Gå til innhold

Tromsø og nordlyset


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Heisann :)

Meg og samboeren min skulle ha vært på langweekend til Tromsø denne helga, men flyet ble kansellert og vi fikk poengene igjen. Det er bare så bittert, fordi akkurat denne helga var det stor nordlys aktivitet og vi kunne mest sannsynlig ha sett det. I fjor var vi på tur rundt samme tidspunkt, heller ikke ds hadde vi hellet med oss med å se nordlyset. 

Noen som bor i nord norge som kan anbefale hva vi kan gjøre! Hvor sikkert er nordlyset? Og finnes det mulighet for å se det mot slutten av mars første uka i april eller er det helt umulig da?  Er det feks mulig med nordlysvarsel frem i tid? 

Anonymkode: 37c91...f56

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Heisann :)

Meg og samboeren min skulle ha vært på langweekend til Tromsø denne helga, men flyet ble kansellert og vi fikk pengene igjen. Det er bare så bittert, fordi akkurat denne helga var det stor nordlys aktivitet og vi kunne mest sannsynlig ha sett det. I fjor var vi på tur rundt samme tidspunkt, heller ikke ds hadde vi hellet med oss med å se nordlyset. 

Noen som bor i nord norge som kan anbefale hva vi kan gjøre! Hvor sikkert er nordlyset? Og finnes det mulighet for å se det mot slutten av mars første uka i april eller er det helt umulig da?  Er det feks mulig med nordlysvarsel frem i tid? 

Anonymkode: 37c91...f56

 

Anonymkode: 37c91...f56

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sesongen varer vel til slutten av april. Det er dessverre ikke mulig å planlegge frem i tid, for det er avhengig av at det er klarvær for å se nordlys. Været kan altså ødelegge selv om det meldes nordlys via nordlysvarsel (snø, regn, overskyet). 

Anonymkode: 75542...447

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du er i Finnmark i mer enn 3 dager vil jeg si du har ganske stor sjanse for å få se nordlyset. Men du må ganske langt ut av Tromsø for å få den fulle opplevelsen. Jeg bor i en bygd med 700 innbyggere og her ødelegger lysene i bygda fort opplevelsen selvom det er få hus her. Jeg mener at nordlyset er synlig så lenge det er mørkt om natten, dvs at i slutten april begynnelsen av mai vil man ikke kunne se det for da har vi midnattsol tror jeg. 

Selv drar jeg på fjellet for å få den fulle opplevelsen, da forstyrrer ikke lys fra bygda. 

Anonymkode: 9dba9...a3c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Også er det selvfølgelig avhengig av været som person over skriver. 

Men om du er i Finnmark er uke eller mer vil du forhåpentligvis få en dag med klarvær, 3 dager som jeg skrev over blir kanskje litt risky om det er meldt storm.

Anonymkode: 9dba9...a3c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

... nordlys skjer på grunn av vind på sola. Sesong er det så lenge det er mørkt.

Anonymkode: 00c53...44d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I innlandet, typ Karasjok eller noe er det vel større sjanse for at det er oppholds og derfor nordlys, eller? Jeg vil tippe du kommer til å se det i løpet av maks en uke så lenge været er bra.

Anonymkode: 71feb...d78

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...