Gå til innhold

Navnefest - hva gjorde dere?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi vurderer Navnefest i stedet for tradisjonell Dåp i kirken. Men ingen av oss har vært i Navnefest før. Hvordan fungerer det? Hva gjør man i en navnefest?

Og hvordan fungerer det om vi ikke tar det i Humanetisk Forbund? Tenkte bare samle sammen familien til koldtbord og kake.

Det er mange barn på gjestelista, så tenkte vi kunne ha litt aktiviteter/leker. Hvilke leker synes barn er gøy i 2019?

Tenkte også ha en bok hvor gjestene kan skrive hilsen til barnet. Forslag til flere ting?

Anonymkode: 098bd...3ca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

En navnefest er en form for borgerlig dåp. På lik linje som borgerlig konfirmasjon og bryllup. Å invitere til en navnefest uten noen form for sermoni blir bare feil. Det er som å invitere til bryllup uten å gifte seg og bare ha fest.

Så hvis dere tenker uten sermoni så kall begivenheten det den faktisk er f.eks velkommen til verden fest/fødselsfest etc.. ikke stjel ordet navnefest da det faktisk er navnet på en begivenhet med en helt annen mening en det dere planlegger.

Jeg har nylig blitt invitert i en navnefest i april som er uten sermoni. Pga dette så gidder jeg ikke komme fordi jeg føler at foreldrene driter i konseptet og bare samler folk for å få gaver til barnet. 

Anonymkode: bfe93...66d

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi valgte å ha en stor 1-års dag/velkommen til verden fest med koldtbord, kaker, gavebord etc. Inviterte litt flere i slekten enn vi ville gjort til en vanlig bursdag :) 

Anonymkode: 2956d...271

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har hatt navnefest uten seremoni for våre to barn, og det hadde mine foreldre da vi ble født også. Det er da ikke spesielt vanlig med en seremoni, det er vel kun Humanetisk Forbund som driver med det? Jeg tenker at det er vanlig med overgangsritualer i alle kulturer, og en fest for å ønske nye barn velkommen er helt normalt. Slike fester som ikke er religiøse kalles etter mitt syn navnefest. 

Vi hadde festen hjemme med nærmeste familie, med koldtbord, stor kake med navnet på, pynt og frilek for de andre barna. Dersom det hadde vært flere barn kunne det kanskje vært gøy med noe organisert, men vi hadde mest fokus på babyen. Kanskje barna kan tegne tegninger til babyen, legge frem eget tegnebord med diverse hobbysaker og tegnesaker? Barna mine elsker å lage noe til andre, og det er en roligere aktivitet enn danselek o.l. De andre barna kan også få hjelpe til med å åpne gaver. 

Vi tok noen bilder med gjester og babyen, men kunne nok vært enda mer påpasselige der. Det har vært veldig fint i ettertid med bilder fra navnefesten! 

Anonymkode: 89070...f1a

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

En navnefest er en form for borgerlig dåp. På lik linje som borgerlig konfirmasjon og bryllup. Å invitere til en navnefest uten noen form for sermoni blir bare feil. Det er som å invitere til bryllup uten å gifte seg og bare ha fest.

Så hvis dere tenker uten sermoni så kall begivenheten det den faktisk er f.eks velkommen til verden fest/fødselsfest etc.. ikke stjel ordet navnefest da det faktisk er navnet på en begivenhet med en helt annen mening en det dere planlegger.

Jeg har nylig blitt invitert i en navnefest i april som er uten sermoni. Pga dette så gidder jeg ikke komme fordi jeg føler at foreldrene driter i konseptet og bare samler folk for å få gaver til barnet. 

Anonymkode: bfe93...66d

Du er jammen meg et flott menneske! De ønsker å feire barnet sitt og i likhet med utrolig mange andre, dropper de navnefestseremonien da det bare er tøys. Uansett er det ingen juridisk seremoni, som i et bryllup. Blir som om jeg skal drite i å delta på en dåp fordi seremonien skal foregå i kirken (jeg tar avstand fra kristendom) . Suck it up og bruk engasjementet ditt på viktigere ting. 

Anonymkode: 8dba8...fdd

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AthenaRavenLuna

Jeg har vært på et par navnefester, der spiste vi (koldtbord) Det ble holdt en liten tale, og det var gavebord og en liten lek (quiz)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

En navnefest er en form for borgerlig dåp. På lik linje som borgerlig konfirmasjon og bryllup. Å invitere til en navnefest uten noen form for sermoni blir bare feil. Det er som å invitere til bryllup uten å gifte seg og bare ha fest.

Så hvis dere tenker uten sermoni så kall begivenheten det den faktisk er f.eks velkommen til verden fest/fødselsfest etc.. ikke stjel ordet navnefest da det faktisk er navnet på en begivenhet med en helt annen mening en det dere planlegger.

Jeg har nylig blitt invitert i en navnefest i april som er uten sermoni. Pga dette så gidder jeg ikke komme fordi jeg føler at foreldrene driter i konseptet og bare samler folk for å få gaver til barnet. 

Anonymkode: bfe93...66d

Mener du at velkommen til verden - fester også blir arrangert bare for å få gaver, eller er det bare hvis man kaller det navnefest? Og hva er det ved seremonien som gjør at det er et "verdig" arrangement, mens fest uten seremoni ikke er det? 

Anonymkode: 220f7...599

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi inviterte skriftlig, hadde full middag med pynt og bordkort, kakebord og kaffe. Barna trengte ikke noe mer aktivisering enn i hvilket som helst selskap? Tok masse bilder, pyntet oss, koste oss. Bare nærmeste familie og de aller eldste i slekta, en flokk det er hyggelig å samle uansett, som alle er glad i oss og barnet (ingen venner). 

Anonymkode: f42f8...ab0

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

En navnefest er en form for borgerlig dåp. På lik linje som borgerlig konfirmasjon og bryllup. Å invitere til en navnefest uten noen form for sermoni blir bare feil. Det er som å invitere til bryllup uten å gifte seg og bare ha fest.

Så hvis dere tenker uten sermoni så kall begivenheten det den faktisk er f.eks velkommen til verden fest/fødselsfest etc.. ikke stjel ordet navnefest da det faktisk er navnet på en begivenhet med en helt annen mening en det dere planlegger.

Jeg har nylig blitt invitert i en navnefest i april som er uten sermoni. Pga dette så gidder jeg ikke komme fordi jeg føler at foreldrene driter i konseptet og bare samler folk for å få gaver til barnet. 

Anonymkode: bfe93...66d

Blir du virkelig invitert i selskap av folk som ikke bryr seg om deg, og du ikke bryr deg om? Og du har tatt et verdivalg som er slik at navnefest-serimoni, det er et verdifullt konsept så hvis babyen er med på det, da kan den få en gave, mens hvis ikke foreldrene er humanetikere, nei da er det ingen ting å feire, og ingen anledning til å møtes? Det er det merkeligste. 

Du går aldri i bursdager, du da? Hadde du kommet hvis du var invitert til en stor ettårsdag? «Navnefesten» er jo en feiring av selve fødselen (0-dagen). 

Anonymkode: f42f8...ab0

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her hadde vi "Velkomen til familien"- fest. Vi ønsket bare i enkelthet å markere et nytt familimedlem, så vi inviterte til middag og kaker hjemme, og da bare med nærmeste familie. 

Og av erfaring i barnebursdager så aktiviserer barna veldig ofte seg selv. Så spørs om du trenger tenke på leker til de. Eller så kan så enkelt som såpebobler aktivisere barn en god stund.

Anonymkode: a8e24...9f2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barn trenger ikke noe organisert lek i denne settingen. De aktiviserer seg fint selv ,som barn flest😊

Anonymkode: 98880...399

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trenger  ikke noe organisert lek. Vi hadde litt leker i krok på et teppe til de minste som traktor, dukker osv. Ellers er det populært å være ute for de litt større. Kjør på som en stor fest, pynt huset, dere selv, lag bordkort osv. Eller ta det litt mer avslappet. Selv hadde jeg synst det hadde vært koselig om noen i slekta ville si noe eller ta en sang. I en jeg var i, så sang og spilte søsknene en sang. De var under skolealder, ingen rytme og det var surt. Men så søtt😍

Anonymkode: ec591...1dd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du er jammen meg et flott menneske! De ønsker å feire barnet sitt og i likhet med utrolig mange andre, dropper de navnefestseremonien da det bare er tøys. Uansett er det ingen juridisk seremoni, som i et bryllup. Blir som om jeg skal drite i å delta på en dåp fordi seremonien skal foregå i kirken (jeg tar avstand fra kristendom) . Suck it up og bruk engasjementet ditt på viktigere ting. 

Anonymkode: 8dba8...fdd

Takk! :) Vi er bare ikke så fan av Humanetisk Forbund heller. Hadde det vært flere alternativer enn dem og kirken hadde det blitt vurdert. Men feks Kne-sitting virket og litt rart for oss igjen.

Barnet har alt fått en drøss med gaver, så det er ikke det det handler om.

- TS

Anonymkode: 098bd...3ca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 hours ago, AnonymBruker said:

Takk! :) Vi er bare ikke så fan av Humanetisk Forbund heller. Hadde det vært flere alternativer enn dem og kirken hadde det blitt vurdert. Men feks Kne-sitting virket og litt rart for oss igjen.

Barnet har alt fått en drøss med gaver, så det er ikke det det handler om.

- TS

Anonymkode: 098bd...3ca

 

6 minutter siden, reiseglad said:

Du slipper kne-sitting i barnedåp, bare så det er sagt...

Kne-sitting?

Vi hadde navnefest for poden i regi av HEF, og det var bare en "vanlig" seremoni i et fint lokale, med litt sang og taler, og "kunngjøring" av barnets navn, ikke noe hokus-pokus av noe slag..?

Anonymkode: 8e685...29b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde navnefestseremoni gjennom humanetisk forbund i trondheim, og det anbefales hverfall på det varmeste 🙂 utrolig fin og høytidelig seremoni!  Har også vært i navnefest uten seremoni der de bare inviterte til middag/kaker , var fint det også:)   

De hadde ordnet små godteposer til barna og barna sprang rundt og lekte seg med ballonger. Ikke sikkert det trenger å være så mye «organisert» selskapslek, bare ha frem litt ballonger osv så leker de seg mens de voksne drikker kaffe :)

Anonymkode: 2579c...6fb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Vi har hatt navnefest gjennom HEF. Utrolig fine seremonier, høytidelige med dikt, musikk, taler og flott stemning. 

Vi har hatt litt større barn (6 år +) i våre sammenkomster og jeg har pleid å kjøpe noe de kan holde litt på med, som feks photobooth med props liggende under fatene deres. Har også hatt masse ballonger som har vært veldig populært. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, reiseglad skrev:

Du slipper kne-sitting i barnedåp, bare så det er sagt...

Kne sitting er ett gammelt norskt alternativ til Navnefest og Kristelig Dåp. Fra Vikingtida. Noen har begynt å bruke det igjen. 

Den Norske Kirke står for så mye faenskap at dit skal ikke ungen innmeldes med mindre h*n vokser opp og tror på Jesus og vil det sjøl. 

Anonymkode: 098bd...3ca

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...