Gå til innhold

Hva slags leieboer har du?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det sies at å ha enebolig med utleiedel er en skikkelig gullgruve. Penger inn hver måned. Vi vurderer å lage til utleieseksjon når vi pusser opp huset vårt. Men vi bor ikke i noen typisk studentby, og nå er offshorenæringa på hell langs hele kysten. Hvem kommer til å være aktuell for å leie hos oss da? Vet et annet hus i gata leier ut til en alkoholisert, psykisk syk eldre dame. Kanskje ikke det verste å ha i hus, men jeg hadde vært litt skeptisk til å ha henne oppå oss, og særlig siden vi har små barn... tenker på skrekkscenario som at hun sovner fra stekovnen osv. Hvem leier hos deg? Hvordan syns du det fungerer?

Anonymkode: cb65e...87d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi har leid ut til godt voksne kvinner som har gått i samboerfella. Forlatt av mannen etter mange år med deltidsarbeid og står ganske ribbet igjen. De har behov for å bygge seg opp igjen og jobber derfor hardt og er stabile betalere. Et par av dem har hatt ganske store barn og vi har aldri hatt verken ødeleggelser eller bråk med noen av dem. Vi har lagt oss på et prisnivå som er såpass at de blir boende over tid. Vi vil mye heller det enn å hele tiden styre med å ta inn nye folk og all usikkerheten som følger med det. Bra for oss, bra for dem.

PS: glemte å nevne at vi ikke leier ut en del av egen bolig, Det er en kårbolig som står litt unna hovedhuset, så det skal derfor mye til for at vi skal plages av støy. 

Endret av hind
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kritt
16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det sies at å ha enebolig med utleiedel er en skikkelig gullgruve. Penger inn hver måned. Vi vurderer å lage til utleieseksjon når vi pusser opp huset vårt. Men vi bor ikke i noen typisk studentby, og nå er offshorenæringa på hell langs hele kysten. Hvem kommer til å være aktuell for å leie hos oss da? Vet et annet hus i gata leier ut til en alkoholisert, psykisk syk eldre dame. Kanskje ikke det verste å ha i hus, men jeg hadde vært litt skeptisk til å ha henne oppå oss, og særlig siden vi har små barn... tenker på skrekkscenario som at hun sovner fra stekovnen osv. Hvem leier hos deg? Hvordan syns du det fungerer?

Anonymkode: cb65e...87d

Vi har en hybelleilighet i kjelleren, og det er en grei ekstrainntekt. Vi leier typisk ut til student med deltidsjobb; bare én person.

 

Å bygge en leilighet til dagens standard med kjøkken og bad er svært dyrt, og en skal tenke seg godt om dersom en må lage en leilighet fra scratch. Det vil ta mange år å betale ned hva det koster å bygge.

 

Vi har litt annet standpunkt enn dere når det gjelder valg leieboere, vi makser heller ikke prisen, men ønsker å bytte leietakere hvert annet år eller så. Ønsker ikke å bli stuck med en leietaker vi ikke liker eller som stiller store krav, og som vi ikke kan si opp. Greit med litt rotasjon.Vi bor i et populært område, og det er aldri noe problem å finne ny leietaker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi leier ut til studenter som skal ha praksis her (bor i gangavstand til legekontor, sykehjem, skole og barnehage), og til sesongarbeidere om sommeren. Akkurat nå leier vi ut til en familie som mistet huset sitt i brann mens de venter på at det nye huset skal bli ferdig. Leiligheten er egentlig best egnet for 1 person og er absolutt ikke barnevennlig, men så lenge det er snakk om veldig små barn og begrenset tidsrom så går det på et vis. Vi ønsker ikke å ha noen boende fast i leiligheten, og vi er ikke avhengige av leieinntekten.

Anonymkode: a2bbb...fe0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi leier ut til svigermor, det fungerer helt supert for osd 😊

Anonymkode: d0b76...3b1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi leier ut til voksne menn fra Baltikum og Polen. Sikre jobber innen byggebransjen.

Anonymkode: 2770b...55a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

vi har leid ut til sykepleiere i to runder nå, fine folk det altså :) 

Anonymkode: 4967a...dc6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi leier ikke ut i egen bolig, men har to leiligheter i et eget bygg som leies ut.  Er veldig fornøyd med leietakerne.  I den ene bor det p.t en sjømann som er sjelden hjemme.  Paret i den andre leiligheten er også rolige og skikkelige folk . På avtalt dato klikker husleien inn :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Krampus

Foreldrene mine har leid ut i over 20 år, det har stort sett gått i middelaldrende nyskilte damer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg svarer som leietaker jeg: jeg er en dame på 30 i full jobb som leier leilighet. Jeg tjener godt, men i bransjen jeg jobber er det vanskelig å få fast jobb (ikke vanskelig å få jobb i seg selv), så jeg jobber stort sett på kontrakter som varer fra 6 mnd til 2 år. Mangel på fast jobb kombinert med at jeg er singel gjør at jeg ikke får kjøpt meg egen bolig ennå. Tror ellers jeg er en god leietaker. Har i alle fall aldri hatt noen klager. Betaler i tide, fester og bråker lite etc. Har hund da.

Anonymkode: 58f4b...955

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt artig å se i denne tråden at voksne damer foretrekkes av flere. Jeg unngår slike leieboere, etter at begge de to voksne damer jeg har leid ut til var et mareritt. Klaget på absolutt alt, og jeg hadde skuldrene opp etter ørene etter kort tid, for ble så stresset av det, selv om det meste av klagingen var tull. På ting ved leilighet de visste om da de leide den, på leien, som de også visste hva var, på ikke eksisterende bråk (veldig rolig her), på busker som måtte flyttes fordi de skjermet for sol, for så å klage på for mye innsyn når jeg fjernet dem. Og slik fortsatte det. 

Nå leier jeg konsekvent ut til yngre mennesker, og om de gjør meg oppmerksom på noe er det et reelt problem, som jeg selvfølgelig fikser. 

Leien kommer inn punktlig, og det er god tone. Av og til litt festing, men aldri utover natten. 

Jeg laget hybelleilighet da jeg pusset opp huset. Kostnadene ved det dekker den inn, og vel så det. 

Nå bor jeg sentralt da, så populært område for både studenter og voksne. Men aldri aldri mer godt voksne damer!!!!! 

Anonymkode: 4fd9a...ea4

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leier ut til en alenemor. Funker supert. 

Anonymkode: 35ee0...3a3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leier ut til en ufør dame med et barn på 8 år. Hun har leid hos meg i snart et år og vi kommer godt overens selv om vi ikke er venner i den forstand.

 Husleia kommer alltid til rett tid, hun holder gårdsplassen fri for snø om vinteren og klipper plenen min om sommeren.  Det gjør hun helt frivillig.  

Jeg håper hun aldri flytter!

Anonymkode: 8df28...989

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Leier ikke ut i egen bolig, men har 4 leiligheter vi leier ut. 

Det har startsett gått greit, men de hyggeligste vi har hatt på intervju er de vi har hatt mest problemer med.. Vi har hatt en som plutselig en dag forsvant, vi tror hun ble sendt tilbake til landet sitt for å bli tvangsgift. Mye styr og tok lang tid før vi fikk leie ut til noen andre. Vi leide også ut til et par i 30 årene. Kjempehyggelige mennesker og vi gjorde en grundige undersøkelse før vi valgte dem. Alle naboene likte dem også godt. To uker etter at de flyttet inn brøt de seg inn i alle bodene og to andre leiligheter.. det tok hele 3 måneder og ingen betaling før de var ute. Fikk jo depositumet, men det var bare nok til å dekke leien, måtte betale en del for å få dem ut. 

Har lært av dette at leiligheten under huset vårt skal stå tom..

Anonymkode: 4f402...431

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...