Gå til innhold

Hvor burde jeg bo i Bergen?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg skal flytte til Bergen ettersom jeg har fått jobb der, men er lite kjent så håper dere kan gi meg noen tips til bosted. Skal leie leilighet i første omgang. 

Jobben er i Thormøhlens gate. Hvilke områder burde jeg se på? Er det mulig med gangavstand til en ok pris? Ser ut til å være veldig dyrt i Bergen. 

Anonymkode: 11cd5...72d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Thormøhlens gate ligger ved Florida, så jeg vil nok anbefale Møhlenpris/Gyldenpris/Solheimsviken hvis du vil ha gangavstand til jobb. Priser vet ikke jeg 

Anonymkode: ec329...8b5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Møhlenpris (der jobben er, er trivelig). Er mye studenter i det området (og mye til leie). Men du kan egentlig bo i hele sentrum+Fjellsiden/Sanviken/Årstad (fin sykkelavstand fra de siste). Laksevåg og Danmarksplass er også nærme for deg, men helt ærlig blir de områdene bare mer og mer utrivlige. MYE narkisser, dealere og dritt der og folk stjeler som ravner. Ingen vits å ha hverken sykkel eller postkasse annet en innendørs der.

Anonymkode: c9f9f...483

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ligger på Møhlenpris, og er sånn sett i gangavstand fra veldig mye (litt avhengig av hvor langt du syns det er greit å gå), men det er også nært flere busser som stopper både ved Puddefjordsbroen og på Florida, samt bybanestoppet på Florida. Ting å ta med i betraktningen er jo om du skal jobbe kun dagtid eller om det er vaktarbeid, om du har venner/familie du vil bo i nærheten av, hva du driver med på fritiden og vil i nærheten, og hva som er viktig i fht bolig (uteplass, parkering, størrelse ect). Personlig hadde jeg styrt unna Solheimssiden og Damsgård pga mye rusproblematikk, tyverier og sosiale boliger. Jeg vil anbefale området sentrum- kronstad-wergeland- mannsverk-landås-fjellsiden-sandviken. Der går bybanen og/eller mye busser som tar deg kjapt til sentrum, og det er mulig å gå til/fra på fine dager eller hvis det er stopp i trafikken. Greit med sykkel er det også. Evt er Fyllingdalen en fin bydel som tar deg kjapt til byen med buss, det er også rimeligere boliger der enn de områdene jeg har nevt over. 

Anonymkode: e1ea9...f9c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips! Skal se på de områdene dere nevner, og holde meg unna de litt mer belastede områdene😊

Er Bergen generelt en god by å bo i? Jeg kjenner ingen der, så sånn sett behøver jeg ikke å ta hensyn til område. 

Det ideelle for meg hadde vært en hybel/liten leilighet som del av en enebolig. Jeg har også bil så det hadde vært fint med egen parkeringsplass. Skal ikke bruke bilen til og fra jobb ol. Men med alle disse kravene begynner vel prisen å bli rimelig høy for hva jeg kan klare alene. 

Anonymkode: 11cd5...72d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk for tips! Skal se på de områdene dere nevner, og holde meg unna de litt mer belastede områdene😊

Er Bergen generelt en god by å bo i? Jeg kjenner ingen der, så sånn sett behøver jeg ikke å ta hensyn til område. 

Det ideelle for meg hadde vært en hybel/liten leilighet som del av en enebolig. Jeg har også bil så det hadde vært fint med egen parkeringsplass. Skal ikke bruke bilen til og fra jobb ol. Men med alle disse kravene begynner vel prisen å bli rimelig høy for hva jeg kan klare alene. 

Anonymkode: 11cd5...72d

Har bodd flere år i Bergen i forbindelse med jobb, stortrivdes sosialt. Flyttet etterhvert til Oslo pga altfor mye regn. Savner det sosiale, har aldri fått like bra sosialt miljø noen andre steder. Er ofte i Bergen. Bodde på Laksevåg, det er greit, men litt belastet og på «skyggesiden». 

Anonymkode: 6cbf6...20d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvilken prisklasse tenker du? Kan legge inn noen forslag fra Finn. 

Anonymkode: e1ea9...f9c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvilken prisklasse tenker du? Kan legge inn noen forslag fra Finn. 

Anonymkode: e1ea9...f9c

Så snill du er! Jeg vet ikke hva som er realistisk, men hadde håpet å holde meg under 9000🙈 

Anonymkode: 11cd5...72d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har bodd flere år i Bergen i forbindelse med jobb, stortrivdes sosialt. Flyttet etterhvert til Oslo pga altfor mye regn. Savner det sosiale, har aldri fått like bra sosialt miljø noen andre steder. Er ofte i Bergen. Bodde på Laksevåg, det er greit, men litt belastet og på «skyggesiden». 

Anonymkode: 6cbf6...20d

Regnet blir nok en utfordring! Er fra Oslo selv, og bortskjemt med fint vær. Godt å høre at miljøet er bra, det er viktig😊

Anonymkode: 11cd5...72d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, AnonymBruker said:

Det ligger på Møhlenpris, og er sånn sett i gangavstand fra veldig mye (litt avhengig av hvor langt du syns det er greit å gå), men det er også nært flere busser som stopper både ved Puddefjordsbroen og på Florida, samt bybanestoppet på Florida. Ting å ta med i betraktningen er jo om du skal jobbe kun dagtid eller om det er vaktarbeid, om du har venner/familie du vil bo i nærheten av, hva du driver med på fritiden og vil i nærheten, og hva som er viktig i fht bolig (uteplass, parkering, størrelse ect). Personlig hadde jeg styrt unna Solheimssiden og Damsgård pga mye rusproblematikk, tyverier og sosiale boliger. Jeg vil anbefale området sentrum- kronstad-wergeland- mannsverk-landås-fjellsiden-sandviken. Der går bybanen og/eller mye busser som tar deg kjapt til sentrum, og det er mulig å gå til/fra på fine dager eller hvis det er stopp i trafikken. Greit med sykkel er det også. Evt er Fyllingdalen en fin bydel som tar deg kjapt til byen med buss, det er også rimeligere boliger der enn de områdene jeg har nevt over. 

Anonymkode: e1ea9...f9c

Det er ikke mer rus i Solheimssiden/Årstad enn andre steder i Bergen. 

Riktignok kan man treffe på endel tunge rusmisbrukere på lokalbutikker i områder fordi NAV Årstad ligger i Solheimsgata/Michael Krohns Gate. Men bortsett fra det er det stort sett ganske rolig i området (sett bort fra knivdrapet på cirkleK) Hovedelen av rusmisbrukere oppholder seg i tunnellen på Damsgård (pga LAR) og i gata ved Korskirken eller på hospitsene i Arna. 

Ellers er det såklart ungdomsgjenger som rølper, men de finner an egentlig over alt. 

 

TS: Du må se på utleiere og hva slags holdning de viser deg vedr sitt ansvar som utleiere. Deretter pris, størrelse og område.  Sjekk om det er noen du kan bo hos i 2-3 måneder til du får gått i gatenen selv og får kjent på hvor du vil bo, så slipper du å binde deg til en leiekontrakt og mistrives hele den tiden du bor der. 

Anonymkode: 19f58...89a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skal flytte til Bergen ettersom jeg har fått jobb der, men er lite kjent så håper dere kan gi meg noen tips til bosted. Skal leie leilighet i første omgang. 

Jobben er i Thormøhlens gate. Hvilke områder burde jeg se på? Er det mulig med gangavstand til en ok pris? Ser ut til å være veldig dyrt i Bergen. 

Anonymkode: 11cd5...72d

Thor Møhlens gate går faktisk fra Puddefjordsbroen og nesten til Florida. 

Snakker du da Marineholmen, Møhlenpris skole eller unde rPuddefjordsbroen? Hvor du skal ferdes til fots i dette området avgjøres av hvor sensitiv du er for ulike elementer i bybildet og når tid på døgnet du skal til og fra jobb. 

Å tro du skal finne en bolig i området til en så lav pris og uten å bo i "slum" avhenger også av hvilken standar du aksepterer og hva du finner ok å bo i. Møhlenpris, Årstad, Laksevåg og områdene rundt står nederst på listene i alle levekårsundersøkelser. Områdene er "fattigmannsområder", med rikelig med problemklientell. 

Der går busser og bane, sats heller på å finne deg en bolig lenger unna det belastede byområdet du skal jobbe i. 

Anonymkode: 92f7c...86d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke mer rus i Solheimssiden/Årstad enn andre steder i Bergen. 

Riktignok kan man treffe på endel tunge rusmisbrukere på lokalbutikker i områder fordi NAV Årstad ligger i Solheimsgata/Michael Krohns Gate. Men bortsett fra det er det stort sett ganske rolig i området (sett bort fra knivdrapet på cirkleK) Hovedelen av rusmisbrukere oppholder seg i tunnellen på Damsgård (pga LAR) og i gata ved Korskirken eller på hospitsene i Arna. 

Ellers er det såklart ungdomsgjenger som rølper, men de finner an egentlig over alt. 

 

TS: Du må se på utleiere og hva slags holdning de viser deg vedr sitt ansvar som utleiere. Deretter pris, størrelse og område.  Sjekk om det er noen du kan bo hos i 2-3 måneder til du får gått i gatenen selv og får kjent på hvor du vil bo, så slipper du å binde deg til en leiekontrakt og mistrives hele den tiden du bor der. 

Anonymkode: 19f58...89a

Har du kort hukommelse eller har du ikke levd så veldig lenge? 

Danmarksplassomårdet har vært et området med mange voldtekter, voldtektsforsøk, knivran, knivdrap, ran, tyveri, innbrudd, bilherverk og annen kriminalitet flere tiår før Circkledrapet. 

Drosjene stopper ikke i området om folk prøver å få drosje der. Essoen i Kanalveien har vært utsatt for så mye trøbbel at de har steng natt til lørdag og søndag. Sparbutikken på Krohnstad har mengder av problemer. Straxhusets område har sine problemer. Området rundt har også hatt flere voldtekter og voldtekstforsøk. Å gå ober Nygårdshøyden har aldri vært tilrådelig. Der har også vært flere brutale voldshendelser. Området Årstad, Laksevåg, Møhlenpris er byens mest belastede område og har vært det i flere tiår. Man trenger ikke lese mange Bergensaviser for å få dette med seg. Vil man bo og arbeide i området, så vær så god. 

Anonymkode: 92f7c...86d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som jeg flytter fra vondt til værre😱

Anonymkode: 11cd5...72d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

17 minutter siden, AnonymBruker said:

Har du kort hukommelse eller har du ikke levd så veldig lenge? 

Danmarksplassomårdet har vært et området med mange voldtekter, voldtektsforsøk, knivran, knivdrap, ran, tyveri, innbrudd, bilherverk og annen kriminalitet flere tiår før Circkledrapet. 

Drosjene stopper ikke i området om folk prøver å få drosje der. Essoen i Kanalveien har vært utsatt for så mye trøbbel at de har steng natt til lørdag og søndag. Sparbutikken på Krohnstad har mengder av problemer. Straxhusets område har sine problemer. Området rundt har også hatt flere voldtekter og voldtekstforsøk. Å gå ober Nygårdshøyden har aldri vært tilrådelig. Der har også vært flere brutale voldshendelser. Området Årstad, Laksevåg, Møhlenpris er byens mest belastede område og har vært det i flere tiår. Man trenger ikke lese mange Bergensaviser for å få dette med seg. Vil man bo og arbeide i området, så vær så god. 

Anonymkode: 92f7c...86d

Snakk om å overdramatisere.

Jeg har bodd på Danmarksplass i over 20 år og kjenner godt til hva som er skrevet i media om alt dette samt observert en god del av dritt selv. Du glemmer å få med i teksten din at akkurat det samme problemet er tilfellet på Nordnes,  i Sandviken, i Fyllingsdalen, på Åsane, på Landås osv osv. Alt trykket av kriminelle hendelser er ikke kun lokalisert på Danmarksplass. Den vanlige beboer i Bergen merker svært lite til det meste av dette da disse hendelsene stort sett finner sted på den tiden av døgnet da de fleste sover trygt i egne hjem.  Nemlig i helgene på nattetider og i 3-5 tiden i ukedagene. 

Og hvem er ute på de tidene av vanlige mennesker? 

 

Anonymkode: 19f58...89a

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker said:

Høres ut som jeg flytter fra vondt til værre😱

Anonymkode: 11cd5...72d

Absolutt ikke. Bare vær fornuftig og ta forholdsregler, så går det helt fint.

Anonymkode: 19f58...89a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har du kort hukommelse eller har du ikke levd så veldig lenge? 

Danmarksplassomårdet har vært et området med mange voldtekter, voldtektsforsøk, knivran, knivdrap, ran, tyveri, innbrudd, bilherverk og annen kriminalitet flere tiår før Circkledrapet. 

Drosjene stopper ikke i området om folk prøver å få drosje der. Essoen i Kanalveien har vært utsatt for så mye trøbbel at de har steng natt til lørdag og søndag. Sparbutikken på Krohnstad har mengder av problemer. Straxhusets område har sine problemer. Området rundt har også hatt flere voldtekter og voldtekstforsøk. Å gå ober Nygårdshøyden har aldri vært tilrådelig. Der har også vært flere brutale voldshendelser. Området Årstad, Laksevåg, Møhlenpris er byens mest belastede område og har vært det i flere tiår. Man trenger ikke lese mange Bergensaviser for å få dette med seg. Vil man bo og arbeide i området, så vær så god. 

Anonymkode: 92f7c...86d

TS, slapp av. Det er ikke så ille som mange mener det er. 

Jeg bor selv på Danmarks plass-området, på Haukeland-siden og jeg har aldri følt meg utrygg. Jeg har flere venner som blir på Møhlenpris, Solheimsviken og Gyldenpris. Like utrygt som på Landås, Sandviken, Åsane.

Anonymkode: ec329...8b5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Snakk om å overdramatisere.

Jeg har bodd på Danmarksplass i over 20 år og kjenner godt til hva som er skrevet i media om alt dette samt observert en god del av dritt selv. Du glemmer å få med i teksten din at akkurat det samme problemet er tilfellet på Nordnes,  i Sandviken, i Fyllingsdalen, på Åsane, på Landås osv osv. Alt trykket av kriminelle hendelser er ikke kun lokalisert på Danmarksplass. Den vanlige beboer i Bergen merker svært lite til det meste av dette da disse hendelsene stort sett finner sted på den tiden av døgnet da de fleste sover trygt i egne hjem.  Nemlig i helgene på nattetider og i 3-5 tiden i ukedagene. 

Og hvem er ute på de tidene av vanlige mennesker? 

 

Anonymkode: 19f58...89a

Nå spørs det hvilken side av danmarksplass du bor på, men på solheimssiden er det mye dritt selv om du føler deg trygg og har det fint. Halvparten av byen sosialboliger er fra gravplassen og til puddefjordsbroen, ingen andre steder i byen er det samme konsentrasjon av kommunale kasus enn her, og det har sin pris. Det er ikke uten grunn at de som bor i nyblokkene på nedsiden av Micheal Krohns gate flytter når de får barn, kommunen satset på flere hundre unger og masse barnefamilier i nybyggene og det er vel ca 30 unger sist det var opptelling. Det er det området med lavest inntekt og dårligst levekårsindeks flere år på rad, men du kan jo trives der likevel. Det er langt fra alle hendelser som står i mediene om du tror det, det meste som skjer kommer ikke i bt. Men du kan jo se serien politet fra bergen på tv2, og se hvor mange ganger de er på solheimssiden på jakt etter narko, tyvgods eller pga husbråk ifht andre deler av byen, det var en klar overvekt. Andre av oss har jobber der vi møter mye av byens skyggeside, og derfor sier jeg at dette strøket er helt uaktuelt for meg. Jeg har en venninne som flyttet i ett av nybyggene for ett år siden, sykkelen er stjålet to ganger, det er innbrudd/innbruddsforsøk hver helg, og mye sprøytespisser på fellesområdet. Det er forresten ikke bare på natt heller, men det spørs hva du ser etter. Når ts ikke er kjent i byen og kan bosette seg flere steder, hvorfor velge et høl?

 

Anonymkode: e1ea9...f9c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Regnet blir nok en utfordring! Er fra Oslo selv, og bortskjemt med fint vær. Godt å høre at miljøet er bra, det er viktig😊

Anonymkode: 11cd5...72d

Du må tenke på at Bergen har mye mildere vær enn Oslo, så du slipper lange snørike og iskalde vintre :)

Anonymkode: 29a2d...ae4

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leier leilighet 20 min med buss fra sentrum, 60 kvm og betaler 8000 inkl. parkering. Hyggelig strøk, 2 min til fots til busstoppet, 4 min til nærmeste matbutikk. Hadde jeg vært deg, hadde jeg vurdert å bo litt utenfor sentrum.

Anonymkode: 75a70...0c7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utenfor sentrum, men med kort vei til bybanen https://www.finn.no/realestate/lettings/ad.html?finnkode=142477937

Dette er et stykke utenfor sentrum, men billig og veldig fint, og det går buss https://www.finn.no/realestate/lettings/ad.html?finnkode=93496961

Står ikke adresse på denne, men Storetveit er ganske sentralt ifht buss og bane, med fine turområder i nærheten https://www.finn.no/realestate/lettings/ad.html?finnkode=142176604

Liten hybel, men veldig fin og kjempesentralt med hyppige bussavganger og fine nærområder. Du kan gå til Møhlenpris på ca en halvtime https://www.finn.no/realestate/lettings/ad.html?finnkode=102657344

Rett ned i hovedveien her så har du bare tre stopp med bussen før du kan gå av for jobb https://www.finn.no/realestate/lettings/ad.html?finnkode=103205771

Alle de over er innen din prisklasse og har parkering. Dropper du parkeringen er det nok lettere å finne noe mer i sentrum. 

Anonymkode: e1ea9...f9c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...