Gå til innhold

Allergivennlig mat i bursdager


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Etter å ha lest en annen tråd her inne der TS hadde gjort mye jobb med mat til ett barn med allergier, så stusser jeg litt på: Er det forventet at den som arrangerer bursdagen skal da lage en masse spesialmat? Det ville jo vært mye neklere at foreldrene til den det gjelder har med spesialmat. Her hos oss har det kun vært noen som ikke skal ha svin, veldig enkelt å kjøpe kyllinpølser, en foreldre tilbyr også alltid å sende med kyllingpølser med barnet. Synes det er rart at man skal styre å stelle og sette seg inn i mye annet.

Anonymkode: ff981...9e2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Her er det vegetar,glutenfri og laktosefri. Og det blir dyrt. Bare pølsebrød til glutenfri koster 50kr. Går fort en del mer penger i alt. Og når det er store klasser og allerede dyrt nok. :(

Anonymkode: 44718...9a4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er forventet når man arrangerer selskap hvor det serveres mat, at man faktisk serverer noe alle kan spise. Dette gjelder selskap både for voksne og barn. Det beste, og enkleste, er jo bare å lage en allergivennlig rett som alle kan spise. Da er det ikke så mye å styre med :)

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tar hensyn til allergier, så sant det lar seg gjøre, men blir veldig usikker når det er snakk om cøliaki. Har en bekjent som blir veldig syk om maten hun får har blitt laget med samme skjærebrett/kniv/sleiv som har vært brukt til noe med gluten. Uavhengig av hvor godt det et vasket. Pleier å spørre om det. For jeg kan ikke kjøpe inn dobbelt opp med kjøkkenutstyr... 

Overbevisninger, religiøse eller moralske, og dietter tar jeg hensyn til innenfor rimelighetens grenser. Men nå for tiden har jo absolutt alle ting de ikke kan/vil spise, så av og til sier jeg at "beklager. Jeg kan ikke lage glutenfri, laktosefri, eggefri, sukkerfri, vegansk lavkarbo-kake. Det blir rett og slett ikke godt!" da lager jeg en vanlig kake og lager fruktsalat til resten. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Disse allergikerne får ta mat med seg hjemmefra. Det fikk jeg da jeg skulle i bursdagsselskap da jeg var barn.

Anonymkode: 1a43d...97f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer litt an på. Er det kun snakk om cøliaki/glutenintoleranse er det ganske lett å tilrettelegge - Toro langpanne sjokoladekake er f.eks glutenfri. Får man flere gjester med ulike intoleranser og i tillegg halal/vegetar/vegan, blir det straks mer komplisert. 

Mange foreldre tilbyr seg å sende med ungene sine noe som er trygt i slike selskaper. Det er mer enn innafor å takke ja til det. Uansett er det fint å ha en åpen dialog slik at alle ungene trygt kan være med.

Anonymkode: b1cc0...fd2

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

58 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Her er det vegetar,glutenfri og laktosefri. Og det blir dyrt. Bare pølsebrød til glutenfri koster 50kr. Går fort en del mer penger i alt. Og når det er store klasser og allerede dyrt nok. :(

Anonymkode: 44718...9a4

Disse fungerer utmerket som lompe, og koster i underkant av 30 kroner. :)  Den selges i de fleste butikkene.

374623-962d2-product_large.jpg

Anonymkode: c29cb...40b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Clefable skrev:

Ja, det er forventet når man arrangerer selskap hvor det serveres mat, at man faktisk serverer noe alle kan spise. Dette gjelder selskap både for voksne og barn. Det beste, og enkleste, er jo bare å lage en allergivennlig rett som alle kan spise. Da er det ikke så mye å styre med :)

Så om de er 30stk i en bursdag der det er 2 glutenfri ,1 laktose og 1vegansk. Så skal du lage noe ALLE liker og kan spise?Du skal betale 1000-2000 ekstra i mat for at alt skal gå? for vr ikke dyrt nok med 2500kr allerede?Leie av lokale,godteposer,kaker og mat til alle og tilpasset de som allerede skal ha det ene og det andre. Om det ikke rr andre som har bursdag og kan feire.Og du har det selv.For det er forventet å invitere ALLE jenter eller gutter i klassen! Ok.  Ikke alle er rik..Noen må spare lenge for å få det til.

Anonymkode: 44718...9a4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi tilpasser ja. Glutenfritt er egentlig ganske enkelt å få til. Foruten pølsebrødene som er dyre bruker vi toro langpannr og lyse muffins fra toro. Begge glutenfrie. Jeg ønsker at alle skal føle seg velkommen, foreldrene til barnet her satte enormt pris på at vi tilrettela så mye som vi gjorde

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Minlillelykke skrev:

Vi tilpasser ja. Glutenfritt er egentlig ganske enkelt å få til. Foruten pølsebrødene som er dyre bruker vi toro langpannr og lyse muffins fra toro. Begge glutenfrie. Jeg ønsker at alle skal føle seg velkommen, foreldrene til barnet her satte enormt pris på at vi tilrettela så mye som vi gjorde

:hjerte: 

Anonymkode: c29cb...40b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke vært borti at folk forventer, tvert i mot har de jeg har vært borti takket når vi har tilrettelagt!

Ei av de beste venninnene til datteren vår har cøliaki og jeg har alltid tilpasset. Har også blitt såpass påvirket at de gangene jeg har bakt Toro sjokoladekake til klasseavslutninger osv har jeg merket den med "glutenfri"-lapp. Ei av de andre venninnene har muslimske foreldre, men det er ikke noe problem å finne alternativ til svin som funker for flere (så lenge det ikke må være halal må det ikke bli spesielt mye dyrere nødvendigvis).

Mulig jeg hadde hatt en annen oppfatning dersom det var sju forskjellige allergier PLUSS vegetarianere pluss halal-spisere ;) Men jeg har bare vært borti cøliaki og "vanlig" kyllingspisere, og da har det funka greit!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har barn med melkeproteinallergi, og tilbyr meg alltid å sende med mat/kake/alternativ i selskap. Både for å skape mindre arbeid for den som holder selskapet, men også trygghet for meg.

Anonymkode: 19c5b...13b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker det kommer helt ann på graden av allergi, og hvor vanskelig det er å tilpasse. 

Å lage gluten og laktosefritt er enkelt. Samme med kyllingpølser. Da er det da bare høffelig å tilrettelegge for sine gjester. Men om barnet kan få svært alvorlige reaksjoner, eller blir dårlig av små mengder (type, brukt samme bakebolle) foretrekker jeg at  foreldrene sender med trygg mat.

Anonymkode: 5253b...5a5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Så om de er 30stk i en bursdag der det er 2 glutenfri ,1 laktose og 1vegansk. Så skal du lage noe ALLE liker og kan spise?Du skal betale 1000-2000 ekstra i mat for at alt skal gå? for vr ikke dyrt nok med 2500kr allerede?Leie av lokale,godteposer,kaker og mat til alle og tilpasset de som allerede skal ha det ene og det andre. Om det ikke rr andre som har bursdag og kan feire.Og du har det selv.For det er forventet å invitere ALLE jenter eller gutter i klassen! Ok.  Ikke alle er rik..Noen må spare lenge for å få det til.

Anonymkode: 44718...9a4

Her holder det å invitere alle av et kjønn. Trodde det var vanlig de fleste steder?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rart at når mine var små var det veldig få VIRKELIG allergiske barn. Nå per i dag er hver 7 av 10 laktose intolerant, cøliaker, ikke spiser kjøtt, sukker, svin, melk, egg, osv osv.   Jeg har null tro at de fleste barn SOM IKKE har blitt testet hos en pediatrisk allergi spesialist har ekte allergier.  

Da kunne vi kose oss med pølse lømpe som de fleste har gjort de siste 50 år lol. 

Anonymkode: dd327...b07

Lenke til kommentar
Del på andre sider

og vil si en ting til-  de som har barn med SVÆRT alvorlig allergier pleier å lage egen mat til barna slik at de VET hva de spiser.  Så slutt med disse mote diagnoser og la barna få kose seg.  

Anonymkode: dd327...b07

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

2 timer siden, Diamant20 skrev:

Her holder det å invitere alle av et kjønn. Trodde det var vanlig de fleste steder?

ja dkrev det. ALLE JENTER ELLER GUTTER. Ikke begge deler :) Baseskolr. Store klasser. Som ødelegger de koslige hjemmebursdagene som gikk før..

Anonymkode: 44718...9a4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

ja dkrev det. ALLE JENTER ELLER GUTTER. Ikke begge deler :) Baseskolr. Store klasser. Som ødelegger de koslige hjemmebursdagene som gikk før..

Anonymkode: 44718...9a4

Beklager skrivefeil. Dysleksi :)

Anonymkode: 44718...9a4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns det er en selvfølge å i utgangspunktet lage mat alle kan spise. Jeg har heller aldri hørt om noen som inviterer 30 stk. Det kan da umulig være spesielt vanlig, med mindre man er flere som går sammen? 

Men, det jeg virkelig forventer er at foreldre klarer å si fra om allergier! Spesielt når det bes om det i invitasjon og man får påminnelse i tillegg før bursdagen. I én bursdag fikk vi melding sent kvelden før om noe barnet ikke tålte som da var i kaka, så jeg måtte lage en ekstra kake. Og i to andre bursdager vi har hatt har vi oppdaget nøtteallergi fordi barna selv har spurt om de kunne spise ting! Dette har vært snakk om små barn som er levert uten foreldre, og jeg vet nå at hvertfall det ene tilfellet ville endt med sykehus om barnet fikk i seg nøtter. Jeg syns det er helt hårreisende, selvsagt aller mest for barnet. Men også rimelig stressende for de som arrangerer bursdagen, som må ringe foreldre, grave i søpla og lese ingredienslista på kakeposen, lage ny godtepose for det barnet osv. Nøtteallergi er jo noe som stresser de fleste. Og veldig rart foreldrene selv ikke er mer opptatt av både at barnet ikke skal bli sykt, men også at de skal få ha noe å kose seg med de også. Kjedelig å bli sittende der og ikke kunne spise kake f.eks, noe som kunne vært ordnet lett med beskjed på forhånd. 

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

ja dkrev det. ALLE JENTER ELLER GUTTER. Ikke begge deler :) Baseskolr. Store klasser. Som ødelegger de koslige hjemmebursdagene som gikk før..

Anonymkode: 44718...9a4

Leste litt fort, unnskyld. Trodde du skrev alle jentene og guttene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...