Gå til innhold

Vaske sklisikkert badegulv


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi har en type gulvbelegg på badet som er sklisikkert, altså veldig grovt. Jeg sliter med å få det ordentlig rent. Mopp bare lugger, selv om jeg har prøvd engangsvåtmopp, trådmopp og microfiber. Man får ikke dratt moppen langs gulvet på en måte, den bare setter seg fast slik at moppeplaten vipper over. Langkost med fille lugger også endel. I og med at gulvet er så grovt setter det seg også mye støv og skitt føler jeg slik at det blir fort møkkete, det blir veldig fort stygt i dusjsonen. Har forsøkt å bløtlegge hele gulvet, skrubbe også dra over med nal men det ble mye verre ettersom at alt la seg utover grunnet den ru overflaten.

Det som har fungert best er å stå på kne med en sånn trekantet skrubb med håndtak og vaske men det er tungvint å vaske hele gulvet slik. Har noen tips til hvordan man best vasker slikt gulv? 

Anonymkode: f38ee...f0f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Få opp støv og løst smuss med Jif Støvmagnet, gå over med fuktig mopp etterpå . Jo meir vatn du har på jo vanskelegare blir det å vaske. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vi har en type gulvbelegg på badet som er sklisikkert, altså veldig grovt. Jeg sliter med å få det ordentlig rent. Mopp bare lugger, selv om jeg har prøvd engangsvåtmopp, trådmopp og microfiber. Man får ikke dratt moppen langs gulvet på en måte, den bare setter seg fast slik at moppeplaten vipper over. Langkost med fille lugger også endel. I og med at gulvet er så grovt setter det seg også mye støv og skitt føler jeg slik at det blir fort møkkete, det blir veldig fort stygt i dusjsonen. Har forsøkt å bløtlegge hele gulvet, skrubbe også dra over med nal men det ble mye verre ettersom at alt la seg utover grunnet den ru overflaten.

Det som har fungert best er å stå på kne med en sånn trekantet skrubb med håndtak og vaske men det er tungvint å vaske hele gulvet slik. Har noen tips til hvordan man best vasker slikt gulv? 

Anonymkode: f38ee...f0f

Lurt å tenke på før man legger et slikt badegulv, kanskje? 

Produsenten skal ha råde for vedlikehold. https://www.ifi.no/vedlikehold-av-vinylgulv finner du ikke info i liinken så send dem en epost og spør. 

Anonymkode: 6c49b...97f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Lurt å tenke på før man legger et slikt badegulv, kanskje? 

Produsenten skal ha råde for vedlikehold. https://www.ifi.no/vedlikehold-av-vinylgulv finner du ikke info i liinken så send dem en epost og spør. 

Anonymkode: 6c49b...97f

Det er vel ikkje så enkelt å vite korleis det er før ein får prøvd å vaske det. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det beste er faktisk å rubbe eller slipe det litt ned. Du kan f eks bruke en vaskesvamp med en ru side og rubbe over med, eller et fint slipepapir. Du vil da få bort noe av ruheten og kunne vaske mer friksjonsfritt. Utover det, er jo sklisikre fliser en fordel md tanke på fall. Mange lårhalsbrudd skjer på baderom pga glatte fliser.

Anonymkode: fa24d...f8f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bløtlegg med f.eks steinfix 40, la virke og spyl av. Om du vet leverandør av flisene bør du høre om du kan impregnere dem ihvertfall steder der sklifaren er minimal. 

Videre er det lurt å støvsuge flisene ofte for å forenkle ting og heller bruke en nesten tørr mikrofibermopp uten såpe til renholdet. Selve dusjsonen bør sprøytes og avspyles med vekselvis avfettende og syreholdig vaskemiddel en gang i uka så det ikke bygger seg opp skitt. Kan også hende du bør ha en baderomsmatte om du ikke har dette allerede så våte føtter ikke tråkker utover gulvet hver dag.

Anonymkode: 6ffe6...fad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi leier, så har ikke bestemt å ha slik gulv selv. Det er gulvbelegg, ikke fliser.

Men jeg kan ta en tur innom en butikk som selger slikt belegg å se om de har en vaskeanvisning. Takk for svar.

Ts

Anonymkode: f38ee...f0f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...