Gå til innhold

Kommunevalget 2019


Gjest Gregor Clegane

Valget 2019  

42 stemmer

  1. 1. Hvem skal du stemme på?

    • Rødt (R)
      4
    • Sosialistisk venstreparti (SV)
      3
    • Arbeiderpartiet (AP)
      4
    • Miljøpartiet de Grønne (MDG)
      1
    • Senterpartiet (SP)
      15
    • Kristelig folkeparti (KRF)
      0
    • Venstre (V)
      0
    • Høyre (H)
      6
    • Fremskrittspartiet (FRP)
      7
    • Helsepartiet (HP)
      0
    • En lokal valgliste
      0
    • Et annet parti ikke nevnt
      2


Anbefalte innlegg

Gjest Gregor Clegane

Noen som allerede har bestemt hva de skal stemme? Hvordan ser det politiske styret ut i din hjemkommune? Har de greid seg bra? Spesielle ting du ønsker mer fokus på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ap og KrF har hatt makta et par perioder, de fører en politikk som tar mest hensyn til sentrum i kommunen. Sp og Frp representerer utkantene, mens H vingler. For meg vil det nok bli det en blanding av personer fra Sp- og Frp-listene. Lokalpolitikk og rikspolitikk er to helt ulike verdener! 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest NotYou

Kommer til å stemme høyre eller senterpartiet. SP sitter med makta i dag, og vi har hatt borgelig styre i mange år. Stortingsvalg ønsker jeg ikke borgelig, men i kommunen fungerer deg best, syns jeg. Kommer arbeiderpariet til makta så vil de innføre eiendomsskatt, og den vil jeg aller helst slippe unna. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne gangen skal jeg gjøre som folk flest, stemme uten å vite hvorfor, jeg skal bli en del av saueflokken, og så får jeg se hvordan det blir, magefølelsen sier SP, tidligere har det vært FRP. Tror jeg vil trives mer som sau, da lurer en seg selv, isteden for å bli lurt av andre, det er kanskje bedre, hvem vet. Samme kan det være. Aner ingenting om kommunal politikk uansett jeg, tror det er noen aper som troller her i byen, men har ikke satt meg inn i det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

20 timer siden, Gregor Clegane skrev:

Noen som allerede har bestemt hva de skal stemme? Hvordan ser det politiske styret ut i din hjemkommune? Har de greid seg bra? Spesielle ting du ønsker mer fokus på?

Kommunen er styrt av venstresiden idag. Kunne stemt Høyre for å få de vekk, men klarer ikke helt å se at de står for noen ny politikk. Så blir nok helst til at jeg stemmer blankt, om ikke Liberalistene klarer å stille liste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke AP, SV, Rødt, V, Krf og i hvert fall ikke MDG.

Resten.... vet ikke. Kanskje jeg blir sofavelger. AP styrer her i byen, jeg stemmer kanskje på noe bare for å være mot AP.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal stemme på Senterpartiet.  Det gjorde jeg også ved forrige valg. 

Opplever at distriktene blir oversett.  De fleste partiene er mest opptatt av byene på alle måter.  Der bor de fleste, men skal det være slik at vi andre må flytte dit for å oppnå de samme goder?  Nei, synes jeg. 
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trenger et parti som vil ha Norge ut av Paris-avtalen, Compact for Global Migration og Agenda 2030.

Helt ut av FN ville vært best. FN er ødelagt av tredje verden land som jobber for at deres borgere skal til Europa og sende penger hjem, mens Europa blir fattigere. Og for at Europa skal bygge ned sin industri mens u-landene bygger mer kullkraftverk enn noen sinne. For ikke å snakke om alle de muslimske landene, som vil ha slutt på all religionskritikk.

https://www.thegwpf.com/marcel-crock-a-historic-victory-for-hollands-climate-sceptics-party/

Quote

Forum for Democracy became the biggest party by winning 13 seats in the Senate (out of a total of 75). For the first time since 1917 a new party – FvD was only founded in 2016 – was able to win these elections.

Climate change was a central theme in the elections and the historic victory seems to be a clear signal that Dutch voters increasingly reject the government plans for more ambitious and more costly climate policies. Baudet strongly opposes these plans.

 

Quote

However, Baudet, whose party won two seats in Parliament in the 2017 general elections, heavily criticized the climate package, saying it was far too costly and would attain a reduction in global temperature of only 0.0003 degree Celsius by 2100. He also announced he intends to leave the Paris Agreement, just like US President Trump did shortly after he entered the White House.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er usikker på hvem jeg skal stemme på, men jeg skal stemme. Forrige kommunevalg stemte jeg på Høyre. Det er Høyre som har ordføreren her hvor jeg bor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I min kommune er Arbeiderpartiet det eneste med en ordførerkandidat som er hel ved. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 hours ago, ops2 said:

Jeg trenger et parti som vil ha Norge ut av Paris-avtalen, Compact for Global Migration og Agenda 2030.

Helt ut av FN ville vært best. FN er ødelagt av tredje verden land som jobber for at deres borgere skal til Europa og sende penger hjem, mens Europa blir fattigere. Og for at Europa skal bygge ned sin industri mens u-landene bygger mer kullkraftverk enn noen sinne. For ikke å snakke om alle de muslimske landene, som vil ha slutt på all religionskritikk.

https://www.thegwpf.com/marcel-crock-a-historic-victory-for-hollands-climate-sceptics-party/

 

 

Hva har dette med kommunevalget å gjøre?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Misliker egentlig kommunevalg. Jeg kommer opprinnelig fra Oslo og bor nå i en kommune rett utenfor. Kanskje dette er noe av årsaken til at jeg ikke er like "brennede opptatt" av lokale saker som mange fra Distrikts-Norge.

Engasjerer meg mer for ideologiene enn ungdomshus og hvor det nye sheriff-kontoret skal ligge. Det er synd. Hadde vært artig å være interessert, men klarer ikke å få opp entusiasmen. 

Ønsker skifte i Oslo. Men kan ikke stemme for Oslo denne gangen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

17 hours ago, ops2 said:

Jeg trenger et parti som vil ha Norge ut av Paris-avtalen, Compact for Global Migration og Agenda 2030.

Snakker vi ikke om kommunevalg?

11 hours ago, MortenMinstelønn said:

Engasjerer meg mer for ideologiene enn ungdomshus og hvor det nye sheriff-kontoret skal ligge. Det er synd

Dette er ofte ideologiene i praksis. Hvordan det faktisk kommer til å fungere lokalt. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 hours ago, SVK said:

Hva har dette med kommunevalget å gjøre?

Det forklarer hvorfor det er så hardt for meg å stemme på et parti, siden uansett hva jeg stemmer på, så støtter deres parti i storting og regjering alt jeg ikke vil ha mer av. Hvorfor skal jeg bry meg med å stemme på det partiet i kommunevalget da?

Jeg vet det er et kommunevalg, men det er de samme partiene, med samme partiprogrammer, som i stortingsvalget.

Så.... det var bare litt ønsketenking fra min side, og forsøk på å forklare hva jeg er misfornøyd med.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Madame Butterfly skrev:

Dette er ofte ideologiene i praksis. Hvordan det faktisk kommer til å fungere lokalt. 

Synes ikke det, jeg. Det blir for ofte navlebeskuende hvor man legger prinsipper på hylla for å få til en enkeltsak. I mindre kommuner stemmer jo innimellom representanter fra SV og FRP det samme fordi en enkelt sak betyr så mye at politikk blir glemt.

Kanskje det er fint. Nært og konkret.

Har aldri bodd på et lite sted. Kanskje hvis jeg hadde gjort det, hadde jeg tenkt annerledes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...