AnonymBruker Skrevet 16. mars 2019 #1 Skrevet 16. mars 2019 Koht skriver et innlegg på aftenposten om behandling i helsevesenet når man har kreft. Jeg får ikke lest den fordi den er bak en paywall, men det utsnittet jeg ser er slik: Hei, det er Bjørg her. Jeg er din sykepleier, du kan alltid nå meg på dette nummeret, og hvis ikke jeg er her, er det Anniken eller Mette som svarer. Ring, ring. – Hei, jeg heter Toril, jeg er sosionom på kreftavdelingen. Alle praktiske ting, du vet sykemelding og NAV og sånt, kan du overlate til meg. Ring, ring. - Hei, det er Greta som ringer, jeg er kognitiv terapeut. Mange syntes det er vanskelig å komme ut av negative tankemønstre når de får kreft. https://www.aftenposten.no/amagasinet/i/7lE3mW/Christine-Koht-Som-kreftsyk-bader-du-i-kjarlighet-Det-er-tommel-opp-og-hjerter-over-alt Men jeg lurer på noe, er dette egentlig vanlig behandling når man er kreftsyk? Jeg lurer på om dette er mer behandling man får om men er rik eller berømt eller begge deler. Jeg mistenker at flere er ivrige på å stille opp når det gjelder en slik person, enn mannen i gata. Lurer på om hun kanskje er litt naiv her, når det gjelder kreft vs status mtp behandling hun får. Hvor mange her har fått så mye oppmerksomhet og oppfølging når de har hatt kreft eller andre alvorlige sykdommer? Anonymkode: 925db...c47
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2019 #2 Skrevet 16. mars 2019 Berømmelsen kan absolutt være en faktor, men en annen viktig faktor som bestemmer hvor mye du får av den typen hjelp og støtte er hvor du bor. Dvs. hvilken kommune, ikke hva slags strøk du bor i. For det er dessverre stor forskjell på hvilket tilbud de forskjellige kommunene har. Se bare på en ting som kreftkoordinator - dette er jo noe hver kommune "skal" ha, men virkeligheten er dessverre en helt annen. Anonymkode: c53ff...501
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2019 #3 Skrevet 16. mars 2019 Vi fikk akkurat den oppfølgingen som Christine Koth beskriver da min mann var alvorlig kreftsyk. Det gjorde en veldig vanskelig tid mye bedre, og det var utrolig fint å oppleve at "systemet" fungerer og passer på deg. Vi følte oss veldig godt ivaretatt. (Og vi er ikke kjendiser på noen som helst slags måte!) Jeg som pårørende fikk også god oppfølging, også etter at mannen min til slutt døde. ❤️ Anonymkode: 0fc2b...52c 4
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2019 #4 Skrevet 16. mars 2019 Det kommer an på hvor du bor, hvor flinke kommunen er til å ha de ansatte de skal. Og det kommer an på krefttype, noen blir mer prioritert enn andre. Det kommer an på alder, jo yngre jo mer hjelp og det kommer an på om du har (små) barn. I familier hvor de har barn og en av foreldrene får kreft hvor sjansen for å dø er stor så blir det koblet inn mange, mye for barna sin del. Kreftkoordinatoren i kommunen har ansvaret, men hvis de er 1 eller 2 i store kommuner så sier det seg selv at alle blir ikke prioritert. Penga rår, som i alle andre bransjer. Det bare merkes så veldig godt i helsevesenet. Anonymkode: 4c461...6b7
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2019 #5 Skrevet 16. mars 2019 Hvis du googler det vil du finne mange kreftpasienter som ikke får den behandlingen der. Vi hadde jo i forrige uke historien i media om hun som hadde to kreftdiagnoser, og 60 leger som ikke samarbeidet, og som ble diskutert helt opp til helseministeren, og andre som sa at kontaktlegesystemet ikke en gang fungerer. Det burde jo ikke allerede være glemt. 60 leger - https://www.nrk.no/norge/xl/kreftsyke-trine-har-hatt-60-leger-1.14459765 90 leger - https://www.nrk.no/ostlandssendingen/kreftsyk-ble-behandlet-av-90-leger-1.11137813 Anonymkode: 9ec1d...4fb
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2019 #6 Skrevet 16. mars 2019 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vi fikk akkurat den oppfølgingen som Christine Koth beskriver da min mann var alvorlig kreftsyk. Det gjorde en veldig vanskelig tid mye bedre, og det var utrolig fint å oppleve at "systemet" fungerer og passer på deg. Vi følte oss veldig godt ivaretatt. (Og vi er ikke kjendiser på noen som helst slags måte!) Jeg som pårørende fikk også god oppfølging, også etter at mannen min til slutt døde. ❤️ Anonymkode: 0fc2b...52c Så godt å høre at dere fikk god oppfølging og ble så godt ivaretatt! 😊❤️ Anonymkode: 6d6a7...fee
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå