Gå til innhold

Bilbelter i busser


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi dropper alle innlegg her som går på at man jo bare kan slanke seg. Ja, det kan man og bussene kunne også hatt lengre setebelter. Hvorfor er disse mye kortere i bussene enn i vanlige biler? Antagelig skal det spares penger, men når en del folk ikke får på seg beltene, da kan det bli dyrt. Boten er på 1500,- kroner. Hva skjer i en kontroll da? Viser kontroilløren skjønn, eller blir det regelryttere som gir bot? 

Hvorfor er det så strengt når man sitter, når stående som er mye mere ustabile ved kjøring og humper i veien, slipper bot? Det er ikke fornuft i dette. Hva syns du? 

Anonymkode: e7a30...e26

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg synes beltene i bussene er veldig ubehagelige. Jeg sliter ikke med at de er for korte for meg, eller jo... kanskje det er en del av problemet selv om jeg er slank? De er så harde å trekke ut, og de klemmer på en ubehagelig måte. Får helt klaus!

Anonymkode: da090...1d4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ekspressbusselskap som Nor-Way og Nettbuss tilkaller ekstra busser straks det blir for fullt, så der skal ingen stå. Byfolk i bussene sine er jo likevel bare arbeidsmaur - trygge eller ei, gjør ikke den store forskjellen. Får du plass i ett sete da om du ikke får på beltet? Eller sitter du over to seter?

Anonymkode: 7faa8...563

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De bøtene må busselskapet selv ta på sin kappe om ikke kundene deres får brukt beltet da det er for kort, tviler på de sparer noe på å skaffe kortere belter enn vanlig 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, BMW 5-serie 535D skrev:

De bøtene må busselskapet selv ta på sin kappe om ikke kundene deres får brukt beltet da det er for kort

Kilde?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, BMW 5-serie 535D skrev:

De bøtene må busselskapet selv ta på sin kappe om ikke kundene deres får brukt beltet da det er for kort, tviler på de sparer noe på å skaffe kortere belter enn vanlig 

For noe tull. Hvor har du det fra? Det er da passasjeren som får bot.

Anonymkode: f8255...e6b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 timer siden, TMB skrev:

Kilde?

 

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

For noe tull. Hvor har du det fra? Det er da passasjeren som får bot.

Anonymkode: f8255...e6b

Jeg mente de bøtene burde busselskapet selv tatt, da de med viten og vilje evnt kjøper korte belter kun for faen 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I praksis skal man bruke belte i buss i den grad det er mulig; altså om det i det hele tatt er belte i bussen og hvorvidt det passer. Jeg har aldri opplevd beltekontroll i buss i praksis noensinne, og jeg har kjørt mye buss, både på kort- og lang distanse. 

Anonymkode: b1295...c5d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, BMW 5-serie 535D skrev:

De bøtene må busselskapet selv ta på sin kappe om ikke kundene deres får brukt beltet da det er for kort, tviler på de sparer noe på å skaffe kortere belter enn vanlig 

Om man er så stor at beltene ikke holder må man ha med egen forlenger.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, AndreasBR skrev:

Om man er så stor at beltene ikke holder må man ha med egen forlenger.. 

De som ikke får på seg et vanlig bilbelte ja, men tviler på at de som ikke får på seg et ordinært bilbelte klarer å gå eller bevege seg... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, BMW 5-serie 535D skrev:

De som ikke får på seg et vanlig bilbelte ja, men tviler på at de som ikke får på seg et ordinært bilbelte klarer å gå eller bevege seg... 

"Kravet i EUs direktiv om bilbelter er at det skal være tilpasset en voksen person. 

En voksen person iht vognkortet er 75kg. Jørgen foss f.eks er ikke en vanlig voksen person, og samfunnet skal ikke tilpasse seg han. Han må tilpasse seg samfunnet... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AndreasBR skrev:

"Kravet i EUs direktiv om bilbelter er at det skal være tilpasset en voksen person. 

En voksen person iht vognkortet er 75kg. Jørgen foss f.eks er ikke en vanlig voksen person, og samfunnet skal ikke tilpasse seg han. Han må tilpasse seg samfunnet... 

Det du drar frem er jo et ekstremt tilfelle, det holder jo heller ikke med 1 sete for han. Det med 75 har du rett med, men det skal være god klaring for en på 75 kg. 

Men nå i dagens moderne samfunn blir fler og fler feite, fler og fler blir ekstremt overvektige og det bør busselskapet ta i beregning. 

De går få igang en ny lov om vekt på alt av kollektiv transport og ta 75 kg som vanlig nådagens pris, og veier man mindre litt rimeligere og tyngre betaler mer, bør bli forskjell på å veie 80 kg og å veie 150

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, BMW 5-serie 535D skrev:

Men nå i dagens moderne samfunn blir fler og fler feite, fler og fler blir ekstremt overvektige og det bør busselskapet ta i beregning. 

 

Sukker har skylda.. 
Dropp sukker og spis animalsk skal du se at helsen går oppover i Norge.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AndreasBR skrev:

Sukker har skylda.. 
Dropp sukker og spis animalsk skal du se at helsen går oppover i Norge.. 

Sukker og latskap kjennerelt, folk får være slik de er for min del, men jeg hadde nok ikke klart å levd som overvektig, det må være et tungvint liv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skal være ganske stor hvis beltene i bussen ikke passer. Jeg veier langt over 100 kilo og har ikke problemer med dem.

Anonymkode: bbe9a...0f4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Mener å ha lest i en annen tråd her inne at man får kjøpt seteforlenger, så man er ansvarlig for å ha med forlenger selv om man trenger det. 

Anonymkode: eb7f5...942

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ‎19‎.‎03‎.‎2019 den 17.39, BMW 5-serie 535D skrev:

De som ikke får på seg et vanlig bilbelte ja, men tviler på at de som ikke får på seg et ordinært bilbelte klarer å gå eller bevege seg... 

Joda, mange som må ha belteforlenger både på fly og i vanlig bil klarer det helt fint har jeg sett! 

Men ellers forstår jeg ikke helt problemet her. At jeg i det hele tatt lever kan jeg takke oppfinnelsen bilbelte for og jeg synes selvfølgelig det er helt supert at det har blitt påbudt også i busser. Passasjerene er selv ansvarlig for å bruke belte der det finnes og fungerer. Har man erfart at det kan være for kort (Jeg vet ikke om de er kortere enn i vanlige personbiler, men det kan godt hende), så må man kjøpe og ta med seg en belteforlenger. Verre er det ikke. 

Og når det gjelder situasjonen med at noen passasjerer til tider ender opp med ståplass, så blir ikke konsekvensene ved en eventuell ulykke mindre av at de som sitter, og kunne ha brukt belte, ikke gjør det. Beltene er der som en sikkerhet for passasjerene. Ikke for å plage dem og det bør være ganske åpenbart. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ganske slank, og syns de setebeltene er helt forferdelige. Ikke for kort for meg, men de er utrolig harde å dra ut og strammer sinnsykt mye. Sitter veldig dårlig også, de ligger og presser på halsen. 

Bruker det hvis jeg husker det, men det største problemet er at jeg ikke blir vant til det. Her i byen kjører de to forskjellige typer busser i bykjernen og bydelene rundt sentrum, og den ene typen har setebelte i NOEN av setene, og den andre typen har ikke setebelter i det hele tatt. Det er vanskelig å gjøre det til en vane når det bare er setebelte på setet ditt hver femte gang du tar buss. 

Hvis jeg tar buss langdistanse, type Kystbussen, bruker jeg alltid setebelte. Er enklere å huske på der, samt at bussjåføren alltid minner om det.

Anonymkode: d98e7...deb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...