AnonymBruker Skrevet 16. mars 2019 #1 Skrevet 16. mars 2019 Koht skriver et innlegg på aftenposten om behandling i helsevesenet når man har kreft. Jeg får ikke lest den fordi den er bak en paywall, men det utsnittet jeg ser er slik: Hei, det er Bjørg her. Jeg er din sykepleier, du kan alltid nå meg på dette nummeret, og hvis ikke jeg er her, er det Anniken eller Mette som svarer. Ring, ring. – Hei, jeg heter Toril, jeg er sosionom på kreftavdelingen. Alle praktiske ting, du vet sykemelding og NAV og sånt, kan du overlate til meg. Ring, ring. - Hei, det er Greta som ringer, jeg er kognitiv terapeut. Mange syntes det er vanskelig å komme ut av negative tankemønstre når de får kreft. https://www.aftenposten.no/amagasinet/i/7lE3mW/Christine-Koht-Som-kreftsyk-bader-du-i-kjarlighet-Det-er-tommel-opp-og-hjerter-over-alt Men jeg lurer på noe, er dette egentlig vanlig behandling når man er kreftsyk? Jeg lurer på om dette er mer behandling man får om men er rik eller berømt eller begge deler. Jeg mistenker at flere er ivrige på å stille opp når det gjelder en slik person, enn mannen i gata. Lurer på om hun kanskje er litt naiv her, når det gjelder kreft vs status mtp behandling hun får. Hvor mange her har fått så mye oppmerksomhet og oppfølging når de har hatt kreft eller andre alvorlige sykdommer? Anonymkode: 925db...c47
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2019 #2 Skrevet 16. mars 2019 Berømmelsen kan absolutt være en faktor, men en annen viktig faktor som bestemmer hvor mye du får av den typen hjelp og støtte er hvor du bor. Dvs. hvilken kommune, ikke hva slags strøk du bor i. For det er dessverre stor forskjell på hvilket tilbud de forskjellige kommunene har. Se bare på en ting som kreftkoordinator - dette er jo noe hver kommune "skal" ha, men virkeligheten er dessverre en helt annen. Anonymkode: c53ff...501