Gå til innhold

Raskere nedbetaling av boliglån


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei! 

Jeg har annuitetslån og betaler ned boliglånet raskere, men det er ikke nedbetalingstiden som går ned, men de månedlige beløpene. Er dette lønnsomt? Sammenlignet med redusering av nedbetalingstid. Leste et sted noe om at man mister rentegevinsten? 

Anonymkode: e0024...e34

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nedbetalingstiden reduseres ikke om du ikke gir beskjed om at det er det du ønsker. Nå beregnes bare lånet på nytt med samme nedbetalingstid som avtalt.

Anonymkode: 64173...dc8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, du betaler mindre renter ved å forkorte nedbetalingstid, det er lønnsomt. 

Anonymkode: 66689...95e

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker said:

Ja, du betaler mindre renter ved å forkorte nedbetalingstid, det er lønnsomt. 

Anonymkode: 66689...95e

Ja, og det er lurt å ikke gjøre noe med nedbetalingstiden, sånn i tilfelle du skulle få betalingsproblemer senere (bli arbeidsledig, sykdom etc). Du kan uansett betale så mye som mulig underveis.

Når restlånet om noen år blir lite, skrur banken renta opp, og da er det lurt å betale hele sluttsummen i en jafs, om du kan.

Anonymkode: 5baa1...dd0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ja, du betaler mindre renter ved å forkorte nedbetalingstid, det er lønnsomt. 

Anonymkode: 66689...95e

Men er det mer lønnsomt enn om løpetiden på lånet ble kortere, istedenfor at avdragene blir mindre? 

Svaret, helt isolert sett, er nei. Hvis man har et 20 årig 2 mill i lån og betaler inn 100 000 kr ekstra ekstra et år og deretter holder seg til den nye 20 årige betalingsplanen med lavere terminbeløp, er det dyrere enn om du betaler inn 100 000 kr ekstra og i stedet betaler ned lånet på 19 år.

Anonymkode: e44f0...f54

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei! 

Jeg har annuitetslån og betaler ned boliglånet raskere, men det er ikke nedbetalingstiden som går ned, men de månedlige beløpene. Er dette lønnsomt? Sammenlignet med redusering av nedbetalingstid. Leste et sted noe om at man mister rentegevinsten? 

Anonymkode: e0024...e34

Nei. For at det skal lønne seg med ekstra innbetaling må nedbetalingstiden reduseres. I noen banker må du ta kontakt med banken for å ordne dette, i andre banker kan dette ordnes på nettet. (Bankene er sleipe og vet at de tjener mer på å beholde nedbetalingstiden på lånet)

Anonymkode: 89ca6...3bd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei. For at det skal lønne seg med ekstra innbetaling må nedbetalingstiden reduseres. I noen banker må du ta kontakt med banken for å ordne dette, i andre banker kan dette ordnes på nettet. (Bankene er sleipe og vet at de tjener mer på å beholde nedbetalingstiden på lånet)

Anonymkode: 89ca6...3bd

Men hvis man øker det månedlige beløpet vil jo nedbetalingstiden automatisk kortes ned? Det er jo uansett bare en viss sum penger, og begynner du å betale inn 10 000 i mnd i stedet for 9 000, vil jo nedbetalingstiden bli kortere?

Anonymkode: de65e...c46

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv sparte jeg heller opp store summer å betalte inn dette utenom termin, type 200-500 000kr. Nå er jeg heldigvis ferdig med boliglånet.

Ikke øk mnds avdraget, spar heller så mye som mulig utenom som du betaler inn.

Anonymkode: 597f7...d70

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men hvis man øker det månedlige beløpet vil jo nedbetalingstiden automatisk kortes ned? Det er jo uansett bare en viss sum penger, og begynner du å betale inn 10 000 i mnd i stedet for 9 000, vil jo nedbetalingstiden bli kortere?

Anonymkode: de65e...c46

Nei, den gjør ikke det. Lånet blir beregnet automatisk ut fra samme nedbetalingstid. Har du tatt lånet over 20 år, så vil det automatisk beregne nytt månedlig innbetaling ut fra hvor mange år det er igjen. 

Som jeg sa over her, ønsker en å endre nedbetalingstid så må en kontakte banken. 

Anonymkode: 64173...dc8

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei, den gjør ikke det. Lånet blir beregnet automatisk ut fra samme nedbetalingstid. Har du tatt lånet over 20 år, så vil det automatisk beregne nytt månedlig innbetaling ut fra hvor mange år det er igjen. 

Som jeg sa over her, ønsker en å endre nedbetalingstid så må en kontakte banken. 

Anonymkode: 64173...dc8

Hvordan er det mulig? Hvis man betaler inn 1000 kr mer i måneden vil jo lånet bli betalt ned fortere? Det er jo ren matte?

 

Beklager at jeg må ha det inn med teskje her.

Anonymkode: de65e...c46

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan er det mulig? Hvis man betaler inn 1000 kr mer i måneden vil jo lånet bli betalt ned fortere? Det er jo ren matte?

 

Beklager at jeg må ha det inn med teskje her.

Anonymkode: de65e...c46

 

Nei. Ikke hvis banken justerer ned avdragene resten av lånets løpetid.

Men det lønner seg jo å betale ned på lånet, hvis alternativet er å bruke opp pengene. Men man sparer mest på rentene om man korter ned nedbetalingstiden.

Anonymkode: e44f0...f54

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å betale inn ekstra på et lån lønner seg uansett fordi summen man til en hver tid da betaler rente på blir mindre. Selvfølgelig vil det lønne seg mest om man videre fortsetter å betale inn like høye månedsinnskudd som man hadde før for å betale ned like fort som før, men også om man følger den nye planen vil det likevel lønne seg.

Om det er mer lønnsomt å spare opp en større sum før man betaler det inn på lånet kommer an på hvilken rente man får på sparingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Nei. Ikke hvis banken justerer ned avdragene resten av lånets løpetid.

Men det lønner seg jo å betale ned på lånet, hvis alternativet er å bruke opp pengene. Men man sparer mest på rentene om man korter ned nedbetalingstiden.

Anonymkode: e44f0...f54

Hvis man fortsetter å betale ned et fast høyt beløp uavhengig av hva banken krever vil lånet være fullstendig innbetalt før den opprinnelige løpetiden har gått, og man har fått kortere nedbetalingstid. Det er bare det faktiske innbetalingsbeløpet som har noe å si for hvor lang nedbetalingstiden blir i praksis.

Anonymkode: cad1d...d91

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dersom lånet blir mindre, blir det mindre renter. Dersom du ikke har lån, har du heller ikke renter. Det som lønner seg mest er derfor å betale alt med en gang, men det er det ikke mange som har økonomi til. Man får skattefradrag og slikt om man betaler renter, men dette er mindre enn selve rentene, så det lønner seg å ikke ha renter. Dersom du ikke investerer ekstra penger i ting som gir høyere avkastning enn renteutgifter, vil det alltid lønne seg å betale tilbake på lånet. 

Færre år med tilbakebetaling betyr færre år med renter, og dermed penger spart, men igjen kommer det an på økonomien. Noen ønsker å ha mer økonomisk frihet nå enn at totalsummen av renter skal være minst mulig, og da er det greit å ikke alltid betale maksimalt på lånet, og noen banker tar gebyrer for å endre på avtalen

Anonymkode: e3098...661

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

 

Nei. Ikke hvis banken justerer ned avdragene resten av lånets løpetid.

Men det lønner seg jo å betale ned på lånet, hvis alternativet er å bruke opp pengene. Men man sparer mest på rentene om man korter ned nedbetalingstiden.

Anonymkode: e44f0...f54

Men det er vel slik som AB nedenfor her skriver, at hvis man fortsetter å betale inn faste, høyere beløp, vil jo nedbetalingsperioden automatisk bli kortere? 

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hvis man fortsetter å betale ned et fast høyt beløp uavhengig av hva banken krever vil lånet være fullstendig innbetalt før den opprinnelige løpetiden har gått, og man har fått kortere nedbetalingstid. Det er bare det faktiske innbetalingsbeløpet som har noe å si for hvor lang nedbetalingstiden blir i praksis.

Anonymkode: cad1d...d91

 

Anonymkode: de65e...c46

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan er det mulig? Hvis man betaler inn 1000 kr mer i måneden vil jo lånet bli betalt ned fortere? Det er jo ren matte?

 

Beklager at jeg må ha det inn med teskje her.

Anonymkode: de65e...c46

Innbetalinger på lån skjer jo automatisk, så det er jo ingen fysisk person som ser dette. Så om du ønsker redusert nedbetalingstiden så må en bankansatt justere dette manuelt. Du må da også undertegne på ny nedbetalingsplan.

Så om du har månedlige innbetalinger på 2.000 kroner, men betaler inn 3.000 kroner så beregner systemet bare ut nytt månedlig beløp med samme nedbetalingstid. 

Anonymkode: 64173...dc8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Innbetalinger på lån skjer jo automatisk, så det er jo ingen fysisk person som ser dette. Så om du ønsker redusert nedbetalingstiden så må en bankansatt justere dette manuelt. Du må da også undertegne på ny nedbetalingsplan.

Så om du har månedlige innbetalinger på 2.000 kroner, men betaler inn 3.000 kroner så beregner systemet bare ut nytt månedlig beløp med samme nedbetalingstid. 

Anonymkode: 64173...dc8

Dette stemmer ikke i Obos-banken, som jeg bruker. Her reduseres nedbetalingstiden når jeg betaler inn ekstra på lånet. 

Anonymkode: ce701...789

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette stemmer ikke i Obos-banken, som jeg bruker. Her reduseres nedbetalingstiden når jeg betaler inn ekstra på lånet. 

Anonymkode: ce701...789

Hva slags rutiner OBOS-banken har vet jeg ingenting om. Men i de fleste banker gjøres det slik som jeg nevnte. 

Videre er det forskjell på serielån og annuitetslån. I sin helhet så betaler en også mindre tilbake på ett serielån, selv om dette er dyrere i starten av låneperioden. 

Anonymkode: 64173...dc8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Innbetalinger på lån skjer jo automatisk, så det er jo ingen fysisk person som ser dette. Så om du ønsker redusert nedbetalingstiden så må en bankansatt justere dette manuelt. Du må da også undertegne på ny nedbetalingsplan.

Så om du har månedlige innbetalinger på 2.000 kroner, men betaler inn 3.000 kroner så beregner systemet bare ut nytt månedlig beløp med samme nedbetalingstid. 

Anonymkode: 64173...dc8

Så vidt jeg husker (har bare betalt ned ekstra på lånet mitt en gang, det er noen år siden) var det slik at jeg kunne krysse av for om jeg ønsket lavere avdrag eller kortere nedbetalingstid på lånet. Sparebank 1. Det er jo nesten svindel hvis vinninga går opp i spinninga på den måten?

Anonymkode: de65e...c46

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Innbetalinger på lån skjer jo automatisk, så det er jo ingen fysisk person som ser dette. Så om du ønsker redusert nedbetalingstiden så må en bankansatt justere dette manuelt. Du må da også undertegne på ny nedbetalingsplan.

Så om du har månedlige innbetalinger på 2.000 kroner, men betaler inn 3.000 kroner så beregner systemet bare ut nytt månedlig beløp med samme nedbetalingstid. 

Anonymkode: 64173...dc8

Men du bestemmer jo uansett selv om du ønsker å gå over til å betale det lavere månedlige beløpet eller om du vil fortsette å betale som du alltid har gjort eller enda mer. 

Det er kun de som har fast rente på lånet som ikke selv uten videre kan velge å betale mer på et lån når som helst og dermed betale ned lånet fortere og da spare renter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...