen er veldig redd av seg, og det har toppet seg den siste tiden. Vi ser tydelig at hun er redd,  så vi må forsiktig nærme oss hver gang vi skal kose eller andre ting (med mindre hun tar initiativ til kos selv). Vi har aldri gjort noe mot henne som skal tilsi at hun skal være så redd. Vi passer veldig godt på de dyrebare kattene våre ❤️ 

Men lurer på om det kan være noe/noen ute som har skremt henne? Hva burde jeg eventuelt se etter?? og hva gjør jeg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Katter trenger å sosialiseres i mye større grad enn hunder fra de er bittesmå. De må håndteres og sosialiseres med mennesker daglig som kattunger. Vokser de opp uten dette de første ukene av livet sitt, er sjansene store for at de aldri vil bli helt sosialiserte eller menneskekjære. Noen er redde for livet. Noen oppfører seg nærmest som villkatter pga manglende håndtering og sosialisering som kattunger.

Kattunger som er født under en låve eller uthus, og vokser opp uten menneskelig påvirkning, kan bli sånn. Hvis da menneskene på eiendommen fanger dem når de er typ 3 måneder gamle og gir dem bort, er det for sent. De vil alltid være villkatter, og få vil bli ordentlige kosekatter.

Du vet sannsynligvis ikke med sikkerhet hvordan din to år gamle katt ble sosialisert og håndtert som kattunge, og hvor mye mennesker den traff. Katters sosialiserings-vindu som små er mye kortere enn hunders. Det er derfor superviktig at de tas godt vare på av eierne sine som små, dersom de skal vokse opp til og bli gode kjæledyr som setter pris på mennesker.

Anonymkode: 88b2d...0c8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Katter trenger å sosialiseres i mye større grad enn hunder fra de er bittesmå. De må håndteres og sosialiseres med mennesker daglig som kattunger. Vokser de opp uten dette de første ukene av livet sitt, er sjansene store for at de aldri vil bli helt sosialiserte eller menneskekjære. Noen er redde for livet. Noen oppfører seg nærmest som villkatter pga manglende håndtering og sosialisering som kattunger.

Kattunger som er født under en låve eller uthus, og vokser opp uten menneskelig påvirkning, kan bli sånn. Hvis da menneskene på eiendommen fanger dem når de er typ 3 måneder gamle og gir dem bort, er det for sent. De vil alltid være villkatter, og få vil bli ordentlige kosekatter.

Du vet sannsynligvis ikke med sikkerhet hvordan din to år gamle katt ble sosialisert og håndtert som kattunge, og hvor mye mennesker den traff. Katters sosialiserings-vindu som små er mye kortere enn hunders. Det er derfor superviktig at de tas godt vare på av eierne sine som små, dersom de skal vokse opp til og bli gode kjæledyr som setter pris på mennesker.

Anonymkode: 88b2d...0c8

Vi fikk katten vår av min venninne som er et veldig kattekjært menneske. Hun har flere katter og hunder, og jobber som veterinær. Men for all del, jeg aner jo ingenting om hvordan hun behandler dyrene sine når det ikke er folk der.

lille pus var ikke så redd for noen uker siden. Det har eksplodert den siste mnd, begynner å bli litt bekymra :( men kanskje hun bare er sånn? 

For hun kommer å legger seg på fanget vårt og koser når hun ønsker det. Så hun er ikke redd oss om du skjønner🙈

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...