Gå til innhold

– En myte at kvinner ikke mishandler menn


Gjest Fru Hehosot

Anbefalte innlegg

21 minutter siden, ThotSlayer skrev:

Grunnen til at kvinnelig mishandling ikke tas opp er fordi kvinner ikke er voldelige fysisk

Hvilken stein har du bodd under de siste 10-årene? 

Anonymkode: ff017...4f2

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

3 timer siden, MegHer skrev:

Er nok like mange damer som tyr til vold i et forhold, men når damer slår og tyr til annen vold, så blir det langt langt fra tatt like alvorlig som en mann som slår. I hundre forhold der dama bruker vold, hvor mange anmeldelser tror du politiet får? 1 eller 2? Kanskje ikke det en gang? 

Politiet er jo avhengig av at offeret anmelder, de kan ikke lukte seg frem til de mennene som blir mishandlet av sine kvinnelige partnere.  

Anonymkode: ff017...4f2

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ThotSlayer
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Hvilken stein har du bodd under de siste 10-årene? 

Anonymkode: ff017...4f2

?

Kvinner er langt mer voldelige psykisk enn fysisk. Det er ikke like mye fokus på det. Jeg er fullt klar over at kvinner også er fysisk voldelige, men det blir heller ikke tatt så seriøst av samfunnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har du noen statistikk på dette? Tenårings-jenter kanskje, men tror du skal lete lenge etter en voksen kvinne som totalt benekter at menn kan bli mishandlet av kvinnelig partner. 

Anonymkode: ff017...4f2

Nei, jeg har ikke statistikk på det. Det er utelukkende et anekdotisk utsagn fra min side, og "mange" er selvfølgelig et relativt begrep. Men min erfaring fra ulike diskusjonsforum og kommentarfelt i medier, samt diskusjoner generelt, har gitt meg det inntrykket. Men erfaringen er også bygget på de jeg vet har vært utsatt for partnervold, og hvordan deres historie har blitt mottatt av andre. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, ThotSlayer skrev:

?

Kvinner er langt mer voldelige psykisk enn fysisk. Det er ikke like mye fokus på det. Jeg er fullt klar over at kvinner også er fysisk voldelige, men det blir heller ikke tatt så seriøst av samfunnet.

Psykisk vold er vel så alvorlig som fysisk vold, og det bør vises i straffesystemet. Det finnes også mange eksempler på at kvinner har drept sine egne partnere. Tror det handler om at disse mennene ikke finnes voldelige selv, og dermed blir det umulig for dem å slå tilbake, i tillegg kommer den psykiske nedbrytningen som gjør at offeret blir forvirret og mister alt av selvfølelse. 

Anonymkode: ff017...4f2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Fru Hehosot skrev:

Jeg kan jo si noe selv også, som TS. Jeg opplevde at min mor mishandlet min far (og oss ungene). Hun tok i bruk hele spekteret - kjefte, kaste ting etter han, bite, slå, lugge, nekte han å gå ut, sånne ting. Siden jeg er vokst opp med dette oppdager jeg raskt når venninner også går over streken og er stygg med sin mann. Ikke det som skjer innenfor husets fire vegger, selvsagt, men man hører jo hvordan hun beskriver sin egen oppførsel - hun ser ikke at det hun gjør er mishandling. 

Jeg snakker aldri høyt om dette. Jeg synes vi burde. Derfor laget jeg tråden. Jeg klarte ikke å komme opp med et direkte spørsmål, dessverre. 

Det er flere menn som har fått en "lusing" av kjæresten sin en omvendt. Men det er selvfølgelig det voldelige mennene man hører om fordi forårsaker skade.

Hvorfor det er slik kan jeg bare gjette på. Men som mann har jeg vokst opp med "vær snill mot jentene", "man slår ikke damer", "virkelige menn slår ikke","slå jenter er feigt". 

Fra gutta er 5 år blir dette prentet inn og det tror jeg virker. Norske menn slår sjelden.

Norske damer derimot slår mannen sin når hun Rullgardina går ned i opphetede diskusjoner. Ikke det at vi tar fysisk skade av dem men.....

Jeg har f.eks aldri slått. Men har fått en flat hånd i ansiktet en gang. Da sa jeg relativt klart ifra at skjer det igjen så var vi ferdig. Det skjedde bare en gang.

Anonymkode: 9e201...cc6

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest ThotSlayer
18 minutter siden, AnonymBruker said:

Psykisk vold er vel så alvorlig som fysisk vold, og det bør vises i straffesystemet. Det finnes også mange eksempler på at kvinner har drept sine egne partnere. Tror det handler om at disse mennene ikke finnes voldelige selv, og dermed blir det umulig for dem å slå tilbake, i tillegg kommer den psykiske nedbrytningen som gjør at offeret blir forvirret og mister alt av selvfølelse. 

Anonymkode: ff017...4f2

Ja, jeg vet jo dette. Poenget mitt er at det ikke snakkes like mye om i samfunnet ellers. For samfunnet er mest opptatt av menns seksualmoral og samtidig se etter voldelige menn, for de er visstnok farligst her i samfunnet. For samfunnet og kvinner er det kvinners trygghet og rettigheter som er viktigst. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, ThotSlayer skrev:

Ja, jeg vet jo dette. Poenget mitt er at det ikke snakkes like mye om i samfunnet ellers. For samfunnet er mest opptatt av menns seksualmoral og samtidig se etter voldelige menn, for de er visstnok farligst her i samfunnet. For samfunnet og kvinner er det kvinners trygghet og rettigheter som er viktigst. 

Men altså, voldtekt av kvinner begått av menn er et reelt og massivt problem, det er også menns vold mot kvinner. Og dessverre ender den type vold ofte opp med langt større fysiske konsekvenser for offeret, inkludert døden. 

Men la oss ikke gjøre denne tråden til en dum kjønnskamp. Det både må, og skal være, plass til å diskutere begge problemer uten og forminske hverken det ene eller andre. 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ThotSlayer
7 minutter siden, HalldirV2 said:

Men altså, voldtekt av kvinner begått av menn er et reelt og massivt problem, det er også menns vold mot kvinner. Og dessverre ender den type vold ofte opp med langt større fysiske konsekvenser for offeret, inkludert døden. 

Men la oss ikke gjøre denne tråden til en dum kjønnskamp. Det både må, og skal være, plass til å diskutere begge problemer uten og forminske hverken det ene eller andre. 

Ja

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, ThotSlayer said:

?

Kvinner er langt mer voldelige psykisk enn fysisk. Det er ikke like mye fokus på det. Jeg er fullt klar over at kvinner også er fysisk voldelige, men det blir heller ikke tatt så seriøst av samfunnet.

Tror ikke du det kan ha å gjøre med at menn verken snakker om det eller anmelder? Samfunnet er jo ikke synsk. Dere må kutte ut den machogreia så blir det nok lettere å åpne opp om ting. Hvis dere insisterer på å beholde et machoimage blir det fryktelig vanskelig for dere å også vise sårbarhet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ThotSlayer
4 minutter siden, hind said:

Tror ikke du det kan ha å gjøre med at menn verken snakker om det eller anmelder? Samfunnet er jo ikke synsk. Dere må kutte ut den machogreia så blir det nok lettere å åpne opp om ting. Hvis dere insisterer på å beholde et machoimage blir det fryktelig vanskelig for dere å også vise sårbarhet.

Victimshaming

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, ThotSlayer skrev:

Victimshaming

Dette er en viktig debatt og hvordan opptrer du? Hva har @hinds tilbakemelding med å legge skyld på ofre? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, ThotSlayer said:

Victimshaming

For noe tull. Når dere spiller macho og ikke forteller hvordan dere har det er det umulig å gjette det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest ThotSlayer
5 minutter siden, Snaskesnusken said:

Dette er en viktig debatt og hvordan opptrer du? Hva har @hinds tilbakemelding med å legge skyld på ofre? 

Jeg er ikke interessert i å diskutere med folk som driver med victimshaming

4 minutter siden, hind said:

For noe tull. Når dere spiller macho og ikke forteller hvordan dere har det er det umulig å gjette det.

Jeg er ikke interessert i å diskutere med folk som driver med victimshaming

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det er flere menn som har fått en "lusing" av kjæresten sin en omvendt. Men det er selvfølgelig det voldelige mennene man hører om fordi forårsaker skade.

Hvorfor det er slik kan jeg bare gjette på. Men som mann har jeg vokst opp med "vær snill mot jentene", "man slår ikke damer", "virkelige menn slår ikke","slå jenter er feigt". 

Fra gutta er 5 år blir dette prentet inn og det tror jeg virker. Norske menn slår sjelden.

Norske damer derimot slår mannen sin når hun Rullgardina går ned i opphetede diskusjoner. Ikke det at vi tar fysisk skade av dem men.....

Jeg har f.eks aldri slått. Men har fått en flat hånd i ansiktet en gang. Da sa jeg relativt klart ifra at skjer det igjen så var vi ferdig. Det skjedde bare en gang.

Anonymkode: 9e201...cc6

Hvordan kan du påstå at flere menn har fått en «lusing» av kjæresten sin enn omvendt? All statistikk sier at flere menn enn kvinner utsetter sine partnere for vold, både når vi snakker om grov vold og «lettere» vold.

Det betyr ikke at kvinner ikke er voldelige mot sine menn, tvert imot. Kvinners vold mot menn er absolutt et problem det bør settes fokus på. Tabuet rundt dette samfunnsproblemet må brytes ned. 

Synes det er synd at debatten skal preges av usannheter. For meg virker det som om en del menn er mer opptatt av å fronte sin egen selvopplevde virkelighet og oppfatning enn å faktisk diskutere problemet.

Anonymkode: 5c46c...fe7

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

2 minutter siden, ThotSlayer skrev:

Jeg er ikke interessert i å diskutere med folk som driver med victimshaming

Jeg er ikke interessert i å diskutere med folk som driver med victimshaming

Du er ikke interessert i en konstruktiv debatt og debatten drukner i støy fra din side!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ThotSlayer
1 minutt siden, Snaskesnusken said:

Du er ikke interessert i en konstruktiv debatt og debatten drukner i støy fra din side!

Nei. Men jeg ser ikke noe konstruktivt i victimshaming, derfor er jeg ikke interessert i å diskutere de delene der videre. Ha en fortsatt god dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, ThotSlayer said:

Jeg er ikke interessert i å diskutere med folk som driver med victimshaming

Jeg er ikke interessert i å diskutere med folk som driver med victimshaming

Ikke gjør deg enda dummere enn du er da. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, ThotSlayer skrev:

Nei. Men jeg ser ikke noe konstruktivt i victimshaming, derfor er jeg ikke interessert i å diskutere de delene der videre. Ha en fortsatt god dag.

Det er ingen som skylder på ofre her. Ønsker du å belyse tema eller la debatten drukne i tull fra din side?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...