Gå til innhold

Hvorfor sier folk "gaming" og ikke "spilling"?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

1 minutt siden, Klossmajor said:

Det er avhengig av hvordan den enkelte her til lands forstår det engelske ordet. Å forstå gaming som ensbetydende med kun dataspilling er en misforståelse, og avslører egentlig manglende forståelse av det engelske språket.

Nei, å ikke forstå at gaming, her til lands, betyr dataspiling vitner om en manglende forståelse av sosialkulturen.

En FOR god forståelse av det engelske språket er som oftest ikke en fordel i Norge, siden de fleste andre ligger på et langt lavere nivå, og forholder seg nettopp til hvilke ord, uttrykk og begreper som til enhver tid er mest populære i nettopp populærkulturen.

Har man en bedre forståelse av språket generelt så får man faktisk et problem når man skal forholde seg til og forstå populærkulturen og forståelsen "folk flest" har av språket.

Språk og kultur er to forskjellige ting, men noen ganger så blandes de, og det kan være litt vanskelig å forstå begge deler, både hver for seg og samlet, da må man ha en god forståelse av både begge språkene, og kulturene der språkene brukes, for å kunne se hele bildet.

Teskje........

Anonymkode: 17748...98b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

På 15.3.2019 den 17.22, AnonymBruker skrev:

Det er vel et sånt engelsk ord som har festet seg da. Mange som spiller gjør jo dette med folk fra mange land, så da er det vel greit med et internasjonalt uttrykk?

Mannen min sier forresten aldri at han «skal game». Han sier at han skal spille, og vi begge vet jo at han da mener PlayStation/Nintendo ☺️ Nå er han godt voksen da, men han omtaler seg heller ikke som en «gamer». Han sier i såfall at han liker å spille (PlayStation etc). 

Men «Gaming» er jo forsåvidt en lettvint måte slå fast at det er på data/konsoll da, ikke kortspill, dataspill eller Candy Crush.

Anonymkode: 16a06...a36

Forbinder du gaming med PlayStation og Nintendo, men ikke datamaskin og mobil?

Er det ikke like fullt gaming uansett om man spiller Fortnite på PS4, Mac, iPad eller iPhone?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Klossmajor said:

Forbinder du gaming med PlayStation og Nintendo, men ikke datamaskin og mobil?

Er det ikke like fullt gaming uansett om man spiller Fortnite på PS4, Mac, iPad eller iPhone?

Mistenker deg for å være TS.

Hvis du har et eller annet spesifikt poeng eller spørsmål så går det helt greit å bare legge det frem som det er, altså...

Anonymkode: 17748...98b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Mistenker deg for å være TS.

Hvis du har et eller annet spesifikt poeng eller spørsmål så går det helt greit å bare legge det frem som det er, altså...

Anonymkode: 17748...98b

Da tar du feil. Jeg er ikke trådstarter. Jeg har aldri skrevet en kommentar her som AnonymBruker. Du er nok litt overmistenksom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Klossmajor said:

Da tar du feil. Jeg er ikke trådstarter. Jeg har aldri skrevet en kommentar her som AnonymBruker. Du er nok litt overmistenksom.

Men da syns jeg du bare skal spørre om det du lurer på, og ikke lage oppkonstruerte spørsmål om hvor folk setter streken for hva som er gaming eller ikke.

Anonymkode: 17748...98b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men da syns jeg du bare skal spørre om det du lurer på, og ikke lage oppkonstruerte spørsmål om hvor folk setter streken for hva som er gaming eller ikke.

Anonymkode: 17748...98b

Nå oppfører du deg som du eier debatten her.

Det var et helt greit spørsmål jeg stilte. Jeg fant ikke utspillet hennes helt logisk. Da må det være greit å stille spørsmål ved hva hun legger i ordet gaming.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Nei, å ikke forstå at gaming, her til lands, betyr dataspiling vitner om en manglende forståelse av sosialkulturen.

En FOR god forståelse av det engelske språket er som oftest ikke en fordel i Norge, siden de fleste andre ligger på et langt lavere nivå, og forholder seg nettopp til hvilke ord, uttrykk og begreper som til enhver tid er mest populære i nettopp populærkulturen.

Har man en bedre forståelse av språket generelt så får man faktisk et problem når man skal forholde seg til og forstå populærkulturen og forståelsen "folk flest" har av språket.

Språk og kultur er to forskjellige ting, men noen ganger så blandes de, og det kan være litt vanskelig å forstå begge deler, både hver for seg og samlet, da må man ha en god forståelse av både begge språkene, og kulturene der språkene brukes, for å kunne se hele bildet.

Teskje........

Anonymkode: 17748...98b

Jeg er ikke så uenig i innfallsvinkelen du legger til grunn her. Men det betyr ikke at andre innfallsvinkler er ugyldige. 

Gaming er fortsatt et engelsk ord. Ikke et norsk ord. I den grad det brukes i norsk dagligtale, er det i form av en forståelse av det engelske ordet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...