Gå til innhold

Frikort/lærling


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg startet som lærling nå i august og har siden da betalt 19% i skatt frem til nå (tjener 14100kr før skatt i måneden) 

Er det stort sjans for baksmell på skatten da tror dere? 

I starten søkte jeg om frikort men tok det aldri "i bruk". Vil jeg da få de pengene som jeg ikke kunne betalt skatt av tilbake? (snakk om at jeg kunne tjent skattefritt i 3-4 måneder bare) 

Anonymkode: 50e45...564

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg startet som lærling nå i august og har siden da betalt 19% i skatt frem til nå (tjener 14100kr før skatt i måneden) 

Er det stort sjans for baksmell på skatten da tror dere? 

I starten søkte jeg om frikort men tok det aldri "i bruk". Vil jeg da få de pengene som jeg ikke kunne betalt skatt av tilbake? (snakk om at jeg kunne tjent skattefritt i 3-4 måneder bare) 

Anonymkode: 50e45...564

Når man i løpet av året overstiger frikort-grensen, faller det helt bort og man skatter som normalt. Du kan sjekke ca skatt til gode/rest ved å legge inn dine tall i skattekalkulator på skatteetaten sine sider. 

Anonymkode: 697f8...64e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnlaget for skatten du betaler, finner du på skattekortet ditt. Dette ligger inne på altinn.no, hvor du logger inn med bank id. Om du er uenig i grunnlaget, f eks at du mener at du kommer til å tjene mindre enn det skatteetaten har lagt til grunn, kan du endre det. Lærebedriften får helt automatisk melding om ditt nye skattekort, så du trenger ikke gi beskjed. Om du betaler for mye skatt, er det penger du får igjen neste sommer. 

Anonymkode: d62f4...764

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...