Gå til innhold

Er det stor sjanse for å dø hvis man spiser ris som har vært i romtemperatur i tre døgn?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

?

Anonymkode: 0c5c9...d57

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ganske sikker på at det er en dårlig selvmordsmetode. 

Hvorfor spise tre dager gammel ris som man nok blir kraftig syk av? 

Anonymkode: ac0b6...1bf

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Ville ikke tatt sjansen, gitt... Tror ikke det er noen høydare rent smaksmessig, heller. 

Anonymkode: 22c77...df8

• Liker 2
Gjest AthenaRavenLuna
Skrevet

Sjansen er minimal, større sjanse for oppkast og diare`

AnonymBruker
Skrevet

Haha jeg har spist eldre ris enn det og har faktisk hverken blitt syk eller dødd av det 🤣

Anonymkode: c4476...bfd

AnonymBruker
Skrevet

Det er liten sjanse for død, men stor sjanse for å bli skikkelig jævlig matforgifta 

Anonymkode: b0e91...e0f

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Du dør nok ikke nei, med mindre du er veldig svekket fra før, hvilket du antakeligvis ikke er siden du er oppegående nok til å skrive her. Men som påpekt bør du nok vurdere å avtstå fra å spise. Det er vel neppe verdt å pådra seg unødig ubehag bare for å spare inn en femmer?

Anonymkode: 5fd04...a73

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Dør gjør du nok ikke, men får håpe du har en del toalettpapir....

Anonymkode: de57d...d03

• Liker 2
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Haha jeg har spist eldre ris enn det og har faktisk hverken blitt syk eller dødd av det 🤣

Anonymkode: c4476...bfd

Du kan fort bli alvorlig matforgiftet av ris og pasta som har stått lenge i romtemperatur. 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Du risikerer å få en diaré som vil kjennes verre ut enn å faktisk dø.

Anonymkode: 07a5a...0b1

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du får hvertfall et ønske om å dø om du får kraftig matforgiftning 

Anonymkode: 2cdca...89d

• Liker 1
Skrevet

"Ris inneholder nemlig en bakterie som ikke dør under koking, og som kan multiplisere og danne giftstoffer dersom risen ikke blir behandlet riktig. Denne giften kan skape diaré og i ekstreme tilfeller gi dødsfall (men dette skjer veldig sjeldent)." 

"Ikke la risen stå for lenge i romtemperatur etter koking. Sett den i kjøleskapet raskest mulig, og unngå at den står i romtemperatur i mer enn to timer. Merk altså at selv om risen er trygg å spise selv etter 6-8 timer ved romtemperatur, er den ikke trygg å spare på til senere bruk. Da bør den ha stått i romtemperatur i maks to timer etter koking."

https://www.kk.no/livstil/viktig-a-vite-om-ris/67839884

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har bodd i et asiatisk land der friskoler er vanlig, og å varme opp gårsdagens ris og spise den er helt vanlig. Ingen som er redd for det.

Tre dager, derimot, er scetchy. Liten risiko for å dø, riktig ok, men veldig stor risiko for å bli skikkelig skikkelig dårlig...

Anonymkode: 5b0ac...37d

AnonymBruker
Skrevet
31 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har bodd i et asiatisk land der friskoler er vanlig, og å varme opp gårsdagens ris og spise den er helt vanlig. Ingen som er redd for det.

Tre dager, derimot, er scetchy. Liten risiko for å dø, riktig ok, men veldig stor risiko for å bli skikkelig skikkelig dårlig...

Friskoler?

Det er ikke farlig å spise ris fra i går om den har vært i kjøleskap.....

Anonymkode: f411b...97e

AnonymBruker
Skrevet
20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Friskoler?

Det er ikke farlig å spise ris fra i går om den har vært i kjøleskap.....

Anonymkode: f411b...97e

Riskoker🤣

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Fra en som har opplevd matforgiftning så kan jeg fortelle at det er verre enn døden. Langsom tortur er en passende beskrivelse. 

Anonymkode: 7016c...cce

Skrevet

"Ris og pasta inneholder bakterien Bacillus cereus. Etter koking kan bakterien, under gitte forhold, utvikle et toksin som kan føre til sykdom og i verste fall død"

"Ifølge Per Einar Granum, som er professor ved Norges miljø- og biovitenskapelige universitet, NMBU, kan ris og pasta som er lagret over seks timer i romtemperaturer gjøre deg syk. Og rester som har ligget i over et døgn i romtemperatur kan i verste fall være dødelige."

https://www.kk.no/helse/dette-ma-du-vite-for-a-unnga-a-bli-syk-av-ris--og-pastarestene/68728589

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Mer interessant, synes jeg, er "hvilken mennesketype oppbevarer kokt ris og pasta i romtemperatur"?

Anonymkode: 9ca24...e18

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...