Gå til innhold

Økonomi og psykisk helse - trenger råd?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har dessverre på grunn av en rekke traumatiske hendelser de siste årene pådratt meg en depresjon, med angst. Jeg har nettopp en frivillige innleggelse bak meg og skal gå i terapi. Jeg er en person som har god kunnskap om økonomi og som har litt sparing. Men nå kjenner jeg at dette er litt vanskelig, av to årsaker. 

1. Disse 14 dagene jeg ble innlagt gikk jeg fra tre regninger i helsevesenet - to fordi automaten ikke tok Mastercard (jeg skalv for mye på hendene til å overføre penger på mitt VISA og ga opp). Og en regning er jeg ikke riktig sikker på hva er, men her mangler jeg første regning og purring, og fikk inkassovarsel. Melin Collector hadde ikke oppdatert min kontaktinfo, så hvor disse er vet jeg ikke. Altså, jeg klarer ikke å følge med eller jeg klarer ikke å håndtere nettbank og kort under tidspress. Jeg skjelver og kan få angstanfall om jeg presser. Slik har jeg det med papirgiro. Alt som ligger på avtalegiro og e-faktura er jo greit. 

2. Jeg har en trang til å bruke penger på meg selv. Som snop. Og ting. Jeg har så lett nå for å tenke at jeg kan bare bruke penger nå som jeg er så deppa. At jeg kan fikse dette i stedet senere, det med minus på kontoen. Jeg bryr meg ikke, men det gjør jeg jo. En depresjon blir jo ikke bedre av å rote til økonomien min. 

Jeg har ikke ent opp i Luksusfellen enda, og har ikke kredittgjeld eller inkasso. Men jeg ser at jeg har tendenser til å behandle min økonomi på en dårlig måte akkurat nå, der jeg verken klarer å følge med på regninger og jeg har lyst til å bruke for mange penger. 

Har dere noen gode råd rundt økonomistyring når man har en depresjon? Før det går galt? 

Anonymkode: db3b7...001

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ingen råd desverre, men forstår litt hva du snakker om og føler med deg...

Anonymkode: 74229...929

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja, ødela økonomien i hypoman fase. fått rydda opp nå. men, så bortkasta tid etterpå med dårlig råd for å rydde opp i rotet jeg lagde for meg selv. 

jeg vet ikke om det er mulig å be om forvaltning til du er litt mer i vater? 

Anonymkode: 35d41...eaa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

ja, ødela økonomien i hypoman fase. fått rydda opp nå. men, så bortkasta tid etterpå med dårlig råd for å rydde opp i rotet jeg lagde for meg selv. 

jeg vet ikke om det er mulig å be om forvaltning til du er litt mer i vater? 

Anonymkode: 35d41...eaa

Jeg vet ikke. Jeg ble spurt under innleggelsen om jeg hadde kontroll på økonomien. Og det har man jo når man er innlagt, ingenting å bruke penger på - men det er nå når jeg er utskrevet at jeg ser at jeg ikke fikser det. Så kanskje jeg må undersøke dette med forvaltning. Jeg skal også utredes for å se om jeg er bipolar, så min tendens til å tenke at det ikke er så nøye med de pengene kan kanskje komme fra en slik diagnose? Jeg kjenner det hjelper å skrive litt om dette. Jeg skal se på forvaltning av ett eller annet slag. 

TS

Anonymkode: db3b7...001

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Monsieur Beau
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har dessverre på grunn av en rekke traumatiske hendelser de siste årene pådratt meg en depresjon, med angst. Jeg har nettopp en frivillige innleggelse bak meg og skal gå i terapi. Jeg er en person som har god kunnskap om økonomi og som har litt sparing. Men nå kjenner jeg at dette er litt vanskelig, av to årsaker. 

1. Disse 14 dagene jeg ble innlagt gikk jeg fra tre regninger i helsevesenet - to fordi automaten ikke tok Mastercard (jeg skalv for mye på hendene til å overføre penger på mitt VISA og ga opp). Og en regning er jeg ikke riktig sikker på hva er, men her mangler jeg første regning og purring, og fikk inkassovarsel. Melin Collector hadde ikke oppdatert min kontaktinfo, så hvor disse er vet jeg ikke. Altså, jeg klarer ikke å følge med eller jeg klarer ikke å håndtere nettbank og kort under tidspress. Jeg skjelver og kan få angstanfall om jeg presser. Slik har jeg det med papirgiro. Alt som ligger på avtalegiro og e-faktura er jo greit. 

2. Jeg har en trang til å bruke penger på meg selv. Som snop. Og ting. Jeg har så lett nå for å tenke at jeg kan bare bruke penger nå som jeg er så deppa. At jeg kan fikse dette i stedet senere, det med minus på kontoen. Jeg bryr meg ikke, men det gjør jeg jo. En depresjon blir jo ikke bedre av å rote til økonomien min. 

Jeg har ikke ent opp i Luksusfellen enda, og har ikke kredittgjeld eller inkasso. Men jeg ser at jeg har tendenser til å behandle min økonomi på en dårlig måte akkurat nå, der jeg verken klarer å følge med på regninger og jeg har lyst til å bruke for mange penger. 

Har dere noen gode råd rundt økonomistyring når man har en depresjon? Før det går galt? 

Anonymkode: db3b7...001

1. Du er jo klar over problemet og risikoen som er tilstedet. Det er kjempebra og du er allerede på god vei til å endre dit forhold til økonomi. At du forteller oss om det og snakker om det hjelper deg.

2. Spør om hjelp. Spør en venn eller familiehjelp, ta det opp med psykologen om du har. Det er ikke flaut å spørre om hjelp, det er en styrke som er med på å gjøre deg frisk. 

3. Det du utsetter og bekymrer deg for er med på å gi deg mer angst. Du vil føle mestring og en god følelse dersom du betaler en regning når du skal. 

4. Det er mange som bruker penger for å føle seg bedre. Det gir en god følelse der og da men den gode følelsen er veldig kortvarig. Angeren av å ha sløst bort pengene sine med de konsekvensene det medfører gir bare mer bekymring og angst. Derfor, følg denne regelen: Dersom du har lyst å kjøpe noe så gå hjem og tenk på den en dag. Er det fortsatt en god ide i morgen så er det greit å kjøpe. Du kan også legge kortet fra deg hjemme. Roma ble ikke bygget på en dag. Det tar tid å endre seg. Tenk at du skal øve deg på bli flinkere med økonomi. Det er faktisk gøy å ha kontroll på egen øknomi. Du vil oppleve mestring og en god følelse. 

Vil du snakke om angst? Jeg har hatt angst og depresjon i store deler av livet. Du kan sende meg et pm om du har lyst. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Jeg vet ikke. Jeg ble spurt under innleggelsen om jeg hadde kontroll på økonomien. Og det har man jo når man er innlagt, ingenting å bruke penger på - men det er nå når jeg er utskrevet at jeg ser at jeg ikke fikser det. Så kanskje jeg må undersøke dette med forvaltning. Jeg skal også utredes for å se om jeg er bipolar, så min tendens til å tenke at det ikke er så nøye med de pengene kan kanskje komme fra en slik diagnose? Jeg kjenner det hjelper å skrive litt om dette. Jeg skal se på forvaltning av ett eller annet slag. 

TS

Anonymkode: db3b7...001

Hei, ab fra over her, som sa jeg ikke egentlig hadde noen råd å komme med...

Jeg har hatt en nær slektning som var bipolar, og nettopp den holdningen og bruken av penger var et ganske klassisk tegn på en manisk/hypomanisk fase..

Jeg kjenner litt av tendensene i meg selv også, og tankegangen bak det.

Så jeg syns absolutt du burde utredes for bipolar, og hvis du er innlagt nå (?) så er jo dette en gylden mulighet til å ta det opp!

Anonymkode: 74229...929

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

@Monsieur Beau takk for mange gode råd, jeg skal lese svaret ditt flere ganger. Jeg tenkte på dette med å forhindre kjøp og bruk, at jeg kanskje skal låse inn kortene mine i boden i kjelleren. At kanskje turen ned dit får meg til å stoppe litt opp og tenke meg om. 

Takk for at du tilbyr deg å prate - kanskje jeg sender deg pm :) 

AB 74229..929 Nå er jeg utskrevet, men skal få en psykolog som både skal ta seg av traumet og se nærmere på om jeg er bipolar. Jeg har fått beskjed om at behandlingen starter senest 15.05. Så frem til da må jeg virkelig skjerpe meg og ikke rote ting til. 

TS

Anonymkode: db3b7...001

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har dessverre på grunn av en rekke traumatiske hendelser de siste årene pådratt meg en depresjon, med angst. Jeg har nettopp en frivillige innleggelse bak meg og skal gå i terapi. Jeg er en person som har god kunnskap om økonomi og som har litt sparing. Men nå kjenner jeg at dette er litt vanskelig, av to årsaker. 

1. Disse 14 dagene jeg ble innlagt gikk jeg fra tre regninger i helsevesenet - to fordi automaten ikke tok Mastercard (jeg skalv for mye på hendene til å overføre penger på mitt VISA og ga opp). Og en regning er jeg ikke riktig sikker på hva er, men her mangler jeg første regning og purring, og fikk inkassovarsel. Melin Collector hadde ikke oppdatert min kontaktinfo, så hvor disse er vet jeg ikke. Altså, jeg klarer ikke å følge med eller jeg klarer ikke å håndtere nettbank og kort under tidspress. Jeg skjelver og kan få angstanfall om jeg presser. Slik har jeg det med papirgiro. Alt som ligger på avtalegiro og e-faktura er jo greit. 

2. Jeg har en trang til å bruke penger på meg selv. Som snop. Og ting. Jeg har så lett nå for å tenke at jeg kan bare bruke penger nå som jeg er så deppa. At jeg kan fikse dette i stedet senere, det med minus på kontoen. Jeg bryr meg ikke, men det gjør jeg jo. En depresjon blir jo ikke bedre av å rote til økonomien min. 

Jeg har ikke ent opp i Luksusfellen enda, og har ikke kredittgjeld eller inkasso. Men jeg ser at jeg har tendenser til å behandle min økonomi på en dårlig måte akkurat nå, der jeg verken klarer å følge med på regninger og jeg har lyst til å bruke for mange penger. 

Har dere noen gode råd rundt økonomistyring når man har en depresjon? Før det går galt? 

Anonymkode: db3b7...001

Flere tråder på forumet og flere innlegg på tv2.no samt på tv viser at Melin Collector skal man være veldig frisk for å holde orden på. Firmaet skal hjelpe legene å få inn sin "lønn", samtidig skyr de ingen midler for å få tak i syke mennerskers penger. De driver i tillegg både innkreving av 99,9 % av legers pasientbetaling og inkassovirksomhet av samme midler. Dette har de, i tillegg til sine metoder, fått krass kritikk for. Derfor vær særdeles nøye med å betale disse fakturaene i tide. Ellers løper beløpene i fri gallopp. Avtalefaktura eller efaktura er ikke mulig hos Melin. Ikke uten grunn, fordi de da ikke kan kreve inn gebyrer. De vil da også, høyst sannsynlig, få inn langt mer penger og rent firmamessig tape inntjening. 

Du bør og gjøre behandleren din oppmerksom på dine økonomiske problemer i tilknytning dine psykiske vansker. Har du en venninne eller familie som kan hjelpe deg med å holde orden på økonomien din med at dere en dag i uken setter av tid til å gjennomgå og få betalt fakturaer m.m.? 

Alternativet kan være at de frivillig får Nav til å sette deg under forvaltning. Da er Nav ansvarlig for at du får betalt regningene dine. 

Du fremstår fornuftig, ikke mist hele fornuften din og bruk mer penger enn du har. Alle vet at en dag så går det ikke lenger, og at det krever mye arbeid å få orden på økonomisk underskudd. Håper ting ordner seg for deg.

Anonymkode: 0d426...fb3

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vet ikke. Jeg ble spurt under innleggelsen om jeg hadde kontroll på økonomien. Og det har man jo når man er innlagt, ingenting å bruke penger på - men det er nå når jeg er utskrevet at jeg ser at jeg ikke fikser det. Så kanskje jeg må undersøke dette med forvaltning. Jeg skal også utredes for å se om jeg er bipolar, så min tendens til å tenke at det ikke er så nøye med de pengene kan kanskje komme fra en slik diagnose? Jeg kjenner det hjelper å skrive litt om dette. Jeg skal se på forvaltning av ett eller annet slag. 

TS

Anonymkode: db3b7...001

Ønsker du å bli satt under frivillig dorvaltning så kontakter du den Navenheten du tilhører. Forvaltning kan man frivillig be om når økonomien er noe man føler man trenger hjelp til. Forvaltning kan avsluttes når du ber om det. 

Forvaltning sorterer under det som før het sosialkontor nå Nav.

Anonymkode: 0d426...fb3

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal avspore litt og si noe om de tre fakturaene fra Melin Collectors. 

De to første har jeg det greit med - gebyr fikk jeg da jeg ikke fikk til å betale de på stedet. Men så er det den som kom som inkassovarsel.

Her ser jeg at mitt etternavn er pikenavnet mitt. Så sjekker sjekker pasientsky: riktig navn. Jeg sjekker folkeregisteret: riktig navn. Jeg ringer legekontoret: riktig navn. Jeg ringer Melin og sier de har feil navn på meg og om de kan oppdatere det. Nei, sier de, det må ditt fastlegekontor gjøre.

Jeg ringer dit igjen, og de sier som sant er: her har alt vært riktig lenge, kanskje det tar tid for Melin å oppdatere? Jeg ringer Melin igjen: alt skal være riktig sier jeg, kan ikke dere bare oppdatere? Nei, sier de. Men dere har jo mitt telefonnummer, dere ser jo hva jeg heter. Nei, sier Melin, vi må få det fra legekontoret. Så jeg sender skjermdump av faktura til fastlegen i pasientsky: men hun sier hun har oppdatert min kontaktinfo for lenge siden. Så når det er slik, kan jeg ikke gå fra regning flere ganger. Det har jeg forstått, og Melin er tungt. Lang telefonkø har de også. 

Jeg skal ta kontakt med NAV over helga og be om hjelp før jeg roter meg opp i trøbbel. Jeg eier en leilighet og det er den jeg er redd for å miste. 

TS 

 

Anonymkode: db3b7...001

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skal avspore litt og si noe om de tre fakturaene fra Melin Collectors. 

De to første har jeg det greit med - gebyr fikk jeg da jeg ikke fikk til å betale de på stedet. Men så er det den som kom som inkassovarsel.

Her ser jeg at mitt etternavn er pikenavnet mitt. Så sjekker sjekker pasientsky: riktig navn. Jeg sjekker folkeregisteret: riktig navn. Jeg ringer legekontoret: riktig navn. Jeg ringer Melin og sier de har feil navn på meg og om de kan oppdatere det. Nei, sier de, det må ditt fastlegekontor gjøre.

Jeg ringer dit igjen, og de sier som sant er: her har alt vært riktig lenge, kanskje det tar tid for Melin å oppdatere? Jeg ringer Melin igjen: alt skal være riktig sier jeg, kan ikke dere bare oppdatere? Nei, sier de. Men dere har jo mitt telefonnummer, dere ser jo hva jeg heter. Nei, sier Melin, vi må få det fra legekontoret. Så jeg sender skjermdump av faktura til fastlegen i pasientsky: men hun sier hun har oppdatert min kontaktinfo for lenge siden. Så når det er slik, kan jeg ikke gå fra regning flere ganger. Det har jeg forstått, og Melin er tungt. Lang telefonkø har de også. 

Jeg skal ta kontakt med NAV over helga og be om hjelp før jeg roter meg opp i trøbbel. Jeg eier en leilighet og det er den jeg er redd for å miste. 

TS 

 

Anonymkode: db3b7...001

Jeg fortsetter din angivelige avsporing. Jeg mener ikke at du avsporer. Melin er det mange som har problemer med, akkurat slik du skriver.

Jeg vil anbefale deg å snakke med legen elelr de andre ansatte på legekontoret når du har problemer med å få brukt kort/automaten for å få betalt. Leger er også pålagt å ta imot kontant betaling. Så har du muligheter til å ta utmpenger før du kommer til legen, så skal du kunne legge fra deg pengene og slippe unna automaten og hele Melin. 

Og Melin og adresser? Det er bare rot, nøyaktig slik du godt beskriver. :lillesky2:

Anonymkode: 0d426...fb3

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg fortsetter din angivelige avsporing. Jeg mener ikke at du avsporer. Melin er det mange som har problemer med, akkurat slik du skriver.

Jeg vil anbefale deg å snakke med legen elelr de andre ansatte på legekontoret når du har problemer med å få brukt kort/automaten for å få betalt. Leger er også pålagt å ta imot kontant betaling. Så har du muligheter til å ta utmpenger før du kommer til legen, så skal du kunne legge fra deg pengene og slippe unna automaten og hele Melin. 

Og Melin og adresser? Det er bare rot, nøyaktig slik du godt beskriver. :lillesky2:

Anonymkode: 0d426...fb3

Det var en god idé!  Jeg skal ta ut kontanter å ha liggende slik at jeg får betalt for meg uten å måtte forholde meg til maskinene. Takk! Jeg skal også ta dette opp med fastlegen og vise henne faktura, at det er feil navn på den. Da forstår hun nok. 

Jeg sitter også med en følelse av at Melin Collector spekulerer i gebyrer. På mitt sykehus står automaten i inngangen, der det er masse bråk og støy. Jeg forsøkte å bruke den, men kjente panikken nærme seg, så jeg ga opp. Gebyr. 

Automaten tar heller ikke annet en VISA-kort. Før jeg ble syk brukte jeg Eurobonuskort til det meste (for poeng, har aldri hatt gjeld) slik at jeg har sjeldent penger på VISA. Gebyr. 

Melin Collectors ser ut til utnytte tidsrommet mellom kontaktinformasjonsbytte. En nær venn av meg fikk slike problemer som meg etter adressebytte - det ble ikke oppdatert. Gebyr.

Tusen takk gode mennesker - det var godt for meg å skrive ned mine bekymringer. Jeg skal bestille time hos fastlege og fortelle om mine bekymringer og be om å få betale kontant frem til jeg blir frisk. Og så skal jeg ta kontakt med NAV for å høre hva de kan tilby. Akkurat nå, etter at jeg har skrevet med dere, føler jeg at dette skal jeg klare. Men jeg skal likevel finne ut av dette om jeg skulle bli verre igjen. Om det er bipolar jeg er, bør jeg følge godt med på det med penger. 

TS 

Anonymkode: db3b7...001

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Pass på at kortkonto ikke inneholder mer enn du kan bruke akkurat den dagen. Da gjør du impulskjøp litt vanskeligere.

Lykke til TS. Jeg er helt sikker på at du beholder kontrollen så lenge du er så bevisst på problemet som du er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Føler du deg bedre ved bruk av penger, eller når du har nye ting når du er deprimert? Tror det koker ned til at man må innse at shoppingen eller sukkeret man får i kroppen ikke gjør ting bedre på lang sikt, og at det bare er bedøvelse der og da. Det blir egentlig ikke bedre av å spise den sjokoladen eller kjøpe en ny genser, for i morgen er den vonde følelelsen der igjen helt til man får jobbet seg igjennom problemene.

Anonymkode: 18987...508

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går du i behandling? Ser du skriver at du har vært innlagt. De fleste behandlingssteder har sosionomer tilknyttet som kan være behjelpelig med din økonomiske situasjon. Anbefaler deg å sjekke ut den muligheten. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Føler du deg bedre ved bruk av penger, eller når du har nye ting når du er deprimert? Tror det koker ned til at man må innse at shoppingen eller sukkeret man får i kroppen ikke gjør ting bedre på lang sikt, og at det bare er bedøvelse der og da. Det blir egentlig ikke bedre av å spise den sjokoladen eller kjøpe en ny genser, for i morgen er den vonde følelelsen der igjen helt til man får jobbet seg igjennom problemene.

Anonymkode: 18987...508

Både ja og nei. Jeg kan gi noen eksempler. 

Først er det disse gebyrene. Det koster 59,- per regning. Så er det det at jeg ikke klarer å sitte blant andre mennesker å vente på pasientreise, og ender med å betale drosje sjøl. Det blir 500,- hver gang. Så sliter jeg veldig med å spise og svelge, så jeg kjøper kun osteloff og annen myk mat. Så maten koster meg mer enn før. Jeg vet ikke hvor mye. Det er mye slikt, der jeg velger en dyrere løsning enn da jeg var frisk. 

Så kommer utgifter til ting. Gjør Yoga sier helsevesenet. Så bestiller jeg matte på impuls. Jeg finner en bok om depresjon der jeg var innlagt. Jeg ender med å bestille den også. Sånne ting. 

Så er det "stakkars meg utgiftene"; brus, sjokolade og potetgull - som ikke er vanskelig å få i seg. Her har det gått MYE! Huff. 

Til sammen blir det veldig dyrt å være syk for meg. Jeg har lett for tenke: - jeg kan få angst, jeg tar en dyrere løsning. Jeg trenger disse tingene for å bli frisk, jeg kjøper de. Jeg klarer ikke å spise, jeg må ha god mat. Jeg tenker ikke slik når jeg er frisk. 

2 timer siden, veraa94 skrev:

Går du i behandling? Ser du skriver at du har vært innlagt. De fleste behandlingssteder har sosionomer tilknyttet som kan være behjelpelig med din økonomiske situasjon. Anbefaler deg å sjekke ut den muligheten. 

Jeg har fått brev om at jeg får inn innen 15 mai. Jeg håper jo på før da. Jeg vet ikke om det er mulig å få sosionom før det? Jeg kan ringe de å høre. 

TS

Anonymkode: db3b7...001

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har dessverre på grunn av en rekke traumatiske hendelser de siste årene pådratt meg en depresjon, med angst. Jeg har nettopp en frivillige innleggelse bak meg og skal gå i terapi. Jeg er en person som har god kunnskap om økonomi og som har litt sparing. Men nå kjenner jeg at dette er litt vanskelig, av to årsaker. 

1. Disse 14 dagene jeg ble innlagt gikk jeg fra tre regninger i helsevesenet - to fordi automaten ikke tok Mastercard (jeg skalv for mye på hendene til å overføre penger på mitt VISA og ga opp). Og en regning er jeg ikke riktig sikker på hva er, men her mangler jeg første regning og purring, og fikk inkassovarsel. Melin Collector hadde ikke oppdatert min kontaktinfo, så hvor disse er vet jeg ikke. Altså, jeg klarer ikke å følge med eller jeg klarer ikke å håndtere nettbank og kort under tidspress. Jeg skjelver og kan få angstanfall om jeg presser. Slik har jeg det med papirgiro. Alt som ligger på avtalegiro og e-faktura er jo greit. 

2. Jeg har en trang til å bruke penger på meg selv. Som snop. Og ting. Jeg har så lett nå for å tenke at jeg kan bare bruke penger nå som jeg er så deppa. At jeg kan fikse dette i stedet senere, det med minus på kontoen. Jeg bryr meg ikke, men det gjør jeg jo. En depresjon blir jo ikke bedre av å rote til økonomien min. 

Jeg har ikke ent opp i Luksusfellen enda, og har ikke kredittgjeld eller inkasso. Men jeg ser at jeg har tendenser til å behandle min økonomi på en dårlig måte akkurat nå, der jeg verken klarer å følge med på regninger og jeg har lyst til å bruke for mange penger. 

Har dere noen gode råd rundt økonomistyring når man har en depresjon? Før det går galt? 

Anonymkode: db3b7...001

Ta deg sammen og ikke bruk penger du ikke har. Du vet jo at du ødelegger livet ditt da.

Anonymkode: bdc8f...34e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ta deg sammen og ikke bruk penger du ikke har. Du vet jo at du ødelegger livet ditt da.

Anonymkode: bdc8f...34e

Hvorfor finner du det nødvendig å skrive dette til meg? Jeg ber om råd - og be en deprimert person om å ta seg sammen er bortkasta. For så enkelt er det ikke. Det er knapt et råd. 

TS 

Anonymkode: db3b7...001

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

 

Jeg har fått brev om at jeg får inn innen 15 mai. Jeg håper jo på før da. Jeg vet ikke om det er mulig å få sosionom før det? Jeg kan ringe de å høre. 

TS

Anonymkode: db3b7...001

Der er jeg litt usikker, men tenker det er verdt en sjanse. I verste fall får du et nei, men da vil muligheten by seg på ny når du har startet opp i behandling. 

Lykke til!

 

Edit: Forresten, har du kontakt med NAV? Det arbeider sosionomer ved NAV, så kanskje det kan være et alternativ å ta kontakt med de for veiledning og hjelp. 

Endret av veraa94
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Både ja og nei. Jeg kan gi noen eksempler. 

Først er det disse gebyrene. Det koster 59,- per regning. Så er det det at jeg ikke klarer å sitte blant andre mennesker å vente på pasientreise, og ender med å betale drosje sjøl. Det blir 500,- hver gang. Så sliter jeg veldig med å spise og svelge, så jeg kjøper kun osteloff og annen myk mat. Så maten koster meg mer enn før. Jeg vet ikke hvor mye. Det er mye slikt, der jeg velger en dyrere løsning enn da jeg var frisk. 

Så kommer utgifter til ting. Gjør Yoga sier helsevesenet. Så bestiller jeg matte på impuls. Jeg finner en bok om depresjon der jeg var innlagt. Jeg ender med å bestille den også. Sånne ting. 

Så er det "stakkars meg utgiftene"; brus, sjokolade og potetgull - som ikke er vanskelig å få i seg. Her har det gått MYE! Huff. 

Til sammen blir det veldig dyrt å være syk for meg. Jeg har lett for tenke: - jeg kan få angst, jeg tar en dyrere løsning. Jeg trenger disse tingene for å bli frisk, jeg kjøper de. Jeg klarer ikke å spise, jeg må ha god mat. Jeg tenker ikke slik når jeg er frisk. 

Jeg har fått brev om at jeg får inn innen 15 mai. Jeg håper jo på før da. Jeg vet ikke om det er mulig å få sosionom før det? Jeg kan ringe de å høre. 

TS

Anonymkode: db3b7...001

Men kjære deg, da, ts, alt dette finnes der mange bedre løsninger på. 

Jeg foreslår at du samler alt du har skrevet her om hvordan du har det og hvilke løsninger du i hurtige vendinger velger fordi sykdommen din vanskeliggjør at du mestrer det som er forventet av folk felst at du skal mestre som pasient. Ingen passer alltid inn i ett A4 oppsett. Noen ganger må vi ta en sving utenom regler og oppsatte forventninger. 

Gebyrene er det ikke så mye å gjøre med, bortsett fra å få hjelp med automaten eller å få personalet til å ta i mot penger i kontanter fordi du ikke klarer automatrn slik som vi har diskutert over. 

Men drosje på kr. 500 det skal du ikke trenge å blakke deg på, når sykdommer lager krøll for deg. 

Noen ganger er det tilstrekkelig at legen stempler og skriver at du ikke kan vente på bestilt drosje eller det som skjer i ditt tilfelle. Samkjøring kan du ikke vente på av medisinske grunner, den ser vel vi alle? Legen kan også utstyre deg med en papirrekvisisjon, som du gir til drosjesjåføren og så bare betaler egenandel, som igjen skal inn til oppsamling av frikort. Frikortbeløpet er kr. 2 369 i 2019. 

Du er helt pokka nødt til å få hjelp på dette området! 

Når du har så store problemer med spising så er der også muligheter for å søke om at du kan få ernæringsprodukter på blå resept. Med forbehold om at vi ikke trenger å vite diagnosen din, og heller ikke vet den. Snakk med legen din. 

Er ting vanskelig og krøkkete for deg, så har du også Pasient og brukerombudet i fylket du bor i. De skal hjelpe med å påse at du får den hjelpen du trenger. Typisk her et at de bør kunne hjelpe deg med løsninger på taxiproblemet du har. Jeg håper du har tatt vare på kvitteringer? 

Klarer du ikke forklare andre alt hva du strever med, så sett deg ned og skriv. Eller ta utskrift av det du her har skrevet og de svarene og forslagene til løsning du her har fått. Skrive er du flink til. Ta papiret med til lege, behandler, Nav og alle andre steder du kan få hjelp. Husk at du slal være frisk for å være syk. Ønsker nesten at du bodde i nærheten slik at jeg kunne hjulpet deg mer, for slik skal ingen måtte ha det. 

Anonymkode: 0d426...fb3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...