Gå til innhold

Strikkefasthet


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg føler meg litt dum som ikke klarer å forstå dette:

Strikkefasthet: 31-27 masker glattstrikk på pinne nr 2½-3 = 10 cm

Betyr dette at dersom jeg strikker 31 masker på 27 rader blir det 10x10 cm, eller betyr det noe annet? Jeg er litt fersk på komplisert strikking, så jeg har aldri strikket en prøvelapp før. 

Garnet er Sandnesgarn Babyull Lanett.

Anonymkode: 930b1...56e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det står vanligvis mer eksakt. F.eks 31 m på pinne 2,5 = 10 cm i bredde og på x antall omganger.

Pinne nr 2,5 vil gi et fastere resultat, nr 3 gir litt løsere og kanskje litt større etter hvilket antall masker en bruker.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Kontormus skrev:

Det står vanligvis mer eksakt. F.eks 31 m på pinne 2,5 = 10 cm i bredde og på x antall omganger.

Pinne nr 2,5 vil gi et fastere resultat, nr 3 gir litt løsere og kanskje litt større etter hvilket antall masker en bruker.

 

Det står ikke mer eksakt:cry3:Betyr det at det bare er bredden som spiller noen rolle, men er ikke det fryktelig rart? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tolker det som 31 masker per 10cm når man bruker pinne 2,5, og 27 masker per 10cm når man bruker pinne nr 3, og at alt gjelder bredde. Det er vel egentlig den vanlige måten å oppgi strikkefasthet på, bare med to størrelser på en gang. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Ananas. skrev:

Jeg tolker det som 31 masker per 10cm når man bruker pinne 2,5, og 27 masker per 10cm når man bruker pinne nr 3, og at alt gjelder bredde. Det er vel egentlig den vanlige måten å oppgi strikkefasthet på, bare med to størrelser på en gang. 

Takk, det høres fornuftig ut!

Spiller ikke lengden noen rolle? På alle tidligere strikkefasthetsting jeg har sett på (det er riktignok ikke mange) står det også oppgitt hvor mange rader det er på 10 cm lengde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Sølvrosen skrev:

Takk, det høres fornuftig ut!

Spiller ikke lengden noen rolle? På alle tidligere strikkefasthetsting jeg har sett på (det er riktignok ikke mange) står det også oppgitt hvor mange rader det er på 10 cm lengde.

Om det spiller noen rolle kommer vel egentlig an på hva man skal strikke og hvordan, og derfor er det smart med prøvelapp. Utover det så vet jeg egentlig ikke, for jeg har foreløpig ikke strikket noe der «ønskede» lengder underveis og til slutt ikke er oppgitt i cm. Er det veldig viktig så bør det jo stå, men jeg er ikke sikker. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 minutter siden, Sølvrosen skrev:

Takk, det høres fornuftig ut!

Spiller ikke lengden noen rolle? På alle tidligere strikkefasthetsting jeg har sett på (det er riktignok ikke mange) står det også oppgitt hvor mange rader det er på 10 cm lengde.

Lengden er jo noe du bestemmer selv :) 

Anonymkode: bd37f...040

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Ananas. skrev:

Om det spiller noen rolle kommer vel egentlig an på hva man skal strikke og hvordan, og derfor er det smart med prøvelapp. Utover det så vet jeg egentlig ikke, for jeg har foreløpig ikke strikket noe der «ønskede» lengder underveis og til slutt ikke er oppgitt i cm. Er det veldig viktig så bør det jo stå, men jeg er ikke sikker. 

Ah, jeg tenkte ikke over at det står at man skal strikke til det er x cm i oppskriften. Da blir det mye greiere! Takk alle sammen:yvonne:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg antar dette står på banderolen (lappen som følger med garnet) på garnet? Forhold deg til strikkefastheten i oppskriften, det blir mye mer riktig. 

Om strikkefastheten i høyden har noe å si kommer litt an på oppskriften, men det viktigste er ofte hvordan det blir i bredden. Hvis oppskriften oppgir hvor høyt man skal strikke i centimeter, vil jeg si strikkefasthet i høyden ikke har noe å si. Men om det kun oppgis hvor mange omganger man skal strikke, vil det jo ha mer å si. Men min erfaring er at hvis man bruker samme garn som anbefalt og har riktig strikkefasthet i bredden, blir også høyden ganske riktig (hvertfall blir det sånn for meg). 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutter siden, Kontormus skrev:

Hvilket pinne nr sier oppskriften at du skal bruke?

2,5

Slik jeg har forstått det med all den gode hjelpen her betyr det at en prøvelapp på 31 masker skal bli 10 cm bred, og at lengden ikke spiller noen rolle siden oppskriften er i cm og ikke omganger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Sølvrosen skrev:

2,5

Slik jeg har forstått det med all den gode hjelpen her betyr det at en prøvelapp på 31 masker skal bli 10 cm bred, og at lengden ikke spiller noen rolle siden oppskriften er i cm og ikke omganger.

Da hadde jeg bare gått i gang med ønsket størrelse 😊 på pinne 2,5

Jeg har aldri laget slike prøvelapper når jeg har brukt garn og pinner som oppskriften sier. Men jeg har strikket mye

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

48 minutter siden, Sølvrosen skrev:

2,5

Slik jeg har forstått det med all den gode hjelpen her betyr det at en prøvelapp på 31 masker skal bli 10 cm bred, og at lengden ikke spiller noen rolle siden oppskriften er i cm og ikke omganger.

Står det også 31 masker per 10 cm i oppskriften, ikke bare på garnet? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...