Gå til innhold

Nybegynner med kontaktlinser


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei! 

Har idag fått kontaktlinser for første gang. 

Er det vanlig at man skal kjenne at linsen er på øyet sånn i startfasen..? 

Har hele tiden kjent at de er på øyet idag, kjenner kanten på linsen på en måte. 

Tok de ut nå etter 6-7 timer, knallrød og tørr i øynene. 

Er dette normalt? 

Anonymkode: 93327...b9e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Prøv å vrenge dem. Det kan hende du har fått baksiden ut. Når du holder linsen på fingeren og ser på den fra siden skal den være rund, ikke spiss. Spiss er feil vei. 

Anonymkode: 3370e...7c1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vanlig at det kjennes ut som rusk på en måte, men ikke at du skal kjenne hele kanten og bli kjemperød. Blir ofte tørr i øynene på kvelden eller når jeg har gått med de lenge da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vask hendene godt. IKKE  bruk håndkle etterpå. Du risikerer bare å dra masse støv osv over på linse.

Også husk å dra linsene til siden når du har fått de på øyet. Dette for å dra vekk eventuelle mikroskopiske luftbobler som kan være fanget under linsa. På lang sikt kan de gjøre skade på øyet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okay, tror da jeg satt de inn riktig vei. De vrengte seg i allefall ikke da jeg tok de ut av pakningen. Og er vel liten sjans for at jeg satt på begge feil vei 😛 Men kan jo hende. 

Tenkte kanskje det var tilvenningsgreie siden det er et fremmedlegeme på øyet, men syns det var rart at jeg skulle kjenne hele kanten rundt linsen på øyet, hele tiden. 

Burde kanskje ikke hatt de på i så mange timer de første dagene? Kjenner meg rimelig tørr på øynene nå. 

TS

Anonymkode: 93327...b9e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke meningen du skal kjenne dem slik hele tiden, nei, og det kan være at du har en linsetype som blir feil for deg. At du har tatt på begge feil vei uten å merke det kan jeg ikke helt tro, da ville du nok merket det på synet. Men altså, linser er litt tilvenningssak, og så er det viktig at du får ut luftbobler og slikt som også en over her sier. Rusk på øyet oppleves uansett ikke som å kjenne kanten hele veien rundt, selv om det også er greit å slippe.

Anonymkode: 65771...323

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sa ikke optikeren noe om en tilpassningsperiode hvor du skulle bruke linsene så-og-så lenge inntil du kunne bruke dem i 6-7 timer?

Jeg har brukt linser i en mannsalder snart, og da jeg begynte med linser så var det en sånn tilvenningsperiode med antall timer per dag i begynnelsen.

Anonymkode: 2776a...7aa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig i ab7aa over, jeg mener å huske tilvenningstimer første dagene/ukene, og husker godt at jeg kjente at de var på.

Mener å huske at første 2-3 dagene var 1-2 timer, så økte med til 3-4 timer neste 3-4 dager, så en hel arbeidsdag ca i ei uke, før jeg kunne ha de på hele dagen. Etter et par måneder gikk jeg over til månedslinser, og har hatt det nå i 10 år.

Anonymkode: 62927...af1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kjenner dem ikke etter de første par minuttene. men nå har jeg brukt linser i 15 år da. kjekt å ikke grine av å skjære løk da 😁

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei! 

Har idag fått kontaktlinser for første gang. 

Er det vanlig at man skal kjenne at linsen er på øyet sånn i startfasen..? 

Har hele tiden kjent at de er på øyet idag, kjenner kanten på linsen på en måte. 

Tok de ut nå etter 6-7 timer, knallrød og tørr i øynene. 

Er dette normalt? 

Anonymkode: 93327...b9e

Fikk du prøvelinser? det er forskjellige linser og de første jeg hadde var ganske harde for øynene. men ja, det er normalt å kjenne at linsen er på øyet til du blir vant med det, men det kan virke som du har satt den på bak frem. Vær ren på hendene når du driver med de!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, Miska skrev:

Er vanlig at det kjennes ut som rusk på en måte, men ikke at du skal kjenne hele kanten og bli kjemperød. Blir ofte tørr i øynene på kvelden eller når jeg har gått med de lenge da.

Rusk? Da gjør du noe feil. 

Anonymkode: deed1...9bc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det kjennes ut som rusk og du kjenner kanten på linsene, så er det stor sannsynlighet for at dem er satt på feil vei. 
Det er absolutt ikke sikkert dem ligger riktig vei i beholderen, jeg må ofte vrenge linsene i det jeg skal ta dem på. 

Det kan også skje at du har smårusk på fingrene som blir med linsen. Men om du er helt sikker på at linsene er satt i riktig, så går du tilbake til optikeren og ber dem sjekke, og eventuelt bytte linsetype. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei du skal ikke kjenne de, ei heller i startfasen. Kanskje du har satt de på feil vei, kanskje du har fått noen som er for store/små.. kanskje de er for tørre. Gå til optiker og be om å prøve noe annet :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

TS her. 

Takk for alle svar 🙂 Tilvenningsperiode med bare noen timer per dag fikk jeg ikke beskjed om. Men da skal jeg prøve det. 

Jeg fikk en type prøvelinser i går, jeg tok de på idag morges også, men syns ikke det føltes riktig. Dro til optikeren idag og fikk med en annen type. Men disse syntes jeg virket tykkere..? Er det forskjell på størrelse/tykkelse? Føler meg helt grønn her, haha 🙈

Har kjent litt mer på det idag og det virker som at linsen føles bra på selve øyeeplet, men at de føles ubehagelige mot øyelokkene. Som at når jeg holder øyelokkene åpne med fingrene merker jeg ikke noe ubehag, mens så fort de kommer i kontakt med linsen blir det ubehagelig. Hvis det ga noen mening. 😂 Blir uansett tørr på øynene. 

Kanskje det går seg til etterhvert. 

Anonymkode: 93327...b9e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tykke linser. De er for sånne som meg som har tørre øyne i tillegg. Koster en del, men er verdt det. Tok tid før jeg fant det rette merket. Noen av oss er sånn. 

Anonymkode: deed1...9bc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

TS her. 

Takk for alle svar 🙂 Tilvenningsperiode med bare noen timer per dag fikk jeg ikke beskjed om. Men da skal jeg prøve det. 

Jeg fikk en type prøvelinser i går, jeg tok de på idag morges også, men syns ikke det føltes riktig. Dro til optikeren idag og fikk med en annen type. Men disse syntes jeg virket tykkere..? Er det forskjell på størrelse/tykkelse? Føler meg helt grønn her, haha 🙈

Har kjent litt mer på det idag og det virker som at linsen føles bra på selve øyeeplet, men at de føles ubehagelige mot øyelokkene. Som at når jeg holder øyelokkene åpne med fingrene merker jeg ikke noe ubehag, mens så fort de kommer i kontakt med linsen blir det ubehagelig. Hvis det ga noen mening. 😂 Blir uansett tørr på øynene. 

Kanskje det går seg til etterhvert. 

Anonymkode: 93327...b9e

I stedet for å bare lese råd på nettet så må du snakke med optikeren din. Optikeren er like interessert som deg i at linsene er helt riktige for akkurat dine øyne.

Spør om tilvenningsperiode er noe som praktisereres i dag også, fortell at månedslinsene virker tjukke. Kanskje du ville blitt mer fornøyd med dagslinser? Jeg er en av dem som ikke trives så godt med månedslinser, så etter å ha prøvd litt så gikk jeg tilbake til dagslinser. 

Anonymkode: 4b4f4...a85

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...