Gå til innhold

å velge riktig form til å lage mat

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Trenger noen råd til å velge riktig form til å lage mat. Da mener jeg ildfastform. Jeg trodde det var kun i glass, men det er vel andre typer også. Hva er bra? jeg vil lage mat i ovn, tilberede mat der. Men trenger jeg ikke lokk da? Dere som elsker å lage mat, og bruke former jevnlig, trenger deres råd. Jeg vil gjøre det enklere i min hverdag ved matlaging dermed tenker jeg at det form jeg trenger. Både ildfastform og paiform. 

Takk for alle svar dere gir. Jeg kommer til å velge ut i fra deres råd. 

Anonymkode: d756e...937

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Altså hva du trener avhenger jo av hva slags mat du skal lage. En ildfast form i glass i to størrelser og en vanlig paiform i glass er det vi bruker mest. Du trenger ikke lokk på det. 

Du kan også kjøpe deg leirgryte, men den krever riktig håndtering så det er noe du må sette deg inn i. Der lager man feks langtidsstekt mat 

Anonymkode: 92b73...d71

AnonymBruker
Skrevet
19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Altså hva du trener avhenger jo av hva slags mat du skal lage. En ildfast form i glass i to størrelser og en vanlig paiform i glass er det vi bruker mest. Du trenger ikke lokk på det. 

Du kan også kjøpe deg leirgryte, men den krever riktig håndtering så det er noe du må sette deg inn i. Der lager man feks langtidsstekt mat 

men hva er forskjellig fra vanlig stekeplate med kant, og ildfastform? dessuten så jeg på et produkt, og lurer på om jeg kan anse dette som en slags ildfastform der jeg kan tilberede samme slags mat. 

https://www.jernia.no/kjøkken/matlaging/ildfast/ildfast-form/invite-langpanne-aluminium-35x25cm/p/00223912

AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

men hva er forskjellig fra vanlig stekeplate med kant, og ildfastform? dessuten så jeg på et produkt, og lurer på om jeg kan anse dette som en slags ildfastform der jeg kan tilberede samme slags mat. 

https://www.jernia.no/kjøkken/matlaging/ildfast/ildfast-form/invite-langpanne-aluminium-35x25cm/p/00223912

Jeg for min del syns ikke noe om å bruke langpanne til all mat. For det første er de vanskelig å rengjøre når de blir tilgriset og de er upraktiske å ha på benken. 

En ildfast form brukes her i huset til lasagne, fiskefilet, enchiladas etc etc. 

Den du linket til ser helt fin ut til mye, men noen retter krever mindre former og andre litt større, så du bør hvertfall ha to størrelser. I tilleg syns jeg glass er penere å sette frem hvis vi har middagsgjester, men det er bare min mening 😛

AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg for min del syns ikke noe om å bruke langpanne til all mat. For det første er de vanskelig å rengjøre når de blir tilgriset og de er upraktiske å ha på benken. 

En ildfast form brukes her i huset til lasagne, fiskefilet, enchiladas etc etc. 

Den du linket til ser helt fin ut til mye, men noen retter krever mindre former og andre litt større, så du bør hvertfall ha to størrelser. I tilleg syns jeg glass er penere å sette frem hvis vi har middagsgjester, men det er bare min mening 😛

takk, det var veldig verdifulle svar du ga meg. 

Jeg vil jo lage fiskegrateng, stekekjøtt med grønnsaker, kylling med tilbehør osv. Også smuldre pai. Og annet jeg kommer over av oppskrifter. Men vil liksom prøve å finne det som passer til meg og mitt kjøkken. Den linken jeg sendte har jeg sett mange kokker lage mat i fra. Ikke er den så verst i pris heller. Virker som praktisk og all rounder. 

AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

takk, det var veldig verdifulle svar du ga meg. 

Jeg vil jo lage fiskegrateng, stekekjøtt med grønnsaker, kylling med tilbehør osv. Også smuldre pai. Og annet jeg kommer over av oppskrifter. Men vil liksom prøve å finne det som passer til meg og mitt kjøkken. Den linken jeg sendte har jeg sett mange kokker lage mat i fra. Ikke er den så verst i pris heller. Virker som praktisk og all rounder. 

Ja den virket helt fin den formen du linket til :) greit med en som er god og dyp også, det har jeg faktisk savnet ved et par anledninger. 

Skrevet

Du bør velge form etter hvor mye mat du skal lage. Trenger større form om skal lage til 4 eller 6 personer eller om du skal lage til én. Det kan også være kjekt å ha to mindre former som går inn i ovnen ved siden av hverandre, slik at du kam lage to ulike ting samtidig.

Skrevet (endret)
På 15.3.2019 den 18.04, AnonymBruker skrev:

Den er veldig grei. Litt sånn allround form. Har en selv, og bruker den ofte til å ovnssteke laks med grønnsaker, eller til å steke potetbåter. Den har ikke nonstick belegg, noe som gjør den praktisk til kjøtt og fisk, men mindre praktisk til å steke kaker/brød i. 

Jeg har ikke brukt min til fiskegrateng fordi jeg synes den har litt for lave kanter og fordi jeg har en suffléform jeg pleier bruke til fiskegratengen. Men, du kan prøve og se hva du synes. Det kan være lurt å sette formen i ovnens langpanne oppå et bakepapir i tilfellet det skulle renne over når gratengen hever seg.

Endret av Lille-pus
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, Anneline80 skrev:

Du bør velge form etter hvor mye mat du skal lage. Trenger større form om skal lage til 4 eller 6 personer eller om du skal lage til én. Det kan også være kjekt å ha to mindre former som går inn i ovnen ved siden av hverandre, slik at du kam lage to ulike ting samtidig.

takk for tilbakemelding, tilbakemeldingen din er verdifull. Jeg har tenkt tanken selv, og vil finne mindre typer ovnsformer som bidrar at jeg kan lage middag til en person eller for flere dager frem i tid, samt for å ha til lunsj på jobb. Jeg har tatt meg tid å dra til butikker for å finne den sjangeren som vil passe til mitt husholdning. Det er ikke lett å finne den type som matcher meg. Men jeg forstår jeg må gå løs på to typer. Både større og mindre versjon.

AnonymBruker
Skrevet

bare begrepene har vært utfordring for meg å finne ut av.. Men forstår det kan kalles ovnsform og langpanne. Og ildfastform. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

gryte som skal benyttes i stekeovn, hvilken bruker jeg da?

AnonymBruker
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

gryte som skal benyttes i stekeovn, hvilken bruker jeg da?

Støpejern er fint da. Le Creuset for eksempel, men det fins jo billigere utgaver også. 

Anonymkode: 9a6da...e4c

AnonymBruker
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Støpejern er fint da. Le Creuset for eksempel, men det fins jo billigere utgaver også. 

leste om det, også staub, har du navn på versjoner som er billigere? 

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

leste om det, også staub, har du navn på versjoner som er billigere? 

Det kan du også kjøpe fra finn.no

https://www.clasohlson.com/no/Coline-4,7-l-støpejernsgryte/44-2566
https://www.ikea.com/no/no/p/senior-gryte-med-lokk-offwhite-hvit-90232840/

Selv ønsker jeg meg leirgryte
https://bakerenogkokken.no/gryter-og-panner/gryter/romertopf-leirgryte-4-personer-25-kg/?vat=1&gclid=EAIaIQobChMIjviP97GR4QIVxA8YCh2M-wrsEAQYASABEgJQT_D_BwE

AnonymBruker
Skrevet
På 15.3.2019 den 18.04, AnonymBruker skrev:

Det ser du jo, de er av helt ulik størrelse og din ildfaste form har høyst sannsynlig høyere kant enn stekeplaten med kant (som kalles langpanne til stekeovn).

Du kan selvfølgelig steke 1 bit laksefilet, 5-6 aspargesstilker, 1 håndfull oliven og 7-8 cherrytomater i langpannen til stekeovnen, men høres det fornuftig ut å steke så lite mat på en så stor flate? Nei, det gjør jo ikke det. Er du enig? 

Anonymkode: 0ecf4...8f5

AnonymBruker
Skrevet

vil noen gi råd?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...