Gå til innhold

Nabo pusset opp - blitt utrolig lydt!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Bor i borettslag, og jeg har en noe spesiell nabo over meg. Jeg har aldri vært plaget spesielt med lyd fra hennes side annet enn når hun har fest. 

Jeg vet ikke HVA som har skjedd, men nå hører jeg plutselig ALT. Jeg vet at tidligere hadde hun sånn mykt linoleum skole-type gulv i leiligheten, og jeg mistenker at hun har tatt det av og lagt et billig tynt laminat i stedet uten noen form for isolasjon under.  Nå hører jeg ALT. Hører at hun kutter grønnsaker, det høres ut som slag, hører at hun tramper når hun bare går, all klakking, hører at hun snakker, hører at hun drar vaskekosten over gulvet. Det høres rett og slett ut som hun HELE tiden hamrer i gulvet, fordi jeg hører om hun setter noe rett på det. Det er rett og slett ENORM trinnlyd. 

Dette kom etter jeg pusset opp selv, jeg har imidlertid ikke gjort noe med taket ettersom det var ganske stille. Jeg har heller ikke råd til å pusse opp på nytt.. 

Hun har et en ganske plagsom døgnrytme, dvs ofte må jeg belage meg på å ikke få sove før 02-03 om natta midt i uka. Hun er ute og drikker minst 2 - normalt 3 ganger i uka, og kommer derfor ofte ikke hjem før i 01-02 laget. Da har hun ofte med seg flere folk og har nach. I tilfeller hvor jeg skal opp på jobb og de har holdt på til 04-06 på morgenen har jeg sendt en høflig og saklig melding og spurt om de kan skru ned. Da har jeg fått surt tilbake at hun må kunne ha gjester og høre på musikk. 

Det er dessverre objektivt nok ikke så høyt at andre leiligheter vil høre det, jeg vil tro det skyldes gulvet. 

Jeg ER SÅ SLITEN av å føle at livet mitt styres av henne. Jeg vet aldri om jeg kommer til å få de timene med søvn jeg trenger, i helgene sover jeg alltid med ørepropper, men i ukedagene tør jeg ikke det ift alarmen. Jeg tør heller ikke knapt ha på tv-en i frykt for å plage henne tilbake på kvelden.. 

 

Råd?

Anonymkode: fdc2d...9db

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du får henne nok ikke til å bytte gulvet igjen. Flytte kanskje?

Anonymkode: cf669...423

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flytt og kom deg vekk er mitt råd. Holdt på selv og bli syk av og bo sånn som dette så solgte boligen, og opplyste om dette. Vil si jeg har tatt litt skade av og bo sånn. Hadde 5 stykker over meg så var aldri ro. Ved ny bolig tok jeg faktisk hensyn til nabo under så lå trinnlydsplater i hele boligen ved rehabilitering av bolig. 4500 ekstra, Men vet hvor plagsomt det er og bo med lyder over hodet. Den gang hadde jeg hund, så gjorde det mest grunnet det. Er også behagelig og gå på og. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei nei nei, du sier du bor i borettslag.. 
Du klager til styret selvfølgelig! SKal være stille etter 2300! Dere har vel et reglement som gjelder? 

For min del f.eks står det
 

Sitat

§ 2 Ro

Andelseier plikter å sørge for ro og orden i og utenfor boligen samt på utendørs fellesområder. Det må vises særlig hensynsfullhet slik at andre beboeres nattesøvn ikke forstyrres.

Mellom kl. 23:00 og kl. 07:00 skal det være nattero i bygningene, og støyende aktiviteter må ikke finne sted. Hamring, boring og annet arbeid som skaper støy kan bare utføres i tiden mandag-fredag kl. 08:00-21:00 og lørdag kl. 10:00-21:00. På søndager og helligdager bør støyende arbeider unngås.

Skal det arrangeres selskapelige sammenkomster i boligen bør naboene varsles på forhånd.

 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uansett om lyden er objektiv, så er det et beviselig faktum at hun fester 2 - 3 ganger i uken, og dermed skaper ubehag for naboene (hvis det du sier stemmer). Da hadde jeg sendt klage på klage på klage til styret. Hver gang hun har fest, tar med seg uvedkommende hjem, holder det gående til langt på natt når det er arbeidsdag dagen etter. Klag, klag, klag. Til slutt må styret gjøre noe med. 

I borettslagloven §5-11 står det Bruken av bustaden og fellesareala må ikkje på urimeleg eller unødvendig vis vere til skade eller ulempe for andre andelseigarar. Naboen din bryter loven ved å være en plage for andre jevnt og trutt. Og har dere ikke husordensregler ?

Jeg syns alltid det er noen som skriver "flytt" når det er innlegg om problemer med naboen. Blir så irritert ! Det er det samme som at mobbeofferet må bytte skole, mens mobberen får bli i sitt kjente miljø ! Du har krav som andelseier, så lever inn flust med klager !

 

 

Anonymkode: 1a569...e83

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hverdagsstøyen er det dessverre lite å gjøre med. Og du må bare se på TV på kvelden, selv om det skulle høres oppe hos henne så har du selvfølgelig lov til å leve som normalt i din leilighet. 
Hverdagsstøy som trinn, tv, snakking, husarbeid og slikt må man regne med og godta. 

Men støy utover stilletid er det bare klage over. Ja, hun har lov til å ha gjester og høre på musikk, men ikke dersom det er plagsomt for naboer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 19.3.2019 den 14.54, _popcorn_ skrev:

 Ja, hun har lov til å ha gjester og høre på musikk, men ikke dersom det er plagsomt for naboer. 

Jeg synes faktisk det  skal være lov fra tid til annen, forutsatt at det ikke er en regelmessig hendelse OG at nabovarsel er gitt. .
Skal ikke nekte folk å ha en fest i ny og ne.. Men bør kun være natt til lørdag og søndag.. 

Endret av AndreasBR
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 hours ago, AndreasBR said:

Jeg synes faktisk det  skal være lov fra tid til annen, forutsatt at det ikke er en regelmessig hendelse OG at nabovarsel er gitt. .
Skal ikke nekte folk å ha en fest i ny og ne.. Men bør ikke være på ukedager.. 

Men saken her gjelder jo ikke en fest fra tid til annen, og heller ikke med nabovarsel, og det er i tillegg i ukedager. 
Alt du forutsetter er jo nettopp kriteriene som IKKE er til stedet i denne saken. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, _popcorn_ skrev:

Men saken her gjelder jo ikke en fest fra tid til annen, og heller ikke med nabovarsel, og det er i tillegg i ukedager. 
Alt du forutsetter er jo nettopp kriteriene som IKKE er til stedet i denne saken. 

Aldri påstått at denne saken er innenfor det, du må lese sammenhengen.. Les teksten jeg siterte.. 

 

Sitat

 Ja, hun har lov til å ha gjester og høre på musikk, men ikke dersom det er plagsomt for naboer. 

Jo, det burde hun få ha fra tid til annen, så lenge nabovarsel osv er gitt om at den og den dagen skal de ha fest.

Å ha det hver dag uka gjennom er selvfølgelig helt feil, det trodde jeg var selvsagt... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, AndreasBR said:

Aldri påstått at denne saken er innenfor det, du må lese sammenhengen.. Les teksten jeg siterte.. 

 

Jo, det burde hun få ha fra tid til annen, så lenge nabovarsel osv er gitt om at den og den dagen skal de ha fest.

Å ha det hver dag uka gjennom er selvfølgelig helt feil, det trodde jeg var selvsagt... 

Det er du som må se sammenhengen, at jeg skrev at hun har lov til å ha besøk og høre på musikk så lenge det ikke plager naboene er basert på at vedkommende svarer hun har lov til det når hun får klager midt på natten, og det tydelig er ett gjentakende problem med støy utover natten flere dager i uken. 
 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ‎17‎.‎03‎.‎2019 den 22.38, AnonymBruker skrev:

Bor i borettslag, og jeg har en noe spesiell nabo over meg. Jeg har aldri vært plaget spesielt med lyd fra hennes side annet enn når hun har fest. 

Jeg vet ikke HVA som har skjedd, men nå hører jeg plutselig ALT. Jeg vet at tidligere hadde hun sånn mykt linoleum skole-type gulv i leiligheten, og jeg mistenker at hun har tatt det av og lagt et billig tynt laminat i stedet uten noen form for isolasjon under.  Nå hører jeg ALT. Hører at hun kutter grønnsaker, det høres ut som slag, hører at hun tramper når hun bare går, all klakking, hører at hun snakker, hører at hun drar vaskekosten over gulvet. Det høres rett og slett ut som hun HELE tiden hamrer i gulvet, fordi jeg hører om hun setter noe rett på det. Det er rett og slett ENORM trinnlyd. 

Dette kom etter jeg pusset opp selv, jeg har imidlertid ikke gjort noe med taket ettersom det var ganske stille. Jeg har heller ikke råd til å pusse opp på nytt.. 

Hun har et en ganske plagsom døgnrytme, dvs ofte må jeg belage meg på å ikke få sove før 02-03 om natta midt i uka. Hun er ute og drikker minst 2 - normalt 3 ganger i uka, og kommer derfor ofte ikke hjem før i 01-02 laget. Da har hun ofte med seg flere folk og har nach. I tilfeller hvor jeg skal opp på jobb og de har holdt på til 04-06 på morgenen har jeg sendt en høflig og saklig melding og spurt om de kan skru ned. Da har jeg fått surt tilbake at hun må kunne ha gjester og høre på musikk. 

Det er dessverre objektivt nok ikke så høyt at andre leiligheter vil høre det, jeg vil tro det skyldes gulvet. 

Jeg ER SÅ SLITEN av å føle at livet mitt styres av henne. Jeg vet aldri om jeg kommer til å få de timene med søvn jeg trenger, i helgene sover jeg alltid med ørepropper, men i ukedagene tør jeg ikke det ift alarmen. Jeg tør heller ikke knapt ha på tv-en i frykt for å plage henne tilbake på kvelden.. 

 

Råd?

Anonymkode: fdc2d...9db

Jeg ville tatt en prat. Når jeg pusset opp ble det fjernet tonnevis av belegg, men jeg la en islasjonsduk under parketten og det fungerer, jeg hører ikke noe og de har aldri klaget. 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bodde i borettslag tidligere. Ble sprø av naboene som bodde over oss. Det var musikk, tramping, krangling, brøling osv. Konstant hele tiden, aldri stille. De ble varslet flere ganger uten at ting ble bedre. Så var vi flere som ringte politiet, det hjalp i en dag så begynte de på nytt igjen. 4 gangen politiet kom truet de med å ta anlegget, å jammen ble det stille 🙈 

Anonymkode: e6e3e...87b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Bodde i borettslag tidligere. Ble sprø av naboene som bodde over oss. Det var musikk, tramping, krangling, brøling osv. Konstant hele tiden, aldri stille. De ble varslet flere ganger uten at ting ble bedre. Så var vi flere som ringte politiet, det hjalp i en dag så begynte de på nytt igjen. 4 gangen politiet kom truet de med å ta anlegget, å jammen ble det stille 🙈 

Anonymkode: e6e3e...87b

Truet med tyveri o.O .. Jaja, korrupt politi i Norge visstnok.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 19.3.2019 den 16.32, AndreasBR skrev:

Jeg synes faktisk det  skal være lov fra tid til annen, forutsatt at det ikke er en regelmessig hendelse OG at nabovarsel er gitt. .
Skal ikke nekte folk å ha en fest i ny og ne.. Men bør ikke være på ukedager.. 

Om det ikke bør være på ukedager, hvilke dager mener du da det bør være? 

Endret av Traktor
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Traktor skrev:

Om det ikke kan være på ukedager, hvilke dager mener du da det kan være? 

Touche.. Jeg mente virkedager man-fre 😄 Endrer nå-...

EDIT: Og lørdag er en virkedag.. Endret til at det står natt til lørdag og natt til søndag :P

Endret av AndreasBR
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Naboen over meg rev opp sånn linoleums lignende belegg, fjernet all mulig isolasjon og greier under, og la på parkett med masse luft under. Trodde jeg skulle bli sjuk i huet, hørte alt. Dette er utleie leiligheter og huseieren her hele tiden sagt at han setter pris på oppussing, jeg ringte ham og ba ham på kaffe så han kunne høre. Hele gulvet måtte visst tas opp og legge demping under, han var helt sjokka over hvor lydt det ble.

Anonymkode: 8e1b1...2c3

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Du må varsle styret, og gi beskjed om at det ble ekstremt lytt etter at hun pusset opp. Mulig gulvet er lagt feil, eller som du tenker at det ikke er lagt isolasjon. Noe som da vil lage unødig støy hos deg. 

Det er regler for hvor mye hverdags støy man skal måtte finne seg i også. 

Ikke første gang styrer har hatt problemer med folk som har byttet gulv, eller kjøkken vifter som lager problemer for naboer. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AndreasBR said:

Truet med tyveri o.O .. Jaja, korrupt politi i Norge visstnok.. 

Når enkelte fehoder ikke klarer å tenke på andre enn seg selv, så må politiet gå til det skrittet når de ikke klarer å høre etter første, andre eller tredje gang... Ikke korrupsjon det.

Dessuten:

Korrupsjon (utledet fra å korrumpere, latin corrumpere) er å bestikke eller motta bestikkelser, i form av penger, gaver eller tjenester, for at en person i en maktrolle skal gi en annen person fordeler utenom reglene.

image.png

Anonymkode: b41d5...0cf

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 år senere...

Hei. Innnlegget er ikke nytt, men det er interessant å få vite utfallet.

Du bor i borettslag og det ble plutselig lytt fra naboen. Der står vi likt. Det vi vet her hos meg er at naboen slipte ned gulvene sine over to dager og plutselig hørte jeg alt som var i kontakt med gulvet og litt stemmer.

Har det skjedd noe i etasjeskillet regnes området som fellesareale og borettslaget har vedlikeholdsansvaret. 
Den som er plaget av støy  (som ikke er fest, fart og høye stemmer, men f.eks at noen går over gulvet), skal dokumentere støyen ved støymåling. Det har jeg fått bekreftet av forsikringsselskapet mitt.
Vi er begge utsatt for TRINNLYD antar jeg. Det trengs støymåling. Min leilighet har byggeår 1956. Da fantes det ikke regler/standard for støy så jeg vet ikke hvordan det blir hos meg. Styreleder får beskjed i  morgen at det ikke er noe å måle mot.  Styret motarbeider meg for de er redd for store utgifter.
Jeg håper at du bor i nyere bolig og kan engasjere en lydmåler/akustikker som kan måle og gi deg en rapport som du skal gi til styret dersom verdiene er for høye. Du må betale opptil 20.000 for måling og rapport. Borettslaget skal refundere beløpet dersom støyen overstiger aktuell verdi og da er de pliktige til utbedring.
Jeg har vært i kontakt med Mycoteam AS, Oslo. De skal ha 11.000+ mva i 2022.

Hvordan endte saken din?
Husk at innboforsikringen din antakelig dekker juridisk bistand minus egenandel.

Alle som bor i Oslo får gratis vurdering av saken - ikke hjelp til løsning hos Fri Retthjelp uavhengig av inntekt.
 

Endret av EvotJ
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...