Gå til innhold

Rydde rydde rydde..


Irja

Anbefalte innlegg

Hva er dine beste tips til å rydde og ikke minst: holde det ryddig. Jeg har to barn (1 og 5 år) rydder og rydder og rydder.. vet og forstår at det er helt vanlig, men det blir så fort bomba igjen.

Håper noen har noen tips til hva som fungerer hos de 🙂 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Rydd sammen på kvelden før leggetid. Ikke fortløpende. 

Anonymkode: 156d8...84e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke bruk energi på å rydde gjennom hele dagen. I tilleg kan ungene bidra (spesielt når de er 5). Ser alt for ofte at ungene roter og foreldrene rydder. 

Anonymkode: 12dbb...9d7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Ikke bruk energi på å rydde gjennom hele dagen. I tilleg kan ungene bidra (spesielt når de er 5). Ser alt for ofte at ungene roter og foreldrene rydder. 

Anonymkode: 12dbb...9d7

Føler jeg maser høl i hodet på 5 åringen. Blir så lei. Ønsker ikke dårlig stemning, men klart man må rydde når man er 5 år! Hun er utrolig vimsete.. får beskjed om å rydde, så rydder hun én ting å begynner å leke med den neste tingen hun plukker opp på gulvet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Irja skrev:

Føler jeg maser høl i hodet på 5 åringen. Blir så lei. Ønsker ikke dårlig stemning, men klart man må rydde når man er 5 år! Hun er utrolig vimsete.. får beskjed om å rydde, så rydder hun én ting å begynner å leke med den neste tingen hun plukker opp på gulvet. 

Hahaha, høres ut som min 5åring😂 Men jeg vet hun kan hvis hun vil, for i barnehagen er hun kjempeflink å rydde😉

Anonymkode: 7632a...d68

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hahaha, høres ut som min 5åring😂 Men jeg vet hun kan hvis hun vil, for i barnehagen er hun kjempeflink å rydde😉

Anonymkode: 7632a...d68

Sånn er det nok for de fleste, men vil ikke at det skal bli sånn «hvis du rydder litt på rommet ditt, så skal du få spille TV spill» må da gå an p rydde sitt eget rot uten å få godteri/TV som premie ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

17 minutter siden, Irja skrev:

Hva er dine beste tips til å rydde og ikke minst: holde det ryddig. Jeg har to barn (1 og 5 år) rydder og rydder og rydder.. vet og forstår at det er helt vanlig, men det blir så fort bomba igjen.

Håper noen har noen tips til hva som fungerer hos de 🙂 

Har sluttet å rydde. Legger ting på plass, men har innsett at å ha det blåst eller strøkent er totalt umulig dersom vi skal tribes, leve og overleve i vårt eget hjem.

Det som hoper seg opp er klesvask, en evig runddans som aldri tar slutt.

Anonymkode: 3fc39...e30

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Har sluttet å rydde. Legger ting på plass, men har innsett at å ha det blåst eller strøkent er totalt umulig dersom vi skal tribes, leve og overleve i vårt eget hjem.

Det som hoper seg opp er klesvask, en evig runddans som aldri tar slutt.

Anonymkode: 3fc39...e30

Ja, helt klart. Jeg er ikke urealistisk. Skjønner at det ikke kan være strøkent med to små barn. Det går fint. Men det er milevis fra strøkent. Problemet er kanskje at mye ikke har en plass..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Minimer antall eiendeler og alt har sin egen plass. Femåringen her må rydde opp legoen hvis han vil ta frem togbanen, rydde vekk tegnesakene hvis han vil ha frem leire. Og alt skal på plass før leggetid. Det som ikke ryddes opp fjerner jeg på ubestemt tid. Vil man ha leker får man ta vare på dem og en femåring er stor nok til å forstå det. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker at dere har for mye udefinerbar dritt og at det mangler oversiktlige og faste oppbevaringsplasser. Jeg ser dette hos vennepar og familie, at det FLYTER med dukker uten hode, halve puslespill og en million bamser. Det blir gor mye, og jeg tror ikke ungene får noe eierforhold til tingene sine i det hele tatt. De vet jo knapt hva de har. 

Ville tatt en skikkelig kast/donere og selge runde, og reist og kjøpt oppbevaringskasser, møbler og knagger og hyller.

Det dere driver med nå er bare å flytte rundt på rotet. 

 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Irja skrev:

Føler jeg maser høl i hodet på 5 åringen. Blir så lei. Ønsker ikke dårlig stemning, men klart man må rydde når man er 5 år! Hun er utrolig vimsete.. får beskjed om å rydde, så rydder hun én ting å begynner å leke med den neste tingen hun plukker opp på gulvet. 

Du må jo lære henne å rydde :) Fortelle at når man har ryddet ferdig så skal gulvet være tomt for leker, pulten tom for tegnesaker og senga tom. Og så når det har skjedd, da kan man ta frem en ny ting å leke med. 

Har hun god nok oppbevaring, slik at hun tydelig vet hva som skal hvor? Har hun for mange leker? Mange gulvleker (lego, togbane etc) har det best i et sånt utsnurpbart teppe. Dvs man knyter opp når de skal leke med det, og bruker det som underlag, og bare snurper i hop igjen når de er ferdige. 

Er også greit å ha fast at når klokka er kvart på seks skal alle rydde i ti minutter før barnetv og leggetid feks. Og rekker man ikke, så går det utover barnetven.

Anonymkode: 292f2...96b

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta en sang som barnet liker og la det være "ryddesangen". Når den sangen spilles rydder hele familien sammen, også 1-åringen. Etter på gir dere hverandre high five. 

Anonymkode: 4b283...cd8

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her merker jeg at det som vi ikke har fast plass til fører til rot som blir liggendes, fordi vi vet ikke hvor vi skal gjøre av det. Det som har fast palss er mye lettere og raskere å få orden på. Alle tingene på rommet til jentungen har fast plass nå så når vi rydder der går det mye raskere enn tidligere.

Anonymkode: 010d8...f54

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sønnen min på 8 år sier at han skal bli oppfinner og finne opp en rydderobot til meg. " For da slipper du å rydde hele tiden mamma!". :blomst:

Anonymkode: f6cd6...2c3

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefaler noen episoder med Marie Kondo!

Anonymkode: 83083...000

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke så lett å kjøre Marie Kondo på en 5 åring. Selv he heg veldig få ting. Lite nips osv. Problemet er barnas leker. Eller.. egentlig bare 5 åringen og kjøkkenet da. Evig kaos med matlaging og styr der. 

Jenta Leningradsky mange bittesmå ting. Som de fleste på den alderen. Hun nekter å kvitte seg med noe. Går haugevis av ting i bursdag og jul. Og ikke minst ellers i året av besteforeldre.. hun gråter hvis en liten plastdings fra et kinderegg blir ødelagt. Er helt knust.

Hva kan jeg gjøre for å få henne til å kvitte deg med ting? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Anbefaler noen episoder med Marie Kondo!

Anonymkode: 83083...000

Eller bedre - les en av bøkene hennes! Tv-serien er teit og gir ikke god nok forklaring. Men bøkene og metoden er gull!

Anonymkode: ae854...7f2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, Irja skrev:

Er ikke så lett å kjøre Marie Kondo på en 5 åring. Selv he heg veldig få ting. Lite nips osv. Problemet er barnas leker. Eller.. egentlig bare 5 åringen og kjøkkenet da. Evig kaos med matlaging og styr der. 

Jenta Leningradsky mange bittesmå ting. Som de fleste på den alderen. Hun nekter å kvitte seg med noe. Går haugevis av ting i bursdag og jul. Og ikke minst ellers i året av besteforeldre.. hun gråter hvis en liten plastdings fra et kinderegg blir ødelagt. Er helt knust.

Hva kan jeg gjøre for å få henne til å kvitte deg med ting? 

Jeg tror du gjør henne enorm tjeneste å lære seg og kvitte seg med ting. Jeg er også en slik som knytter følelser til eiendeler, og det er veldig slitsomt. 

Å ta vare på arvegods er én ting, men plastikkræl blir noe annet. Hadde bare tatt en opprenskning og kastet løse deler og dritt. 

Sånn i fremtiden kan dere jo ha en en «gi bort-kasse» som dere leverer til freetex etc en gang i måneden. :)

Endret av Perle
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Perle skrev:

Jeg tror du gjør henne enorm tjeneste å lære seg og kvitte seg med ting. Jeg er også en slik som knytter følelser til eiendeler, og det er veldig slitsomt. 

Å ta vare på arvegods er én ting, men plastikkræl blir noe annet. Hadde bare tatt en opprenskning og kastet løse deler og dritt. 

Sånn i fremtiden kan dere jo ha en en «gi bort-kasse» som dere leverer til freetex etc en gang i måneden. :)

Ja, jeg bare vet ikke helt hvordan jeg skal gå frem? Kaste uten at hun vet? Vi dro på søppeldynga sammen en gang å kastet ødelagte ting. Hun gråt og gråt. Samme med Fretex. Vi var enige om 20-30 ting på forhånd, men når det kom til stykket så var hun helt knust.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Irja skrev:

Ja, jeg bare vet ikke helt hvordan jeg skal gå frem? Kaste uten at hun vet? Vi dro på søppeldynga sammen en gang å kastet ødelagte ting. Hun gråt og gråt. Samme med Fretex. Vi var enige om 20-30 ting på forhånd, men når det kom til stykket så var hun helt knust.

Ja, bare hiv det. Du som mamma tror jeg vet hva hun er ekstra knyttet til og hva som er verdifullt. 

Ville som jeg nevnte over gått til innkjøp av noen form for fint oppbevaringssystem. Ta det som er noe å ta og kjør det i vaskeposer i oppvaskmaskinen og kosedyr i vaskemaskin. 

Datteren din tar ikke skade av dette. Ikke gjør noe stor greie ut av det. 

Har et søsken som har det slik som du. Det FLYTER med udefinerbar neonrosa plastikk. De spør jo barnet om de kan gi bort/kaste og det går jo ikke. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...