Gå til innhold

Hvordan klarer folk å rote slik?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

https://www.budstikka.no/brannsikkerhet/asker-og-barum-brannvesen/bolig/brannvesenet-fikk-en-bekymringsmelding-dette-motte-dem-inne-i-boligen/s/5-55-825983

Ja, hva er det med slike individer? De lever bokstavelig talt i en brannbombe av en søppeldynge, der både rotter og andre skadedyr kan holde fest året rundt. Slike folk må jo være både blinde og dumme på en gang! Men hvem er dem? Det dreier seg vel ikke kun om narkomane? Hvorfor føres det ikke hyppige tilsyn i slike boliger? Det burde stilles mye strengere krav til mennesker som bor i kommunale boliger etc., og de burde miste retten til å bo der dersom de ikke tar seg sammen. De utgjør jo en sikkerhetsrisiko for andre enn seg selv også.. 

Anonymkode: 3b8f6...263

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kanskje du burde lese deg litt opp på psykisk helse? Er nok mange av disse som sliter med sånt. De er nok hverken blinde eller dumme.

Anonymkode: 49af1...e2b

  • Liker 26
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det kan du spørre om... Personlig får jeg litt grøssninger av å se laken/tepper/dynetrekk brukt som gardiner, eller helt tette persienner (gjerne litt på skeiven) som alltid er trukket for. Det gir en liten indikasjon på hvordan det ser ut innenfor husets fire vegger. Det tristeste er når det bor barn der. 

Anonymkode: 8850f...79d

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordømmende mennesker er det verste jeg kan tenke meg og det er mye verre enn å ha det rotete.

Anonymkode: e5fde...68d

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Fordømmende mennesker er det verste jeg kan tenke meg og det er mye verre enn å ha det rotete.

Anonymkode: e5fde...68d

Leste du artikkelen?

Anonymkode: fa9d7...341

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Psykisk helse. Men er allikevel trist at det går så langt, og at personene ikke får hjelp av helsevesen, og pårørende. Eller at de ikke har pårørende.

Anonymkode: 936dc...680

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Fordømmende mennesker er det verste jeg kan tenke meg og det er mye verre enn å ha det rotete.

Anonymkode: e5fde...68d

Skal man ikke kunne fordømme svinestier og brannfeller?? Får da være måte på misforstått empati og høflighet. Ville du hatt det slik i naboleiligheten din? Ville du at barnet ditt skulle møtt et slikt sykdomsutsatt barn i barnehagen (stakkars omsorgsviktede barn!)? 

Anonymkode: 8850f...79d

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svaret står jo i saken. 
"Fem heltidsansatte bistår med å bedre brannsikkerheten for personer i såkalte risikogrupper: eldre, demente, samlere, psykisk syke, rusavhengige og arbeidsinnvandrere." 

De fleste er syke på en eller annen måte, og det er ikke bare ta seg sammen heller. For de fleste så er det gradvis forverring over tid, og innen man innser det så er det blitt uoverkommelig å få ordnet opp. Det er heller ikke så lett  skulle føre tilsyn i boliger før det kommer bekymringsmeldinger, men det burde vært mer midler til oppfølging av bekymringsmeldinger. 
Men det å skulle kaste syke personer ut av hjemmet sitt, og gjøre dem bostedsløse fordi dem ikke får mer oppfølging av sykdommen, det er galskap. Det er inhumant, og det håper jeg virkelig aldri kommer til å skje. Ja, hoarding kan medføre sikkerhetsrisiko, men da bør det heller gis mer midler til oppfølging. Det er ikke så enkelt som å si at "om du ikke tar deg sammen å blir frisk nå, så får du bo på gata"... 
 

Anonymkode: de111...73e

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste som jar det slik, er syke eller plages med noe som gjør at livet blir kaos. Det er vanskelig å ta imot hjelp, forsi de skammer seg. Og det kan ha blitt slik,  mens de har hatt tankene andre steder. Til slutt vlir de for mye, og de gir opp, både her og der. Slutter å stelle seg, slutter å vaske og rydde etc. 

Anonymkode: 83b80...cc2

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Skal man ikke kunne fordømme svinestier og brannfeller?? Får da være måte på misforstått empati og høflighet. Ville du hatt det slik i naboleiligheten din? Ville du at barnet ditt skulle møtt et slikt sykdomsutsatt barn i barnehagen (stakkars omsorgsviktede barn!)? 

Anonymkode: 8850f...79d

Nei, jeg ville ikke hatt det slik, men på spørsmål om HVORFOR de lever slik/har klart å rote til livet sitt, går an å føle emati for. For det er IKKE friske folk som lever slik. 

Anonymkode: 83b80...cc2

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Skal man ikke kunne fordømme svinestier og brannfeller?? Får da være måte på misforstått empati og høflighet. Ville du hatt det slik i naboleiligheten din? Ville du at barnet ditt skulle møtt et slikt sykdomsutsatt barn i barnehagen (stakkars omsorgsviktede barn!)? 

Anonymkode: 8850f...79d

Så klarte en å vende det slik at det kun var stakkars barn dersom det barnet er sammen med sine egne barn. 

Anonymkode: 5fdca...5eb

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Svaret står jo i saken. 
"Fem heltidsansatte bistår med å bedre brannsikkerheten for personer i såkalte risikogrupper: eldre, demente, samlere, psykisk syke, rusavhengige og arbeidsinnvandrere." 

De fleste er syke på en eller annen måte, og det er ikke bare ta seg sammen heller. For de fleste så er det gradvis forverring over tid, og innen man innser det så er det blitt uoverkommelig å få ordnet opp. Det er heller ikke så lett  skulle føre tilsyn i boliger før det kommer bekymringsmeldinger, men det burde vært mer midler til oppfølging av bekymringsmeldinger. 
Men det å skulle kaste syke personer ut av hjemmet sitt, og gjøre dem bostedsløse fordi dem ikke får mer oppfølging av sykdommen, det er galskap. Det er inhumant, og det håper jeg virkelig aldri kommer til å skje. Ja, hoarding kan medføre sikkerhetsrisiko, men da bør det heller gis mer midler til oppfølging. Det er ikke så enkelt som å si at "om du ikke tar deg sammen å blir frisk nå, så får du bo på gata"... 
 

Anonymkode: de111...73e

Man må innse at ikke alle som har det slik, er stakkarslige og syke mennesker. Mange av dem er rett og slett bare late og ansvarsløse. Når disse personene utsetter nabolaget for stor risiko, så må en kunne stille noen minstekrav til livsførsel. De sykeste burde vel uansett bo i en omsorgsbolig med personale rundt seg. TS

Anonymkode: 3b8f6...263

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Skal man ikke kunne fordømme svinestier og brannfeller?? Får da være måte på misforstått empati og høflighet. Ville du hatt det slik i naboleiligheten din? Ville du at barnet ditt skulle møtt et slikt sykdomsutsatt barn i barnehagen (stakkars omsorgsviktede barn!)? 

Anonymkode: 8850f...79d

Helt enig. TS

Anonymkode: 3b8f6...263

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Svaret står jo i saken. 
"Fem heltidsansatte bistår med å bedre brannsikkerheten for personer i såkalte risikogrupper: eldre, demente, samlere, psykisk syke, rusavhengige og arbeidsinnvandrere." 

 ... 
 

Anonymkode: de111...73e

Pussig at det står "arbeidsinnvandrere" der. Er ikke polakker og sånt vant til å rydde og kaste søppel der det hører hjemme i sitt hjemland? Polen er jo ikke akkurat noe u-land der folk bor i jordhytter uten tilgang til renovasjon og strøm/varmt vann. Noen afrikanere kan jo komme fra landsbyer uten infrastruktur som dette, forsåvidt. Men er de det som kalles "arbeidsinnvandrere" typisk sett?

Arbeidsinnvandrere, som er i fysisk stand til å arbeide i Norge, burde jo være friske nok til å klare og holde hjemmet sitt nogelunde rent og ryddig? Hvis man er i stand til å beholde en jobb og jobbe hver dag, så burde man jo det?

Samlere, eller "hoarders" som de kalles i USA, er faktisk et vanligere problem enn man skulle tro. Det er folk som ikke klarer å skille seg av med NOE, de samler på alt, inkludert f.eks. en tom hermetikkboks eller pizzaesker. De er psykisk syke på en måte.

Endret av Million
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så klarte en å vende det slik at det kun var stakkars barn dersom det barnet er sammen med sine egne barn. 

Anonymkode: 5fdca...5eb

Nei. Jeg sier det er omsorgsvikt å la unger i det hele tatt oppholde seg i slike hus. E.coli, salmonella, luftveisinfeksjoner, sier det deg noe?

Anonymkode: 8850f...79d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De fleste som jar det slik, er syke eller plages med noe som gjør at livet blir kaos. Det er vanskelig å ta imot hjelp, forsi de skammer seg. Og det kan ha blitt slik,  mens de har hatt tankene andre steder. Til slutt vlir de for mye, og de gir opp, både her og der. Slutter å stelle seg, slutter å vaske og rydde etc. 

Anonymkode: 83b80...cc2

Man kan ikke alltid holde på å "forstå alt i hjel" mener jeg. Man må kunne stille krav til mennesker, uavhengig av personlige problemer. Problemene de måtte ha, blir vel neppe mindre av å bo slik heller. Jeg har vært inne i et slikt hjem en gang, og personen som bodde der, var både fysisk og psykisk i stand til å klare å holde det ryddig hvis han ville. Problemet var at han ikke gadd å ta ansvar. Hans livsmotto var å alltid skylde på andre, og innta offerrollen i alle sammenhenger. Han var voldelig og ustabil, men ikke direkte syk. TS

Anonymkode: 3b8f6...263

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Man kan ikke alltid holde på å "forstå alt i hjel" mener jeg. Man må kunne stille krav til mennesker, uavhengig av personlige problemer. Problemene de måtte ha, blir vel neppe mindre av å bo slik heller. Jeg har vært inne i et slikt hjem en gang, og personen som bodde der, var både fysisk og psykisk i stand til å klare å holde det ryddig hvis han ville. Problemet var at han ikke gadd å ta ansvar. Hans livsmotto var å alltid skylde på andre, og innta offerrollen i alle sammenhenger. Han var voldelig og ustabil, men ikke direkte syk. TS

Anonymkode: 3b8f6...263

De fleste som bor så ille som det som på bildet er syke. Psykisk syke. Eller det er rus inni bildet .Jeg har vært i to slike leiligheter. Hun en ene var schizofren og skulle hatt mye tettere oppfølging rundt seg. Den andre var alvorlig deprimert og greide ikke ta vare på egen helse engang. Det må ha vært månedsvis siden sengen var skiftet på. Men hva slags rolle spiller det når hun sov mesteparten av tiden og aldri greide stå opp. Du må virkelig lese deg opp på psykisk helse, her er det du som virker lite intelligent.

Joda det finnes det noen som er så late at de ikke gidder rydde, eller de vet omtrent ikke hva zalo er. Men i de fleste tilfellene er det folk som er alvorlig deprimerte o.l. Du kan jo selv tenke deg hvorfor noen tillater seg selv å bo i et rottereir, med et tårn av mat som har stått i ukesvis, sokkene sitter fast på gulvet når du går. Kunnskap er en fin ting. 

Anonymkode: 2a8b4...a92

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De fleste som bor så ille som det som på bildet er syke. Psykisk syke. Eller det er rus inni bildet .Jeg har vært i to slike leiligheter. Hun en ene var schizofren og skulle hatt mye tettere oppfølging rundt seg. Den andre var alvorlig deprimert og greide ikke ta vare på egen helse engang. Det må ha vært månedsvis siden sengen var skiftet på. Men hva slags rolle spiller det når hun sov mesteparten av tiden og aldri greide stå opp. Du må virkelig lese deg opp på psykisk helse, her er det du som virker lite intelligent.

Joda det finnes det noen som er så late at de ikke gidder rydde, eller de vet omtrent ikke hva zalo er. Men i de fleste tilfellene er det folk som er alvorlig deprimerte o.l. Du kan jo selv tenke deg hvorfor noen tillater seg selv å bo i et rottereir, med et tårn av mat som har stått i ukesvis, sokkene sitter fast på gulvet når du går. Kunnskap er en fin ting. 

Anonymkode: 2a8b4...a92

Jeg tror også at noen av disse tilfellene dreier seg om mennesker som er alvorlig psykisk syke. Disse tilfellene skulle så avgjort hatt mer oppfølging og hjelp. Men dette gjelder så langt fra alle! I mange av tilfellene, kanskje i de fleste, dreier det seg om folk med lettere psykiske lidelser, eller rett og slett personer som ikke vet hva ansvarsfølelse er. Det må en bare erkjenne. Jeg vil påstå at de alvorlig psykisk syke er i mindretall her.

Anonymkode: 3b8f6...263

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"skulle mistet retten til å bo"? Hva søren er det å si? Skulle mistet retten til tastatur, du. 

Anonymkode: 999ce...f58

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er ett flott tiltak fra Brannvesenet!

Anonymkode: f0bdf...5d3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...