AnonymBruker Skrevet 20. mars 2019 #21 Skrevet 20. mars 2019 På 19.3.2019 den 15.41, AnonymBruker skrev: Hva slags rutiner OBOS-banken har vet jeg ingenting om. Men i de fleste banker gjøres det slik som jeg nevnte. Videre er det forskjell på serielån og annuitetslån. I sin helhet så betaler en også mindre tilbake på ett serielån, selv om dette er dyrere i starten av låneperioden. Anonymkode: 64173...dc8 Mitt poeng var i grunn bare at du ikke kan snakke generelt om dette, man må se på betingelsene i sin egen bank. Så vidt jeg husker, gjaldt det samme i Sparebank1 da jeg var kunde der for 4-5 år siden. Månedsbeløpene ble iallfall ikke lavere da jeg betalte inn ekstra, så jeg antar at nedbetalingstiden gikk ned. Selvfølgelig er det forskjell på serie- og annuitetslån, det er jo to forskjellige lånetyper. Anonymkode: ce701...789
skrue Skrevet 20. mars 2019 #22 Skrevet 20. mars 2019 (endret) Jeg har annuitetslån via DNB. Har alltid betalt slik at det resterende lånet reduseres med et fast beløp hver måned (det avdraget krever samt det jeg betaler ekstra - i praksis serielån). Fra starten ble innbetalingstiden automatisk forkortet for hver gang jeg betalte ekstra, men for et par år siden begynte banken plutselig å redusere det normale avdraget. Jeg har ikke brydd meg med det da jeg uansett betaler det samme hver måned, men den frivillige delen øker for hver gang. Jeg antar banken gjorde et slik da det er en mulighet for dem å tjene mer om noen skulle blir slappe og ikke holde tempoet oppe. Forholdet mellom avdrag og ekstra innbetaling begynner å bli latterlig stort nå. Endret 20. mars 2019 av skrue
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå