Gå til innhold

Svigermor


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Nå er rådyra gode altså, jeg aner ikke hvordan jeg skal ta dette videre.. Jeg og min samboer har vært sammen i mange år. Jeg har en datter fra tidligere forhold (12 år) og så har jeg og samboer en felles datter (1 år). Når svigermor kommer, har hun med seg gaver til minsten og ikke til eldste min. Nå har min eldste datter bursdag i disse dager og Svigermor nekter å kjøpe bursdagsgave til min henne!!!... Hun kjøper kreti og pleti til minsten og er så stolt så. Men ikke noe til eldste. Jeg har ikke noe godt forhold til svigermor i utgangspunktet (da kjerringa er tragisk, egoistisk, dum og lite intelligent). Men det er en annen historie. Det forundrer meg ikke at hun tenker som hun gjør, da det står i perfekt stil til alt annet hun foretar seg og sier. Jeg vurderer å kutte kontakten rett og slett. Hun har en personlighetsforstyrrelse, er deprimert og knasker piller i stort monn. Når hun fikk sitt eneste biologiske barnebarn var det himmelen for henne, hun har vært helt tussete hele veien. Men voksne mennesker skal ikke oppføre seg slik. Hva bør jeg gjøre? 

Anonymkode: ca1f0...6fd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Sett krav om at hun skal oppføre seg inkluderende til eldste barnet i deres kjernefamilie, ellers er hun ikke velkommen mer. Så forklarer du hva det betyr, f.eks å gi bursdag- og julegave, å hilse smilende når hun ser henne, hvis hun tar med småtteri på vanlige besøk så tar hun med til alle barna i husstanden.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan vet du at hun nekter å kjøpe gave? Har hun kjøpt gave til jenta tidligere år? Hvis nei, så er det vel som vanlig. Hvis ja, kan du forklare tolvåringer at bestemor er litt syk og spesiell, at hun ikke må bry seg om det. Kanskje gi 12åringen ekstra gave i stedet for den fra bestemor.

Du kan nok ikke endre svigermor, men du kan hjelpe tolvåringen å håndtere det.

Anonymkode: 2c692...cd0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mannen din kan kjøpe en liten ting og skrive »fra Kari» på den. Ikke inviter henne i bursdag hvis hun ikke vil i bursdag og feire 12-åringen (kan umulig være et tap for jenta). Ikke kall henne bestemor og tenk at hun et jentas bestemor når hun så tydelig ikke ser det slik selv, og det ikke vil bli et barnebarn/bestemor forhold. Siden hun er så klar på at eldstemann er henne uvedkommende, så får det gå begge veier, ikke la jenta prøve. Og ikke prøv selv. 

Anonymkode: 029de...6a2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun er ju ikke bestemor til 12 åringen.

Får 1 åringen gaver fra 12 åringens besteforeldre? 12 åringen har vel en far som har foreldre? 

Det er ikke alle som klarer å inkludere unger kun fordi det er unger. 

Og hvis det stemmer at bestemoren ikke er helt god burde du vel etter mange år sammen lært deg at det er sånn hun er? 

Klarer man ikke å ta opp noe man synes er et problem med vedkommende får kan faktisk lære seg å akseptere det. 

Livet er fryktelig urettferdig så lær jentene dine det først som sist.

Anonymkode: cbd8d...ab7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du og mannen din skrive "husregler" som går på hvordan man behandler familiemedlemmene i huset? At ingen av barna favoriseres.  Ha et møte med svigermor og orienter om dette. Ønsker hun ikke følge reglene er hun ikke velkommen.

Jeg har selv kokt fullstendig over i lignende situasjoner med min svigermor. Da holdt hun seg borte en lang periode og var litt mer ydmyk da hun kom tilbake ... før hun ble sitt gamle jeg igjen. Jeg prater også jevnlig med barna om hvordan man skal vise hverandre respekt - og at ingen fortjener respekt kun fordi de er voksne. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...