Gå til innhold

Frilansskribenter - hvor mye tar dere per time?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei! Jeg har drevet med tekst-produksjon in-house i flere år, men kunne tenke meg å jobbe mer fleksibelt. Når jeg forsøker å finne informasjon om timepris for innholdsproduksjon/tekstproduksjon henvises man ofte til frilanssatsene, men jeg ser også at mange sier at disse er ønsketenkning og ikke det man faktisk kan forvente å få betalt. Er det noen her som driver for seg selv med tekstproduksjon, og som kunne tenke seg å dele hva de fakturerer per time?:) 

Anonymkode: f82df...a2e

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er freelancejournalist og får betalt pr oppdrag. Alt fra 1500-5000kr, kommer helt ann på størrelsen. Noen ganger tar oppdraget kort tid og andre ganger lang tid. Aner ikke hva jeg har i timelønn.

Anonymkode: 9d1a2...8a7

Skrevet (endret)

Jeg får også betalt per oppdrag.

Min første skribentjobb som frilanser var for en avis. Da fikk jeg 500 kroner per nyhetssak. Det kunne være alt fra å anmelde en konsert (tar naturligvis lang tid, siden du må se konserten i tillegg til å redigere bilder og skrive saken), til å ta en kjapp telefonsamtale til politiet om hvordan arbeidshelga deres har vært. Det tar rundt 10 -15 minutter. 

Nå jobber jeg for staten og får 2500 kroner per sak (her bruker jeg alt fra 45 minutter til fem timer på en sak).

Ble også ansatt som frilansskribent for en festival sist sommer. Da fikk jeg 15 000 kroner for to ukers jobb. Helt ok lønn. Jobbet ikke fulltid, hadde kanskje to intervjuer/fotograferinger om dagen.

Endret av Tibbie
AnonymBruker
Skrevet

Har jobbet som frilanser de siste fem årene og har alltid avtalt/forhandlet pris pr. oppdrag, ikke per time. Din erfaring og eventuell spesialkompetanse innenfor et felt vil nok gjøre større utslag på endelig pris enn de oppgitte satsene. Min erfaring er også at markedføringspublikasjoner (f.eks. medlemsblad, kundeavis etc.) er bedre betalt ift. hvor krevende oppdraget er enn tradisjonelle redaksjonelle medier. 

Anonymkode: 30e52...6c3

AnonymBruker
Skrevet

Hvordan får man oppdrag som frilansskribent egentlig? Hvor kan man henvende seg?

Anonymkode: 3749b...d23

AnonymBruker
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan får man oppdrag som frilansskribent egentlig? Hvor kan man henvende seg?

Anonymkode: 3749b...d23

Kort fortalt så gjelder det å henvende deg til aktuell publikasjon. Du kan enten pitche en ide eller høre om de har nown bestillinger. Lettere hvis du allerede har en portfolio å vise til, og selvfølgelig enda lettere hvis du har nettverk og kontakter. Men det handler jo bare om å begynne et sted.

Jeg har aldri vært ansatt, så jeg har måttet jobbe meg opp på det, mens andre kan jo sette tidligere stillinger på CV-en. Min første sak på trykk var en reise/shopping-guide til Londonsom jeg solgte til et jenteblad. Jeg tok rett og slett bare kontakt med bladet før jeg skulle ute og reise og fikk en liste med vinklinger de hadde lyst på. 

Anonymkode: 30e52...6c3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...