Gå til innhold

Seriøst ... hva hadde dere gjort?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har vært student de siste 6 årene. Først gikk jeg sykepleien men hoppet av. Denne våren er jeg på siste året av min utdannelse innen ledelse. Men dessverre fikk jeg ikke tatt ett emne sist vinter - så den blir nå utsatt til julen 2019.

Dette betyr.... at jeg må vente ett helt år før jeg får søkt master?  Virkelig...

For å komme inn på master må man ha Bachelor grad som er 180 SP. Jeg har 350 SP om ikke mer på høgskole nivå og må vente ett helt år bare på grunn av ETT emne. Jeg har spurt skolen om jeg kan bruke ett emne fra tidligere utdannelse, men det var vist vanskelig.

Jeg vil søke master i utlandet... går det Ann selv om man ikke har Bachelor diplom? Eller finnes det en organisasjon for utdannelse som man kan kontakte dersom Høgskolen ikke er behjelpelige?

Anonymkode: 139bd...c6d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vet ikke.. men en ting jeg vet er at du virkelig må like å studere for å gidde å ta en master i Norge. Det er like greit å starte å jobbe. 

En håndtverkslærer sa til meg. 

Jobb, det er det viktigste. Jeg antar at du sitter godt i det med studie gjeld osv. 

Selv har jeg ikke annet en et bittelite billån. Og jobb innen digital markedsføring som SEO og tekstforfatter.

Jeg tjener 370000 nå, men det er et yrke som med 5-10 års ansenitet kan gi meg lønn på 450000- 650000. 

Arver penger om et års tid. Ca. 500k og skal kjøpe meg hus med utleie. 

Har ingen utdannelse annet en grunnskole. Og neimen om jeg gidder å studere noe mer en kanskje å fullføre vgs. 

En kamerar er rørlegger, har samboer som akkurst solgte leiligheten sin for 2,3 og eier egen verdt 2. De flytter til Svalbar i 2 år. Hvor begge får fast jobb og sponset leilighet av jobben hans. 

Alene får han utbetalt 45k hver måned etter skatt der borte (Halv skatt). 

Du er blitt lurt min venn.

Anonymkode: 66e77...eda

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror de fleste seriøse universiteter er veldig strenge på at du må ha bachelorgraden din før de slipper deg inn som masterstudent, men det skader absolutt ikke å kontakte dem, forklare situasjonen, og høre hva de sier. Men som sagt så tror jeg det er svært, svært lite sannsynlig at noen slipper deg inn som masterstudent uten bachelor. 

Anonymkode: e6a7f...223

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vet ikke.. men en ting jeg vet er at du virkelig må like å studere for å gidde å ta en master i Norge. Det er like greit å starte å jobbe. 

En håndtverkslærer sa til meg. 

Jobb, det er det viktigste. Jeg antar at du sitter godt i det med studie gjeld osv. 

Selv har jeg ikke annet en et bittelite billån. Og jobb innen digital markedsføring som SEO og tekstforfatter.

Jeg tjener 370000 nå, men det er et yrke som med 5-10 års ansenitet kan gi meg lønn på 450000- 650000. 

Arver penger om et års tid. Ca. 500k og skal kjøpe meg hus med utleie. 

Har ingen utdannelse annet en grunnskole. Og neimen om jeg gidder å studere noe mer en kanskje å fullføre vgs. 

En kamerar er rørlegger, har samboer som akkurst solgte leiligheten sin for 2,3 og eier egen verdt 2. De flytter til Svalbar i 2 år. Hvor begge får fast jobb og sponset leilighet av jobben hans. 

Alene får han utbetalt 45k hver måned etter skatt der borte (Halv skatt). 

Du er blitt lurt min venn.

Anonymkode: 66e77...eda

Tusen takk for svaret:) 

Kan jeg spørre, hvordan kom du deg inn på yrket digital markedsfører? Jeg vil ha en slik type jobb ved siden av og vil studere master i markedsføring. Har fått praksis i ett byrå denne sommeren som digital markedsfører men hva vil det si i praksis? 

Anonymkode: 139bd...c6d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tror de fleste seriøse universiteter er veldig strenge på at du må ha bachelorgraden din før de slipper deg inn som masterstudent, men det skader absolutt ikke å kontakte dem, forklare situasjonen, og høre hva de sier. Men som sagt så tror jeg det er svært, svært lite sannsynlig at noen slipper deg inn som masterstudent uten bachelor. 

Anonymkode: e6a7f...223

Hei :) 

Universitet i Oslo har egen retningslinjer for å komme inn på master uten rett til deg ;) Men nå vil jeg til utlandet.

Anonymkode: 139bd...c6d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tusen takk for svaret:) 

Kan jeg spørre, hvordan kom du deg inn på yrket digital markedsfører? Jeg vil ha en slik type jobb ved siden av og vil studere master i markedsføring. Har fått praksis i ett byrå denne sommeren som digital markedsfører men hva vil det si i praksis? 

Anonymkode: 139bd...c6d

Gled deg, jeg jobber mye med sideinnhold. Vi har mange kunder og har en del digitale verktøy for å analysere hvordan vi ligger an på google, jeg elsker å være tekstforfatter. (Skrive blogg lignende artikler om produkter og tjenester). Det mest kjedelige er Adwords, men det går greit, er mest rutine. Der setter du sammen søkeord, jobber selv lite med det. Jeg lager og skriver rapporter, jobber mye med SEM rush, Google Analytics, og er blitt ganske dreven på Wordpress. Jobber mest med Wordpress. Her handler det om å skrive relevante og fengende artikler som griper leseren og gir relevant informasjon om merkevaren og produktene.

Å drive digital markedsføring for en google sertifisert bedrift handler om å få flest mulige konverteringer (At folk kjøper eller bestiller). Det får man ved å ha kundens sider på topp 3 på google. (Organiske søk). Det er topp 3 som har flest visninger.

Jeg elsker jobben min! Var 4 månedet i ulønnet praksis før jeg fikk jobben. Selvfølgelig fikk jeg støtte fra NAV i perioden.

Anonymkode: 66e77...eda

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

53 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vet ikke.. men en ting jeg vet er at du virkelig må like å studere for å gidde å ta en master i Norge. Det er like greit å starte å jobbe. 

En håndtverkslærer sa til meg. 

Jobb, det er det viktigste. Jeg antar at du sitter godt i det med studie gjeld osv. 

Selv har jeg ikke annet en et bittelite billån. Og jobb innen digital markedsføring som SEO og tekstforfatter.

Jeg tjener 370000 nå, men det er et yrke som med 5-10 års ansenitet kan gi meg lønn på 450000- 650000. 

Arver penger om et års tid. Ca. 500k og skal kjøpe meg hus med utleie. 

Har ingen utdannelse annet en grunnskole. Og neimen om jeg gidder å studere noe mer en kanskje å fullføre vgs. 

En kamerar er rørlegger, har samboer som akkurst solgte leiligheten sin for 2,3 og eier egen verdt 2. De flytter til Svalbar i 2 år. Hvor begge får fast jobb og sponset leilighet av jobben hans. 

Alene får han utbetalt 45k hver måned etter skatt der borte (Halv skatt). 

Du er blitt lurt min venn.

Anonymkode: 66e77...eda

Dette er da ganske dårlig? 370 000 er jo langt under gjennomsnittet og først med 5-10 års ansiennitet tjener du gjennomsnittlig. Har du studert master i indøk kan du starte på 700 og stige fort til 1 mill. De 5 årene med studier hentes altså fort inn igjen, samt at sjansene er små for å bli erstattet av noen billigere.

Anonymkode: 49a2f...0c5

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har vært student de siste 6 årene. Først gikk jeg sykepleien men hoppet av. Denne våren er jeg på siste året av min utdannelse innen ledelse. Men dessverre fikk jeg ikke tatt ett emne sist vinter - så den blir nå utsatt til julen 2019.

Dette betyr.... at jeg må vente ett helt år før jeg får søkt master?  Virkelig...

For å komme inn på master må man ha Bachelor grad som er 180 SP. Jeg har 350 SP om ikke mer på høgskole nivå og må vente ett helt år bare på grunn av ETT emne. Jeg har spurt skolen om jeg kan bruke ett emne fra tidligere utdannelse, men det var vist vanskelig.

Jeg vil søke master i utlandet... går det Ann selv om man ikke har Bachelor diplom? Eller finnes det en organisasjon for utdannelse som man kan kontakte dersom Høgskolen ikke er behjelpelige?

Anonymkode: 139bd...c6d

Hva heter det emnet du mangler da? Hvor mange studiepoeng utgjør emnet? 7,5 ? 10 ? Kan også fortelle deg om mulighetene i utlandet, men hvilke land har du i tankene først og fremst?

Anonymkode: c7923...f9e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

44 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har du studert master i indøk kan du starte på 700 og stige fort til 1 mill. De 5 årene med studier hentes altså fort inn igjen, samt at sjansene er små for å bli erstattet av noen billigere.

Anonymkode: 49a2f...0c5

Lmao. Deg igjen, ja. Som tror at man starter med 700 000 og "stiger fort til 1 mill". Herre min, ennå i benektelsesmodus ser jeg, til tross for at du har fått detaljerte svar i begge dine (troll) tråd du laget tidligere.

 

Anonymkode: c7923...f9e

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Gled deg, jeg jobber mye med sideinnhold. Vi har mange kunder og har en del digitale verktøy for å analysere hvordan vi ligger an på google, jeg elsker å være tekstforfatter. (Skrive blogg lignende artikler om produkter og tjenester). Det mest kjedelige er Adwords, men det går greit, er mest rutine. Der setter du sammen søkeord, jobber selv lite med det. Jeg lager og skriver rapporter, jobber mye med SEM rush, Google Analytics, og er blitt ganske dreven på Wordpress. Jobber mest med Wordpress. Her handler det om å skrive relevante og fengende artikler som griper leseren og gir relevant informasjon om merkevaren og produktene.

Å drive digital markedsføring for en google sertifisert bedrift handler om å få flest mulige konverteringer (At folk kjøper eller bestiller). Det får man ved å ha kundens sider på topp 3 på google. (Organiske søk). Det er topp 3 som har flest visninger.

Jeg elsker jobben min! Var 4 månedet i ulønnet praksis før jeg fikk jobben. Selvfølgelig fikk jeg støtte fra NAV i perioden.

Anonymkode: 66e77...eda

høres gøy ut, men hvordan har du lært deg alt dette?☺️

Anonymkode: 5119e...eb3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, AnonymBruker said:

Vet ikke.. men en ting jeg vet er at du virkelig må like å studere for å gidde å ta en master i Norge. Det er like greit å starte å jobbe. 

En håndtverkslærer sa til meg. 

Jobb, det er det viktigste. Jeg antar at du sitter godt i det med studie gjeld osv. 

Selv har jeg ikke annet en et bittelite billån. Og jobb innen digital markedsføring som SEO og tekstforfatter.

Jeg tjener 370000 nå, men det er et yrke som med 5-10 års ansenitet kan gi meg lønn på 450000- 650000

Arver penger om et års tid. Ca. 500k og skal kjøpe meg hus med utleie. 

Har ingen utdannelse annet en grunnskole. Og neimen om jeg gidder å studere noe mer en kanskje å fullføre vgs. 

En kamerar er rørlegger, har samboer som akkurst solgte leiligheten sin for 2,3 og eier egen verdt 2. De flytter til Svalbar i 2 år. Hvor begge får fast jobb og sponset leilighet av jobben hans. 

Alene får han utbetalt 45k hver måned etter skatt der borte (Halv skatt). 

Du er blitt lurt min venn.

Anonymkode: 66e77...eda

Må si meg enig i hun andre, 370 000kr er ganske dårlig, er jo som sagt langt under gjennomsnittslønnen i Norge. Å bruke 10 år på å komme opp til gjennomsnittslønn er ikke akkurat noe å legge seg etter. 

Om master er verdt det kommer helt an på hva slags master du tar. Er 26 år og jobber som en designer av digitale løsninger. Fullførte masteren min for 2 år siden, gikk ut i arbeid med lønn på 520 000kr. Nå har jeg fått ny jobb med lønn på 640 000kr.

For meg var det verdt å ta en master. Vet at de andre designerne som gikk ut med en bachelor startet mellom 400-450 000kr. I tillegg har en mastergrad vørt veldig attraktivt blant arbeidsgivere.

Men som sagt, det kommer helt an på hvilket fagområde du utdanner deg i. Hvis det er innenfor et yrke der master eller bachelor ikke utgjør en så stor forskjell, så vil det kanskje være bedre å heller bygge jobberfaring enn å studere videre. 

Anonymkode: 3ba49...227

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vet ikke.. men en ting jeg vet er at du virkelig må like å studere for å gidde å ta en master i Norge. Det er like greit å starte å jobbe. 

En håndtverkslærer sa til meg. 

Jobb, det er det viktigste. Jeg antar at du sitter godt i det med studie gjeld osv. 

Selv har jeg ikke annet en et bittelite billån. Og jobb innen digital markedsføring som SEO og tekstforfatter.

Jeg tjener 370000 nå, men det er et yrke som med 5-10 års ansenitet kan gi meg lønn på 450000- 650000. 

Arver penger om et års tid. Ca. 500k og skal kjøpe meg hus med utleie. 

Har ingen utdannelse annet en grunnskole. Og neimen om jeg gidder å studere noe mer en kanskje å fullføre vgs. 

En kamerar er rørlegger, har samboer som akkurst solgte leiligheten sin for 2,3 og eier egen verdt 2. De flytter til Svalbar i 2 år. Hvor begge får fast jobb og sponset leilighet av jobben hans. 

Alene får han utbetalt 45k hver måned etter skatt der borte (Halv skatt). 

Du er blitt lurt min venn.

Anonymkode: 66e77...eda

Hvorfor hopper du til en ny linje så mange ganger? Det gjør innlegget ditt unødvendig langt og slitsomt å lese. 

Anonymkode: 998b4...bc9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Gled deg, jeg jobber mye med sideinnhold. Vi har mange kunder og har en del digitale verktøy for å analysere hvordan vi ligger an på google, jeg elsker å være tekstforfatter. (Skrive blogg lignende artikler om produkter og tjenester). Det mest kjedelige er Adwords, men det går greit, er mest rutine. Der setter du sammen søkeord, jobber selv lite med det. Jeg lager og skriver rapporter, jobber mye med SEM rush, Google Analytics, og er blitt ganske dreven på Wordpress. Jobber mest med Wordpress. Her handler det om å skrive relevante og fengende artikler som griper leseren og gir relevant informasjon om merkevaren og produktene.

Å drive digital markedsføring for en google sertifisert bedrift handler om å få flest mulige konverteringer (At folk kjøper eller bestiller). Det får man ved å ha kundens sider på topp 3 på google. (Organiske søk). Det er topp 3 som har flest visninger.

Jeg elsker jobben min! Var 4 månedet i ulønnet praksis før jeg fikk jobben. Selvfølgelig fikk jeg støtte fra NAV i perioden.

Anonymkode: 66e77...eda

Tusen takk for svaret :) 

Men hvordan lærte du deg de forskjellige verktøyene? Som SEO og alt det andre?

Jeg har fått tilbud om jobb som intern praksis. Men prøver å finne noen kurs hvor jeg kan lære litt om disse verktøyene. Kan dette eit tas på nett? 

Det høres spennende ut. Jeg elsker faget markedsføring og hr de beste resultatene der. Vil derfor spesialisere meg nettopp innen digital markedsføring.

Anonymkode: 139bd...c6d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis det er markedsføring du vil jobbe med anbefaler jeg å ta den masteren. Jeg jobber blant annet med markedsføring i min stilling, og har en bachelor som er mer spisset inn mot dette enn det du har. Ellers anbefaler jeg Markedsføringsforeningen for aktuelle kurs. Du kan også lære mye av å teste ting selv, SEO er jo bare en samlebetegnelse på flere grep du kan gjøre for å oppnå bedre resultater. Opprett en blogg eller egen hjemmeside, og se hvordan du kan optimalisere innhold og treff, lag gode strategier, osv. Men da bør du ha en suksesshistorie å vise til når du skal søke jobber, så jeg vil fortsatt anbefale en master.

Jeg har som sagt «bare» en bachelor, men tjener godt over 500 000 i offentlig sektor, så jeg ville ikke hørt på han/hun over her som fraråder videre utdannelse, og som tjener veldig lite sammenlignet med andre i bransjen. 

Jeg vil også anbefale å ta et skrivekurs for å lære å skrive fengende tekster. Det er alt for mange dårlige tekster laget av markedsførere. Jeg er glad jeg har bakgrunn i mer kreativ skriving, det kommer godt med i en hektisk hverdag. 

Anonymkode: f7be2...e50

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tusen takk for svaret :) 

Men hvordan lærte du deg de forskjellige verktøyene? Som SEO og alt det andre?

Jeg har fått tilbud om jobb som intern praksis. Men prøver å finne noen kurs hvor jeg kan lære litt om disse verktøyene. Kan dette eit tas på nett? 

Det høres spennende ut. Jeg elsker faget markedsføring og hr de beste resultatene der. Vil derfor spesialisere meg nettopp innen digital markedsføring.

Anonymkode: 139bd...c6d

hei, jeg følger tråden pga interesse for markedsføring. vurderer bi, men får stadig høre at de som tar bachelor i markedsføring stort sett får salsjobber uten krav til utdannelse. de har fått en ny linje innen kommunikasjon og dig.markedsføring. men programmering,algoritmer(?) etc, høres veldig vanskelig ut for meg.

er generelt dårlig i matte og har ikke veldig gode ikt ferdigheter. må lære fra bunnen av

Anonymkode: 5119e...eb3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis det er markedsføring du vil jobbe med anbefaler jeg å ta den masteren. Jeg jobber blant annet med markedsføring i min stilling, og har en bachelor som er mer spisset inn mot dette enn det du har. Ellers anbefaler jeg Markedsføringsforeningen for aktuelle kurs. Du kan også lære mye av å teste ting selv, SEO er jo bare en samlebetegnelse på flere grep du kan gjøre for å oppnå bedre resultater. Opprett en blogg eller egen hjemmeside, og se hvordan du kan optimalisere innhold og treff, lag gode strategier, osv. Men da bør du ha en suksesshistorie å vise til når du skal søke jobber, så jeg vil fortsatt anbefale en master.

Jeg har som sagt «bare» en bachelor, men tjener godt over 500 000 i offentlig sektor, så jeg ville ikke hørt på han/hun over her som fraråder videre utdannelse, og som tjener veldig lite sammenlignet med andre i bransjen. 

Jeg vil også anbefale å ta et skrivekurs for å lære å skrive fengende tekster. Det er alt for mange dårlige tekster laget av markedsførere. Jeg er glad jeg har bakgrunn i mer kreativ skriving, det kommer godt med i en hektisk hverdag. 

Anonymkode: f7be2...e50

Fantastisk :) Tusen takk. Skriver nå bachelor om hvorfor forbrukere bla velger en nettbutikk fremfor en annen. Dette feltet er jo så spennende :) 

Kjenner ingen rundt meg som er markedsførere. Derfor vil jeg ha alle tips jeg kan fra dere. Tusen takk. Den interne praksisen er ikke betalt, men jeg håper å komme inn. Dette er i en bedrift i utlandet. Hvilke typiske oppgaver kan man regne med i en slik stilling? Jeg mener kan jo være mye ... blir det mye skriving eller er det mest skape og designe? Hvis mye skriving, må man være veldig god på engelsk tenkte jeg bare....

Jeg trenger noe.. for å komme inn i dette feltet som jeg vil :)

Anonymkode: 139bd...c6d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

2 minutter siden, AnonymBruker said:

Hvilke typiske oppgaver kan man regne med i en slik stilling?

Det er jo litt vanskelig for meg å svare på. Markedsføring kan være alt fra å delta på messer til å drive analyse av trafikk på nettsider. Står det ikke noe i stillingsutlysningen? 

Anonymkode: f7be2...e50

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er jo litt vanskelig for meg å svare på. Markedsføring kan være alt fra å delta på messer til å drive analyse av trafikk på nettsider. Står det ikke noe i stillingsutlysningen? 

Anonymkode: f7be2...e50

I annonsen står det følgende:

-  Assisting marketing team.

- Conducting research and data analysis

- Preparing prestation and reports 

De to siste punktene hva kan de eks innebære. Bedriften vektlegger egen innsats, kreativitet og selvstendighet. Åpne for nye ideer osv...

Anonymkode: 139bd...c6d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva bær jeg se nærmere på evt for å forstå analyse av data for eksempel ?

Anonymkode: 139bd...c6d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker said:

I annonsen står det følgende:

-  Assisting marketing team.

- Conducting research and data analysis

- Preparing prestation and reports 

De to siste punktene hva kan de eks innebære. Bedriften vektlegger egen innsats, kreativitet og selvstendighet. Åpne for nye ideer osv...

Anonymkode: 139bd...c6d

Ja, da tipper jeg det er en del analyse du blir satt til. Finne ut hvilke sider/kampanjer som fungerer, hvorfor de fungerer, osv. I tillegg får du sikkert kose deg med å lage powerpointer for andre 😅 hvis du ikke har erfaring med Google Analytics og Google AdWords anbefaler jeg at du leser deg opp på dette, og kanskje tester det mot egne sider først. 

Undersøk hvilke verdier bedriften har, hvilke målgrupper de har og kom forberedt på jobb. Du kan tenke gjennom hvordan du ville snakket til den aktuelle målgruppen, både på landingssider og sosiale medier, men også i annonseringskampanjer dersom det skulle bli aktuelt. Gå gjennom bedriftens feed i sosiale medier og lag en oversikt over det innholdet som gjør det best, hvor har de forbedringspotensial og hvordan ville du løst det? 

Dette er bare eksempler på grep som kan gjøres. Jeg vet ikke hvilke verktøy bedriften bruker, men analyse er ganske standard uansett. 

Anonymkode: f7be2...e50

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...